Forbud mod morddømte mænd at indgå i forhold

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25611

Re: Forbud mod morddømte mænd at indgå i forhold

Indlægaf Delfin » 14. jan 2020, 11:49

Hvorfor er det, at lige præcis sex får så fremtrædende rolle i diskussionen? Det er jo kun en lille del af forholdet, man kunne måske se lidt mere på, hvordan de her kvinder, som den indsatte ikke kender i forvejen, overhovedet kommer i kontakt med dem.
1
14 11 14
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Forbud mod morddømte mænd at indgå i forhold

Indlægaf Madam » 14. jan 2020, 12:17

https://www.bt.dk/udland/breivik-har-ha ... hov-for-at

Mon han klager over brud på menneskerettighederne???
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Forbud mod morddømte mænd at indgå i forhold

Indlægaf Thomas31 » 14. jan 2020, 12:33

Delfin skrev:Hvorfor er det, at lige præcis sex får så fremtrædende rolle i diskussionen? Det er jo kun en lille del af forholdet, man kunne måske se lidt mere på, hvordan de her kvinder, som den indsatte ikke kender i forvejen, overhovedet kommer i kontakt med dem.


Fordi det kan være frugten af gerningen. Ligesom penge og berømmelse. Derfor ville jeg også skelne mellem et eksisterende forhold og så den dømtes mulighed for at dyrke sine drabs-groupier. Det handler ikke om at straffe hårdere men om at fjerne gevinsten. Hvad hvis Ubåds-krybet skriver en bog og potentielt tjener millioner? Er det så også bare helt fint. Man ved, at massemordere ofte er inspireret af andres historier. De skal ikke have lov at dyrke det her penge-kvinder-berømmelse. De burde slet ikke omtales med navn eller billede. Jeg finder det uforståeligt og ulækkert, at de her typer tilsyneladende tillægges en status, man ikke kunne drømme om at tillægge en pædofil.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25611

Re: Forbud mod morddømte mænd at indgå i forhold

Indlægaf Delfin » 14. jan 2020, 13:13

Thomas31 skrev:
Delfin skrev:Hvorfor er det, at lige præcis sex får så fremtrædende rolle i diskussionen? Det er jo kun en lille del af forholdet, man kunne måske se lidt mere på, hvordan de her kvinder, som den indsatte ikke kender i forvejen, overhovedet kommer i kontakt med dem.


Fordi det kan være frugten af gerningen. Ligesom penge og berømmelse. Derfor ville jeg også skelne mellem et eksisterende forhold og så den dømtes mulighed for at dyrke sine drabs-groupier. Det handler ikke om at straffe hårdere men om at fjerne gevinsten. Hvad hvis Ubåds-krybet skriver en bog og potentielt tjener millioner? Er det så også bare helt fint. Man ved, at massemordere ofte er inspireret af andres historier. De skal ikke have lov at dyrke det her penge-kvinder-berømmelse. De burde slet ikke omtales med navn eller billede. Jeg finder det uforståeligt og ulækkert, at de her typer tilsyneladende tillægges en status, man ikke kunne drømme om at tillægge en pædofil.


Hvis jeg forstår dig rigtigt, tror jeg ikke, at vi er voldsomt uenige. Jeg mener bare at sex er ligegyldigt i den sammenhæng, det er bare en fysisk akt. Det væsentlige for mig er at hindre, at de her kvinder overhovedet får adgang til indsatte som ham.
1
14 11 14
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forbud mod morddømte mænd at indgå i forhold

Indlægaf Slettet bruger » 14. jan 2020, 15:10

Thomas31 skrev:
Delfin skrev:Hvorfor er det, at lige præcis sex får så fremtrædende rolle i diskussionen? Det er jo kun en lille del af forholdet, man kunne måske se lidt mere på, hvordan de her kvinder, som den indsatte ikke kender i forvejen, overhovedet kommer i kontakt med dem.


Fordi det kan være frugten af gerningen. Ligesom penge og berømmelse. Derfor ville jeg også skelne mellem et eksisterende forhold og så den dømtes mulighed for at dyrke sine drabs-groupier. Det handler ikke om at straffe hårdere men om at fjerne gevinsten. Hvad hvis Ubåds-krybet skriver en bog og potentielt tjener millioner? Er det så også bare helt fint. Man ved, at massemordere ofte er inspireret af andres historier. De skal ikke have lov at dyrke det her penge-kvinder-berømmelse. De burde slet ikke omtales med navn eller billede. Jeg finder det uforståeligt og ulækkert, at de her typer tilsyneladende tillægges en status, man ikke kunne drømme om at tillægge en pædofil.


Hvorfor skulle det ikke være helt fint? Hvis der er nogle mennesker som er villige til at betale for en bog som Peter Madsen har skrevet, er det jo deres valg, det er deres penge, og det er et økonomisk mellemværende imellem dem, ham og en række mellemled. Jeg synes det er vanskeligt at forsvare at det rager andre hvem mennesker vælger at støtte igennem deres bogkøb.

Hvis en person overfører 1.000 kroner direkte til Peter Madsen som en gave, hvad skal der så ske?
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Forbud mod morddømte mænd at indgå i forhold

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 14. jan 2020, 15:29

abcd skrev:Hvis en person overfører 1.000 kroner direkte til Peter Madsen som en gave, hvad skal der så ske?
De skal konfiskeres og gå til at betale for fængselsopholdet - som koster flere millioner om året. Hvis der er penge tilbage efter dette kan de indsættes på en lukket konto og komme til udbetaling når den indsatte sættes fri.
0
Grab them by the pussy
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forbud mod morddømte mænd at indgå i forhold

Indlægaf Slettet bruger » 14. jan 2020, 15:33

Vlad Kalashnikov skrev:
abcd skrev:Hvis en person overfører 1.000 kroner direkte til Peter Madsen som en gave, hvad skal der så ske?
De skal konfiskeres og gå til at betale for fængselsopholdet - som koster flere millioner om året. Hvis der er penge tilbage efter dette kan de indsættes på en lukket konto og komme til udbetaling når den indsatte sættes fri.


Og hvordan generaliseres det? Hvis en mand bliver idømt et års fængsel for vold og i den periode modtager en million i udbytte på aktier, skal de penge så konfiskeres? Eller er det kun de mest kriminelle der skal have konfiskeret al indkomst?
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Forbud mod morddømte mænd at indgå i forhold

Indlægaf Akehurst2 » 14. jan 2020, 15:50

abcd skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
abcd skrev:Hvis en person overfører 1.000 kroner direkte til Peter Madsen som en gave, hvad skal der så ske?
De skal konfiskeres og gå til at betale for fængselsopholdet - som koster flere millioner om året. Hvis der er penge tilbage efter dette kan de indsættes på en lukket konto og komme til udbetaling når den indsatte sættes fri.


Og hvordan generaliseres det? Hvis en mand bliver idømt et års fængsel for vold og i den periode modtager en million i udbytte på aktier, skal de penge så konfiskeres? Eller er det kun de mest kriminelle der skal have konfiskeret al indkomst?


Det er simpelthen så latterligt med de her ekstra-straffe til de kriminelle, vi mindst kan lide. Straf i Danmark er frihedsberøvelse og evt. konfiskation af et udbytte eller genstande brugt til forbrydelsen. Herudover skal man ikke bruge isolation, ekstra økonomisk straf, fratagelse af almindelige privilegier som adgang til besøg og til at ytre sig, vare for at de skal have det lidt ekstra slemt. At sidde i Herstedvester på livstid er skam stadig en hård straf, selvom det virker som om nogen herinde sætter frihed ret lavt, når de nu ikke rigtig synes, han bliver straffet.

De fleste indsatte har i øvrigt gæld til det offentlige - man betaler ikke fængselsopholdet, men man skal betale sagsomkostninger, egen forsvarer og erstatning til offeret, hvilket er penge staten lægger ud og som man så skylder. Så tjener man penge på aktier mens man afsoner vil de blive konfiskeret til afdrag (når den offentlige inddrivelse kommer i gang igen, that is). Man kan evt. læse afhandlingen “Løsladt og gældsat” af Linda Kjær Minke, hvis man vil overbevises om, at indsatte generelt har så rigeligt gæld til at hindre dem i at komme på benene igen efter et længere fængselsophold, at det at tilføje omkostninger fra selve afsoningen ikke gør nogen videre forskel alligevel.
7
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Forbud mod morddømte mænd at indgå i forhold

Indlægaf Jedi » 14. jan 2020, 23:40

LadyFox skrev:
Jedi skrev:
LadyFox skrev:Deres ikke-kriminelle koner bliver jo så også frataget al berøring med deres ægtefælle.


Det må man jo tage med, når man vælger at gifte sig med en gut, som parterer damer.

Det ville da være dejligt nemt hvis man vidste hvilke udåder ens partner kommer til at lave i fremtiden. Men sådan fungerer det jo ikke.


Hun ved det jo. Manden er jo allerede dømt for det, så det er ingen overraskelse.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Forbud mod morddømte mænd at indgå i forhold

Indlægaf LadyFox » 15. jan 2020, 05:43

Jedi skrev:
LadyFox skrev:
Jedi skrev:
LadyFox skrev:Deres ikke-kriminelle koner bliver jo så også frataget al berøring med deres ægtefælle.


Det må man jo tage med, når man vælger at gifte sig med en gut, som parterer damer.

Det ville da være dejligt nemt hvis man vidste hvilke udåder ens partner kommer til at lave i fremtiden. Men sådan fungerer det jo ikke.


Hun ved det jo. Manden er jo allerede dømt for det, så det er ingen overraskelse.

Tråden havde jo udviklet sig til at handle om ægteskabelige besøg generelt, og det er i den kontekst mit indlæg er skrevet.
0
...
Brugeravatar
NoLady
Indlæg: 1270
Tilmeldt: 13. jan 2020, 13:48
Kort karma: 83
Likede indlæg: 2665

Re: Forbud mod morddømte mænd at indgå i forhold

Indlægaf NoLady » 15. jan 2020, 07:31

Når man læser nogen af kommentarerne i denne tråd, så forstår jeg godt hvorfor der findes totalitære regimer.
2
Det er umuligt, sagde tvivlen
Det er farligt, sagde frygten
Det er unødigt, sagde fornuften
Gør det alligevel, sagde hjertet
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Forbud mod morddømte mænd at indgå i forhold

Indlægaf Thomas31 » 15. jan 2020, 10:43

abcd skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
abcd skrev:Hvis en person overfører 1.000 kroner direkte til Peter Madsen som en gave, hvad skal der så ske?
De skal konfiskeres og gå til at betale for fængselsopholdet - som koster flere millioner om året. Hvis der er penge tilbage efter dette kan de indsættes på en lukket konto og komme til udbetaling når den indsatte sættes fri.


Og hvordan generaliseres det? Hvis en mand bliver idømt et års fængsel for vold og i den periode modtager en million i udbytte på aktier, skal de penge så konfiskeres? Eller er det kun de mest kriminelle der skal have konfiskeret al indkomst?


Det er jo bare et teknisk spørgsmål som så meget andet. Det er ikke et problem. Det er da mere sært, at hvis jeg går ud og sætter ild til nogle biler, får jeg et stort erstatningskrav. Hvis jeg sætter ild til nogle mennesker, så slipper jeg åbenbart i praksis. Jeg kan endda skrive en bog om, hvordan det var at sætte ild til mennesker og tjene penge på det. Endda direkte fra det offentlige i støtte.
0
Brugeravatar
NoLady
Indlæg: 1270
Tilmeldt: 13. jan 2020, 13:48
Kort karma: 83
Likede indlæg: 2665

Re: Forbud mod morddømte mænd at indgå i forhold

Indlægaf NoLady » 15. jan 2020, 11:05

Det at man bliver straffet medfører ikke tab af borgerlige rettigheder. Det er i øvrigt fastsat ved lov, så det er ikke bare et teknisk spørgsmål som nogen mener.
0
Det er umuligt, sagde tvivlen
Det er farligt, sagde frygten
Det er unødigt, sagde fornuften
Gør det alligevel, sagde hjertet
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Forbud mod morddømte mænd at indgå i forhold

Indlægaf Thomas31 » 15. jan 2020, 11:32

NoLady skrev:Det at man bliver straffet medfører ikke tab af borgerlige rettigheder. Det er i øvrigt fastsat ved lov, så det er ikke bare et teknisk spørgsmål som nogen mener.


Det er noget sludder. Du får en stor bøde for at køre spritkørsel. Hvad skulle problemet være ved en stor bøde for at dræbe, som man herefter kan modregne indtægter i?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forbud mod morddømte mænd at indgå i forhold

Indlægaf Slettet bruger » 15. jan 2020, 11:52

Thomas31 skrev:
abcd skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
abcd skrev:Hvis en person overfører 1.000 kroner direkte til Peter Madsen som en gave, hvad skal der så ske?
De skal konfiskeres og gå til at betale for fængselsopholdet - som koster flere millioner om året. Hvis der er penge tilbage efter dette kan de indsættes på en lukket konto og komme til udbetaling når den indsatte sættes fri.


Og hvordan generaliseres det? Hvis en mand bliver idømt et års fængsel for vold og i den periode modtager en million i udbytte på aktier, skal de penge så konfiskeres? Eller er det kun de mest kriminelle der skal have konfiskeret al indkomst?


Det er jo bare et teknisk spørgsmål som så meget andet. Det er ikke et problem. Det er da mere sært, at hvis jeg går ud og sætter ild til nogle biler, får jeg et stort erstatningskrav. Hvis jeg sætter ild til nogle mennesker, så slipper jeg åbenbart i praksis. Jeg kan endda skrive en bog om, hvordan det var at sætte ild til mennesker og tjene penge på det. Endda direkte fra det offentlige i støtte.


Jeg er ret sikker på at fængselsstraffen er højere for at sætte ild til mennesker.

Mht. bogen må din vrede være rettet imod dem der køber bogen, det er dem der giver den kriminelle penge.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"