Metronidazol og alkohol

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Metronidazol og alkohol

Indlægaf Lys » 7. nov 2017, 09:29

Jeg har i dag fået udskrevet Metronidazol. Behandlingen strækker sig over 3 dage. Lægen gjorde mig opmærksom på, at man ikke må indtage alkohol under behandlingen, men siger "så er du klar til weekenden". Behandlingen varer jo tirsdag til torsdag (inkl).

På apoteket bliver jeg gjort opmærksom på, at jeg også skal undlade at drikke alkohol 3 dage efter behandlingsophør, dvs fredag til søndag. Det fremgår også af indlægssedlen.

Jeg skal til julefrokost på lørdag...

Jeg er helt med på, at jeg bør undlade at drikke alkohol ugen ud, hvis jeg påbegynder behandlingen i dag. Og det kan jeg selvfølgelig sagtens gøre trods julefrokosten i weekenden. Det vil klart være det mest fornuftige og sikkert også der jeg ender (medmindre jeg venter med at påbegynde behandlingen).

Men jeg vil alligevel høre, om der er nogen, der har erfaringer med at drikke alkohol i de første 3 dage efter behandlingsophør?? Er der garanti for antabus-virkning?
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Metronidazol og alkohol

Indlægaf Æble » 7. nov 2017, 10:08

Ville klart følge apotekets anvisning, isærdeleshed den stemmer overens med producentens egen beskrivelse. Fra minmedicin.dk:
Indtagelse af alkohol sammen med Metronidazol "DAK" bør undgås under behandlingen og tre dage efter behandlingens ophør, idet kombinationen undertiden kan fremkalde en Antabus®-lignende reaktion, dvs. rødmen, kvalme, opkastning og dunkende hovedpine. Symptomerne aftager i løbet af et par timer.

Jeg ville ikke tage chancen.
1
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Metronidazol og alkohol

Indlægaf Æble » 7. nov 2017, 10:09

Sorry så ikke du havde læst indlægssedlen. Ville stadig ikke tage chancen, selvom der jo aldrig er nogen garanti for at man får bivirkninger.
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Metronidazol og alkohol

Indlægaf Sophies-mor » 7. nov 2017, 10:55

Jeg fik at vide, at de fleste var "ude af Metronidazol" efter cirka 3 dage, men at det kan tage op til 1 uge.
Det er alt afhængig af stofskifte mm.

Personligt, jeg har prøvet at drikke "for tidligt" - tror, at det var 5 dage efter sidste indtag af Metronidazol - og selv om jeg kun fik ét glas vin, blev jeg monsterdårlig.
Jeg ville simpelthen ikke turde før en uge efter.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Metronidazol og alkohol

Indlægaf Daybreak » 7. nov 2017, 13:10

Jeg ville også lade være - det havde også en ret kraftig virkning på mig, da jeg fik det i sin tid.
1
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Metronidazol og alkohol

Indlægaf Lys » 7. nov 2017, 14:01

Daybreak skrev:Jeg ville også lade være - det havde også en ret kraftig virkning på mig, da jeg fik det i sin tid.


En kraftig antabus-virkning?
0
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Metronidazol og alkohol

Indlægaf Daybreak » 7. nov 2017, 14:07

Lys skrev:
Daybreak skrev:Jeg ville også lade være - det havde også en ret kraftig virkning på mig, da jeg fik det i sin tid.


En kraftig antabus-virkning?


En antabus-virkning, selv efter de 3 dage. Husker det som at der var gået 4-5 dage, men jeg blev ret dårlig.. Og ret overrasket faktisk, troede det var lidt overdrevet.
2
Brugeravatar
Anigav
Indlæg: 103
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:55
Kort karma: 22
Likede indlæg: 177

Re: Metronidazol og alkohol

Indlægaf Anigav » 7. nov 2017, 14:24

Drak 2 drinks efter 5 dage, og krammede toilettet hele natten. Har efterfølgende fået dem et par gange, og der har jeg minimum ventet en uge med at drikke. Husker stadig hvor dårligt jeg havde det.
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Metronidazol og alkohol

Indlægaf Lys » 7. nov 2017, 14:28

Tak for jeres erfaringer. Det lyder som om man skal tage advarslen alvorligt.

Må lige overveje, om jeg skal igangsætte behandling nu eller vente en cyklus, hvor det griber mindre ind i mit sociale liv (ja, jeg kan godt selv høre, hvordan det lyder :lol: )
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Metronidazol og alkohol

Indlægaf Sophies-mor » 7. nov 2017, 14:49

Lys skrev:Tak for jeres erfaringer. Det lyder som om man skal tage advarslen alvorligt.

Må lige overveje, om jeg skal igangsætte behandling nu eller vente en cyklus, hvor det griber mindre ind i mit sociale liv (ja, jeg kan godt selv høre, hvordan det lyder :lol: )

Jeg ville ikke vente med at tage antibiotika ;)
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Metronidazol og alkohol

Indlægaf Lys » 7. nov 2017, 14:58

Sophies-mor skrev:
Lys skrev:Tak for jeres erfaringer. Det lyder som om man skal tage advarslen alvorligt.

Må lige overveje, om jeg skal igangsætte behandling nu eller vente en cyklus, hvor det griber mindre ind i mit sociale liv (ja, jeg kan godt selv høre, hvordan det lyder :lol: )

Jeg ville ikke vente med at tage antibiotika ;)


Fair nok at du vælger sådan, men i denne situation gør det næppe nogen forskel for mit helbred. Det er mere en gene end decideret sygdom, der er tale om.
0
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Metronidazol og alkohol

Indlægaf Daybreak » 7. nov 2017, 15:39

Lys skrev:Tak for jeres erfaringer. Det lyder som om man skal tage advarslen alvorligt.

Må lige overveje, om jeg skal igangsætte behandling nu eller vente en cyklus, hvor det griber mindre ind i mit sociale liv (ja, jeg kan godt selv høre, hvordan det lyder :lol: )


Ja, det lyder fornuftigt, hvis du har muligheden for det.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Metronidazol og alkohol

Indlægaf Sophies-mor » 7. nov 2017, 17:08

Lys skrev:
Sophies-mor skrev:
Lys skrev:Tak for jeres erfaringer. Det lyder som om man skal tage advarslen alvorligt.

Må lige overveje, om jeg skal igangsætte behandling nu eller vente en cyklus, hvor det griber mindre ind i mit sociale liv (ja, jeg kan godt selv høre, hvordan det lyder :lol: )

Jeg ville ikke vente med at tage antibiotika ;)


Fair nok at du vælger sådan, men i denne situation gør det næppe nogen forskel for mit helbred. Det er mere en gene end decideret sygdom, der er tale om.

Ok :)
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Metronidazol og alkohol

Indlægaf Fillie » 8. nov 2017, 13:22

Jeg har drukket alkohol på metronidazol uden antabuseffekt. Jeg var meget yngre og frygtløs og lod mig ikke afskrække af tanken om at blive dårlig, for jeg tænkte, det ville ske på et eller andet tidspunkt alligevel, når jeg fik tømmermænd. *smiley der ruller øjne helt ind i næste uge*
0
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith

Tilbage til "Helbred"