Er der andre som strikker og hækler? :)

Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2147
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4981

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Anne Droid » 11. jan 2020, 17:38

LaScrooge skrev:
Lys skrev:
LaScrooge skrev:Jeg prøver med en prøve og så ser jeg, om jeg kan ramme de 30 cm ret præcist når jeg slår masker op, så jeg måske ikke behøver at strikke det om, hvis det fungerer. Tak!


Det er vistnok lettere at lave firkanterne kvadratiske, hvis du strikker dem diagonalt. Det gjorde min mormor i hvert fald altid med de tæpper, hun lavede til Røde Kors. Jeg ved ikke, om hun startede med en enkelt maske eller et par stykker, med så tog hun ud i begge sider og derefter ind igen.

Det kan du jo overveje.


Okay, sejt! Det vil jeg prøve! Det kunne endda blive rigtig flot! Tak :kys:


Skal firkanterne være forskellige? Ellers kan du lave dominostrik. Så er der heller ikke så meget montering når du er færdig med at strikke.
1
Klimatosse
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf LaScrooge » 11. jan 2020, 18:18

Anne Droid skrev:
LaScrooge skrev:
Lys skrev:
LaScrooge skrev:Jeg prøver med en prøve og så ser jeg, om jeg kan ramme de 30 cm ret præcist når jeg slår masker op, så jeg måske ikke behøver at strikke det om, hvis det fungerer. Tak!


Det er vistnok lettere at lave firkanterne kvadratiske, hvis du strikker dem diagonalt. Det gjorde min mormor i hvert fald altid med de tæpper, hun lavede til Røde Kors. Jeg ved ikke, om hun startede med en enkelt maske eller et par stykker, med så tog hun ud i begge sider og derefter ind igen.

Det kan du jo overveje.


Okay, sejt! Det vil jeg prøve! Det kunne endda blive rigtig flot! Tak :kys:


Skal firkanterne være forskellige? Ellers kan du lave dominostrik. Så er der heller ikke så meget montering når du er færdig med at strikke.


Vi er 3 der strikker et antal hver i forskellige farver og strukturer, så de skal først samles til allersidst.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf LaScrooge » 13. jan 2020, 21:02

Det her driver mig til vanvid! Jeg har lavet strikkeprøve og målt efter løbende og alligevel er den 2 cm for bred?! :cuss:

Bortset fra det er jeg vældigt tilfreds med udfaldet. Synes perlestrik kælder garnet og det gør det næsten vamset.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf AgentPixie » 13. jan 2020, 21:14

Er der forskel på at strikke perlestrik på almindelig pinde vs rundpinde (frem og tilbage)? Har forsøgt på rundpinde, men jeg kan simpelthen ikke få det til at ligne perlestrik :gruble:
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Lys » 13. jan 2020, 22:15

AgentPixie skrev:Er der forskel på at strikke perlestrik på almindelig pinde vs rundpinde (frem og tilbage)? Har forsøgt på rundpinde, men jeg kan simpelthen ikke få det til at ligne perlestrik :gruble:


Nej, du skal strikke alle masker modsat det, maskerne viser. Strikker man frem og tilbage, kan det føles som om alle pinde er ens (r-vr-r-vr), hvor man skal skifte mellem r-vr-r-vr og vr-r-vr-r når man strikker rundt (ellers bliver det rib)
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf LaScrooge » 16. jan 2020, 16:01

Jeg har fundet ud af hvordan man laver pæne kanter og hvordan det ser ud på hhv. retmasker og vrangmasker. Retkanten er mere elastisk end vrangkanten, men mere jævn og pænere. Og første firkant til tæppet er færdig. Nu er jeg i gang med at strikke én i brombærmønster. Den eneste formildende omstændighed ved dét er, at brombærpinden ikke tager så lang tid, fordi man strikker 3 masker ad gangen. Resten er et cirkus og jeg mangler stadig at finde ud af, hvordan jeg placerer bombærrene forskudt af hinanden, så det ikke bare bliver en lang, underlig stribe.

I er min online strikkeklub. Håber I kan leve med det :-D
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
6
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf AgentPixie » 17. jan 2020, 11:37

Lys skrev:
AgentPixie skrev:Er der forskel på at strikke perlestrik på almindelig pinde vs rundpinde (frem og tilbage)? Har forsøgt på rundpinde, men jeg kan simpelthen ikke få det til at ligne perlestrik :gruble:


Nej, du skal strikke alle masker modsat det, maskerne viser. Strikker man frem og tilbage, kan det føles som om alle pinde er ens (r-vr-r-vr), hvor man skal skifte mellem r-vr-r-vr og vr-r-vr-r når man strikker rundt (ellers bliver det rib)

Efter utallige raserianfald, viste det sig at jeg strikker retmasker forkert. Maskerne vender forkert, på en eller anden måde.
Så nu strikker jeg rent faktisk perlestrik :D
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf AgentPixie » 17. jan 2020, 11:40

Min svigerfar har bygget en overdimensioneret sykasse til mig, hvor jeg kan have det garn, remedier, opskrifter o.lign. som jeg pt bruger. Jeg er fan. Og så er den på hjul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
15
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Pandesteg » 17. jan 2020, 11:42

Jeg skal hækle en babyrangle, men mangler den der rasledims der skal inden i. Kan man ikke finde på at lave en lille indsat selv, i stedet for at jeg skal købe sådan en rasleboks?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Lys » 17. jan 2020, 14:54

AgentPixie skrev:
Lys skrev:
AgentPixie skrev:Er der forskel på at strikke perlestrik på almindelig pinde vs rundpinde (frem og tilbage)? Har forsøgt på rundpinde, men jeg kan simpelthen ikke få det til at ligne perlestrik :gruble:


Nej, du skal strikke alle masker modsat det, maskerne viser. Strikker man frem og tilbage, kan det føles som om alle pinde er ens (r-vr-r-vr), hvor man skal skifte mellem r-vr-r-vr og vr-r-vr-r når man strikker rundt (ellers bliver det rib)

Efter utallige raserianfald, viste det sig at jeg strikker retmasker forkert. Maskerne vender forkert, på en eller anden måde.
Så nu strikker jeg rent faktisk perlestrik :D


Ah - godt at du fandt ud af det. Måske strikker du dem drejet? Dvs i den bageste løkke. Det kan være godt at kunne til nogle opskrifter.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Pandesteg » 17. jan 2020, 15:16

Mistermor skrev:
Pandesteg skrev:Jeg skal hækle en babyrangle, men mangler den der rasledims der skal inden i. Kan man ikke finde på at lave en lille indsat selv, i stedet for at jeg skal købe sådan en rasleboks?


Hvis ranglen er stor nok, kan du købe et kinderæg, og bruge plastægget, der er inde i.


Det er den desværre ikke. Godt bud ellers. Men det skal være noget fladt :)
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf LaScrooge » 18. jan 2020, 08:07

Ved I hvor man køber kæmpegarn a la dette i Danmark/europæiske webshops? Det står at det er til pind 70, hvilket er noget større end fx Mayflowers kæmpegarn.

https://youtu.be/tJ1kvg9HHSY
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2147
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4981

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Anne Droid » 18. jan 2020, 08:26

LaScrooge skrev:Ved I hvor man køber kæmpegarn a la dette i Danmark/europæiske webshops? Det står at det er til pind 70, hvilket er noget større end fx Mayflowers kæmpegarn.

https://youtu.be/tJ1kvg9HHSY


US pindestørrelser er anderledes en Dk-størrelser. http://www.paapinden.dk/strik/pindestoerrelser

Jeg ved desværre ikke noget om garnet.
1
Klimatosse
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf LaScrooge » 18. jan 2020, 08:42

Anne Droid skrev:
LaScrooge skrev:Ved I hvor man køber kæmpegarn a la dette i Danmark/europæiske webshops? Det står at det er til pind 70, hvilket er noget større end fx Mayflowers kæmpegarn.

https://youtu.be/tJ1kvg9HHSY


US pindestørrelser er anderledes en Dk-størrelser. http://www.paapinden.dk/strik/pindestoerrelser

Jeg ved desværre ikke noget om garnet.


Jamen det er perfekt, så passer det faktisk med Mayflowers garn, det det ud til. Tak!
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Kattefjæs » 18. jan 2020, 08:45

LaScrooge skrev:Ved I hvor man køber kæmpegarn a la dette i Danmark/europæiske webshops? Det står at det er til pind 70, hvilket er noget større end fx Mayflowers kæmpegarn.

https://youtu.be/tJ1kvg9HHSY


Hvis du søger i DK, så søg efter karteflor (ikke kartofler!).

Man kan også købe det her i UK men det er åndssvagt dyrt.
1

Tilbage til "Hobby"