Håndkøbsmedicin side om side på hylden med vitaminpiller og plaster?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Håndkøbsmedicin side om side på hylden med vitaminpiller og plaster?

Indlægaf Delfin » 26. nov 2017, 20:22

Supermarkeder og kiosker har i årevis måttet sælge håndkøbsmedicin, så intet nyt i det, men fra 2018 må medicinen stå frit tilgængeligt på hylderne, så man ikke skal bede personalet om det mere. https://dagens-erhvervsnyt.dk/nye-regle ... n-paa-vej/

Apotekerforeningen har en række forbehold ang. sikkerhed, vejledning og evt. øget forbrug.
De så vist helst hele håndkøbssalget rullet tilbage til apotekerne, når de i nedenstående citat taler om, at medicinen kun bør udleveres af apotekets eksperter, men det løb er jo for længst kørt med indførslen af kiosksalget for mange år siden, så forbrugerne er vant til at kunne købe det udenom apotekerne og også at kunne købe en hovedpinepille udenfor apotekets åbningstid. Med de fremtidigt lukkede døgnapoteker bliver behovet udenfor åbningstid måske endda større.

Personligt glæder jeg mig til, at jeg kan få lov at se, hvad der rent faktisk står på de hylder uden at have kikkert med eller spørge kioskpersonalet. De ved alligevel sjældent meget om, hvad de sælger, nogle af dem kan ikke engang finde den rigtige pakke, uden at man står og peger og klapper i stavelser.
Jeg har heller ikke behov for vejledning, men andre ved måske mindre om medicinen end jeg.

Selvfølgelig vil apoteket gerne have monopolet og salget tilbage, men det får de jo ikke uanset, hvor det står i butikken, men har de ret i deres betænkeligheder i forhold til at flytte salget fra kiosken til butikken?

Kode: Vælg alt

  FARMACI 01 | JANUAR 2017 | SELVVALG
Et flertal i Folketinget har valgt at trodse advarslerne fra Apotekerforeningen og flere andre organisationer. Fra 2018 må forskellige typer håndkøbsmedicin stå frit fremme på apoteker såvel som i supermarkeder og kiosker

Af Jacob Haaning Andersen og  Karoline Persdatter Gotfredsen
Hvad enten man er apoteker, forbruger eller kioskejer, kan man lige så godt vænne sig til tanken. Medicin skal ikke længere nødvendigvis være gemt væk, hvor kunderne ikke selv kan få fingre i den. Det er snart op til apotekerne, supermarkederne og de mange andre, som må sælge håndkøbsmedicin, at vurdere, om de vil lade nikotintyggegummi, sugetabletter og visse andre typer medicin stå frit fremme på hylderne på lige fod med almindelige varer. ”Når borgerne får lov til selv at tage medicin ned fra hylderne, sender det et helt forkert signal om, at medicin er en helt almindelig og harmløs forbrugsvare. Det er et forkert signal. Medicin er farligt, hvis det bliver brugt forkert. Derfor bør medicin kun udleveres af apotekets eksperter, så borgerne har nem adgang til rådgivning,” siger formand for Apotekerforeningen Anne Kahns. Undersøgelser viser, at hver femte håndkøbskunde efterspørger forkert medicin i forhold til deres symptomer eller tager medicinen forkert eller oplever andre problemer med medicinen. Så rådgivningen er vigtig. Også når det gælder håndkøbsmedicin.
Frygter et større misbrug Apotekerforeningens formand bakkes op af Kim Dalhoff, som er overlæge og professor ved Giftlinjen. Han frygter, at indførelsen af selvvalg vil føre til
mere arbejde for Giftlinjen og på landets hospitaler. ”Vi kan se, at når man øger tilgængeligheden, så skaber man også øget misbrug. Det er ikke altid et tilsigtet misbrug, men når folk selv kan vælge medicinen, og de ikke får rådgivning af farmakonomer eller farmaceuter, så går det oftere galt,” siger han. Kim Dalhoff nævner som eksempel, at det ser ud, som om at der er sket et fald i forgiftninger med paracetamol, siden de store pakker med mere end 20 piller kom på recept. Paracetamol er i folkemunde kendt som hovedpinepiller som eksempelvis Panodil eller Pinex. Kim Dalhoff frygter, at et liberaliseret håndkøbslægemiddel som Marzine, der bliver brugt mod eksempelvis køresyge, vil blive misbrugt. ”Det er et af de præparater, som vi får mange henvendelser om, og hvis man tager en overdosis af det, så kan det medføre døden. Det er selvfølgelig bekymrende, at det kommer ud, hvor folk selv kan tage det ned af hylden,” siger Kim Dalhoff.
Salget stiger, når det bliver nemmere at købe medicin Også Mogens Bjerre, erhvervsforsker og lektor ved Institut for Afsætningsøkonomi på Copenhagen Business School, mener, at beslutningen vil ændre på danskernes medicinvaner. Han vurderer, salget af medicin vil stige. Det skyldes, at selvvalg vil gøre det lettere for forbrugerne at købe medicin. ”Mange forbrugere forstår i forvejen ikke, hvorfor de ikke bare selv kan tage det ned fra hylden, når det alligevel ikke er receptpligtig medicin. De opfatter håndkøbsmedicin som ganske ufarligt,” mener CBS-lektoren. Han påpeger i den sammenhæng, at når håndkøbsmedicin sælges side om side med chips og pulverkaffe, vil det styrke danskernes opfattelse af håndkøbsmedicin som harmløst. En tidligere Megafon-undersøgelse foretaget for Apotekerforeningen
Medicin kan snart stå frit fremme
Foto: Bo Tornvig
27SELVVALG | FARMACI 01 | JANUAR 2017
har vist, at 27 procent af de adspurgte var enige eller overvejende enige i, at håndkøbsmedicin, der forhandles i detailhandelsbutikker, er ufarlig og kan indtages uden risiko. Mogens Bjerre er heller ikke i tvivl om, at selvvalg vil føre til flere impulskøb. ”Når forbrugerne er i supermarkedet for at handle dagligvarer og ser hylderne med håndkøbsmedicin, vil mange tænke: ’Nå ja, det mangler jeg jo’. En del forbrugere vil også købe det, selvom de ikke har brug for det, men bare for at have det på lager derhjemme,” vurderer Mogens Bjerre. Han pointerer, at det ikke nødvendigvis er ensbetydende med et merforbrug. ”Selvom det vil føre til flere impulskøb, er det ikke sikkert, at forbruget vil stige i samme omfang. Men der er nogen sandsynlighed for, at adgangen til produkterne i hjemmet vil kunne øge forbruget. Omfanget er dog svært at vurdere.” Anne Kahns er enig med Mogens Bjerre i, at lov
ændringen vil skabe et større salg. ”Vi har kæmpet med næb og klør imod dette forslag, fordi vi mener, at det slækker på medicinsikkerheden. Jeg forstår ikke, at regeringen har valgt at gennemføre forslaget. Næsten alle organisationer på sundhedsområdet er imod det og udtrykker de her bekymringer. Det er en beslutning, der slet ikke harmonerer med sundhedsordførernes normale prioritering af hensynet til patientsikkerhed og korrekt medicinering,” siger hun. n
Organisationer mod selvvalg En lang række organisationer på sundhedsområdet har udtalt sig imod selvvalg. Blandt andre Lægeforeningen, Ældre Sagen, Dansk Sygeplejeråd, Farmakonomforeningen og Forbrugerrådet Tænk. Forslaget stammer fra Lægemiddelindustriforeningen (Lif) og er gennemført af regeringen, Dansk   Folkeparti og Socialdemokratiet.
.
1
14 11 14
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Håndkøbsmedicin side om side på hylden med vitaminpiller og plaster?

Indlægaf Studsgaard » 26. nov 2017, 21:03

Min erfaring er også at dem hos købmanden ofte ikke aner hvad pokker det er de sælger. Og for mit vedkomne vil det være lettere at det står frit tilgængeligt, de få gange jeg overhovedet har købt håndkøbsmedicin, så har det være en pakke panodil eller en næsespray.

Men jeg tænker det måske kan stoppe nogle unge i at købe eksempelvis piller eller næsespray som kunne misbruges. Det er alligevel en lille grænse at skulle spørge nogen om at finde det frem, istedetfor at man selv tager det på hylden og måske går igennem en scan selv kasse, og derved kan købe det uden nogen opdager det.
2
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Håndkøbsmedicin side om side på hylden med vitaminpiller og plaster?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 26. nov 2017, 21:25

Det meste håndkøbsmedicin herovre er frit tilgængeligt i de større supermarkeder såsom Tesco og Morrisons, og det er også langt billigere end i Danmark. Det er dog ikke mit indtryk at det får folk til at købe det oftere eller i større mængder.

Jeg tror lidt at man nogengange er hurtige til at tænke worst case scenario, hvor at folk rent faktisk er en smule mere ansvarlige og fornuftige end man giver dem credit for. Der vil selvfølgelig altid være nogle der misbruger det, men de vil nok gøre det ligemeget om de skal spørge efter medicinen eller bare kan tage det på hylden.
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Håndkøbsmedicin side om side på hylden med vitaminpiller og plaster?

Indlægaf Delfin » 26. nov 2017, 21:41

Studsgaard skrev:Min erfaring er også at dem hos købmanden ofte ikke aner hvad pokker det er de sælger. Og for mit vedkomne vil det være lettere at det står frit tilgængeligt, de få gange jeg overhovedet har købt håndkøbsmedicin, så har det være en pakke panodil eller en næsespray.

Men jeg tænker det måske kan stoppe nogle unge i at købe eksempelvis piller eller næsespray som kunne misbruges. Det er alligevel en lille grænse at skulle spørge nogen om at finde det frem, istedetfor at man selv tager det på hylden og måske går igennem en scan selv kasse, og derved kan købe det uden nogen opdager det.


Det kunne man måske let løse ved at medicin ikke kan scannes i selvbetjening, og så stoppes børn i kassen med aldersgrænse, som der er ved spiritus og cigaretter.
0
14 11 14
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Håndkøbsmedicin side om side på hylden med vitaminpiller og plaster?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 26. nov 2017, 21:42

Delfin skrev:
Studsgaard skrev:Min erfaring er også at dem hos købmanden ofte ikke aner hvad pokker det er de sælger. Og for mit vedkomne vil det være lettere at det står frit tilgængeligt, de få gange jeg overhovedet har købt håndkøbsmedicin, så har det være en pakke panodil eller en næsespray.

Men jeg tænker det måske kan stoppe nogle unge i at købe eksempelvis piller eller næsespray som kunne misbruges. Det er alligevel en lille grænse at skulle spørge nogen om at finde det frem, istedetfor at man selv tager det på hylden og måske går igennem en scan selv kasse, og derved kan købe det uden nogen opdager det.


Det kunne man måske let løse ved at medicin ikke kan scannes i selvbetjening, og så stoppes børn i kassen med aldersgrænse, som der er ved spiritus og cigaretter.


Herovre kan du sagtens scanne det i en selv-scannings kasse, men den skal godkendes af en butiksansat efter at man har vist ID.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Håndkøbsmedicin side om side på hylden med vitaminpiller og plaster?

Indlægaf Delfin » 26. nov 2017, 21:46

TakeAChanceOnMe skrev:
Delfin skrev:
Studsgaard skrev:Min erfaring er også at dem hos købmanden ofte ikke aner hvad pokker det er de sælger. Og for mit vedkomne vil det være lettere at det står frit tilgængeligt, de få gange jeg overhovedet har købt håndkøbsmedicin, så har det være en pakke panodil eller en næsespray.

Men jeg tænker det måske kan stoppe nogle unge i at købe eksempelvis piller eller næsespray som kunne misbruges. Det er alligevel en lille grænse at skulle spørge nogen om at finde det frem, istedetfor at man selv tager det på hylden og måske går igennem en scan selv kasse, og derved kan købe det uden nogen opdager det.


Det kunne man måske let løse ved at medicin ikke kan scannes i selvbetjening, og så stoppes børn i kassen med aldersgrænse, som der er ved spiritus og cigaretter.


Herovre kan du sagtens scanne det i en selv-scannings kasse, men den skal godkendes af en butiksansat efter at man har vist ID.


Hvordan fungerer det rent teknisk? Får medarbejderen en notifikation, når der købes medicin?
0
14 11 14
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Håndkøbsmedicin side om side på hylden med vitaminpiller og plaster?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 26. nov 2017, 21:57

Delfin skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
Delfin skrev:
Studsgaard skrev:Min erfaring er også at dem hos købmanden ofte ikke aner hvad pokker det er de sælger. Og for mit vedkomne vil det være lettere at det står frit tilgængeligt, de få gange jeg overhovedet har købt håndkøbsmedicin, så har det være en pakke panodil eller en næsespray.

Men jeg tænker det måske kan stoppe nogle unge i at købe eksempelvis piller eller næsespray som kunne misbruges. Det er alligevel en lille grænse at skulle spørge nogen om at finde det frem, istedetfor at man selv tager det på hylden og måske går igennem en scan selv kasse, og derved kan købe det uden nogen opdager det.


Det kunne man måske let løse ved at medicin ikke kan scannes i selvbetjening, og så stoppes børn i kassen med aldersgrænse, som der er ved spiritus og cigaretter.


Herovre kan du sagtens scanne det i en selv-scannings kasse, men den skal godkendes af en butiksansat efter at man har vist ID.


Hvordan fungerer det rent teknisk? Får medarbejderen en notifikation, når der købes medicin?


Nej. Der er 1-2 medarbejdere til at holde øje med selv scanningskasserne alt efter hvor travlt der er. Ved hver kasse er der en lampe med rød-gul-grønt lys.
Når du bruger kassen er lyset grønt, hvis du køber medicin eller alkohol, bliver lampen rød og der kommer en meddelelse op på skærmen om at du har scannet en vare der kræver godkendelse.

Ved de fleste kan du scanne resten af varerne uden at skulle have godkendelse, men du kan ikke få lov til at "tjekke ud" før den er blevet godkendt. Det tager ca. 30 sekunder at få dem godkendt, så det er ikke fordi det er mega tidskrævende eller kræver mange resourcer. Det er vitterligt bare en medarbejder der opdager at lyset har skiftet farve, spørger efter ID og derefter scanner deres eget staff card og derved "står ved" at du er over 18.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Håndkøbsmedicin side om side på hylden med vitaminpiller og plaster?

Indlægaf Delfin » 26. nov 2017, 22:02

TakeAChanceOnMe skrev:
Delfin skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
Delfin skrev:
Studsgaard skrev:Min erfaring er også at dem hos købmanden ofte ikke aner hvad pokker det er de sælger. Og for mit vedkomne vil det være lettere at det står frit tilgængeligt, de få gange jeg overhovedet har købt håndkøbsmedicin, så har det være en pakke panodil eller en næsespray.

Men jeg tænker det måske kan stoppe nogle unge i at købe eksempelvis piller eller næsespray som kunne misbruges. Det er alligevel en lille grænse at skulle spørge nogen om at finde det frem, istedetfor at man selv tager det på hylden og måske går igennem en scan selv kasse, og derved kan købe det uden nogen opdager det.


Det kunne man måske let løse ved at medicin ikke kan scannes i selvbetjening, og så stoppes børn i kassen med aldersgrænse, som der er ved spiritus og cigaretter.


Herovre kan du sagtens scanne det i en selv-scannings kasse, men den skal godkendes af en butiksansat efter at man har vist ID.


Hvordan fungerer det rent teknisk? Får medarbejderen en notifikation, når der købes medicin?


Nej. Der er 1-2 medarbejdere til at holde øje med selv scanningskasserne alt efter hvor travlt der er. Ved hver kasse er der en lampe med rød-gul-grønt lys.
Når du bruger kassen er lyset grønt, hvis du køber medicin eller alkohol, bliver lampen rød og der kommer en meddelelse op på skærmen om at du har scannet en vare der kræver godkendelse.

Ved de fleste kan du scanne resten af varerne uden at skulle have godkendelse, men du kan ikke få lov til at "tjekke ud" før den er blevet godkendt. Det tager ca. 30 sekunder at få dem godkendt, så det er ikke fordi det er mega tidskrævende eller kræver mange resourcer. Det er vitterligt bare en medarbejder der opdager at lyset har skiftet farve, spørger efter ID og derefter scanner deres eget staff card og derved "står ved" at du er over 18.


Det lyder jo ikke vildt kompliceret at lave. Det slår mig, at jeg ikke ved, hvordan det fungerer med alkohol og scan selv i Danmark.
0
14 11 14
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Håndkøbsmedicin side om side på hylden med vitaminpiller og plaster?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 26. nov 2017, 22:08

Delfin skrev:Det lyder jo ikke vildt kompliceret at lave. Det slår mig, at jeg ikke ved, hvordan det fungerer med alkohol og scan selv i Danmark.


Det fungerer i hvert fald ganske fornuftigt herovre. Det er ikke særlig tidskrævende og der er stadig styr på at folk ikke er for unge til at købe de varer de skal have.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Håndkøbsmedicin side om side på hylden med vitaminpiller og plaster?

Indlægaf kidkomb » 27. nov 2017, 03:29

Delfin skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
Delfin skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
Delfin skrev:
Studsgaard skrev:Min erfaring er også at dem hos købmanden ofte ikke aner hvad pokker det er de sælger. Og for mit vedkomne vil det være lettere at det står frit tilgængeligt, de få gange jeg overhovedet har købt håndkøbsmedicin, så har det være en pakke panodil eller en næsespray.

Men jeg tænker det måske kan stoppe nogle unge i at købe eksempelvis piller eller næsespray som kunne misbruges. Det er alligevel en lille grænse at skulle spørge nogen om at finde det frem, istedetfor at man selv tager det på hylden og måske går igennem en scan selv kasse, og derved kan købe det uden nogen opdager det.


Det kunne man måske let løse ved at medicin ikke kan scannes i selvbetjening, og så stoppes børn i kassen med aldersgrænse, som der er ved spiritus og cigaretter.


Herovre kan du sagtens scanne det i en selv-scannings kasse, men den skal godkendes af en butiksansat efter at man har vist ID.


Hvordan fungerer det rent teknisk? Får medarbejderen en notifikation, når der købes medicin?


Nej. Der er 1-2 medarbejdere til at holde øje med selv scanningskasserne alt efter hvor travlt der er. Ved hver kasse er der en lampe med rød-gul-grønt lys.
Når du bruger kassen er lyset grønt, hvis du køber medicin eller alkohol, bliver lampen rød og der kommer en meddelelse op på skærmen om at du har scannet en vare der kræver godkendelse.

Ved de fleste kan du scanne resten af varerne uden at skulle have godkendelse, men du kan ikke få lov til at "tjekke ud" før den er blevet godkendt. Det tager ca. 30 sekunder at få dem godkendt, så det er ikke fordi det er mega tidskrævende eller kræver mange resourcer. Det er vitterligt bare en medarbejder der opdager at lyset har skiftet farve, spørger efter ID og derefter scanner deres eget staff card og derved "står ved" at du er over 18.


Det lyder jo ikke vildt kompliceret at lave. Det slår mig, at jeg ikke ved, hvordan det fungerer med alkohol og scan selv i Danmark.

Det er vist nok lige præcis sådan det fungerer med alkohol i Dk.
Så det burde være nemt at indføre ved medicin også.
Jeg synes det giver mening.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Håndkøbsmedicin side om side på hylden med vitaminpiller og plaster?

Indlægaf Juki » 27. nov 2017, 03:53

Det er yderst sjældent at jeg køber noget håndkøbsmedicin i et supermarked, og hvis jeg gør er det velkendte ting. Men jeg tænker da det er en fordel for kunderne at man i fred og ro kan studere hvilken type medicin man vil have, så man ikke skal stoppe en kø for at tage stilling til om man skal have Strepsils med citron eller lemon, alm. Panodil eller Panodil Zapp eller hvad det nu måtte være.

Jeg kunne da også forestille mig at det i den situation ikke er det fedeste at skulle bede om noget mod skedesvamp fx(hvis det er til at få i håndkøb) foran hele butikken. Også bare for at undgå fejlkøb fordi butikspersonalet evt. har "vejledt" forkert eller man ikke lige har haft mulighed for at konsultere sin læge eller Google først.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 212
Likede indlæg: 4669

Re: Håndkøbsmedicin side om side på hylden med vitaminpiller og plaster?

Indlægaf Chatsy » 27. nov 2017, 07:08

Til orientering må smertestillende og andre lægemidler med aldersbegrænsning (udl. HX18 og HA18) ikke stå i selvvalg. Det gælder både for apotekere og dagligvareforretninger. Ved sidstnævnte er der yderligere restriktioner, der henvises til Lægemiddelstyrelsens hjemmeside: https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/nyhe ... -selvvalg/

Så der vil stadig være lægemidler, der skal spørges efter.

Bemærk i øvrigt, at der står "kan placeres" dvs. det er ikke noget, der nødvendigvis skal ske. Så det er op til den enkelte forretningsdrivende, om de ønsker at placere det i selvvalg.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Håndkøbsmedicin side om side på hylden med vitaminpiller og plaster?

Indlægaf Delfin » 27. nov 2017, 15:50

Chatsy skrev:Til orientering må smertestillende og andre lægemidler med aldersbegrænsning (udl. HX18 og HA18) ikke stå i selvvalg. Det gælder både for apotekere og dagligvareforretninger. Ved sidstnævnte er der yderligere restriktioner, der henvises til Lægemiddelstyrelsens hjemmeside: https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/nyhe ... -selvvalg/

Så der vil stadig være lægemidler, der skal spørges efter.

Bemærk i øvrigt, at der står "kan placeres" dvs. det er ikke noget, der nødvendigvis skal ske. Så det er op til den enkelte forretningsdrivende, om de ønsker at placere det i selvvalg.


Tak for info.
0
14 11 14
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Håndkøbsmedicin side om side på hylden med vitaminpiller og plaster?

Indlægaf FruKuk » 27. nov 2017, 18:45

Chatsy skrev:Til orientering må smertestillende og andre lægemidler med aldersbegrænsning (udl. HX18 og HA18) ikke stå i selvvalg. Det gælder både for apotekere og dagligvareforretninger. Ved sidstnævnte er der yderligere restriktioner, der henvises til Lægemiddelstyrelsens hjemmeside: https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/nyhe ... -selvvalg/

Så der vil stadig være lægemidler, der skal spørges efter.

Bemærk i øvrigt, at der står "kan placeres" dvs. det er ikke noget, der nødvendigvis skal ske. Så det er op til den enkelte forretningsdrivende, om de ønsker at placere det i selvvalg.


Tak for denne info. Var så småt ved at gå i panik ved tanken om, at “mine” suicidale unge bare kunne drible i Fakta og stjæle 5 pakker Panodil :tie: Det har hjulpet MARKANT på overdosis af Panodil hos os, at de kun kan købe 10 stk af gangen.
0

Tilbage til "Helbred"