Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
malou_43
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 5. jan 2016, 19:03
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3442

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf malou_43 » 13. dec 2017, 14:12

Jeg har virkelig brug for Bobby Zacharie i mit stressede liv. Jeg har brugt ham af flere omgange i kognitive forandringsprocesser, depressioner, problemer med søvn mm

Det er ingen mirakelkur, men en dråbe i et godt glas vand.
Det er selvhypnose og han er imo rigtig dygtig fil det, han gør.
Jeg låner cd’erpå bib og overfører dem til min computer.

Jeg har pt stess og slem eksamensangst - og her er hans cd’er et dejligt hjælperedskab.

Og så naturoplevelser i ro og fred :)
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 13. dec 2017, 16:43

malou_43 skrev:Jeg har virkelig brug for Bobby Zacharie i mit stressede liv. Jeg har brugt ham af flere omgange i kognitive forandringsprocesser, depressioner, problemer med søvn mm

Det er ingen mirakelkur, men en dråbe i et godt glas vand.
Det er selvhypnose og han er imo rigtig dygtig fil det, han gør.
Jeg låner cd’erpå bib og overfører dem til min computer.

Jeg har pt stess og slem eksamensangst - og her er hans cd’er et dejligt hjælperedskab.

Og så naturoplevelser i ro og fred :)

Det vil jeg lige undersøge nærmere :)
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf avdotja » 13. dec 2017, 21:31

Jeg fik dem her til min hund engang, før en flyvetur: https://www.dyrenesbutik.dk/kalm-hund-o ... abl-30-stk Fik aldrig rigtig brugt dem, men de indeholder 3 forskellige slags B-vitaminer ( B1, B3 og B6) samt noget peptider, L-tryptophan samt L-Theanin, så det er åbenbart ikke unormalt at give kosttilskud i den slags situationer.

EDIT: og det skal ses i sammenhæng med det indlæg hvor en debattør anbefalede noget kosttilskud; det er ikke fordi jeg tror det er dig selv der er afbilledet på dit profilbillede :lol:
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 13. dec 2017, 22:12

avdotja skrev:Jeg fik dem her til min hund engang, før en flyvetur: https://www.dyrenesbutik.dk/kalm-hund-o ... abl-30-stk Fik aldrig rigtig brugt dem, men de indeholder 3 forskellige slags B-vitaminer ( B1, B3 og B6) samt noget peptider, L-tryptophan samt L-Theanin, så det er åbenbart ikke unormalt at give kosttilskud i den slags situationer.

EDIT: og det skal ses i sammenhæng med det indlæg hvor en debattør anbefalede noget kosttilskud; det er ikke fordi jeg tror det er dig selv der er afbilledet på dit profilbillede :lol:

Det kunne det da ellers godt være :slem:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 3. jan 2018, 19:22

Det er gået rigtig dårligt de sidste 1½-2 ugers tid :(

At det har været jul og nytår har heller ikke hjulpet på at jeg har følt mig "ude af kontrol" og meget presset/stresset.

Jeg er simpelthen sådan i vildrede og kunne derfor godt tænke mig at spørge jer til råds.

Det går rigtig godt med mit nye job/praktik og jeg er virkelig glad for det! Det har været godt både for min psyke, mit humør og min selvtillid/selvværd. Desværre har det også været en kæmpe stressfaktor for mig, da det er faldet sammen med nogle andre aftaler og planer, der ikke har kunnet udskydes eller droppes. Fx lægebesøg, jul og nytår.

Generelt er det gået godt længe(måneder, hvis ikke år) og jeg har været glad og følt mig tilpas. Jobbet har bare givet det et ekstra nyk opad. Jeg vil ikke sige at jeg har fået det dårligt, for jeg er stadig rigtig glad for jobbet og tilpas generelt, men min stress er accelereret gevaldigt!

Normalt ville jeg udskyde og skære det mest unødvendige væk fra min dagligdag, og det er desværre igen her jobbet her kommer ind. Jeg er simpelthen så meget i tvivl om jeg skal udskyde den videre praktik. Jeg arbejder i forvejen ganske minimalt, én gang om ugen i få timer. Det er derfor heller ikke muligt at gå ned i tid eller arbejde hjemmefra fx.

Selve jobbet, arbejdsopgaverne og kollegaerne er jeg som sagt rigtig glad for og det er et skønt afbræk i en ellers triviel hverdag. Men det begynder at kræve mere og mere af mig og det tærer på mig. Ikke så meget selve jobbet, men de forskellige forberedelser og planlægningen op til. Det er totalt uoverskueligt og drænende for mig. Også selvom det er almindelige dagligdagsting som at gå i seng i ordentlig tid aftenen før, stå op i ordentlig tid så jeg kan nå i bad og at få noget morgenmad, afsætte tid resten af eftermiddagen/aftenen til at lade op og sove. Nogle gange også dagen efter.

Jeg ved ikke om jeg skal satse på at det er en kombination af at der er sket mange ting på kort tid, og at det derfor går over i takt med at det bliver hverdag igen. Jeg vil gerne give det en chance, men samtidig tænker jeg også at man jo aldrig kan gardere sig mod uforudsigelige ting som at man skal til læge eller lign.

Jeg snakkede med min bostøtte i dag om hvordan jeg kunne takle den her stress, men jeg blev ikke så meget klogere. Hun bekræftede mig i at jeg i forvejen gør det rigtige ved at aflaste mig selv og ikke kan gøre så meget andet end jeg gør med at have så få planlagte ting som muligt osv. Hun sagde også at det ikke er usandsynligt at jeg er startet på et "dumt" tidspunkt, fordi der naturligt sker meget i december med jul og nytår. Men ja, igen.. Så er det jo svært at planlægge sig ud af uforudsigelige ting i fremtiden også.

Jeg er så træt af den her situation :( For jeg vil jo virkelig gerne arbejde og har glæde af jobbet, men det fungerer ikke når min krop modarbejder mig. Det er egentlig ikke så meget fordi det vil være et nederlag at stoppe eller udskyde resten af praktikken, det er mere det at folk omkring mig ikke rigtig forstår hvor stresset jeg har været den sidste 1-1½ måneds tid og ikke rigtig tager hensyn til det.

Generelt er det bare en lortesituation. Jeg føler mig totalt handicappet/invalideret af at være så hæmmet af det stress! :trist:
Det er godt nok frustrerende når man har lysten, viljen og evnen til at være aktiv og gøre noget fornuftigt med sit liv, men ens krop så spænder ben for en. Jeg føler mig totalt fanget i min egen krop. Det er rædselsfuldt ikke engang at kunne overkomme en støvsugning, uden at kroppen går i "panik" og spasser ud. Bare tanken om få, simple ting der skal gøres er nok til at jeg får akut spændingshovedpine og ude af stand til at fungere.

Åndssvag måde at starte det nye år på.. :sarkasme:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf cola » 3. jan 2018, 20:07

Du lyder til at have stress totalt modsat af mig, da jeg havde det, i meget mild grad vil jeg lige nævne. Skulle jeg lave så mange ting som muligt, fylde min dag op 100 % jeg måtte ikke sidde stille så gik det helt galt.
Det gjorde så tilgengæld at jeg kunne sove om natten, de dage hvor jeg ikke havde fyldt dagen ud, der kunne jeg ikke sove, alt vækkede mig, støvfnug der landede på gulvet vækkede mig.
Men når jeg havde haft en fyldt dag, så sov jeg hele natten... indtil kl 3... men stadig bedre end timesøvn.

Mit eneste råd til dig, uden at have læst hele tråden er... søvn. Få den til at virke og så skal resten nok følge efter, for søvn er altså engang vigtigt for krop og hjerne.

I dag kan jeg sove... indtil kl 4... så selvom jeg kun havde stress i meget mild grad, og jeg vil nok end ikke kalde det stress, men blot en reaktion på ikke at få løn, så har det haft indvirkning på min søvnrytme, for før det her, sov jeg fint indtil kl 6... er udpræget a menneske så jeg har altid været oppe tidligt, men kl 3-4 er dog for tidligt.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 3. jan 2018, 21:44

cola skrev:Du lyder til at have stress totalt modsat af mig, da jeg havde det, i meget mild grad vil jeg lige nævne. Skulle jeg lave så mange ting som muligt, fylde min dag op 100 % jeg måtte ikke sidde stille så gik det helt galt.
Det gjorde så tilgengæld at jeg kunne sove om natten, de dage hvor jeg ikke havde fyldt dagen ud, der kunne jeg ikke sove, alt vækkede mig, støvfnug der landede på gulvet vækkede mig.
Men når jeg havde haft en fyldt dag, så sov jeg hele natten... indtil kl 3... men stadig bedre end timesøvn.

Mit eneste råd til dig, uden at have læst hele tråden er... søvn. Få den til at virke og så skal resten nok følge efter, for søvn er altså engang vigtigt for krop og hjerne.

I dag kan jeg sove... indtil kl 4... så selvom jeg kun havde stress i meget mild grad, og jeg vil nok end ikke kalde det stress, men blot en reaktion på ikke at få løn, så har det haft indvirkning på min søvnrytme, for før det her, sov jeg fint indtil kl 6... er udpræget a menneske så jeg har altid været oppe tidligt, men kl 3-4 er dog for tidligt.

Jeg sover glimrende da det er den måde jeg bl.a lader op på. Der skal så heller ikke så meget til at gøre mig træt og udkørt i hovedet, så der er ikke meget energi og overskud til så meget andet.

Det er ikke unormalt at jeg sover 10-12 timer om natten eller i døgnet. Jeg kan godt klare mig i korte peripder med mindre, og så er der andre gange hvor jeg har brug for mere end 12 timers søvn. Men jeg sover generelt tungt som en sten. Det er sjældent jeg sover dårligt/let eller vågner mange gange på en nat og evt. har svært ved at falde i søvn igen derefter.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 5. jan 2018, 06:25

Jeg har brug for at følge op på mit første indlæg fra i onsdags(d. 3. januar)

Det gik totalt i hårdknude senere på aftenen og natten. Det hele føltes så håbløst og jeg var så frustreret, opgivende og led og ked af det hele så jeg kom til at flæbe mig selv i søvn :genert:

Jeg skulle have været på arbejde i går torsdag, men jeg måtte ringe og melde mig syg. Jeg kunne simpelthen slet ikke fungere eller hænge sammen. Heldigvis er min leder rigtig sød og forstående, så det hjalp da i det mindste på den dårlige samvittighed.

Jeg er simpelthen så bange for at jeg er nødt til at stoppe med at arbejde igen, selvom jeg kun har været der i kort tid. Det er på ingen måde optimalt for mig at have det på den her måde og jeg ved jo fra tidligere erfaringer at det ikke hjælper at prøve at ignorere symptomerne og de signaler min krop udsender. Jeg kan ikke rigtig se anden udvej end at stoppe og det irriterer mig grænseløst! Især fordi det ikke er selve jobbet og arbejdsopgaverne der stresser mig, men al forberedelsen og planlægningen udenom og omkring det der gør det. Og som jeg også har skrevet så vil der jo hele tiden komme nye mere eller mindre uforudsigelige ting, der også vil kræve min tid og opmærksomhed.

Min kalender og hverdag er i forvejen skåret ret meget ind til benet, så det eneste der nærmest er tilbage at skære væk er jobbet. Jeg ved godt det måske lyder dumt, men jeg føler mig fanget/fastlås på en måde der stresser mig. Det burde jo ellers være med til at give noget indhold og struktur i min hverdag, men i stedet er det blevet en enorm stressfaktor for mig.

Jeg sov det meste af torsdagen væk og stod først op sidst på eftermiddagen. Jeg havde det umiddelbart bedre torsdag aften end om onsdagen, men da jeg skulle gå aftentur med hundene måtte jeg opgive undervejs fordi jeg ikke kunne overskue/rumme det, og jeg var ved at begynde at græde af afmagt.

Jeg fik spændingshovedpine og det føltes som om jeg havde feber fordi mit hoved var sådan på overarbejde. Jeg skulle bare hjem hurtigst muligt! Vi var måske 500 meter fra vores hjem, men jeg kunne slet ikke koncentrere mig om turen eller nyde den. Alligevel bed jeg tænderne sammen for mine hundes skyld. Det kan godt ske det var en kortere tur end normalt, men de skal i hvert fald ikke lide under min tilstand p.t. så i stedet for at blive irritabel og ked af det blev det en kortere tur.

Jeg vil ikke sige at jeg er deprimeret, som i at jeg er på vej ud i en depression(igen) Jeg er selvfølgelig rigtig ked af det og ærgerlig over at jeg skal være så letpåvirkelig overfor stress og konsekvenserne deraf, og jeg har derfor en masse frustrationer og følelsen af afmagt.

Men det værste er næsten at jeg ikke har nogen at vende det med lige p.t. Min mor skal til begravelse i dag, så hun er "optaget" langt det meste af dagen, hvilket er forståeligt. Min bedste veninde, der ellers er en god støtte, er travlt optaget af at være nybagt mor for anden gang så også her er det forståeligt at hun ikke har det store overskud. Og så aner jeg ikke hvor jeg skal starte og hvem der først skal kontaktes hvis jeg ønsker at stoppe eller udskyde praktikken.

Jeg kan slet ikke overskue, rumme det eller tænke logisk og klart for tiden.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf sigge » 5. jan 2018, 08:44

Jeg har ikke alverdens konstruktivt at byde ind med, men jeg synes ikke, dine indlæg skal stå helt ubesvaret. :kram:

At du må sige fra til din praktik nu, betyder ikke, at du aldrig vil være i stand til at arbejde igen. Du er jo netop startet i en praktik for at prøve dig selv af. Prøven viser så, at det måske ikke er lige nu, du er helt klar til det, men det behøver ikke at være definitivt. Lige nu skal du have ro på og finde noget styrke og glæde igen. Og så kan du måske prøve på et senere tidspunkt. Det har du jo også selv skrevet tidligere, at din leder er indstillet på.

Har du evt. mulighed for at tale med din bostøtte for at få lidt hjælp til at samle tankerne?

Mht. hvem der skal kontaktes for at udskyde din praktik, vil jeg tro, du skal have fat i din jobkonsulent, hvis du har sådan en. Ellers den sagsbehandler, der har været med til at sætte praktikken i stand. Hvis du er mere tryg ved din leder på praktikarbejdspladsen, kunne du også tage fat i vedkommende og høre, hvad h*n siger til det hele.

Mange varme tanker til dig. Det lyder virkelig ikke rart at have det, som du har det lige nu. Men giv dig selv lov til at fjerne det stressmoment, du kan, nemlig jobbet. Det er helt okay.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 5. jan 2018, 15:06

sigge skrev:Jeg har ikke alverdens konstruktivt at byde ind med, men jeg synes ikke, dine indlæg skal stå helt ubesvaret. :kram:

At du må sige fra til din praktik nu, betyder ikke, at du aldrig vil være i stand til at arbejde igen. Du er jo netop startet i en praktik for at prøve dig selv af. Prøven viser så, at det måske ikke er lige nu, du er helt klar til det, men det behøver ikke at være definitivt. Lige nu skal du have ro på og finde noget styrke og glæde igen. Og så kan du måske prøve på et senere tidspunkt. Det har du jo også selv skrevet tidligere, at din leder er indstillet på.

Har du evt. mulighed for at tale med din bostøtte for at få lidt hjælp til at samle tankerne?

Mht. hvem der skal kontaktes for at udskyde din praktik, vil jeg tro, du skal have fat i din jobkonsulent, hvis du har sådan en. Ellers den sagsbehandler, der har været med til at sætte praktikken i stand. Hvis du er mere tryg ved din leder på praktikarbejdspladsen, kunne du også tage fat i vedkommende og høre, hvad h*n siger til det hele.

Mange varme tanker til dig. Det lyder virkelig ikke rart at have det, som du har det lige nu. Men giv dig selv lov til at fjerne det stressmoment, du kan, nemlig jobbet. Det er helt okay.

Tak for dit svar!

Jeg kan sagtens snakke med min bostøtte og få råd og vejledning den vej. Ulempen er bare at det nu er weekend og der derfor ikke er nogle af dem jeg er tilknyttet der er tilgængelige, eller hvad man skal sige.

Jeg får førtidspension, så det er en praktik med henblik på at finde ud af om jeg vil kunne klare et skånejob, og i hvor mange timer og på hvilke vilkår osv. Vi skal have et statusmøde i starten af næste uge og egentlig vil jeg gerne have det her med at jeg gerne vil stoppe overstået og ud af verden inden. Men ja, jeg ved ikke hvordan man gør sådan noget her.. Det er også lidt noget rod i forhold til alle dem der er tilknyttet. De har alle forskellige funktioner, men uden at jeg decideret har en egentlig kontaktperson eller mentor(da der er gået ged i det..) så jeg aner ikke hvordan man griber det an. Det hjælper selvfølgelig heller ikke på stressen med den uvished.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf sigge » 5. jan 2018, 18:23

Har du ikke en skriftlig kontrakt eller handlingsplan, hvor der står, hvem du skal kontakte i tilfælde af sygdom? Så ville jeg tage fat i den person.

Ellers så ring til hvem end ved kommunen, du normalt har kontakt til (sagsbehandler el.lign.) på mandag og sig det, som det er: Du er ved at gå helt ned med stress over din praktik, og du ved ikke, hvor du ellers skal henvende dig. Så er jeg næsten sikker på, at vedkommende nok skal hjælpe dig.

Hvis du ikke har nogen kontakt i kommunen, må du ringe til dit praktiksted og sygemeldte dig og derefter få fat i en bostøtte, som måske kan hjælpe dig.

Under alle omstændigheder synes jeg, du skal beslutte med dig selv, at du ikke skal på arbejde i næste uge. Og så håber jeg, du kan få lidt ro i hovedet i weekenden.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 5. jan 2018, 19:43

sigge skrev:Har du ikke en skriftlig kontrakt eller handlingsplan, hvor der står, hvem du skal kontakte i tilfælde af sygdom? Så ville jeg tage fat i den person.

Ellers så ring til hvem end ved kommunen, du normalt har kontakt til (sagsbehandler el.lign.) på mandag og sig det, som det er: Du er ved at gå helt ned med stress over din praktik, og du ved ikke, hvor du ellers skal henvende dig. Så er jeg næsten sikker på, at vedkommende nok skal hjælpe dig.

Hvis du ikke har nogen kontakt i kommunen, må du ringe til dit praktiksted og sygemeldte dig og derefter få fat i en bostøtte, som måske kan hjælpe dig.

Under alle omstændigheder synes jeg, du skal beslutte med dig selv, at du ikke skal på arbejde i næste uge. Og så håber jeg, du kan få lidt ro i hovedet i weekenden.

Jeg har en sagsbehandler, et eller andet sted i systemet/kommunen.. Det er ret begrænset hvor meget kontakt jeg har med vekommende. Det sker måske én gang årligt ifm. en eller anden opfølgning på fx bostøtte. Eller hvis der er noget udskiftning.

Ellers er der en eller anden fra jobcentret, som jeg også kun har snakket med 1-2 gange, en fra et dagtilbud jeg tidligere har gået i og så lederen fra praktikstedet. Der er ikke umiddelbart nogle der er oplagte, synes jeg.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 6. jan 2018, 18:46

Endnu en opdatering, dog endelig en positiv en af slagsen :)

Jeg havde en snak med min mor i aftes om hvorvidt jeg skulle stoppe praktikken og hvad jeg ellers skulle gøre. Hun var overhovedet ikke i tvivl om at jeg skal stoppe for nu. Hun har jo set mig når jeg tidligere har været virkelig hårdt ramt af stress og det er hun selvfølgelig ikke interesseret i, på mine vegne, at jeg skal ud i igen.

Det var rart at blive bekræftet i at det er den rette beslutning at stoppe. Allerede senere på aftenen kunne jeg mærke hvordan hovedpinen begyndte at lette og jeg blev gladere og fik mere overskud. Da jeg vågnede i dag var jeg rent faktisk glad, havde lyst og mod på dagen og ikke mindst havde jeg ikke hovedpine! For første gang i flere dage, hvis ikke uger. Det bekræfter mig bare igen i at det er den rette beslutning.

Det er egentlig ret fascinerende hvordan ens psyke kan påvirke ens fysiske tilstand. Det er virkelig ikke noget man skal undervurdere eller ignorere.

Jeg er selvfølgelig stadig ikke helt på toppen endnu. Bl.a er min hukommelse stadig helt elendig og påvirket. Jeg har fx lige brugt halvanden time på at lave mad. En wokret der normalt tager 30-45 minutter. Mit overblik var bare helt ad helveds til, men det lykkedes og blev tilmed velsmagende :D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Helbred"