Aftensmad til dameweekend i sommerhus

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Aftensmad til dameweekend i sommerhus

Indlægaf milisa » 16. jan 2020, 18:18

Godaften!

Vi er en venindeflok på 6, der har en årlig sommerhustur, som vi skiftes til at arrangere. I år er det min tur. Det er altid 1. weekend i marts og arrangøren bestemmer alt!

Jeg har alt planlagt på nær aftensmaden lørdag aften... Det må meget gerne være noget "nemt". Ikke at nogle af os er køkkenforskrækkede, jeg har ovenikøbet arbejdet som kok, men bare, at det plejer vi lissom. Jeg vil virkelig gerne have tid til noget andet. Jeg skal lave ret mange andre retter hjemmefra, så det skal helst være noget, der kan laves på stedet.

Der er jo mange retter, der opfylder ovenstående (lasagne, burger, pizza, gryderetter....), men jeg er jo alligevel lidt besværlig... For det KUNNE jo stadigvæk være sjovt at byde dem noget, de ikke har prøvet før.... Det eneste, jeg kan komme på, er fondue, men det sæt, jeg har, er nok lige småt nok til 6 personer, så det er pt kun min backup plan.

Så hvad overser jeg? Hvilken ret kan passe sig selv, laves i et sommerhus, uden alt for mange mystiske ingredienser, men som man ikke lige har prøvet før?

Findes det?
0
Tally-ho
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Aftensmad til dameweekend i sommerhus

Indlægaf Spjaerten » 16. jan 2020, 18:20

Mine gæster på lørdag skal ha det her med en spidskålssalat til

https://www.valdemarsro.dk/bagt-kylling/

Kan man lave noget lignende hvor det hele passer sig selv i ovnen
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Aftensmad til dameweekend i sommerhus

Indlægaf Pandesteg » 16. jan 2020, 18:22

Jeg ville lave pølse- og ostebord. Lækkert brød, ost, pølse, lidt oliven, pesto, lidt grønt i form af cherrytomater, vinduer osv. og så rødvin til. Det er nemt og så lækkert. Det mest besværlige/tidskrævende er indkøbene. Og så er det bare så hyggeligt med den slags mad.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Aftensmad til dameweekend i sommerhus

Indlægaf Muspel » 16. jan 2020, 18:27

Jeg ville lave friske forårsruller, I kan sidde og hygge med at lave ved bordet.
3
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Indlægaf milisa » 16. jan 2020, 18:43

Pandesteg skrev:Jeg ville lave pølse- og ostebord. Lækkert brød, ost, pølse, lidt oliven, pesto, lidt grønt i form af cherrytomater, vinduer osv. og så rødvin til. Det er nemt og så lækkert. Det mest besværlige/tidskrævende er indkøbene. Og så er det bare så hyggeligt med den slags mad.


ÅRH!! Tapas picnic style!! Kniv og gaffel bandlyst!! Hvor er det en god ide!! :love:
3
Tally-ho
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Aftensmad til dameweekend i sommerhus

Indlægaf Santa » 16. jan 2020, 18:55

Pandesteg skrev:Jeg ville lave pølse- og ostebord. Lækkert brød, ost, pølse, lidt oliven, pesto, lidt grønt i form af cherrytomater, vinduer osv. og så rødvin til. Det er nemt og så lækkert. Det mest besværlige/tidskrævende er indkøbene. Og så er det bare så hyggeligt med den slags mad.

Ej, det sku jeg jo foreslå!!
Men jeg kan da supplere med at indkøbene ikke behøver at være så besværligt igen. Gå ind til en rigtig ostehandler og få hjælp til at sammensætte. Det er lidt dyrere, men udvalget er jo meget større og de kan som regel give tips til hvad der passer godt til af tilbehør og brød.
Men altså, hvis du har arbejdet som kok, så har du nok tjek på den slags selv.

Der ligger i øvrigt en knaldgod ostehandler i Valby, hvis du er i den ende af landet.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Aftensmad til dameweekend i sommerhus

Indlægaf Santa » 16. jan 2020, 18:59

Jeg ville forresten lave pestoen selv. Det er tusinde gange bedre og tager jo kun 10-15 min, og det kan laves i forvejen.
Hvis du vil 'uppe' ostebordet lidt, så kan du jo lave en bagt brie. Der findes en opskrifter på nettet, men fra toppen af hovedet så er det noget i retning af: smør brien med sennep, læg laurbærblade på den, pak den ind i bagepapir og bag den (kan ikke huske temp og tid?). Server med godt flute, som man blot dypper/skovler den flydende ost op med.
Smager MUMS!!
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Aftensmad til dameweekend i sommerhus

Indlægaf milisa » 16. jan 2020, 19:51

Santa skrev:Jeg ville forresten lave pestoen selv. Det er tusinde gange bedre og tager jo kun 10-15 min, og det kan laves i forvejen.
Hvis du vil 'uppe' ostebordet lidt, så kan du jo lave en bagt brie. Der findes en opskrifter på nettet, men fra toppen af hovedet så er det noget i retning af: smør brien med sennep, læg laurbærblade på den, pak den ind i bagepapir og bag den (kan ikke huske temp og tid?). Server med godt flute, som man blot dypper/skovler den flydende ost op med.
Smager MUMS!!


....... Jeg kan ikke fordrage bagt brie........ :tie: :genert: :lol:

Men pestoen, den bliver lavet selv!

Smid da i øvrigt gerne navnet på ostemanden i Valby?
0
Tally-ho
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Aftensmad til dameweekend i sommerhus

Indlægaf Santa » 16. jan 2020, 21:20

milisa skrev:
Santa skrev:Jeg ville forresten lave pestoen selv. Det er tusinde gange bedre og tager jo kun 10-15 min, og det kan laves i forvejen.
Hvis du vil 'uppe' ostebordet lidt, så kan du jo lave en bagt brie. Der findes en opskrifter på nettet, men fra toppen af hovedet så er det noget i retning af: smør brien med sennep, læg laurbærblade på den, pak den ind i bagepapir og bag den (kan ikke huske temp og tid?). Server med godt flute, som man blot dypper/skovler den flydende ost op med.
Smager MUMS!!


....... Jeg kan ikke fordrage bagt brie........ :tie: :genert: :lol:

Men pestoen, den bliver lavet selv!

Smid da i øvrigt gerne navnet på ostemanden i Valby?

Gerne! For jo flere kunder de har, jo længere beholder vi butikken. Men ok, den er altid fyldt med kunder hver lørdag.

Valby Ostelager, Valby Langgade 53.

Og så ligger der en Irma lige overfor, hvis man skal gøre alle indkøbene på een gang. Eller man kan gå op til Valby station, hvor der ligger en god grønthandler - den ser lidt ussel ud, mne har et rimeligt godt udvalg, som varierer efter årstiden. Lige for tiden har han fx flotte kvæder.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Aftensmad til dameweekend i sommerhus

Indlægaf Stars » 17. jan 2020, 06:10

Santa skrev:
Og så ligger der en Irma lige overfor, hvis man skal gøre alle indkøbene på een gang. Eller man kan gå op til Valby station, hvor der ligger en god grønthandler - den ser lidt ussel ud, mne har et rimeligt godt udvalg, som varierer efter årstiden. Lige for tiden har han fx flotte kvæder.


Den langs banen overfor Netto? - Altså på Mellemtoftevej?
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Aftensmad til dameweekend i sommerhus

Indlægaf Purple Haze » 17. jan 2020, 07:31

Falstria skrev:Fondue kræver vel ikke nødvendigvis et specielt sæt grej :gruble:

Det er bare en gryde smeltet ostemasse (ost+vin+brændevin+hvidløg og måske andet krydderi) man dypper ting i, der kan da fint bruges gafler i en hurtig vending... Pølsetang måske om nødventigt, spisepinde (om nødvendigt snitter man da lige en modhager i den).
Apropos modhagere, så kan man da bruge fiskekroge hvis det er hvad man har ved hånden.

Jeg synes det er synd at droppe den, bare fordi man ikke har fint moderigtigt grej.


Kan man ikke også dyppe de der tapas i gryden mon, hvis man er lidt af et ostesvin, det ene udelukker vel ikke engang det andet.


Tænker mere problemet er at de er 6.
Så er en gryde bare ikke nok. Jeg vil mene absolut max om en gryde er 4 personer, og så er der knebent med plads, hvis alle rent faktisk skal nå at få nok at spise så de bliver mætte.
Og tænker det nok er lidt besværligt st skulle tage flere gryder og udstyr med.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Aftensmad til dameweekend i sommerhus

Indlægaf Pandesteg » 17. jan 2020, 09:10

Det ville i hvert fald være en middag, der blev husket, når man sad med 6 fiskekroge og en gryde stivnet ost.
Senest rettet af Pandesteg 17. jan 2020, 11:39, rettet i alt 1 gang.
7
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55654
Kontakt:

Re: Aftensmad til dameweekend i sommerhus

Indlægaf Ado » 17. jan 2020, 09:25

Hvis du vælger oste/pølsebord, SKAL du købe Mont d'Or. Lidt hvidvin over den, ind i ovnen og dyppedyppe med brød. Det er fantastisk!
2
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Aftensmad til dameweekend i sommerhus

Indlægaf milisa » 17. jan 2020, 11:04

Falstria skrev:Fondue kræver vel ikke nødvendigvis et specielt sæt grej :gruble:

Det er bare en gryde smeltet ostemasse (ost+vin+brændevin+hvidløg og måske andet krydderi) man dypper ting i, der kan da fint bruges gafler i en hurtig vending... Pølsetang måske om nødventigt, spisepinde (om nødvendigt snitter man da lige en modhager i den).
Apropos modhagere, så kan man da bruge fiskekroge hvis det er hvad man har ved hånden.

Jeg synes det er synd at droppe den, bare fordi man ikke har fint moderigtigt grej.


Kan man ikke også dyppe de der tapas i gryden mon, hvis man er lidt af et ostesvin, det ene udelukker vel ikke engang det andet.


Jeg dropper den sgutte pga mangel på moderigtig grej!! :naughty:

Jeg dropper den, fondue for mig - som jeg har spist det gennem hele livet - intet har med ost at gøre men med en jerngryde med olie over et lille gasblus. Og så skal man sidde med sine små stænger og friturestege diverse. Og der kan jeg ikke just anbefale gafler i øvrigt. Og der er håneret til alle over den der først, gennemsteger sit kød og/eller får sin pølse til at sprække. Så dels kræver det til 6 mand en ret stor gryde, der ikke er helt ufarligt, men mere vigtigt et ret stort gasblus, så olien holdes varm nok i lang tid nok - og sidstnævnte har jeg ikke.
1
Tally-ho
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Aftensmad til dameweekend i sommerhus

Indlægaf Spjaerten » 17. jan 2020, 14:38

Falstria skrev:
Purple Haze skrev:
Tænker mere problemet er at de er 6.
Så er en gryde bare ikke nok. Jeg vil mene absolut max om en gryde er 4 personer, og så er der knebent med plads, hvis alle rent faktisk skal nå at få nok at spise så de bliver mætte.
Og tænker det nok er lidt besværligt st skulle tage flere gryder og udstyr med.


Sommerhuse plejer da at have gryder :)


Du er ca den første jeg har hørt om der laver fondue i en alm gryde og en bordkogeplade har man altså ikke lige ved hånden
2
Tryk på * :slem:

Tilbage til "Mad og drikke"