Red mit hår!

Spørg om råd, eller del ud af din erfaring indenfor make-up og hår.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Red mit hår!

Indlægaf LaScrooge » 13. jul 2019, 07:45

Mit hår er slidt, tyndt og tørt efter at være blevet lysnet (ok: hardcore afbleget) i snart et år og jeg ønsker mig min gamle, dejlige manke tilbage.

Hvad har I af tips til dels at stimulere hårvæksten, sundheden af håret og måske passe lidt på det, jeg har nu? Jeg bruger ikke rigtig nogle hårplejeprodukter, kun min kærestes Head&Shoulders (lider ikke selv af skæl). Det knækker for et godt ord (deraf tyndheden), filtrer mega meget og er generelt bare blevet mere fladt, hvor det før var blankt og levende. Min plan var egentlig at jeg skulle have langt stripperhår inden jeg klippede det kort igen, men jeg begynder simpelthen at have for ondt af det :blush:

Hvordan nurser jeg det tilbage til livet?

Foreslå gerne helt konkrete produkter; jeg kender mig selv godt nok til at vide, at jeg ellers kommer til at bruge 10 timer på at fare vild i produkter og ende med ikke at købe noget, fordi der er for mange at vælge imellem.

Og også gerne et konkret plejeregimente inkl kosttilskud og hele gøjemøhet, hvis det ikke er for meget forlangt. Jeg er lidt en hårspasser, fordi jeg aldrig rigtig har haft problemer med mit hår. I know nothing :blush:
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Red mit hår!

Indlægaf Viskelæder » 13. jul 2019, 07:49

Bruger du Olaplex? Det er det aller vigtigste produkt til afbleget hår :) Derudover bruger jeg en hårkur fra min frisør, der hedder HdBalance, og så tager jeg et par gange om måneden en hårkur med kokosolie. Altså bare ren kokosolie i hele manken, gerne lad det sidde over natten, og så i bad og vaske det ud. Det gør mit hår blødt og sundt og fjerner også misfarvninger, når det er blevet lidt for blåt (silver shampoo) eller lidt for gult eller hvad nu.

Det har reddet mit afblegede hår tilbage til livet.
2
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Red mit hår!

Indlægaf Persnikedy » 13. jul 2019, 07:55

Lige produkter synes jeg er meget individuelt, men selv min frisør er helt forelsket i mit hår, hvad det kan holde til, og hvor sundt det holder sig så her er lidt af hvad jeg gør for at holde det sundt.

En ting jeg synes har været virkelig godt for mit hår var at flette det inden jeg gik i seng. Alt efter hvor langt dit er så kunne jeg mærke at jeg (når det var langt) lå og rykkede i det om natten når jeg drejede mig, og det blev mere filtret. Husk ikek at bruge elastikker med de der metal lukninger på da det knækker håret.
Vask det ikke hver dag, det stripper din hovedbund for gode olier (især nu du ikke har skæl).
Ingen stramme hestehaler som rykker i håret. Sådan en klo klip ting (den der ligner tænder) er god til at holde håret væk da den ikke er ligeså stram.

Held og lykke med at få håret tilbage til det du vil
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Red mit hår!

Indlægaf LaScrooge » 13. jul 2019, 07:56

Viskelæder skrev:Bruger du Olaplex? Det er det aller vigtigste produkt til afbleget hår :) Derudover bruger jeg en hårkur fra min frisør, der hedder HdBalance, og så tager jeg et par gange om måneden en hårkur med kokosolie. Altså bare ren kokosolie i hele manken, gerne lad det sidde over natten, og så i bad og vaske det ud. Det gør mit hår blødt og sundt og fjerner også misfarvninger, når det er blevet lidt for blåt (silver shampoo) eller lidt for gult eller hvad nu.

Det har reddet mit afblegede hår tilbage til livet.


Nej, bruger ingenting, men Olaplex lyder godt!

Hvor køber du silver shampoo? Har pt lidt gulligt hår på toppen efter en nylig lysning af udgronininger, som er mere honning end platin, som resten af mit hår.

Hvor tit bruger du kuren?

Jeg ved ikke om jeg kan overskue kokosolie i håret, selvom det jo skulle være så godt. Klasker håret ikke af det?
0
And we both know: I will be delicious
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Red mit hår!

Indlægaf Jedi » 13. jul 2019, 07:58

Jeg ville forsøge mig med curlygirl metoden, også hvis du ikke har krøller eller fald. Meget forsimplet: man undgår silikone mv i pleje-og styling-delen og har derved ikke noget behov for sulfater, som er meget udtørrende, til at vaske silikonen oa. ud. Metoden er meget mildere for håret.
Det kan dog være lidt af en jungle at finde rundt i, hvilke produkter er "godkendt" til dette og den nemme løsning er at kigge her: https://curlygirlapproved.dk/ da alle produkter er fjong.
Hvis du alligevel kommer en tur forbi supermarkedet, så kan du købe Neutral Conditioner (til at vaske med) og Garnier Respons conditioner med Avocado og Shea (den gule) til at pleje med. Inden du går i gang med det show, bliver du nødt til at vaske håret med en sulfatholdig shampoo, for at vaske de gamle rester af silikone etc af. Du kan formenligt bruge din nuværende shampoo med mindre den indeholder baddies.

Derudover bliver du nødt til at indtage ordentligt mad, herunder nok protein, og du kan hjælpe det på vej med graviditets-vitaminer.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Red mit hår!

Indlægaf LaScrooge » 13. jul 2019, 08:02

Persnikedy skrev:Lige produkter synes jeg er meget individuelt, men selv min frisør er helt forelsket i mit hår, hvad det kan holde til, og hvor sundt det holder sig så her er lidt af hvad jeg gør for at holde det sundt.

En ting jeg synes har været virkelig godt for mit hår var at flette det inden jeg gik i seng. Alt efter hvor langt dit er så kunne jeg mærke at jeg (når det var langt) lå og rykkede i det om natten når jeg drejede mig, og det blev mere filtret. Husk ikek at bruge elastikker med de der metal lukninger på da det knækker håret.
Vask det ikke hver dag, det stripper din hovedbund for gode olier (især nu du ikke har skæl).
Ingen stramme hestehaler som rykker i håret. Sådan en klo klip ting (den der ligner tænder) er god til at holde håret væk da den ikke er ligeså stram.

Held og lykke med at få håret tilbage til det du vil


Godt tip at flette det, især når det nu har nået den længde, hvor min kæreste kan lægge sig på det :sur: Men ellers så filtrer det faktisk bare af at være til; jeg skal bare sidde stille indendøre, så har jeg 80 nye små knuder fordi et strå har rørt et andet.

Jeg vasker det kun hver 3. dag, og gerne sjældnere, hvis jeg kan komme til det.

Bruger køkkenelastikker :blush: Sætter det oftest med hårnåle, når det er oppe.

Tak :kys: Hår er vigtigt!
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Red mit hår!

Indlægaf LaScrooge » 13. jul 2019, 08:05

Jedi skrev:Jeg ville forsøge mig med curlygirl metoden, også hvis du ikke har krøller eller fald. Meget forsimplet: man undgår silikone mv i pleje-og styling-delen og har derved ikke noget behov for sulfater, som er meget udtørrende, til at vaske silikonen oa. ud. Metoden er meget mildere for håret.
Det kan dog være lidt af en jungle at finde rundt i, hvilke produkter er "godkendt" til dette og den nemme løsning er at kigge her: https://curlygirlapproved.dk/ da alle produkter er fjong.
Hvis du alligevel kommer en tur forbi supermarkedet, så kan du købe Neutral Conditioner (til at vaske med) og Garnier Respons conditioner med Avocado og Shea (den gule) til at pleje med. Inden du går i gang med det show, bliver du nødt til at vaske håret med en sulfatholdig shampoo, for at vaske de gamle rester af silikone etc af. Du kan formenligt bruge din nuværende shampoo med mindre den indeholder baddies.

Derudover bliver du nødt til at indtage ordentligt mad, herunder nok protein, og du kan hjælpe det på vej med graviditets-vitaminer.


Jeg har glat hår med lidt fald - er curly girl ikke til folk, som ikke bryder sig om deres store, vilde (og i mine fladthårsøjne: super smukke) krøller, altså en metode, som får håret til at klaske sammen?

Og altså: både bruge balsam til vask og, ja, balsam? Dobbelt op på balsam?

Vildt tip med preggovitaminer :-D - hvorfor er de særligt gode?
Senest rettet af LaScrooge 13. jul 2019, 08:07, rettet i alt 1 gang.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Red mit hår!

Indlægaf LaScrooge » 13. jul 2019, 08:09

Trappestige skrev:Drop Head&Shoulders og du er allerede nået langt ved dét. Den giver seriøst den vildeste høstak manke. Jeg har før brugt den i kort tid, hvor mit hår blev tørt, vildt og umedgørligt. For nogle uger siden købte jeg en til mine børn som døjer lidt med hovedbunden og de har begge fået høstak hår til følge.


Jeg synes ellers at mit hår blev bedre af det, mere blankt og mindre filtret, men altså stadig meget filtret.
1
And we both know: I will be delicious
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Red mit hår!

Indlægaf Jedi » 13. jul 2019, 08:16

LaScrooge skrev:
Jedi skrev:Jeg ville forsøge mig med curlygirl metoden, også hvis du ikke har krøller eller fald. Meget forsimplet: man undgår silikone mv i pleje-og styling-delen og har derved ikke noget behov for sulfater, som er meget udtørrende, til at vaske silikonen oa. ud. Metoden er meget mildere for håret.
Det kan dog være lidt af en jungle at finde rundt i, hvilke produkter er "godkendt" til dette og den nemme løsning er at kigge her: https://curlygirlapproved.dk/ da alle produkter er fjong.
Hvis du alligevel kommer en tur forbi supermarkedet, så kan du købe Neutral Conditioner (til at vaske med) og Garnier Respons conditioner med Avocado og Shea (den gule) til at pleje med. Inden du går i gang med det show, bliver du nødt til at vaske håret med en sulfatholdig shampoo, for at vaske de gamle rester af silikone etc af. Du kan formenligt bruge din nuværende shampoo med mindre den indeholder baddies.

Derudover bliver du nødt til at indtage ordentligt mad, herunder nok protein, og du kan hjælpe det på vej med graviditets-vitaminer.


Jeg har glat hår med lidt fald - er curly girl ikke til folk, som ikke bryder sig om deres store, vilde (og i mine fladthårsøjne: super smukke) krøller, altså en metode, som får håret til at klaske sammen?

Og altså: både bruge balsam til vask og, ja, balsam? Dobbelt op på balsam?

Vildt tip med preggovitaminer :-D - hvorfor er de særligt gode?


Nej. Udgangspunktet er, at krøllet/kruset/faldet? :-D hår er mere skrøbeligt end glat og har nogle andre behov bl.a. for mere fugt. Det fremhæver typisk fald og krøller mere og fjerner noget af det uregerelige.
Ja, man kan bruge en balsam både til vask og til pleje. Det er så den mekaniske masseren af hovedbunden, som fjerner evt. snavs, hvilket er rigeligt med mindre du er i militæret og ruller dig i mudder. Det vigtigste er, at det er balsam, som ikke indeholder silikone - de to nævnte kan man købe næsten alle steder og ofte på bud til en flad tyver eller whatever. Husk dog at lave en sidste rens med sulfatholdig shampoo.

Preggo vitaminer er mest fordi det er nemt - hvis der kan komme en sund baby ud af det, så er det også godt nok til at gro lidt hår :-D Vitaminer skal dog kobles med proteinindtag (vitaminer er katalysatorer for protein). Der er de b-vitaminer og sporstoffer i, som der skal være. Man kan sagtens sammensætte det selv, men det kræver lidt research og jeg fik indtryk af, at du bare ville i gang med det samme.
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Red mit hår!

Indlægaf LaScrooge » 13. jul 2019, 08:17

Trappestige skrev:Og så ingen køkkenelastikker i håret da! :lol: Av. Knækker de ikke dit hår helt vildt? Du kan evt. købe Blax elastikker (eller kopierne fra Normal) hvis du bedre kan lide den slags end almindelige elastikker.


Jeg ved godt, at de er no-no, jeg er bare blevet doven/har været langsom ifht at tilpasse mig en langhåret virkelighed efter at have haft kort hår i 3 år :-D De river mega meget i håret, til gengæld har jeg altid én i køkkenskuffen, mens jeg aldrig kan finde de der usynligusser af blax-wannabee'er jeg har fra normal.
0
And we both know: I will be delicious
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Red mit hår!

Indlægaf JoyNips » 13. jul 2019, 08:20

Trappestige skrev:Drop Head&Shoulders og du er allerede nået langt ved dét. Den giver seriøst den vildeste høstak manke. Jeg har før brugt den i kort tid, hvor mit hår blev tørt, vildt og umedgørligt. For nogle uger siden købte jeg en til mine børn som døjer lidt med hovedbunden og de har begge fået høstak hår til følge.


Det er ikke min oplevelse. Jeg har langt hår til lænden.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Red mit hår!

Indlægaf LaScrooge » 13. jul 2019, 08:24

Jedi skrev:
Nej. Udgangspunktet er, at krøllet/kruset/faldet? :-D hår er mere skrøbeligt end glat og har nogle andre behov bl.a. for mere fugt. Det fremhæver typisk fald og krøller mere og fjerner noget af det uregerelige.
Ja, man kan bruge en balsam både til vask og til pleje. Det er så den mekaniske masseren af hovedbunden, som fjerner evt. snavs, hvilket er rigeligt med mindre du er i militæret og ruller dig i mudder. Det vigtigste er, at det er balsam, som ikke indeholder silikone - de to nævnte kan man købe næsten alle steder og ofte på bud til en flad tyver eller whatever. Husk dog at lave en sidste rens med sulfatholdig shampoo.

Preggo vitaminer er mest fordi det er nemt - hvis der kan komme en sund baby ud af det, så er det også godt nok til at gro lidt hår :-D Vitaminer skal dog kobles med proteinindtag (vitaminer er katalysatorer for protein). Der er de b-vitaminer og sporstoffer i, som der skal være. Man kan sagtens sammensætte det selv, men det kræver lidt research og jeg fik indtryk af, at du bare ville i gang med det samme.


True dat - ifht formodning om baby og hår :-D Jeg går på apoteket og køber den bedste kombo de har, lader måske endda som om jeg skal have trillinger, så de ved, at det er vigtigt :lol:
Jeg tror jeg får nok protein, det er jeg ret opmærksom på i min kost.

Ok, det lyder rigtig godt at det faktisk gør håret mere levende!
Har lige googlet Head & Shoulders og det er tilsyneladende fuld af de træls sulfater, så jeg kan måske gå i gang med balsamvask allerede næste gang det skal vaskes?
0
And we both know: I will be delicious
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Red mit hår!

Indlægaf D.itsen » 13. jul 2019, 08:36

LaScrooge skrev:
Jedi skrev:
Nej. Udgangspunktet er, at krøllet/kruset/faldet? :-D hår er mere skrøbeligt end glat og har nogle andre behov bl.a. for mere fugt. Det fremhæver typisk fald og krøller mere og fjerner noget af det uregerelige.
Ja, man kan bruge en balsam både til vask og til pleje. Det er så den mekaniske masseren af hovedbunden, som fjerner evt. snavs, hvilket er rigeligt med mindre du er i militæret og ruller dig i mudder. Det vigtigste er, at det er balsam, som ikke indeholder silikone - de to nævnte kan man købe næsten alle steder og ofte på bud til en flad tyver eller whatever. Husk dog at lave en sidste rens med sulfatholdig shampoo.

Preggo vitaminer er mest fordi det er nemt - hvis der kan komme en sund baby ud af det, så er det også godt nok til at gro lidt hår :-D Vitaminer skal dog kobles med proteinindtag (vitaminer er katalysatorer for protein). Der er de b-vitaminer og sporstoffer i, som der skal være. Man kan sagtens sammensætte det selv, men det kræver lidt research og jeg fik indtryk af, at du bare ville i gang med det samme.


True dat - ifht formodning om baby og hår :-D Jeg går på apoteket og køber den bedste kombo de har, lader måske endda som om jeg skal have trillinger, så de ved, at det er vigtigt :lol:
Jeg tror jeg får nok protein, det er jeg ret opmærksom på i min kost.

Ok, det lyder rigtig godt at det faktisk gør håret mere levende!
Har lige googlet Head & Shoulders og det er tilsyneladende fuld af de træls sulfater, så jeg kan måske gå i gang med balsamvask allerede næste gang det skal vaskes?

Hvis du går over til balsamvask, skal du lave en sidste vask, med en shampoo med sulfaterne, men uden silikone. Jeg skal ikke gøre mig klog på om head and shoulders indeholder silikone. Du kan evt. bruge opvaskemiddel. Man bruger normalt to balsamer: En til vask, som ikke indeholder så meget pleje og oftest er tyndere i det (du kommer til at bruge meget balsam), og så en tykkere til pleje, som ikke skal hovedbunden. Tjek et par videoer ud på simple måder at gøre det på (der er nogen der har gjort det til en hel religion, og de må simpelthen bruge SÅ mange timer på deres hår om ugen), der findes omkring en million på FB.
Jeg har været på det en måneds tid (efter Roskilde blev det nu med shampoo) , og mit hår håndterer det fint. Nogen får meget fedtet hår i en periode, fordi hårbunden lige skal vende sig til at alt fedtet ikke bliver fjernet ved hver vask
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Red mit hår!

Indlægaf JoyNips » 13. jul 2019, 08:37

Jeg bruger et par dråber Squalane fra the ordinary i mit hår for at pleje det. Og ellers gør jeg faktisk ikke noget særligt. Vasker i Head&Shoulders fordi det er hvad min kæreste foretrækker og det faktisk fungerer fint til min psoriasis-hovedbund. Men jeg har også ufarvet hår, der de sidste mange år ikke er blevet udsat for noget. Bleget hår har selvfølgelig brug for mere.

Tidligere har jeg gjort en del mere for mit hår. Kokosolie (og avocadoolie?) skulle være de/n eneste olie/r som rent faktisk kan reparere på hårstrå. Derudover har jeg brugt et par dråber castor oil i sådan en oliemaske, men jeg kan ikke huske, hvad det var godt for. En proteinkur kan måske også være en ide. Jeg købte sådan noget til afro-hår som man skulle fordele i håret, så stivnede det og man måtte endelig ikke brække hårstråene mens det virkede. Det hedder Aphogee.

Og så sover jeg altid med fletning og har det også oftest flettet til hverdag. Det skåner håret for en del slid.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5889
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14690

Re: Red mit hår!

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 13. jul 2019, 08:40

Jeg har naturligt blond hår (min frisør er jaloux) som er meget fint, tyndt og filtre fuldstændig ustyrligt. I mange år har det været tørt eller en stor dreadlock. Kunne finde shampoo der virkede, men efter en måneds tid tørrede det bare mit hår ud igen.

Prøvede Garnier Dream Lengths ved et tilfælde, men mit hår har aldrig været sundere. Har shampooen, balsamen og en hårkur. Vasker hår hver 3. Dag, 2 gange shampoo i og en gang balsam. Hvis jeg har været dårlig til at holde håret ufiltreret får det en hårkur, det er måske 1-2 gange om måneden.
Mit hår er SÅ fint efter jeg er startet på det og jeg kan faktisk bruge samme shampoo i flere måneder uden problemer.

Derudover er det blevet 10 gange bedre efter at jeg bliver klippet fast hver 8. Uge og massere min hoved i et minuts tid under shampoo brug.
1

Tilbage til "Skønhed"