Debattens mødregruppe

Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 13. jan 2020, 08:16

Depeche_Mama skrev:Tak for jeres input :kys: Jeg tror bare, jeg skal lade være med at måle ham mod, hvad Storebror kunne i samme alder, for han var så hurtig til det hele... For der sker jo lidt hele tiden, det var mere, hvis der ikke gjorde, at der er grund til bekymring :)
Han forstår, hvis vi siger, han skal komme hen til Mor/Far/storebror, han kan sætte sig ned på numsen, når vi beder ham om det, han ryster på hovedet eller nikker, når vi byder ham mad osv. Så han er nok bare langsommere motorisk, end vi har været vant til :)

Han har også en gåvogn, men det er jo faktisk ikke særligt sundt at gå med sådan en, når man ikke kan stå uden støtte, har jeg ladet mig fortælle :gruble:

Mht. gåvogn, så tænker jeg alt med måde. Han skal nok ikke stavre rundt i timevis hver dag, men ellers går det nok :)
2
J, juli 2018.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Mi55y » 13. jan 2020, 08:20

Jeg spurgte i VS i dag, om de tæller meget. Og ja, de siger 1-2-3 før hver sang, de synger. Men hvor hun har resten fra, ved jeg ikke. I bilen i morges sad hun også og sagde 4-5, 7-8-9. Vi har godt nok sådan nogle stableklodser med 1 frø på den mindste, 2 giraffer på den næste og op til 10 mus. Men tænker ikke at hun derfra kan udlede at tælle sådan i rækkefølge. Det er sjovt som de samler nogle ting op - og så ord som mor kommer aldrig :rulle: :lol: Dog siger hun mormor nu. :stoned:
Vi havde mødregruppen til julefrokost i lørdags, og der sagde den ene mor, at hun to gange, når hun ikke kunne finde mig, havde kaldt mor. Så hun kan godt - hun vil bare ikke. Siger bare noge volapyk, hvis jeg spørger, om hun kan sige mor. Bandit! Hun gemmer det til en dag, hvor hun virkelig skal bruge et eller andet fra mig :lol:

I øvrigt gik dagen i går fint, selvom vi stod op 3.20. Endnu en kindtand er brudt igennem, så det var nok det, der drillede. Hun sov lur fra 9-12 og holdt så ellers ud og blev puttet på 15-20 min. kl. 19. Ny rekord her efter det er begyndt at trække tænder ud at putte. Og hun sov hele natten ude opvågninger - eller til kl. 05:15, men det er hele natten herhjemme.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf billiebean » 13. jan 2020, 08:23

twinkle skrev:
Zonta skrev:
twinkle skrev:Vi er i gang med at pottetræne. I et 2 sek langt uopmærksomt øjeblik valgte Benjamin så at skide på gulvet - lige ved siden af potten :lol:
Der er lang vej endnu.

Når jeg nu spørger ham hvor han skal lave puha, peger han på gulvet :mellow:

:lol: Håber snart han fanger konceptet i potten :D


Jeg er vældig upædagogisk, så jeg har lovet ham en stor is første gang han laver lort på potten :fløjt:


Vi er ikke i gang med pottetræning, men for et par dage siden tog vi lige bleen af for at lufte. 20 sekunder senere kommer T ind iført gunmistøvler, bar røv og med en strikkepind i hånden. Den må hun ikke lege med og det ved hun godt - jeg tager den så for at gå ind på soveværelset med den igen........

Føøøk. :ninja:

Hun havde “dekoreret” halvdelen af gulvtæppet med sit “værk”, trådt det godt ned i tæppet og op i gummistøvlerne. :gisp:

What a (rengørings)show!

Min søster (dansklærer på gym) var sådan “Nå! Jamen det er nok fordi hun er i den anale fase!”. Som om hun mest af alt syntes, det var sådan lidt fagligt interessant :lol:
1
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf JoyNips » 13. jan 2020, 08:36

twinkle skrev:
Jeg er vældig upædagogisk, så jeg har lovet ham en stor is første gang han laver lort på potten :fløjt:


Vi har lovet chokolade, ligesom fætteren får for at lave stort på toilettet (hvor han iøvrigt glad og gerne tisser). Svaret? "Når jeg er en stor dreng på 3 år mor, SÅ kan jeg få chokolade for at prutte på toilettet!"

Mkay, lille skat. Du forstår virkelig ikke konceptet i bestikkelse. :lol:
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Mi55y » 13. jan 2020, 20:34

Vi nåede lige at få lidt forhåbninger om en VS-plads her i byen på et tidspunkt, fordi Sofie var faldet fra nr 8 til nr 7 på ventelisten. Nu står hun så nr 8 igen :rulle:
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf godtnavn » 13. jan 2020, 20:34

JoyNips skrev:
twinkle skrev:
Jeg er vældig upædagogisk, så jeg har lovet ham en stor is første gang han laver lort på potten :fløjt:


Vi har lovet chokolade, ligesom fætteren får for at lave stort på toilettet (hvor han iøvrigt glad og gerne tisser). Svaret? "Når jeg er en stor dreng på 3 år mor, SÅ kan jeg få chokolade for at prutte på toilettet!"

Mkay, lille skat. Du forstår virkelig ikke konceptet i bestikkelse. :lol:



Luna kan også mange ting når hun bliver 3 år voksen, f.eks. sagde hun i morges "Jeg kan sige kniv når jeg 3 år, nu mig kun sige nul". En sproglig fejl der ellers er ret nuttet, hun numre sin mad siger hun når hun skær den ud :lol:

Tilgengæld er hun begyndt at kunne kende de fleste tal på skrift, det kommer nok af at hun elsker at trykke på knapperne i elevatorer. Men er rart jeg nu kan sige tryk på 0, jeg har længe måtte sige o fordi hun kun kunne bogstaverne.
1
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf oOxXxOo » 14. jan 2020, 12:53

twinkle skrev:
oOxXxOo skrev:
Zonta skrev:
oOxXxOo skrev:A på snart 8 mdr har været småsyg siden i lørdags. Først "rigtig slemt" med snot og hoste siden mandag, og de sidste 3 dage har han haft let feber til aften. Han har fine våde bleer men spiser jo slet ikke som han plejer, naturligvis. Vi har været heldige at få en lille portion havregrød og en lille bananpande i ham i dag. Ammer ved siden af, det han gider. Han har lidt på respirationen og kan mærke det raller lidt indimellem, og han får det tilsyneladende selv hostet på, og så piber/hvæser han til tider, har dog ingen indtrækninger. Han er self mindre aktiv, men er fint vågen, glad og leger da også indimellem. Er self lidt mere pyllert end vanlig og vil også gerne vare sidde stille og roligt og lave ingenting.
Jeg er sådan i syv sind og man bør give lægen et kald i morgen. De kan jo formentlig ikke gøre en disse, da far har været syg i halvanden uge og jeg selv så længe som A, så det er jo højst sandsynligt noget virus.
Ih hvor er det godt nok svært synes jeg.

Lad være med at tænke for meget over maden - giv hvad end han gider spise og sørg ellers for en masse væske og at der er våde bleer. Væske er det vigtigste og de skal bare have én våd ble i døgnet (når det gælder sygdom...).
Hvis han hvæser konstant på udåndingerne, så ville jeg give lægen et kald i morgen, da det kan være tegn på astmatisk bronkitis.

Ellers lyder han bare til at være almindelig virus-sløj. God bedring med ham :)


Vi tager et smut til lægen ved middagstid. Feberen og maden er jeg ikke bekymret for, men da han har haft en drøj nat med hvæsen og rallen og en morgen lige så, kontaktede jeg alligevel lægen. Kan lige så godt lige få tjekket af inden weekend.


Hvad sagde lægen?


Jamen lægen lyttede self på ham og kunne fortælle at hun kunne høre noget på venstre lunge. Så han blev sat i antibiotisk behandling og vi fik en spacer med noget ventoline med hjem. Han er feberfri men han raller stadig noget og hoster til tider.
Hvorvidt det har været en regelrette bakteriel lungebetændelse kan jeg godt være usikker på, men omvendt kan jeg også læse mig frem til at man gerne sætter børn i antibiotisk behandling ved besværet vejrtrækning og han havde nu feber om aftnen, hvilket også er klassisk ved en lungebetændelse. Så det var sådan det blev.
2
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf twinkle » 15. jan 2020, 17:16

Vi gjorde det - Benjamin har lavet lort i potten og ikke ved siden af :lol:
8
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf godtnavn » 15. jan 2020, 18:32

Luna er begyndt at tisse i bukserne, faktisk hver dag siden lørdag, kan ikke huske hvornår hun sidst har tisset i bukserne, men før juleferien der startede i starten af december, og nok længere tid siden. Hun tisser også oftere så måske der kunne være noget blærebetændelse eller andet, men det kan jo også bare være den nye hverdag der er meget anderledes som har medført det...

Men udover det har jeg haft de bedste dage! Alva har både i går og i dag taget længe lure udenfor, det har hun aldrig gjort før. I går nåede jeg legeplads med Luna, cafetur og dernæst legeplads igen, Alva tog næsten 3,5 time! I dag faldt Alva i søvn på vej hjem fra svømning, så lå jeg og slappede i sofaen og hørte radio i 20 minutters tid, fik ryddet op, Luna kom hjem (de var til rytmik og var ikke en omvej på mere end 50 m for dagplejen at afleverer Luna her på tilbagevejen). Vi fik bygget togbane og hygget og så vågnede Alva, i dag tog hun næsten 2,5 time. Det må hun altså godt gøre til en ny vane! Gal man kan jo nå meget! Noget lidt andet end den sidste måned hvor hun kun har ville sove op af mig.

Det har også påvirket Luna positivt at have mig lidt før sig selv :)
3
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 106
Likede indlæg: 2349

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf didaa » 15. jan 2020, 18:52

Mi55y skrev:Vi nåede lige at få lidt forhåbninger om en VS-plads her i byen på et tidspunkt, fordi Sofie var faldet fra nr 8 til nr 7 på ventelisten. Nu står hun så nr 8 igen :rulle:


Vi har en behovsdato der hedder 1. februar. Og står hhv nr. 110 og 65. :boo:
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Moxy-lady » 15. jan 2020, 19:01

Nøj, en aften vi har haft :tie:

Zoe var i fint humør da jeg hentede hende, og hun havde sovet sin hidtil længste lur i vs. Vi har hygget og krammet og alt var godt. Da vi så skulle spise, ville hun ikke have det. Hun ville heller ikke have rugbrød og hun blev bare ked af det og ville hen til mig - for hun ville amme. Det nægtede jeg, for hun skal ikke tro at det er et acceptabelt alternativ til aftensmad (som hun i øvrigt spiste med glæde i går!). Hun blev mere og mere sur og ked af det og jeg endte med at lægge hende i seng kl 18, en hel time før sædvanlig. Her fik hun så lov til at amme, og hun var tydeligt træt, men det tog alligevel en hel time før hun overgav sig. Jesus christ jeg er træt i hovedet.

Projekt falde i søvn/sove i egen seng fortsætter med forskellig succes. I dag faldt hun i søvn i mine arme, men de fleste dage falder hun i søvn i sin egen seng. Nogle dage kan jeg lægge hende over igen efter amning kl 12, andre gange vågner hun op selvom jeg prøver 3-4 gange så hun sover hos os det meste af natten. I nat sov hun for sig selv til kl 3.45, det betragter jeg som en succes, selvom det gerne måtte være et par timer mere.

Vi var til samtale i vs i går, og jeg behøvede ikke være nervøs. De ser en glad pige i trivsel og hun er fuldstændigt alderssvarende i sin udvikling, så det var dejligt at få at vide. Det eneste der er, er at de er lidt i tvivl om om hun går lidt skævt med det ene ben, eller rettere, det gør hun, men de er i tvivl om om det er fordi hun stadig er usikker eller om det er noget fysiologisk. De har dog en ergo-/fys tilknyttet og vi aftalte at de fik hende til at se på Zoe så vi kan se om der skal sættes ind tidligt.

De viste os også nogle små videoklip fra forskellige hverdagssituationer så vi kunne se hvordan hun var når vi ikke er der, deres inklusions- og sprogvejleder udpegede forskellige udviklingstrin, det var bare så fint!

Vi har derudover aftalt at de forsøger at støtte op om den putning jeg forsøger nu, ved at lade hende falde i søvn selv i barnevognen ligesom hun skal i sengen om aftenen. Det er fedt at vi kører et teamwork der. Oprindeligt var lure en af tingene vi skulle snakke om, fordi de nogle gange kæmpede meget med at putte hende, men efter vi er gået over til én lur, er der bare næsten ingen problemer mere. Det er super dejligt at opleve.

Så ja, alt i alt var den en rigtig god oplevelse.
7
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3408
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10683

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Little_Woman » 15. jan 2020, 19:48

Vi er syge - igen igen - så Ottos indkøring er gået helt i stå. Vi var der i 3 dage, så langer vi os - og nu roder vi begge rundt med snot/feber/hoste.

Øv, det er så træls - godt jeg først starter arbejde 2.3.!

Min mor er en perle, hun hjælper for tiden med aflastning, mad og indkøb, så jeg kan få et bad i fred, hvilet hovedet lidt og få slappet lidt af. Otto sover, om muligt, endnu dårligere for tiden end ellers, så det er guld værd!
1
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12397

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Joe » 15. jan 2020, 20:04

Little_Woman skrev:Vi er syge - igen igen - så Ottos indkøring er gået helt i stå. Vi var der i 3 dage, så langer vi os - og nu roder vi begge rundt med snot/feber/hoste.

Øv, det er så træls - godt jeg først starter arbejde 2.3.!

Min mor er en perle, hun hjælper for tiden med aflastning, mad og indkøb, så jeg kan få et bad i fred, hvilet hovedet lidt og få slappet lidt af. Otto sover, om muligt, endnu dårligere for tiden end ellers, så det er guld værd!


Åh nej altså! God bedring til jer!

Her har Birk bare besluttet sig for at det er træls at skulle sove om natten. I går brugte jeg/vi to timer på at putte ham - så sov han en halv time, vågnede igen, og ville ikke noget før M og jeg kastede håndklædet i ringen og gik i seng også. Så faldt vi i søvn alle tre til Ramasjang-appens samling af Hr Skægs sange. Birks seng kom i flittigt brug - som der hvor iPad’en kunne stå...
Jeg tager mig selv i at blive pænt hidsig sådan nogle aftener. Han vælter rundt, slår mig, sparker mig, stikker sine fingre i øjnene på mig. Møgunge! Ej, han gør det jo ikke af ond mening.

Her til aften tog det “kun” en time og ti minutter.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Moxy-lady » 15. jan 2020, 20:14

Joe skrev:
Little_Woman skrev:Vi er syge - igen igen - så Ottos indkøring er gået helt i stå. Vi var der i 3 dage, så langer vi os - og nu roder vi begge rundt med snot/feber/hoste.

Øv, det er så træls - godt jeg først starter arbejde 2.3.!

Min mor er en perle, hun hjælper for tiden med aflastning, mad og indkøb, så jeg kan få et bad i fred, hvilet hovedet lidt og få slappet lidt af. Otto sover, om muligt, endnu dårligere for tiden end ellers, så det er guld værd!


Åh nej altså! God bedring til jer!

Her har Birk bare besluttet sig for at det er træls at skulle sove om natten. I går brugte jeg/vi to timer på at putte ham - så sov han en halv time, vågnede igen, og ville ikke noget før M og jeg kastede håndklædet i ringen og gik i seng også. Så faldt vi i søvn alle tre til Ramasjang-appens samling af Hr Skægs sange. Birks seng kom i flittigt brug - som der hvor iPad’en kunne stå...
Jeg tager mig selv i at blive pænt hidsig sådan nogle aftener. Han vælter rundt, slår mig, sparker mig, stikker sine fingre i øjnene på mig. Møgunge! Ej, han gør det jo ikke af ond mening.

Her til aften tog det “kun” en time og ti minutter.


Jeg kan også nogle gange mærke at jeg virkelig skal trække vejret dybt 10-15 gange for ikke at råbe af Zoe. Hun kan virkelig være en strid banan, og hendes grin når hun får frustreret mig og vi er på anden time af putningen kan næsten give mig en hjerneblødning. Og så niver hun, især i brystvorten. Lorteunge.

Det værste var faktisk at jeg har savnet hende helt vildt i dag. Jeg har læst et par artikler med folk der havde børn der blev syge/døde og jeg har småtudet. Så jeg glædede mig så meget til at hente hende og hygge med hende. Og de første halvanden time var rigtig hyggelige. Og så blev hun bare en djævleunge, og det ødelagde bare aftenen. Altså jeg ved jo godt at hun ikke kan gøre for det, men jeg bliver bare så trist når aftenen slutter på dén måde, især fordi jeg er lidt ekstra følsom pga angst for at miste hende. Jeg ved godt at det er lidt pjattet, men sådan fungerer min hjerne.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf girl_beat » 15. jan 2020, 20:16

Little_Woman skrev:Vi er syge - igen igen - så Ottos indkøring er gået helt i stå. Vi var der i 3 dage, så langer vi os - og nu roder vi begge rundt med snot/feber/hoste.

Øv, det er så træls - godt jeg først starter arbejde 2.3.!

Min mor er en perle, hun hjælper for tiden med aflastning, mad og indkøb, så jeg kan få et bad i fred, hvilet hovedet lidt og få slappet lidt af. Otto sover, om muligt, endnu dårligere for tiden end ellers, så det er guld værd!

God bedring! :blomst: I har heldigvis stadig god tid til indkøringen, så håber ikke at du stresser over det :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Forældre"