Tør hud, hovedbund og hår

Spørg om råd, eller del ud af din erfaring indenfor make-up og hår.
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf Myresluger » 22. feb 2018, 20:56

RavenClaw skrev:Jeg overvejer nemlig også at starte på noget olietilskud, da jeg også lider af tør hud og hovedbund. Jeg har dog hørt bedre erfaringer med hørfrø- og kæmpenatlysolie, der kan man få 500 mL for 99 kr.

Jeg har også skiftet min shampoo ud med en vegansk uden sulfater. Det, synes jeg, har hjulpet, men der mangler stadig lidt ekstra til hovedbunden. Jeg har dog ikke hvide flager mere, kun let kløe


Fortæl lige hvordan det går, hvis du prøver.. Ved nærmere eftertanke har jeg nok mindre kløe end jeg plejer men ingen ændring i tørre pletter og hvide flager.
0
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 24. feb 2018, 13:20

Jeg døjer også med tør hud her i vinterperioden. Jeg har fundet ud af at det hjælper at smøre ben, ryg og arme ind i kokosolie INDEN jeg går i bad. Det lægger en beskyttende hinde, som gør at jeg ikke føler det klør overalt efter badet.
1
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf Myresluger » 2. mar 2018, 19:27

Jeg bruger temmelig meget kokosolie. Smører hovedbunden enten i kokosolie eller melissas AHA lotion om aftenen, hvis jeg skal vaske hår næste dag. Jeg bruger kokosolie på kroppen efter bad.

Derudover begynder jeg at opleve en forbedring også i hovedbunden. Jeg kan gå længere mellem hårvask uden at hovedbunden gror til i gammel tør hud, og det på trods af at det er rigtig koldt og tørt i øjeblikket.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf kidkomb » 2. mar 2018, 19:28

Myresluger skrev:Jeg bruger temmelig meget kokosolie. Smører hovedbunden enten i kokosolie eller melissas AHA lotion om aftenen, hvis jeg skal vaske hår næste dag. Jeg bruger kokosolie på kroppen efter bad.

Derudover begynder jeg at opleve en forbedring også i hovedbunden. Jeg kan gå længere mellem hårvask uden at hovedbunden gror til i gammel tør hud, og det på trods af at det er rigtig koldt og tørt i øjeblikket.

Tror du det skyldes fiskeolien?
Eller noget andet?

*nysgerrig :D
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf Myresluger » 2. mar 2018, 19:31

Jeg tror det skyldes fiskeolien - jeg synes ikke jeg har ændret andet.. og med vejret skulle det vel være blevet værre i stedet for bedre.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf kidkomb » 2. mar 2018, 19:47

Myresluger skrev:Jeg tror det skyldes fiskeolien - jeg synes ikke jeg har ændret andet.. og med vejret skulle det vel være blevet værre i stedet for bedre.

Det synes jeg lyder lovende.
Jeg tror jeg vil forsøge med fiskeolie-piller så :banan:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8896

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf D.itsen » 18. mar 2018, 04:46

Jeg har kørt heftig fiskeolie-indtag de sidste par uger uden resultat. Og jeg har endda været væk fra kulden.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf Myresluger » 18. mar 2018, 07:35

Desværre ikke mere forbedring her - men mine knæ har det stadig meget bedre. Så jeg er lidt tilbage til: hvad kan mon hjælpe? Eller skal jeg bare indstille mig på at der ikke er noget at gøre?
0
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8896

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf D.itsen » 18. mar 2018, 07:59

Myresluger skrev:Desværre ikke mere forbedring her - men mine knæ har det stadig meget bedre. Så jeg er lidt tilbage til: hvad kan mon hjælpe? Eller skal jeg bare indstille mig på at der ikke er noget at gøre?

Øv, jeg håbede virkelig du havde fundet de vises sten. Min hud er så tør at jeg er spækket i begge mundvige. Jeg tror i hvert fald ikke det er herpes, selvom smadret hud jo også kan være en medvirkende årsag til udbrud :(
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf RavenClaw » 18. mar 2018, 09:05

Myresluger skrev:Desværre ikke mere forbedring her - men mine knæ har det stadig meget bedre. Så jeg er lidt tilbage til: hvad kan mon hjælpe? Eller skal jeg bare indstille mig på at der ikke er noget at gøre?


Jeg er begyndt på hørfrø- og kæmpenatlysolie her i starten af ugen. Jeg giver lige en update om en uges tid eller noget, men umiddelbart synes jeg allerede, min hud i ansigtet har brug for mindre creme end ellers
2
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf FormerlyKnownAs » 18. mar 2018, 09:14

Mht til olie indefra, jeg er enig. Af fiskeoliex Nordic Naturals er det absolut bedste på markedet hvis man går op i indholdet af de sunde ting der er i. Og ellers fyr den af med enten hørfrø-, kæmpennatlys-, eller hampefrø olie. I shots. Evt bland med lidt juice for smagen.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf Velvet-Goldmine » 18. mar 2018, 11:53

D.itsen skrev:Øv, jeg håbede virkelig du havde fundet de vises sten. Min hud er så tør at jeg er spækket i begge mundvige. Jeg tror i hvert fald ikke det er herpes, selvom smadret hud jo også kan være en medvirkende årsag til udbrud :(


Rhagader (sprækker i mundvigen) kan skyldes B2-vit. mangel, så tag evt. et B-vit. kompleks (undgå de produkter der kun indeholder B2 eller en af de andre, for de er alle afhængige af hinanden og virker som et samlet kompleks).

Generelt mht. tør hud, så er dgl. fiskeolie fint, men der er ret lidt olie i et par kapsler. Indholdet af EPA og DHA er rigtigt virksomt på inflammationer (derfor du ser forbedring i knæet), hjertekarsystemet osv. men det er ikke helt nok til at hjælpe på til ultra tør hud.
Spis en avocado hver dag, så skal du hurtigt se virkning! Ud over de gode olier, så indeholder den et hav af vitaminer og mineraler.

EDIT: Mine forslag er selvf. afhængige af om du (TS) evt. har været til lægen for at få lavet et skrab af den ekstra hud i ansigtet og udelukket en svampeinfektion eller rosacea.
2
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8896

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf D.itsen » 18. mar 2018, 12:08

Velvet-Goldmine skrev:
D.itsen skrev:Øv, jeg håbede virkelig du havde fundet de vises sten. Min hud er så tør at jeg er spækket i begge mundvige. Jeg tror i hvert fald ikke det er herpes, selvom smadret hud jo også kan være en medvirkende årsag til udbrud :(


Rhagader (sprækker i mundvigen) kan skyldes B2-vit. mangel, så tag evt. et B-vit. kompleks (undgå de produkter der kun indeholder B2 eller en af de andre, for de er alle afhængige af hinanden og virker som et samlet kompleks).

Generelt mht. tør hud, så er dgl. fiskeolie fint, men der er ret lidt olie i et par kapsler. Indholdet af EPA og DHA er rigtigt virksomt på inflammationer (derfor du ser forbedring i knæet), hjertekarsystemet osv. men det er ikke helt nok til at hjælpe på til ultra tør hud.
Spis en avocado hver dag, så skal du hurtigt se virkning! Ud over de gode olier, så indeholder den et hav af vitaminer og mineraler.

Tak for info, det er nu ikke mig der har mærket forskel på knæet.
Jeg har svært ved at se hvordan jeg skulle have B2 vitaminmangel, jeg spiser ikke ensidigt, tager ikke lægemidler der burde medføre det og er ikke alkoholiker. Men min fordøjelse er ikke altid lige god, nogen der ved om det kan have betydning? Og er det noget man kan få testet hos lægen, altså om man magler det? For selvom jeg har svært ved at se hvorfor, så har eller har jeg haft en god del af det her, alt det der markeret med fed: "B2-vitamin har betydning for øjets nethinde, bloddannelse og hudens struktur. Revner og/eller sår i mundvige og øjenkroge, mundbetændelse, herpes, kløende og purpurrød tunge, skællende, fedtet eksem, udslæt omkring næsen, tydelige blodkar (årer) i det hvide i øjnene, tørre, kløende øjne (”grus”), brændende øjenlåg og lysfølsomhed samt hårtab og infektionsmodtagelighed, vækststandsning hos børn, hudforfald, svindende overlæbe og svage negle er symptomer på B2-vitaminmangel. " fra http://sund-forskning.dk/artikler/b2-vitamin/ jeg har ikke lavet kildekritik af siden
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf Velvet-Goldmine » 18. mar 2018, 12:18

D.itsen skrev:Tak for info, det er nu ikke mig der har mærket forskel på knæet.
Jeg har svært ved at se hvordan jeg skulle have B2 vitaminmangel, jeg spiser ikke ensidigt, tager ikke lægemidler der burde medføre det og er ikke alkoholiker. Men min fordøjelse er ikke altid lige god, nogen der ved om det kan have betydning? Og er det noget man kan få testet hos lægen, altså om man magler det? For selvom jeg har svært ved at se hvorfor, så har eller har jeg haft en god del af det her, alt det der markeret med fed: "B2-vitamin har betydning for øjets nethinde, bloddannelse og hudens struktur. Revner og/eller sår i mundvige og øjenkroge, mundbetændelse, herpes, kløende og purpurrød tunge, skællende, fedtet eksem, udslæt omkring næsen, tydelige blodkar (årer) i det hvide i øjnene, tørre, kløende øjne (”grus”), brændende øjenlåg og lysfølsomhed samt hårtab og infektionsmodtagelighed, vækststandsning hos børn, hudforfald, svindende overlæbe og svage negle er symptomer på B2-vitaminmangel. " fra http://sund-forskning.dk/artikler/b2-vitamin/ jeg har ikke lavet kildekritik af siden


Nej, jeg kunne godt se på min oprindelige indlæg, at det virkede som om at det hele var til dig, men det andet var selvf. til TS :D

Mht. B-vit. så kan det være svært at måle fordi det er vandopløselige vitaminer. Derfor er det også ret uproblematisk at tage et tilskud af dem, da kroppen så får det den skal bruge og skyller resten ud, uden de store dikkedarer.

Jeg kender ikke lige den side du henviser til, men denne side er også for proff. sundhedspersonale, og der står det samme (er selv sygeplejerske)
https://min.medicin.dk/Sygdomme/Sygdom/99

Om du skal have et stort tilskud af bare B2 vil jeg ikke udtale mig om eller råde dig til, da der så netop skal en blodprøve til (og et stort indtag af 1 slags kan tilte optagelsen af de andre pga. deres indbyrdes afhængighed), men at tage et alm. håndkøbs komplex-præparat ville jeg selv gøre for at se om det kunne være årsagen.
Hvis det hjælper, så fint. Hvis du efter at være stoppet med det, oplever samme symptomer, så ville jeg nok kontakte lægen for at se om der kunne være en årsag til at du evt. ikke optog vitaminet ordentligt når nu du spiser sundt og varieret.

Men altså... jeg ville nappe et tilskud og se :)
1
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Tør hud, hovedbund og hår

Indlægaf Myresluger » 18. mar 2018, 14:57

Velvet-Goldmine skrev:
D.itsen skrev:Øv, jeg håbede virkelig du havde fundet de vises sten. Min hud er så tør at jeg er spækket i begge mundvige. Jeg tror i hvert fald ikke det er herpes, selvom smadret hud jo også kan være en medvirkende årsag til udbrud :(


Rhagader (sprækker i mundvigen) kan skyldes B2-vit. mangel, så tag evt. et B-vit. kompleks (undgå de produkter der kun indeholder B2 eller en af de andre, for de er alle afhængige af hinanden og virker som et samlet kompleks).

Generelt mht. tør hud, så er dgl. fiskeolie fint, men der er ret lidt olie i et par kapsler. Indholdet af EPA og DHA er rigtigt virksomt på inflammationer (derfor du ser forbedring i knæet), hjertekarsystemet osv. men det er ikke helt nok til at hjælpe på til ultra tør hud.
Spis en avocado hver dag, så skal du hurtigt se virkning! Ud over de gode olier, så indeholder den et hav af vitaminer og mineraler.

EDIT: Mine forslag er selvf. afhængige af om du (TS) evt. har været til lægen for at få lavet et skrab af den ekstra hud i ansigtet og udelukket en svampeinfektion eller rosacea.


Jeg har rosacea - men så vidt jeg ved skulle det ikke give tør hud etc? Jeg smører dagligt og tager ind imellem også tetracyclin mod det. Men jeg har ikke observeret at min hudtørhed er anderledes når det blusser op i forhold til når det er i ro.
1

Tilbage til "Skønhed"