Debattens mødregruppe

Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Depeche_Mama » 12. jan 2020, 21:14

Urtekussen skrev:Lillebror har haft tynd mave i dag (jeg mistænker flere tænder) og er meget rød i numsen. Synes også han er rød på pungen.
Har smurt med zinksalve. Han virkede til at det var meget ømt.
Det burde se bedre ud i morgen, ikke?
(forudsat at han ikke skider i nat altså)


Vi bruger Inotyl salve, hvis Alfred er meget rød :)
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sof » 12. jan 2020, 21:17

Synes der skete SÅ meget med L sidste vinter, da han var halvandet og indtil i sommers, men det er vitterligt ingenting i forhold til lige nu.

Har endnu mere den der følelse af at han kan noget nyt, hver dag og hele tiden. I fredags da vi skulle børste tænder, spurgte jeg ham hvilken side vi skulle starte med og han svarede venstre... tænkte okay, i går og siden vi startede med det, har du bare peget.

Lørdag sagde han så igen venstre og pegede på kinden, spurgte hvor han mon havde lært det og han svarede Kaj og Andrea :gruble: (det er dog svar på mange af livets store spørgsmål pt)

Så da han skulle have overtøj på i dag, stak han armen i det forkerte ærmer, jeg siger “den anden arm, Linus” og så svarer han gudhjælpemig “nej, højre arm, mor”. Og det var sgu rigtigt. Hvor filen har han lært det? Er det en vuggestue ting? Min kæreste var ligeså meget i chok. Normalt ville han måske bare sige jaaaaja anden arm og så bytte.

Har gået og testet det lidt i dag, spurgt efter højre øre og venstre hånd, han har sgu helt styr på det.
0
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Depeche_Mama » 12. jan 2020, 21:19

Nåmen, de kære små.

Alfred er fra 24/11 2018, altså 14 mdr. lige om lidt. Han kan ikke gå endnu. Jeg synes virkelig, han stadig er meget 'baby', ift. hans storebror, som f.eks. gik 10 mdr gammel og kunne sig en del ord på den alder, Alfred har nu.
Han virker sgu bare som en glad, buttet dreng, som slet ikke har travlt med at udvikle sig :lol: På en måde kan jeg ikke lade være med at have en snert af bekymring over det. Altså han forstår meget af det, vi siger, men han har få ord. Han siger heller ikke Mor og Far endnu. Han rejser sig op af ting og går på dén måde, men vil ikke rigtigt gå med os i hænderne (og vi presser naturligvis ikke).
Jeg kan ikke finde ud af, om ikke bare han er en slow starter, og jeg skal droppe bekymringen. Han er den gladeste lille gut, og meget åben og nysgerrig overfor sin omverden :lun:
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 12. jan 2020, 21:30

Depeche_Mama skrev:Nåmen, de kære små.

Alfred er fra 24/11 2018, altså 14 mdr. lige om lidt. Han kan ikke gå endnu. Jeg synes virkelig, han stadig er meget 'baby', ift. hans storebror, som f.eks. gik 10 mdr gammel og kunne sig en del ord på den alder, Alfred har nu.
Han virker sgu bare som en glad, buttet dreng, som slet ikke har travlt med at udvikle sig :lol: På en måde kan jeg ikke lade være med at have en snert af bekymring over det. Altså han forstår meget af det, vi siger, men han har få ord. Han siger heller ikke Mor og Far endnu. Han rejser sig op af ting og går på dén måde, men vil ikke rigtigt gå med os i hænderne (og vi presser naturligvis ikke).
Jeg kan ikke finde ud af, om ikke bare han er en slow starter, og jeg skal droppe bekymringen. Han er den gladeste lille gut, og meget åben og nysgerrig overfor sin omverden :lun:

Johan tog sine første skridt (4-5 stk sammenhængende uden hjælp) den dag han blev 15 måneder. Han havde vaaaaadet rundt langs ting i evigheder! Det var først en måned senere, at han begyndte at gå. Nu (snart 18 måneder) foretrækker han at gå.
I øvrigt siger han heller ikke særlig mange ord. I hvert fald ikke ord der er forståelige. Altså du ved, han siger "Ma!" som både kan betyde mor og mere, men i sig selv giver det ingen mening. De eneste ord han har sagt er far (tak, lille skat....) og op. Og det kan tælles på én hånd hvor mange gange det er sket - tilsammen!

Kender godt til følelsen af bekymring, men jeg tror det er bedst at prøve at begrave den og bare støtte op om barnets udvikling.
2
J, juli 2018.
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Neenah » 12. jan 2020, 21:42

Zonta skrev:
Depeche_Mama skrev:Nåmen, de kære små.

Alfred er fra 24/11 2018, altså 14 mdr. lige om lidt. Han kan ikke gå endnu. Jeg synes virkelig, han stadig er meget 'baby', ift. hans storebror, som f.eks. gik 10 mdr gammel og kunne sig en del ord på den alder, Alfred har nu.
Han virker sgu bare som en glad, buttet dreng, som slet ikke har travlt med at udvikle sig :lol: På en måde kan jeg ikke lade være med at have en snert af bekymring over det. Altså han forstår meget af det, vi siger, men han har få ord. Han siger heller ikke Mor og Far endnu. Han rejser sig op af ting og går på dén måde, men vil ikke rigtigt gå med os i hænderne (og vi presser naturligvis ikke).
Jeg kan ikke finde ud af, om ikke bare han er en slow starter, og jeg skal droppe bekymringen. Han er den gladeste lille gut, og meget åben og nysgerrig overfor sin omverden :lun:

Johan tog sine første skridt (4-5 stk sammenhængende uden hjælp) den dag han blev 15 måneder. Han havde vaaaaadet rundt langs ting i evigheder! Det var først en måned senere, at han begyndte at gå. Nu (snart 18 måneder) foretrækker han at gå.
I øvrigt siger han heller ikke særlig mange ord. I hvert fald ikke ord der er forståelige. Altså du ved, han siger "Ma!" som både kan betyde mor og mere, men i sig selv giver det ingen mening. De eneste ord han har sagt er far (tak, lille skat....) og op. Og det kan tælles på én hånd hvor mange gange det er sket - tilsammen!

Kender godt til følelsen af bekymring, men jeg tror det er bedst at prøve at begrave den og bare støtte op om barnets udvikling.

Det er næsten den samme historie her. Første skridt 15 måneder, men begyndte først rigtigt at ville gå ved 16 måneder.

M er 16,5 måneder og har stort set intet sprog. Hun forstår rigtig meget og siger hej, nej og ja (og nærmest alle dyrelyde), men ikke den mindste interesse for at sige ord. Hun peger bare på ting, når der er noget hun gerne vil.
0
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10617

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Little_Woman » 13. jan 2020, 00:25

Otto går også kun langs ting, siger ingen ord endnu og gider ikke gå i hænderne. Af og til lidt med gåvogn, men det virker mere som om den går med ham.

Han er 14 mdr lige om lidt.

Jeg er glad for at høre om jer andre med “langsomme” børn, for jeg synes godt nok heller ikke min lille røver er hurtig..
1
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10617

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Little_Woman » 13. jan 2020, 00:26

Sof skrev:Synes der skete SÅ meget med L sidste vinter, da han var halvandet og indtil i sommers, men det er vitterligt ingenting i forhold til lige nu.

Har endnu mere den der følelse af at han kan noget nyt, hver dag og hele tiden. I fredags da vi skulle børste tænder, spurgte jeg ham hvilken side vi skulle starte med og han svarede venstre... tænkte okay, i går og siden vi startede med det, har du bare peget.

Lørdag sagde han så igen venstre og pegede på kinden, spurgte hvor han mon havde lært det og han svarede Kaj og Andrea :gruble: (det er dog svar på mange af livets store spørgsmål pt)

Så da han skulle have overtøj på i dag, stak han armen i det forkerte ærmer, jeg siger “den anden arm, Linus” og så svarer han gudhjælpemig “nej, højre arm, mor”. Og det var sgu rigtigt. Hvor filen har han lært det? Er det en vuggestue ting? Min kæreste var ligeså meget i chok. Normalt ville han måske bare sige jaaaaja anden arm og så bytte.

Har gået og testet det lidt i dag, spurgt efter højre øre og venstre hånd, han har sgu helt styr på det.


Der er en Kaj og Andrea sang med højre/venstre, så måske er den god nok :)
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sof » 13. jan 2020, 00:44

Little_Woman skrev:
Der er en Kaj og Andrea sang med højre/venstre, så måske er den god nok :)


Ja, den kender jeg godt, vi har hørt den et par gange, men aldrig set video eller K&A i det hele taget. Kan selvfølgelig være noget de gør i vuggestuen.

Ville spørge i morgen, for synes det var lidt vildt at han ikke rammer forkert. Bare indimellem i det mindste. Nogen må ha lært ham det og så bliver jeg lidt nysgerrig :-p
1
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf twinkle » 13. jan 2020, 05:52

Vi er i gang med at pottetræne. I et 2 sek langt uopmærksomt øjeblik valgte Benjamin så at skide på gulvet - lige ved siden af potten :lol:
Der er lang vej endnu.

Når jeg nu spørger ham hvor han skal lave puha, peger han på gulvet :mellow:
3
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Lulu » 13. jan 2020, 05:54

Sof skrev:
Little_Woman skrev:
Der er en Kaj og Andrea sang med højre/venstre, så måske er den god nok :)


Ja, den kender jeg godt, vi har hørt den et par gange, men aldrig set video eller K&A i det hele taget. Kan selvfølgelig være noget de gør i vuggestuen.

Ville spørge i morgen, for synes det var lidt vildt at han ikke rammer forkert. Bare indimellem i det mindste. Nogen må ha lært ham det og så bliver jeg lidt nysgerrig :-p


I mine. Drenges institution (både i VS og bh) putter de højre venstre meget ind i deres lege (specielt når de programmerer deres legetøj - de er en robot institution). Fordi de efter at have været med i mange af de der sprog forsøg har fundet frem til en øget tendens for godt sprog (rigtigt sammensatte sætning etc ikke større ordforråd) og at børnene har meget nemmere ved at lære at cykle og andre balance ting. Så måske jeres institution også gør en del ud af det? Og så er der altså bare nogen børn der fanger det meget hurtigt og meget nemt.
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Zonta » 13. jan 2020, 06:00

twinkle skrev:Vi er i gang med at pottetræne. I et 2 sek langt uopmærksomt øjeblik valgte Benjamin så at skide på gulvet - lige ved siden af potten :lol:
Der er lang vej endnu.

Når jeg nu spørger ham hvor han skal lave puha, peger han på gulvet :mellow:

:lol: Håber snart han fanger konceptet i potten :D
2
J, juli 2018.
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf twinkle » 13. jan 2020, 06:38

Zonta skrev:
twinkle skrev:Vi er i gang med at pottetræne. I et 2 sek langt uopmærksomt øjeblik valgte Benjamin så at skide på gulvet - lige ved siden af potten :lol:
Der er lang vej endnu.

Når jeg nu spørger ham hvor han skal lave puha, peger han på gulvet :mellow:

:lol: Håber snart han fanger konceptet i potten :D


Jeg er vældig upædagogisk, så jeg har lovet ham en stor is første gang han laver lort på potten :fløjt:
3
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf girl_beat » 13. jan 2020, 07:45

Her er S næsten lige blevet 14 mdr., og han går meget med gåvogn, langs møbler og vægge og med os i den ene hånd. Han har taget enkelte skridt selv, men vi er spændte på hvornår han tør give helt slip og stavre afsted. Det kunne være super fedt, hvis han går om to uger, når vi skal på ferie :) Ellers er det finmotorikken, der har været mest fremme de sidste måneder, han spiser fx selv med ske og gaffel, og han samler også Legoklodser og andet legetøj, der skal sættes sammen, uden problemer.

Både VS og vi oplever, at han snakker. Meget :lol: Han har helt klare ord for ‘Hej’, ‘Hov’, ‘Far’ og ‘Op’ - resten er mange og sammenhængende lyde, men vi kan ikke helt afkode det.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sof » 13. jan 2020, 07:54

Lulu skrev:
I mine. Drenges institution (både i VS og bh) putter de højre venstre meget ind i deres lege (specielt når de programmerer deres legetøj - de er en robot institution). Fordi de efter at have været med i mange af de der sprog forsøg har fundet frem til en øget tendens for godt sprog (rigtigt sammensatte sætning etc ikke større ordforråd) og at børnene har meget nemmere ved at lære at cykle og andre balance ting. Så måske jeres institution også gør en del ud af det? Og så er der altså bare nogen børn der fanger det meget hurtigt og meget nemt.


Det lyder virkelig sejt med en robotinstitution, det har jeg aldrig hørt før.

De er til gengæld meget gode til at lægge ting på Famly, sådan social media style, med billeder af frokosten osv., og en masse om hvad og hvorfor de laver forskellige ting. Men det må næsten være dernede det kommer fra, for det er ikke noget vi har snakket om hjemme.

I morges sagde han af sig selv “mig tager højre sko på. Og venstre sko, mor”. Men glemte selvfølgelig at spørge i vuggestuen.
1
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Depeche_Mama » 13. jan 2020, 07:55

Tak for jeres input :kys: Jeg tror bare, jeg skal lade være med at måle ham mod, hvad Storebror kunne i samme alder, for han var så hurtig til det hele... For der sker jo lidt hele tiden, det var mere, hvis der ikke gjorde, at der er grund til bekymring :)
Han forstår, hvis vi siger, han skal komme hen til Mor/Far/storebror, han kan sætte sig ned på numsen, når vi beder ham om det, han ryster på hovedet eller nikker, når vi byder ham mad osv. Så han er nok bare langsommere motorisk, end vi har været vant til :)

Han har også en gåvogn, men det er jo faktisk ikke særligt sundt at gå med sådan en, når man ikke kan stå uden støtte, har jeg ladet mig fortælle :gruble:
1
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.

Tilbage til "Forældre"