Min datters bumser...

Spørg om råd, eller del ud af din erfaring indenfor make-up og hår.
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Min datters bumser...

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 1. maj 2016, 19:01

Min datter på kun lige 12 år er begyndt at få bittesmå bumser i panden og hen over næsen og hun er rigtig ked af det :( Jeg er ikke helt med på hvilke produkter der fungerer bedst til så ung en hud- det må selvfølgelig bare gerne være super effektivt.

Nogen gode bud til hvilke produkter der kan hjælpe hende?
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Min datters bumser...

Indlægaf Studsgaard » 1. maj 2016, 19:20

Min søn har fået en konjak svamp.
Han har også fået nogle små urenheder og den hjælper på dem.
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Min datters bumser...

Indlægaf twinkle » 1. maj 2016, 19:32

Hudpleje er super individuelt - hvad der virker for mig kan man ikke være sikker på også virker for dig.
Jeg synes 12 år er meget tidligt at starte med hudpleje, særligt fordi bumserne højst sandsynligt skyldes hormoner nu, hvor din datter er godt på vej ind i teenage årene. Og når/hvis det er hormonelt, er det begrænset hvad hudpleje kan gøre.

Men hvis det skal være, så vil jeg anbefale en meget simpel hudplejerutiner uden parfume og andet snavs. Undgå så vidt muligt produkter målrettet "bumser og fedtet hud", da de ofte vil udtørre huden og være ret skrappe. Og det gør intet godt, særligt ikke for bumser.

En rens kunne være Raunsborgs sensitive face wash, koster lige under 100 kr og er uden parfume https://www.matas.dk/raunsborg-nordic-s ... ash-100-ml

Derefter vil jeg anbefale kemisk eksfoliering frem for fysisk. Kemisk eksfoliering giver bedre resultater og er mindre skarp ved huden https://www.matas.dk/pudderdaaserne-t-zone-peeling - bruges ca. to gange i ugen.

Normalt vil jeg anbefale en dagcreme med SPF for at beskytte huden og så en creme uden SPF til nat. Men jeg er i tvivl om, hvorvidt det er nødvendigt med SPF creme om dagen, når man er 12? (Måske er der en debattør eller to, som ved lidt mere om det?) ellers kan sådan en creme som Matas natur måske fungere https://www.matas.dk/matas-natur-24h-ansigtscreme-50-ml
1
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14369

Re: Min datters bumser...

Indlægaf Mangoness » 1. maj 2016, 20:01

Nu kan din datter være en af de heldige, som "vokser ud af det". Jeg har haft uren hud siden jeg var 10 år (2,5 år før den første menstruation) - og jeg er 24 i dag - så jeg var ikke en af de heldige, desværre.

I de sidste 14 år har jeg lært at:
- Hudplejeprodukter er symptom-behandling (jeg har brugt alt for mange penge i løbet af 10 år på forskellige hudplejeprodukter, som ikke virkede - så jeg kan desværre ikke anbefale nogen).

- Hudplejeprodukter fra butikkerne virkede ikke for mig (det eneste, som nogensinde har virket for mig at smøre på min hud, var et produkt på recept fra lægen).

- Hudproduktet fra lægen hjalp aldrig på den underliggende årsag til den urene hud - men den holdt det meste nede - indtil det ikke virkede mere. Hvis jeg skulle anbefale noget at smøre på huden, så ville jeg anbefale det produkt.

- Uren hud skyldes sandsynligvis, at der er noget galt indeni kroppen.

- Sæt spørgsmålstegn ved alt: Hvad bliver spist, hvad proppes på huden, hvad vaskes tøj og sengetøj i, osv. "Hvad der er sundt for alle er ikke nødvendigvis sundt for dig" er en god husketekst at have.

- Få kroppen testet hos lægen: Hormoner, sundhedstjek, mangler der vitaminer og mineraler, laktoseintolerance, cøliaki osv.

- Hos nogle hjælper det at skære mælkeprodukter ud af kosten. Hos andre hjælper det at fjerne frugt eller kornprodukter. Jeg har også læst om tilfælde, hvor en person fik uren hud omkring munden pga. sin tandpasta.

En stor overraskelse for mig var, at jeg i mange år gav The Body Shop skylden for, at jeg havde fået uren hud på kinderne (det havde jeg aldrig haft som teenager). Jeg satte dog ikke spørgsmålstegn ved, at jeg i samme periode begyndte at spise mere frugt og grøntsager (jeg tænkte, at frugt og grønt måtte være godt for alle - så jeg satte aldrig spørgsmålstegn ved det).

Jeg hadede The Body Shop i årevis, fordi jeg blev ved med at få uren hud på kinderne flere år efter, jeg stoppede med deres produkter. Her det sidste halve år af 2015 begyndte jeg at spise primært veganske måltider og fisk. Jeg spiste ekstremt sundt, fordi jeg troede, at det ville hjælpe på min hud - men jeg fik bare ekstra meget uren hud og meget oppustet mave.

Nu har jeg så siden januar skåret flere og flere såkaldte "high FODmap" fødevarer ud (mange grøntsager, frugter, korn og bælgfrugter). Min hud bliver renere og renere, nu mere jeg skærer ud (jeg har ikke renset hud de sidste 3-4 år, fordi det bare gjorde det værre), og min oppustede mave bliver også bedre. Nu har jeg så også fået bekræftet hos lægen, at jeg med stor sandsynlighed har irriteret tyktarm og kan prøve the Low FODmap diet (jeg reagerer indtil videre ikke på laktose - men derimod reagerer jeg på fruktose, fruktaner, galaktaner og polyoler. Specielt reagerer jeg på fødevarerne løg og hvede).

Hvis jeg havde vidst det her for 14 år siden, så havde jeg undgået en masse ar i ansigtet og ikke brugt så mange tusinde kroner på hudplejeprodukter. I mit tilfælde er mine hormoner normale, og min urene hud er fuldstændig relateret til, hvad jeg spiser. Min hud reagerer ikke på salte chips - men den reagerer derimod på sour cream and onion chips pga. løgene på indholdslisten. Det kan være svært at finde ud af, hvad der er galt - og jeg har da også brugt de sidste 3-4 år på at finde ud af det.

Men jeg kan selvfølgelig ikke sige, hvad der er grunden i din datters tilfælde, og jeg har egentlig heller ikke svaret på dit spørgsmål - for jeg kan ikke anbefale nogen produkter. Jeg vil bare foreslå en anden tilgang. Held og lykke med det. Det er desværre en kamp :)
4
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Chloecat
Indlæg: 130
Tilmeldt: 26. dec 2015, 07:39
Kort karma: 8
Likede indlæg: 154

Re: Min datters bumser...

Indlægaf Chloecat » 15. maj 2016, 19:39

Der er kæmpe forskel på hvor slemt man bliver ramt af bumser, jeg har været ramt i grov grad med decideret acne og selv i en alder af 32 år har jeg sikkert flere bumser end gennemsnittet.

Det absolut ikke sjovt i teenage alderen og sikkert slet ikke i disse tider, hvor der er ekstremt fokus på det perfekte og være perfekt.

Jeg vil anbefale noget mild hudpleje ligeledes. Pudderdåserne laver noget fine parfumefrie produkter og undgå alt for krasse 'acne vask', hud skrubbe ting. En tur til kosmetolog kan være udemærket, de fleste har en teenage behandling, bare vær opmærksom på at kosmetologer er sælgere -ALLE har en eller anden serie brygget på tibetansk bjergvand og det vil være kuren, jeg har før købt for 1800kr dermalogica ved at gå i kosmetolog fælden og det gjorde absolut ingenting, anden at gøre min hud blød - men det kan Matas striber også.

Jeg ville sørge for noget hudpleje eller kosmetolog nok mest for den psykiske effekt af 'nu gør vi noget'. Reelt set vil tiden jo vise om det bare er en dårlig periode eller 'rigtig acne'. Går det helt amok, kan jeg kun anbefale roaccutan som er giftig recept pligtig medicin - men som i modsætningen til meget andet virker! Det vil dog nok først være senere når flere muligheder er afprøvet og det kan konstateres dette er eneste mulighed, når hun er så ung.
0
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Min datters bumser...

Indlægaf MissDitte » 17. maj 2016, 11:56

Chloecat skrev:Der er kæmpe forskel på hvor slemt man bliver ramt af bumser, jeg har været ramt i grov grad med decideret acne og selv i en alder af 32 år har jeg sikkert flere bumser end gennemsnittet.

Det absolut ikke sjovt i teenage alderen og sikkert slet ikke i disse tider, hvor der er ekstremt fokus på det perfekte og være perfekt.

Jeg vil anbefale noget mild hudpleje ligeledes. Pudderdåserne laver noget fine parfumefrie produkter og undgå alt for krasse 'acne vask', hud skrubbe ting. En tur til kosmetolog kan være udemærket, de fleste har en teenage behandling, bare vær opmærksom på at kosmetologer er sælgere -ALLE har en eller anden serie brygget på tibetansk bjergvand og det vil være kuren, jeg har før købt for 1800kr dermalogica ved at gå i kosmetolog fælden og det gjorde absolut ingenting, anden at gøre min hud blød - men det kan Matas striber også.

Jeg ville sørge for noget hudpleje eller kosmetolog nok mest for den psykiske effekt af 'nu gør vi noget'. Reelt set vil tiden jo vise om det bare er en dårlig periode eller 'rigtig acne'. Går det helt amok, kan jeg kun anbefale roaccutan som er giftig recept pligtig medicin - men som i modsætningen til meget andet virker! Det vil dog nok først være senere når flere muligheder er afprøvet og det kan konstateres dette er eneste mulighed, når hun er så ung.


En hudlæge vil hurtigt kunne se, om det er "rigtig" acne. Min datter som netop er fyldt 14 er nu på sin 2. roaccutankur.
Roaccunan - eller isotretonion - virker helt sikkert, men man kan være uheldig at skulle igennem det flere gange. Jeg kan dog se på min datter, at effekten indtræder meget hurtigt denne gang.
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Min datters bumser...

Indlægaf avdotja » 17. maj 2016, 21:06

Jeg led ikke specielt meget af bumser i teenageårerne, men i 20'erne blussede det op. Efter 4-5 år hvor alt blev prøvet (dyre kosmetologting, ikke indtage mælkeprodukter, cremer fra lægen, piller fra lægen) kom jeg på isotretonion og det eneste jeg fortryder er at jeg ikke gjorde det noget før.

Jeg var ikke et slemt tilfælde, men der var ikke rigtig nogen udsigt til at det blev bedre (jeg var trods alt et stykke over teenagealderen), så er glad for at jeg kom på det. Havde dog ingen af de mere alvorlige bivirkninger nogen døjer med. Det kostede mig kun lidt tør hud og især tørre læber samt næsebor, men det var en billig pris for min nye dejlige hud :)
0
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Min datters bumser...

Indlægaf Hurrze » 18. maj 2016, 02:08

For det første er det nok fordi hun er på vej ind i teenageårene og med alle hormonerne. Måske kunne en idé være at snakke med hende om de ting der begynder at ske med hendes krop også bumserne. Er meget enig med twinkle om at det kunne være en god idé at starte med nogle enkle hudplejerutiner med simpel almindelig ansigtrens, efterfulgt af skintonic for at lukke porerne igen så man forhindrer at der kommer skidt ind i porerne og så en basal dagcreme. Nogle gange kan man også købe noget hvor der er ansigtrens og skintonic i 1. Ved b.la. at vichy laver 1 og den kan man købe på apoteket i håndkøb. Ellers ved jeg også at både i håndkøb på apoteket og i Matas er de meget hjælpsomme til at finde det rigtige for en, så du kunne evt tage din datter med derhen :)
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Min datters bumser...

Indlægaf Chachacha » 18. maj 2016, 09:05

Hurrze skrev:For det første er det nok fordi hun er på vej ind i teenageårene og med alle hormonerne. Måske kunne en idé være at snakke med hende om de ting der begynder at ske med hendes krop også bumserne. Er meget enig med twinkle om at det kunne være en god idé at starte med nogle enkle hudplejerutiner med simpel almindelig ansigtrens, efterfulgt af skintonic for at lukke porerne igen så man forhindrer at der kommer skidt ind i porerne og så en basal dagcreme. Nogle gange kan man også købe noget hvor der er ansigtrens og skintonic i 1. Ved b.la. at vichy laver 1 og den kan man købe på apoteket i håndkøb. Ellers ved jeg også at både i håndkøb på apoteket og i Matas er de meget hjælpsomme til at finde det rigtige for en, så du kunne evt tage din datter med derhen :)

Man kan altså ikke lukke porerne :ad!:

Men ellers er jeg enig i at et enkelt hudplejesystem er en god idé. Jeg vil anbefale at holde jer langt væk fra typiske serier til uren hud, da de alt for ofte er fyldt med udtørrende alkohol, der kun gør problemet værre. En mild rens (fx ansigtsvask fra Neutral, der er i sådan en opskummende flaske), en BHA-peeling og en let creme.
1
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Min datters bumser...

Indlægaf Grissebassen » 18. maj 2016, 09:52

Jeg tænker, som mange andre har forslået, at en mild hudplejerutine vil kunne afhjælpe problemet. Dog er det enormt vigtigt, at det er en hudpleje, der passer specifikt til hendes hud. Og urenheder kan skyldes ufatteligt mange forskellige ting, der bør håndteres vidt forskelligt. Den forkerte hudplejerutine kan nærmest gøre mere skade end gavn. Jeg vil forslå en tur til kosmetolog, hvor din datter får foretaget en hudanalyse, hvor kosmetologen vil anbefale produkter der passer lige præcis til hendes hud. Det kan godt blive en dyr omgang, men det er klart det værd. Jeg gik selv til kosmetolog som teenager, hvor kosmetologen kunne fortælle mig specifikt, hvad jeg skulle undgå af fødevarer.

For en måneds tid siden tog jeg selv turen til kosmetolog. Min hud var så slem, at jeg overvejede endnu en iso-kur. Men efter en måned med min nye hudplejerutine, er min hud simpelthen blevet så fin, at jeg har kunnet lægge al makeup på hylden.
1
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Min datters bumser...

Indlægaf Persnikedy » 18. maj 2016, 11:54

Andet end hudpleje så husk endelig at skifte hovedpude betræk ofte, der samler sig massere af snavs og hudfedt som man så ligger og gnider hoved rundt i om natten. Og har hun pandehår kan det være en ide at gro håret ud.

Man kan rense og pleje så meget man vil, men det hjælper ikke hvis man så placere ansigtet ovenpå gammel snavs bagefter
3
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Flowergirl
Indlæg: 152
Tilmeldt: 12. maj 2016, 11:18
Kort karma: 9
Likede indlæg: 144

Re: Min datters bumser...

Indlægaf Flowergirl » 18. maj 2016, 21:52

Jeg har også prøvet alverdens hudplejeprodukter, og de fleste gange har det slet ikke hjulpet!

Jeg bruger selv noget basiron 5% som kan købes på apoteket. Jeg smører det KUN på mine bumser/begyndende bumser en time før jeg går i seng (det skal gerne tørre inden man går i seng da det kan tage afblege. Det tørrer så at sige ens bumser væk samt hjælper lidt hurtigere med at få dem til at forsvinde.

Derudover vasker jeg mit ansigt morgen og aften for at få overflødig snavs væk - og ellers bruger jeg en god fugtighedscreme da det basiron godt kan give tør hud de steder man bar smurt det på.

Men det er forskelligt hvad der fungere for ens hud, så du kan evt. Tage hende med til en kosmetolog som kan foretage en hudanalyse.
1

Tilbage til "Skønhed"