Botox-dilemmaet

Spørg om råd, eller del ud af din erfaring indenfor make-up og hår.
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Botox-dilemmaet

Indlægaf Viskelæder » 31. jan 2016, 19:37

Hvad ville I gøre, hvis I havde en nær veninde/ven, som fik lavet så meget ved sit ansigt, at hun blev uigenkendelig? Hvis hun nu selv var glad for det og bare fortsatte derudaf, men du samtidig bogstaveligt talt ikke kunne genkende hende mere, og mange folk talte grimt om hende?'

Jeg havde en nær veninde, som var SÅ SMUK, men som altid havde rigtig mange problemer med sit selvværd. Så kom botox frem, og så fik den ellers fuld skrue. I læberne, der blev til kæmpe duck face-læber, øjenbryn, der blev pumpet op i panden og tatoveret på, i kindbenene, så de blev mere markeret, i panden, der snart var mere stiv end de omtalte dick-pics i de andre tråde.
Hun blev jo, hvad jeg vil mene, afhængig af det. Og det var bare så grimt. Jeg synes, hun nu begyndte at ligne hende kattekvinden, der har fået lavet absurd meget plastikkirurgi.
Og jeg omtalte det, på den mest empatiske og "jeg er bekymret for dig, men hvis det er det her, du vil, så er det selvfølgelig 100% dit valg"-måde, jeg knne. Men jeg mistede venskabet pga. det.

Hvad havde du gjort?

Og en anden ting: kan de personer, hvor det tager helt overhånd, virkelig ikke selv se, hvor grimt og mærkeligt, det kommer til at se ud?
0
Pityt
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Botox-dilemmaet

Indlægaf Pityt » 31. jan 2016, 19:48

Jeg tager det sidste først. Ligesom man kan blive fartblind i en bil, er det muligt at blive både patblind, læbeblind og alt andet-blind. Efter et stykke tid kan man godt glemme, at det der mest af alt ligner kønslæber med gloss i ens ansigt, IKKE er de læber man havde før fillerindsprøjtninger :fløjt:
Jeg ville gøre som du gjorde,- give udtryk for min bekymring på en ordentlig og respektfuld måde.
(Og så håber jeg, at MINE nærmeste siger til hvis jeg begynder at se for "done" ud :kryds: )
3
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Botox-dilemmaet

Indlægaf Studsgaard » 31. jan 2016, 19:49

Hvis det var en rigtig god veninde havde jeg også sagt hvad jeg mente, på en pæn måde. Ligesom dig.
Var der en bekendt ville jeg nok holde mund med mindre hun spurgte direkte.

Jeg tror så også, at de personer der går i yderlighederne med alt sådan noget, måske også har noget psykisk de burde arbejde med, for det er jo ret sikkert deres selvværd der tricker de utallige indgreb de får lavet.

Om de selv kan se hvor meget de ændre udseendet - så tror jeg det ikke.
Jeg selv har fået fyld i brysterne, og da jeg lige havde fået dem lavet, kunne jeg godt se at de var store. Men som tiden er gået, så er de blevet helt normale for mig, og føles slet ikke store mere. Og jeg tænker at det er det samme for mange andre. Der er så bare den forskel, at nogen så går vidre og laver flere og flere ændringer på kroppen, hvorimod jeg godt ved at mine bryster er pæne og store, selvom jeg ikke tænker på dem som store mere, og så går jeg ikke igang med at øge dem igen.
1
Pityt
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Botox-dilemmaet

Indlægaf Pityt » 31. jan 2016, 20:19

Angelina skrev:Hvis vedkommende er glad for det, så havde jeg holdt min kæft ... altså ligesom hvis en veninde havde fået lavet en virkelig ugly puddelpermanent og sagde til mig: "Jeg elsker bare min nye frisure" - så skulle jeg nok klappe kaje ... hvis hun der i mod spurgte om min oprigtige mening, så skal jeg nok også være ærlig, på en pæn måde.

Men at påtale andres valg i udseende, negativt - om det er via plastikkirurgi, frisurer, kropsudsmykning, vægt eller hvad det nu er - uden at blive spurgt om ens mening, synes jeg er direkte uforskammet og jeg havde også genovervejet venskabet hvis det var min veninde.

Langt hen ad vejen er jeg enig med dig. Utidig indblanding i mine valg omkring mit udseende er heller ikke noget jeg tolererer, MEN hvis det var en af mine nærmeste og det var tydeligt, at det udsprang af bekymring, ville jeg ikke reagere (særlig) negativt.
2
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Botox-dilemmaet

Indlægaf HappyPaww » 31. jan 2016, 20:28

Men hvis det er på den sygelige måde a la body dismorphia? Det kan jo overføres til fx vægttab - må man ikke sige noget af bekymring, hvis ens venindes slankekur er på vej med d faretruende lav vægt?
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Botox-dilemmaet

Indlægaf DetSorteCirkus » 31. jan 2016, 20:33

Jeg har meget, meget vide rammer for, hvad jeg opfatter som normalt og naturligt, når det gælder udseende, og samtidig er min personlige smag så smal, at jeg på daglig basis bliver "konfronteret" med noget, andre har valgt, som jeg aldrig selv ville tage på, få gjort, etc. Jeg går fx. aldrig med bukser, så hver gang, jeg ser et menneske i bukser, står jeg i princippet overfor en påklædning, som jeg ikke selv kunne drømme om at iføre mig.
Kombinationen af de to faktorer betyder, at jeg så godt som aldrig forholder mig æstetisk til andres udseende i hverken positiv eller negativ retning, og at botox i sig selv derfor næppe ville få mig op af stolen.

Til gengæld er jeg meget opmærksom på kompenserende adfærd, og set i det lys kunne botox godt bekymre mig, hvis jeg havde på fornemmelsen, at det blev brugt i et livslangt forsøg på at komme et lavt selvværd til livs, som i virkeligheden sad oppe i hovedet på personen. Dét ville jeg sandsynligvis give udtryk for, altså bekymringen, og uden tilføjelsen "men hvis det gør dig lykkelig, så...", eftersom jeg jo netop havde fået indtryk af, at botoxen blev valgt til pga. mistrivsel. Uden at kende den nøjagtige ordlyd af din samtale med din veninde, tænker jeg, at hun måske er blevet stødt, fordi hun godt kunne mærke, at du blandede dine æstetiske præferencer ind i din opfattelse af hendes velbefindende, og at det derfor også blev en kritik af hendes udseende for udseendets skyld. Samtidig er det også meget tænkeligt, at du har rørt ved noget, hun inderst inde godt selv ved eller ikke vil indse, og at hun af den grund følte sig afsløret og hurtigst muligt måtte ud af jeres relation.
Det er en adfærd, der også sommetider kan ses, når andre former for potentielt misbrug bliver adresseret.
3
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Botox-dilemmaet

Indlægaf Viskelæder » 31. jan 2016, 20:42

Jeg kan sagtens følge jer, der taler imod, at jeg sagde noget. Det er også derfor, jeg spørger, for jeg kan nemlig sagtens selv følge den med, at det må være hendes egen sag, og at jeg muligvis blander min egen smag/syn på æstetik ind i billedet. Jeg er generelt en person, der er for, at folk gør, hvad de vil med deres eget liv.
Denne veninde var dog en meget nær veninde, og jeg havde kendt hende i evigheder, hvor hun døjede med spiseproblemer, vanvittige slankekure, destruktive forhold osv.. Og jeg så det overdrevne forbrug af botox på samme måde. Vi har altid kunnet tale om den slags ting. Tale om vores fejl og usikkerheder mv.. Men det her blev aldrig påtalt, og jeg følte, vores venskab gled mere og mere ud i sandet.
Jeg vidste dog også godt, at det her var et meget følsomt emne for hende, og hvilke konsekvenser det kunne få at påtale. Så ja, jeg har måske også sagt det af egoistiske årsager. Fordi jeg ikke kunne være i en relation, hvor der var den her kæmpe elefant i rummet, som vi ikke måtte tale om.
6
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Botox-dilemmaet

Indlægaf Viskelæder » 1. feb 2016, 15:29

Fio skrev:Man skal bare få foretaget noget plastikkirurgi, så får man ryddet lidt ud i omgangskredsen, jeg har også hørt det hele :lol:


Hvad mener du med det?
Jeg er ligeglad med, om folk får lavet plastikkirurgi, botox eller hvad det nu kan være, men når det er en veninde tæt på mig, og jeg bliver bange for, at der stikker noget under, så bliver jeg bekymret.
1
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Botox-dilemmaet

Indlægaf Viskelæder » 1. feb 2016, 15:52

Angelina skrev:
Uden at skulle tale for Fio - så tror jeg det hun mener er at der er blevet ryddet op i omgangskredsen fordi folk ikke forstår hvornår de skal blande sig udenom ...

Og nu ved jeg ikke hvordan du har givet udtryk for dine bekymringer, men der er jo forskel på at spørge til om folk har det godt og så lave "Du er godt nok blevet tyk, går du og trøstespiser?" for nu at sætte den på spidsen, så hvis du i din bekymring har kritiseret hendes udseende, så kan jeg godt forstå veninden ikke rigtigt har gidet høre på det, for det gad jeg heller ikke.


Og som allerede skrevet i det første indlæg er det ikke sådan, jeg har sagt det :)
1
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Botox-dilemmaet

Indlægaf Viskelæder » 1. feb 2016, 17:06

Fio skrev:
Jeg mener kun, at jeg har selv fået lavet en del så jeg har prøvet at få alverdens uforskammede nærgående kommentarer, og jeg derfor har ryddet ud i omgangskredsen, ved samme lejlighed. Det er som om især nogle former for plastikkirurgi er sådan et greencard, hvor man kan tillade sig at gå folk på klingen, om de nu er rigtig vel, fordi der jo nok være noget galt oppe på 1. sal, både det, også tingsliggørelsen af ens krop, fordi man har tilkøbt sig noget operativt, så føler andre de har ret til både at se, kommentere, spørge om lov til at røre, det er jo lige meget, for det er jo ikke din rigtige krop vi kritiserer, det er jo bare noget du har købt, du er faktisk ikke længere et rigtigt menneske i deres øjne, du er "sådan en, med sådan nogle", og for resten, hvor meget har du i ? :puke:

Jeg synes det er fint nok at blive bekymret, hvis der vitterlig er noget at blive bekymret for, men jeg gider ikke selv høre på det.


Jeg kan sagtens se, hvad du mener, og jeg er helt enig, men jeg synes ikke rigtigt, det passer på den her situation. Jeg er som sagt ligeglad med, hvad andre får lavet osv., så længe de selv er glade, og jeg kunne aldrig finde på at kommentere eller være upassende på den måde, du beskriver.
Her er der tale om en konkret situation, hvor jeg havde en veninde med meget dårligt selvværd (ikke en vurdering fra min side, det har vi selv talt rigtig meget om), der derfor havde spiseforstyrrelser, var i destruktive forhold, blev vildt fokuseret på sin krop osv.. Og som fik ændret så meget på sit ansigt, at hun på ingen måde lignede den samme person. Hvor jeg blev oprigtigt bekymret og derfor talte med hende om dette.

Jeg er jo så ærgerlig over, at det endte venskabet, måske fordi hun har følt det lidt, som du netop beskriver, folk kan være, men jeg synes samtidig ikke, det er et rigtigt venskab, hvis man ikke taler om sine bekymringer, når det går på den andens psykiske velbefindende og trivsel. Det gik ikke ud fra, at jeg generelt er imod kirurgi/botox eller synes, jeg af den grund kan tillade mig at være ubehøvlet.
Men det er rigtig interessant at høre, hvad I tænker :)
4
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Botox-dilemmaet

Indlægaf LadyFox » 1. feb 2016, 17:31

Hvis hendes forbrug af kirurgi/botox faktisk bunder i noget bekymrende og usundt så kan jeg et eller andet sted godt forstå hende.

Jeg har jo kæmpet med misbug af diverse tidligere i mit liv, og i især den sidste tid med misbrug sagde jeg farvel til flere mennesker, jeg havde været ude af misbrug et stykke tid, dog stadig med et forbrug - og så var jeg altså faldet i igen, og folk omkring mig uden misbrug var logisk nok noget bekymrede for min udvikling og flere konfronterede mig også med mit forbrug, hvilket jeg ikke tog særlig pænt.
Jeg reagerede meget negativt, fordi jeg inderst inde godt vidste at de havde ret - jeg behandlede ikke mine problemer på en god måde, men på samme tid så bildte jeg mig selv ind at jeg havde styr på det, og det var den illusion jeg gerne ville leve i for selvom stofferne ikke var gode, så gjorde de alligevel et eller andet for mig - i hvert fald kortsigtet. Og sandheden var at uanset hvad så magtede jeg ikke at gøre noget ved mit misbrug - jeg kunne ikke rumme at konfrontere det der lå bag - det var nemmere at symptom behandle, og jeg følte ærlig talt at de, mine nærmeste sparkede til mig når de gav udtryk for reel bekymring. Det var bare nemmere at tage afstand til dem der bekymrede sig.
Dog fik jeg styr på mit shit, og da jeg fik det - indså jeg også at dem der bekymrede sig om mig også var dem der var værd at holde fast i, så jeg måtte ud med undskyldninger og fik da også langt de fleste venskaber tilbage.

Hvis jeg var i dit sted ville jeg også have fortalt veninden om mine bekymringer, og prøve at få hende i tale. For det mener jeg er det rigtige at gøre hvis man mistænker de nærmeste er på vej ud af et skadeligt sidespor. Livets skole har bare lært at den slags er med risiko for at det bliver gengældt med afstandstagen.
8
...
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Botox-dilemmaet

Indlægaf kidkomb » 1. feb 2016, 18:40

Jeg kan ikke helt forstå, hvorfor botox og plastikkirurgi skal være mere "fredet" at nævne for en veninde, når man er bekymret for hendes adfærd og velbefindende? Overdreven træning, spisning, slankekur, alkohol, plastikkirurgi, botox osv? Same same? Why different?
7
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Botox-dilemmaet

Indlægaf kidkomb » 1. feb 2016, 19:15

Angelina skrev:
kidkomb skrev:Jeg kan ikke helt forstå, hvorfor botox og plastikkirurgi skal være mere "fredet" at nævne for en veninde, når man er bekymret for hendes adfærd og velbefindende? Overdreven træning, spisning, slankekur, alkohol, plastikkirurgi, botox osv? Same same? Why different?


Det er heller ikke botox og plastikkirurgi jeg synes skal være "fredet" - det er udseendet, om det så er via kropsmodifikationer af den ene, anden eller femte slags - eller om det drejer sig om vægt, tøjstil, frisurer ... hvis man ikke skader sig selv - så skal andre blande sig udenom.

Det gælder i øvrigt også træning, spisning, slankekur og alkohol.

Men Viske var jo netop bange for, at hun skadede sig selv :forvirret:
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Botox-dilemmaet

Indlægaf Oddinary » 2. feb 2016, 17:55

Jeg synes faktisk, at det ville være mangel på omsorg ikke at adressere hendes adfærd som noget, der potentielt er endnu et udtryk for en psyke i ubalance. Jeg synes, der er al mulig grund til at tro at det er endnu en form for skadeadfærd der bunder i mangel på selvværd, med den ekstensive baggrundsviden som foreligger. Det er jo ikke selve det at få botox, der er problemet - det nylige, overdrevne forbrug peger dog på at hun stadig lider under selvværdsproblemer, og bare har fundet en anden måde at kanalisere det. Eftersom du har talt pænt til hende, og gjorde det udfra et bekymret sindelag, tænker jeg dog at der måske har foreligget en form for miskommunikation mellem jer. Det er nemt at føle sig angrebet, især hvis man i forvejen er sårbar. Hun har muligvis kun hørt at du synes, hendes botoxforbrug er for meget, og at det ser grimt ud nu. Hun har muligvis ikke opfattet, at du er bange på hendes vegne, og kun ønsker at hun skal have det godt indeni.

Disclaimer: Jeg er ligeglad med at folk får foretaget indreb generelt, jeg kunne også godt selv finde på det, og min mening af æstetik er desuden andre uvedkommende, medmindre de beder om den.
Jeg synes heller ikke, at botoxen skulle være omdrejningspunktet for ovenstående samtale, men jeg synes ikke, man kan lade være med også at tale om det her.
6
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Botox-dilemmaet

Indlægaf Viskelæder » 2. feb 2016, 18:21

Fio skrev:Jeg synes, man kan nævne plastikkirurgi, hvis veninden har fortalt om det i forvejen, så kan man sige "hvor ser du godt ud, hvordan gik din fedtsugning (eller whatever) er du glad for det ? og hvis hun så siger, ja det er er jeg, tak. Så skal man ikke sige mere. Aldrig. Hvis hun vil snakke om det yderligere gør hun det selv.
Hvis hun ikke har fortalt noget, og man kan se hun har fået noget lavet, kan man fx. komplimentere generelt "hvor ser du godt ud", og har hun ikke lyst til at fortælle det, må man respektere det.
Kan ikke se det på nogen måder er anderledes end kroppen før operationer, modifikationer, tattoos etc. Jeg synes det er uopdragent at spørge til andre menneskers valg omkring udseendet på den måde.


Det er jeg meget uenig i. Jeg synes, at man i et venskab taler om de ting, der betyder noget. Hinandens velbefindende, og hvis man har en bekymring om noget. Hvis venskaber handler om kun at komplimentere hinanden, og man ikke kan være ægte i relationen, fordi man altid er bange for at fornærme den anden, så er man jo bekendte og ikke venner?
Jeg synes, den her debat bliver misforstået til, at jeg generelt har et problem med plastikkirurgi og botox. Det har jeg ikke. Jeg synes, det kan være rigtig flot til nogle, og jeg synes 100%, at vores kroppe og udseende er vores eget valg. Jeg kunne godt selv finde på at få botox en dag i fremtiden, hvis ikke det var, fordi jeg altid bruger overskydende penge til at rejse i stedet for :)
Det her handler om, at jeg var bekymret for en veninde, som jeg holdt meget af. Bekymret for at det her var endnu en slags destruktiv adfærd. Og jeg bryder mig ikke om, når alle taler om noget, men de nærmest ikke siger det til personen. Det handler ikke om at få lavet silikonebryster eller fjernet nogle rynker, men at ændre så drastisk på sit udseende, at hun ikke er genkendelig længere.

Jeg ved dog godt, at det er et emne, der deler vandene, så det er derfor, jeg tænkte, en debat kunne være interessant :)
8

Tilbage til "Skønhed"