Tør hud, hovedbund og hår

Spørg om råd, eller del ud af din erfaring indenfor make-up og hår.
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf Chachacha » 18. mar 2018, 15:59

Det lyder så irriterende for dig, jeg kender selv alt til tør hud!

Det har for mig været en lang process med trial and error, da min hud har voldsomt tendens til at udtørre (atopisk hud), men som jeg kan holde så pænt i skak, at min hud nu er babyblød og ingen nogensinde vil tro, at jeg har eksem eller tør hud. Du skal nok indstille dig på, at bruge nogle måneder på, at finde ud af, hvad der virker for dig (og berede dig på at være fedtet, når du er hjemme), men nu får du min egen liste:

Kosttilskud:
- LongoVital multi (alternativt Matas multivitaminpiller m. urter, der er en tro kopi indholdsmæssigt og billigere, men duer kun, hvis du kan sluge piller nemt)
- Omega 3 enten som fiskeolie eller algeolie. Selv tager jeg Veg. omega 3 som er fra alger.
- Zink (pt. tager jeg zink + magnesium) men ren zink er fint
- Solaray Mega B stress (kraftfuld kombi af B-vitaminer, det skal være dem for mig)
- MSM
- Probiotika pulver. Jeg tager selv det fra NDS.

Hudpleje (udover min normale rutine)
- Konjac sponge til at eksfoliere kroppen sammen med en mild vaskegel
- A derma exomega balm. Smørrer min hud efter bad uden undtagelse.
- Locobase Repair. Et kæmpe tykt lag i mundvigende inden jeg går i seng og inden jeg er ude i kulden. Det gør min læber helt bløde og fjerner alle sprækker i mundvigende, så jeg kan lægge alle mine yndlingslæbestifter perfekt i dagtimerne.

Hår og hovedbund:
- Mild shampoo og balsam
- Rensende shampoo én gang om ugen for at fjerne styling build-up, der kan irritere hovedbunden.
- Nizoral shampoo efter behov (jeg har ikke skæl eller svamp, men bare tør hovedbund, og den virker stadig rigtig godt på mig!)

Negle:
- Jeg har også tørre negle, der flækker let. Bruger CND nail oil så ofte, jeg husker det, men det er her, jeg slækker mest i min rutine, og det kan ses.
1
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf Myresluger » 18. mar 2018, 16:51

Chachacha skrev:Det lyder så irriterende for dig, jeg kender selv alt til tør hud!

Det har for mig været en lang process med trial and error, da min hud har voldsomt tendens til at udtørre (atopisk hud), men som jeg kan holde så pænt i skak, at min hud nu er babyblød og ingen nogensinde vil tro, at jeg har eksem eller tør hud. Du skal nok indstille dig på, at bruge nogle måneder på, at finde ud af, hvad der virker for dig (og berede dig på at være fedtet, når du er hjemme), men nu får du min egen liste:

Kosttilskud:
- LongoVital multi (alternativt Matas multivitaminpiller m. urter, der er en tro kopi indholdsmæssigt og billigere, men duer kun, hvis du kan sluge piller nemt)
- Omega 3 enten som fiskeolie eller algeolie. Selv tager jeg Veg. omega 3 som er fra alger.
- Zink (pt. tager jeg zink + magnesium) men ren zink er fint
- Solaray Mega B stress (kraftfuld kombi af B-vitaminer, det skal være dem for mig)
- MSM
- Probiotika pulver. Jeg tager selv det fra NDS.

Hudpleje (udover min normale rutine)
- Konjac sponge til at eksfoliere kroppen sammen med en mild vaskegel
- A derma exomega balm. Smørrer min hud efter bad uden undtagelse.
- Locobase Repair. Et kæmpe tykt lag i mundvigende inden jeg går i seng og inden jeg er ude i kulden. Det gør min læber helt bløde og fjerner alle sprækker i mundvigende, så jeg kan lægge alle mine yndlingslæbestifter perfekt i dagtimerne.

Hår og hovedbund:
- Mild shampoo og balsam
- Rensende shampoo én gang om ugen for at fjerne styling build-up, der kan irritere hovedbunden.
- Nizoral shampoo efter behov (jeg har ikke skæl eller svamp, men bare tør hovedbund, og den virker stadig rigtig godt på mig!)

Negle:
- Jeg har også tørre negle, der flækker let. Bruger CND nail oil så ofte, jeg husker det, men det er her, jeg slækker mest i min rutine, og det kan ses.


Det der er værst er hovedbunden - det er lidt mere besværligt at smøre hovedbunden med diverse. Jeg gør det aftenen inden vask/balsam-vask, men det går ikke rigtigt uden en vask bagefter. Jeg vil prøve med noget nizoral!

Det går bedre med mine negle - jeg har nu fundet en rigtig god håndcreme som mine negle også kan lide (Ecooking). Og så har jeg på det seneste afholdt mig fra at bruge almindelig neglelak, bruger Essie TLC - og den virker også styrkende på mine negle.

Konjak svamp bruger jeg også allerede. Til kroppen bruger jeg Melissas AHA lotion efterfulgt af kokosolie, det virker OK.

Hvad er MSM? Mulitivitamin med urter, omega 3 og probiotika tager jeg allerede. Jeg vil kigge på nogen zink og B-vitamin også.
0
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf Chachacha » 18. mar 2018, 17:02

OK :)

MSM er organisk svovl. Bruges ofte mod gigt, hud-, hår- og negleproblemer samt allergier m.m, er hvad jeg kan læse mig til. Jeg tager det i pilleform for min hud.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf Juki » 18. mar 2018, 17:17

Min hud spasser også helt ud for tiden pga. kulden :(

Læberne er ikke det største problem. Jeg bruger en god læbepomade som jeg startede med at bruge i efteråret. Den kan også bruges til næsen i stedet, hvis man fx er rød og øm pga. næsepudsning. Den virker fantastisk på mine læber og giver ikke en følelse af at det bare er en hinde man har på læberne.

Det er denne her jeg bruger. Den fås også i andre udgaver.
Billede

Men især mine hænder og ansigt er hårdt ramt. Mine hænder er knastørre og irriterede. Jeg bruger lidt forskelligt til dem, men veksler p.t. mellem Locobase Repair, Helosan og arganolie.

Det gør det heller ikke bedre at jeg helst vil undgå vanter, hue og halstørklæde udenfor, men det er jo nødvendigt. Jeg smører mine hænder godt ind i Locobase inden jeg skal ud, det virker godt, men den røde og skællende hud i ansigtet kan jeg ikke rigtig komme til livs :(

Det sidder især ved hårgrænsen, i panden, omkring øjenbryn og øjenlåg. Det hverken klør eller generer heldigvis(kun få steder ved hårgrænsen) men det ser træls ud.

Jeg nærmest bader i creme og olie inden jeg går i seng, men selvom det umiddelbart hjælper så gør det det nok heller ikke bedre at jeg sover bedst i et koldt rum med et vindue på klem.

Virkelig irriterende og en dårlig kombination :mellow:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf Fræksak » 18. mar 2018, 20:15

Juki skrev:Min hud spasser også helt ud for tiden pga. kulden :(

Læberne er ikke det største problem. Jeg bruger en god læbepomade som jeg startede med at bruge i efteråret. Den kan også bruges til næsen i stedet, hvis man fx er rød og øm pga. næsepudsning. Den virker fantastisk på mine læber og giver ikke en følelse af at det bare er en hinde man har på læberne.

Det er denne her jeg bruger. Den fås også i andre udgaver.
Billede

Men især mine hænder og ansigt er hårdt ramt. Mine hænder er knastørre og irriterede. Jeg bruger lidt forskelligt til dem, men veksler p.t. mellem Locobase Repair, Helosan og arganolie.

Det gør det heller ikke bedre at jeg helst vil undgå vanter, hue og halstørklæde udenfor, men det er jo nødvendigt. Jeg smører mine hænder godt ind i Locobase inden jeg skal ud, det virker godt, men den røde og skællende hud i ansigtet kan jeg ikke rigtig komme til livs :(

Det sidder især ved hårgrænsen, i panden, omkring øjenbryn og øjenlåg. Det hverken klør eller generer heldigvis(kun få steder ved hårgrænsen) men det ser træls ud.

Jeg nærmest bader i creme og olie inden jeg går i seng, men selvom det umiddelbart hjælper så gør det det nok heller ikke bedre at jeg sover bedst i et koldt rum med et vindue på klem.

Virkelig irriterende og en dårlig kombination :mellow:


Jeg var hos hudlægen for nylig, fordi både mit ansigt, mine hænder og min hovedbund spassede helt ud. Jeg har atopisk eksem, og hvis det ikke bliver holdt nede, udvikler det sig så jeg knapt kan bruge mine hænder.

Nå men det var egentlig ikke det, jeg ville sige :blush: Jeg studsede over et, du skrev med rød og skællende hud i hårgrænse, ved øjenbrynene osv. Det havde jeg også, og hudlægen sagde med det samme skæleksem (altså oven i den atopiske eksem jeg altid har). Det vidste jeg så ikke, at der var noget, der hed, men det har jeg altså, og det sad præcist som du beskriver det. Hårgrænse, pande, øjenbryn og øjenlåg. Bare lige FYI. Måske skulle du en tur omkring hudlægen? :kys: Jeg fik en masse drugs og cremer og har det SÅ meget bedre nu!
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf Juki » 19. mar 2018, 04:45

Fræksak skrev:
Juki skrev:Min hud spasser også helt ud for tiden pga. kulden :(

Læberne er ikke det største problem. Jeg bruger en god læbepomade som jeg startede med at bruge i efteråret. Den kan også bruges til næsen i stedet, hvis man fx er rød og øm pga. næsepudsning. Den virker fantastisk på mine læber og giver ikke en følelse af at det bare er en hinde man har på læberne.

Det er denne her jeg bruger. Den fås også i andre udgaver.
Billede

Men især mine hænder og ansigt er hårdt ramt. Mine hænder er knastørre og irriterede. Jeg bruger lidt forskelligt til dem, men veksler p.t. mellem Locobase Repair, Helosan og arganolie.

Det gør det heller ikke bedre at jeg helst vil undgå vanter, hue og halstørklæde udenfor, men det er jo nødvendigt. Jeg smører mine hænder godt ind i Locobase inden jeg skal ud, det virker godt, men den røde og skællende hud i ansigtet kan jeg ikke rigtig komme til livs :(

Det sidder især ved hårgrænsen, i panden, omkring øjenbryn og øjenlåg. Det hverken klør eller generer heldigvis(kun få steder ved hårgrænsen) men det ser træls ud.

Jeg nærmest bader i creme og olie inden jeg går i seng, men selvom det umiddelbart hjælper så gør det det nok heller ikke bedre at jeg sover bedst i et koldt rum med et vindue på klem.

Virkelig irriterende og en dårlig kombination :mellow:


Jeg var hos hudlægen for nylig, fordi både mit ansigt, mine hænder og min hovedbund spassede helt ud. Jeg har atopisk eksem, og hvis det ikke bliver holdt nede, udvikler det sig så jeg knapt kan bruge mine hænder.

Nå men det var egentlig ikke det, jeg ville sige :blush: Jeg studsede over et, du skrev med rød og skællende hud i hårgrænse, ved øjenbrynene osv. Det havde jeg også, og hudlægen sagde med det samme skæleksem (altså oven i den atopiske eksem jeg altid har). Det vidste jeg så ikke, at der var noget, der hed, men det har jeg altså, og det sad præcist som du beskriver det. Hårgrænse, pande, øjenbryn og øjenlåg. Bare lige FYI. Måske skulle du en tur omkring hudlægen? :kys: Jeg fik en masse drugs og cremer og har det SÅ meget bedre nu!

Jeg har psoriasis, men har ikke altid kunne få det til at passe. Jeg har dog kunne holde det nede med bl.a arganolie og en god shampoo, men det kunne da godt være jeg skulle undersøge det skæleksem nærmere :)
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf Prosperity74 » 19. mar 2018, 14:21

Jeg døjer selv med tør hud ~ oveni har jeg også sart hud og rosacea. Jeg tager hørfrø olie med kæmpenatlysolie olie, 2 spsk fulde hver morgen sammen med et glas vand ( og mine vitamin piller )
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf Myresluger » 19. mar 2018, 19:00

Prosperity74 skrev:Jeg døjer selv med tør hud ~ oveni har jeg også sart hud og rosacea. Jeg tager hørfrø olie med kæmpenatlysolie olie, 2 spsk fulde hver morgen sammen med et glas vand ( og mine vitamin piller )

Hjælper det??
0
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf Prosperity74 » 19. mar 2018, 21:14

Myresluger skrev:
Prosperity74 skrev:Jeg døjer selv med tør hud ~ oveni har jeg også sart hud og rosacea. Jeg tager hørfrø olie med kæmpenatlysolie olie, 2 spsk fulde hver morgen sammen med et glas vand ( og mine vitamin piller )

Hjælper det??


Det synes jeg at det gør :)
0
Brugeravatar
Brutus
Indlæg: 773
Tilmeldt: 20. sep 2015, 16:03
Kort karma: 38
Likede indlæg: 1175

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf Brutus » 19. mar 2018, 21:30

Materialisten har en Carbamid Creme, 5 eller 10%, med eller uden parfume, til ca 55 kr. for en flaske.
Det er fantastisk til tør hud, jeg har selv haft det på benene i en grad, så jeg ikke kunne sove om natten, men efter at jeg er begyndt at bruge det hver gang, jeg har været i bad, har jeg ikke flere problemer med det, foruden jeg har en hud på mine ben som en pige på 17 ville være misundelig over. :devil:
Den fåes også som hårshampoo, men det har jeg ikke prøvet.
0
If it is not yours, dont take it
If it is not right, dont do it.
If it is not true, dont say it.
If you dont know, shut up

(Japanese Wisdom)
Mandaz
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20. mar 2018, 08:53
Kort karma: 0

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf Mandaz » 20. mar 2018, 09:33

Tør hovedbund, tør hud osv. er efterhånden blevet en folkesygdom, og det er altså ikke så mærkeligt. Tænk på alle de kemikalier vi udsætter os hver evig eneste dag. En billig shampoo fra Kvickly kan være det der for koppen til at flyde over, og skabe en allergisk reaktion.

Når det så er sagt, så er der et hav af forskellige årsager til især tør hårbund. Det kunne godt lyde som om at trådstarter døjer med skæleksem i hovedbunden, det er dog bare et gæt. Det vigtigste er at forstå, hvorfor problemet er opstået, inden man køber sig fattig i alverdens kosttilskud og hårprodukter. Tager man fat i roden af problemet, så slipper man måske for at skulle bruge den dyre skælshampoo fra frisøren resten af sit liv. Symptombehandling er generelt bare en uhensigtsmæssig fremgangsmetode.

http://hovedbunden.dk kan man læse om tør hovedbund, skæl i hovedbunden, skæleksem, psoriasis, ja næsten alle tænkelig emner om hårbunden. Det er et godt sted at starte.

Jeg har personligt altid selv døjet med skæleksem i hovedbunden. Jeg lærte dog senere i livet, at jeg kunne minimere problemet ved at spise sundere og holde mig i form. Der er selvfølgelig mange andre grunde til at leve et sundere liv, men mit skæleksem fyldte så meget i hverdagen, at jeg var desperat. Jeg havde i mange år prøvet alverdens cremer, shampooer, kosttilskud og endda stærke receptpligtige hormoncremer, som alle sammen enten ikke virkede, eller forværrede skæleksemen.
Jeg er overbevidst om at sundheden af både ens hårbund, hud og hår reflektere sig i ens generelle sundhed. :worship:
0
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf Chachacha » 20. mar 2018, 20:01

^Det er måske lige optimistisk nok, at tro at man kan kurere en potentiel hudsygdom ved at spise glutenfrit og dyrke pilates. Jeg er selv all for en holistisk tilgang til kroppen (deraf de mange olier og mineraler), men nogle gange hjælper det altså med noget så basalt som fedtcreme og hormoncreme, hvis vi taler reel eksem.

Ps. er det mon tilfældigvis dig selv, der står for den hjemmeside, du linker til, der belejligt nok lovpriser produkter, med partnerad links, som ejeren tjener penge på :deer:
8
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf Tata » 21. mar 2018, 18:16

Min liste ser sådan ud:

Vitaminer, mineraler og olie:
-Af vitaminer bruger jeg pt. Biortomin, da jeg tager vitaminer uden jern + ekstra d-vitamin + mega b stress fra Solaray.
-Fiskeolie, der tager jeg Eye-Q. Fik den anbefalet herinde i sin tid, og har haft rigtig god effekt. Kan mærke forskel, hvis jeg skifter mærke. Så er holdt ved den. Den er dyr, men IMO pengene værd.
-Mineraler- Magnesium fra Biosym, OmniZink fra Biosym, samt kalk + d-vitamin. Longo-kalk. Kalk tilskud har udover effekt på knoglerne en virkelig god effekt på hud, hår og negle. Da jeg arbejdede med hudpleje, og de ældre kvinder, der betroede mig, at de tog kalktilskud, kunne jeg altid se en betydelig flottere, mere fast hud på (udover man jo forebygger knogleskørhed).
-Mælkesyrebakterier Symbioflor+, tager jeg oprindelig for min mave, men har også haft en god effekt på min hud.
Derudover spiser jeg avocado, nødder og olie hver dag og drikker meget vand. Når jeg ikke får nok af det, kan jeg straks mærke en forskel.

Hudpleje :
-Den klassiske oldschool bomuldsvaskeklud.
-Eucerin showeroil her om vinteren til ca. hvert 2. bad.
-A-derma Exomega'en
-Locobase-repair til om natten, jeg bruger den både til hænder, læber, og sådan "pletvis".

Hår og hovedbund:
-Jeg bruger mild shampoo & balsam (Purely professional Shampoo 0 og Conditioner 2, og deres Hair Repair kur, og deres leave-in Treatment). Supermilde produkter, der ikke irriterer hovedbunden.
-Ketoconazol/Nizoral efter behov.
-Bio+ Active shampoo + serum til hårbunden til kløende hovedbund (kun i hovedbunden), resten af håret vaskes med alm. shampoo.
-Dybderens (her bruger jeg Alterna's bamboo dybderens shampoo).
-Derudover så føntørrer jeg altid min hovedbund/og gerne altid hele håret, her i vinterperioden varer lufttørring simpelthen for længe, og det er en sikker cocktail til irritation af hovedbunden, hvis man som jeg har langt og ekstremt tykt hår.
-Kokosolie i hele håret og i hovedbunden. Det virker antiseptisk og lindrer kløe, hvis hovedbunden er irriteret.
-Allersidst så endelig ikke skån hovedbunden. Den skal masseres og børstes, selvom den er irriteret/kløende. Sørg for at massere den med shampoo, olie osv., så der kommer blodtilførsel til, og når du børster dit hår, så børst helt ned i hovedbunden.

Negle:
-Jeg har sådan nogle penne med neglebåndsolie fra hhv. Weleda og Bodyshop, de er ret smarte, fordi man lige kan påføre dem, uden man skal sidde med en pensel.
- Derudover er det der redder mine negle mest om vinteren (hvor mine negle er mest trælse) Miracle Growth lak (den i guldflasken) fra Sally Hansen. Jeg havde 2 negle der flækkede lodret, som denne totalt fiksede. Var ellers på vej til negledamen. Men nu er de så fine.

Det blev godt nok langt :genert:
1
Timian :lun:
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf RavenClaw » 9. apr 2018, 14:28

RavenClaw skrev:
Myresluger skrev:Desværre ikke mere forbedring her - men mine knæ har det stadig meget bedre. Så jeg er lidt tilbage til: hvad kan mon hjælpe? Eller skal jeg bare indstille mig på at der ikke er noget at gøre?


Jeg er begyndt på hørfrø- og kæmpenatlysolie her i starten af ugen. Jeg giver lige en update om en uges tid eller noget, men umiddelbart synes jeg allerede, min hud i ansigtet har brug for mindre creme end ellers


Nå, jeg vil da lige komme med den update, der aldrig kom efter en uge :genert:

Jeg har ikke været helt så god til at tage et shot hver dag. Der har været dage, hvor jeg først har spist morgenmad, efter jeg har forladt hjemmet, og jeg må altså ærligt indrømme, at det ikke har en smag, jeg jubler over. Jeg skal have noget mad til at fjerne smagen fra munden, så derfor kan jeg ikke tage det med blot et glas vand.

Anyhow, så synes jeg, det har hjulpet. Der er ingen kløe i hårgrænsen ved panden mere, og jeg synes også, min hud er langt mindre tør. Jeg har i hvert fald generelt brugt mindre creme, end jeg ellers ville. Der er stadig let kløe tilbage på toppen af mit hoved, hvor der altid har været det største problem. Jeg skal ikke kunne sige på stående fod, om det kan fjernes helt ved vedvarende brug af olien, men jeg er optimistisk.

Jeg har ikke ændret på andre ting end olien, så jeg tilskriver forandringerne den.

Den veganske shampoo, jeg nævnte i et tidligere indlæg, er denne: https://www.helsemin.dk/personlig-pleje ... e-o-500-ml Den har også hjulpet mig af med mange af de små hvide flager i hovedbunden :)
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?

Tilbage til "Skønhed"