Slut med natåbne apoteker ??

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf paint » 29. sep 2017, 22:49

Artem skrev:
paint skrev:Det er jo relativt logisk, at det er i de større byer, at der er døgnåbne apoteker, Jo højere befolkningstal, des større er kundekredsen og dermed behovet. Jeg mener ikke man skal have døgnåbne apoteker, selv i små landsbyer. Men i landets større byer, synes jeg godt man kunne have det.

Noget helt andet er, at jeg faktisk troede at apotekerne selv bestemte, om de havde et kundegrundlag for at holde døgnåbent. Apoteker er jo, trods alt, private firmaer og burde vel selv bestemme, om de ville have åbent eller ej. Men sådan er det åbenbart ikke.

Det er jeg med på. Synes bare fordelingen er lidt sjov, specielt med hensyn til Randers. Tænker at det var bedre at det feks. havde været Holstebro, for at have en bedre geografisk dækning af hele jylland.
Synes bare den nuværende liste er mærkelig for det er jo ikke en gang de 11 største byer, for så burde byer som Vejle og Kolding også være med på listen.

På den måde synes jeg det er fint nok at ensrette servicen mere i hele landet. Dog skal vi endnu en gang være vidne til en gang Københavneri, hvor de som det eneste sted skal have en bedre service end resten af landet.


Enig, bortset fra det med 'Københavneriet'. Der bor altså 1½ mio mennesker i Københavns-området, hvilket alt andet lige jo også vil gøre, at der er langt flere der kunne få brug for et døgnåbent apotek. Jeg ved ikke, hvor mange kunder der gennemsnitligt er på landets døgnåbne apoteker, men jo flere mennesker der er samlet på ét sted, jo flere vil der være, der kunne have behov for det.
Men som du selv siger, hvis man havde dem geografisk placeret så de kunne dække et større område, ville det da også være fint nok.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf Artem » 29. sep 2017, 22:57

paint skrev:Enig, bortset fra det med 'Københavneriet'. Der bor altså 1½ mio mennesker i Københavns-området, hvilket alt andet lige jo også vil gøre, at der er langt flere der kunne få brug for et døgnåbent apotek. Jeg ved ikke, hvor mange kunder der gennemsnitligt er på landets døgnåbne apoteker, men jo flere mennesker der er samlet på ét sted, jo flere vil der være, der kunne have behov for det.
Men som du selv siger, hvis man havde dem geografisk placeret så de kunne dække et større område, ville det da også være fint nok.

I mine yngre år da jeg boede i Aalborg har jeg en gang været med min søster inde på det døgnåbne i Aalborg, og det er faktisk mit indtryk at de havde rigeligt med kunder om natten.

Hvorfor min pointe lidt er at enten har vi døgnåbne apoteker, eller også har vi ikke. København skal ikke være en undtagelse.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf paint » 29. sep 2017, 23:01

Artem skrev:
paint skrev:Enig, bortset fra det med 'Københavneriet'. Der bor altså 1½ mio mennesker i Københavns-området, hvilket alt andet lige jo også vil gøre, at der er langt flere der kunne få brug for et døgnåbent apotek. Jeg ved ikke, hvor mange kunder der gennemsnitligt er på landets døgnåbne apoteker, men jo flere mennesker der er samlet på ét sted, jo flere vil der være, der kunne have behov for det.
Men som du selv siger, hvis man havde dem geografisk placeret så de kunne dække et større område, ville det da også være fint nok.

I mine yngre år da jeg boede i Aalborg har jeg en gang været med min søster inde på det døgnåbne i Aalborg, og det er faktisk mit indtryk at de havde rigeligt med kunder om natten.

Hvorfor min pointe lidt er at enten har vi døgnåbne apoteker, eller også har vi ikke. København skal ikke være en undtagelse.


Hvis man skal tage rationelle beslutninger, skal det gøres på basis af realisme. Frekvensen af syge mennesker, må (igen) alt andet lige, være større et sted hvor der alene i en bydel, bor flere end der gør i hele Aalborg.
Derfor giver det mening, at der er et i København, men ikke i en lille by, med langt færre indbyggere.

At sige 'enten/eller i dette tilfælde, er ikke rationelt.

Der er også flere hospitaler, ambulancer, læger, politibetjente i København end der er i landets andre byer. Er det så også 'Københavneri'? Skal vi skære ned til samme niveau som i Aalborg, på trods af forskellen i befolkningsmængde?
Senest rettet af paint 29. sep 2017, 23:07, rettet i alt 1 gang.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf Delfin » 29. sep 2017, 23:06

Nu ved jeg ikke, om Steno i Kbh får tilskud pt, men jeg kunne i grunden godt forestille mig, at de kunne overleve uden i en by som kbh. pga det store kundegrundlag
2
14 11 14
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf paint » 29. sep 2017, 23:09

Delfin skrev:Nu ved jeg ikke, om Steno i Kbh får tilskud pt, men jeg kunne i grunden godt forestille mig, at de kunne overleve uden i en by som kbh. pga det store kundegrundlag


Det kunne jeg også godt forestille mig. Men jeg synes faktisk, at der generelt burde være den mulighed, geografisk fordelt rundt omkring i landet.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf Delfin » 29. sep 2017, 23:10

paint skrev:
Delfin skrev:Nu ved jeg ikke, om Steno i Kbh får tilskud pt, men jeg kunne i grunden godt forestille mig, at de kunne overleve uden i en by som kbh. pga det store kundegrundlag


Det kunne jeg også godt forestille mig. Men jeg synes faktisk, at der generelt burde være den mulighed, geografisk fordelt rundt omkring i landet.


Mener du mulighed for at holde åbent, hvis det kan løbe rundt uden tilskud?
0
14 11 14
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf Artem » 29. sep 2017, 23:13

paint skrev:Hvis man skal tage rationelle beslutninger, skal det gøres på basis af realisme. Frekvensen af syge mennesker, må (igen) alt andet lige, være større et sted hvor der alene i en bydel, bor flere end der gør i hele Aalborg.
Derfor giver det mening, at der er et i København, men ikke i en lille by, med langt færre indbyggere.

At sige 'enten/eller i dette tilfælde, er ikke rationelt.

Der er også flere hospitaler, ambulancer, læger, politibetjente i København end der er i landets andre byer. Er det så også 'Københavneri'? Skal vi skære ned til samme niveau som i Aalborg, på trods af forskellen i befolkningsmængde?

Som Delfin skriver er det ok at den i København har døgnåbent hvis det er fordi der er kunder nok til det, og de på den måde ikke skal have specielt tilskud til at have åbent om natten.
Men hvis det som de eneste apotek i landet skal have tilskud til at holde åbent om natten. Så er jeg imod og kalder det Københavneri.

Med hensyn til dine ambulancer og sygehuse, så advokerer jeg netop for ens service i hele landet.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf paint » 29. sep 2017, 23:14

Delfin skrev:
paint skrev:
Delfin skrev:Nu ved jeg ikke, om Steno i Kbh får tilskud pt, men jeg kunne i grunden godt forestille mig, at de kunne overleve uden i en by som kbh. pga det store kundegrundlag


Det kunne jeg også godt forestille mig. Men jeg synes faktisk, at der generelt burde være den mulighed, geografisk fordelt rundt omkring i landet.


Mener du mulighed for at holde åbent, hvis det kan løbe rundt uden tilskud?


Ja, f.eks. Eller også burde man måske analysere behovet, på basis af de nuværende kundetyper/mængder, og så disponere derefter. Er der et rimeligt behov, men det ikke kan løbe rundt, kunne man vel godt give et tilskud.

Det er dog ikke mit indtryk (som i slet ikke) at apoteker ligefrem er en underskudsforretning.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf Delfin » 29. sep 2017, 23:18

Fra det ene af de link, jeg postede tidligere.
"Til gengæld kanaliseres en del af tilskudskronerne over i nye filialer, der har åbent i almindelig butiksåbningstid. Det sikrer ifølge det politiske flertal samlet set et større antal medicinudleveringssteder - for eksempel som mindre butikker i supermarkederne efter den model, som Post Danmark anvender."

Jeg ved sgu'tte rigtigt. Hvis apotekerne benytter sig af muligheden, får vi måske flere filialer. Det kan selvfølgelig ikke erstatte natåbent, men nogle steder i landet kan det måske give lidt længere åbningstider, end vi er vant til :gruble:
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf Delfin » 29. sep 2017, 23:20

paint skrev:
Delfin skrev:
paint skrev:
Delfin skrev:Nu ved jeg ikke, om Steno i Kbh får tilskud pt, men jeg kunne i grunden godt forestille mig, at de kunne overleve uden i en by som kbh. pga det store kundegrundlag


Det kunne jeg også godt forestille mig. Men jeg synes faktisk, at der generelt burde være den mulighed, geografisk fordelt rundt omkring i landet.


Mener du mulighed for at holde åbent, hvis det kan løbe rundt uden tilskud?


Ja, f.eks. Eller også burde man måske analysere behovet, på basis af de nuværende kundetyper/mængder, og så disponere derefter. Er der et rimeligt behov, men det ikke kan løbe rundt, kunne man vel godt give et tilskud.

Det er dog ikke mit indtryk (som i slet ikke) at apoteker ligefrem er en underskudsforretning.


Jeg kan ikke finde noget om, hvorvidt de de gerne må holde åbent, hvis de ønsker det

Der står noget om 1½ års forhandlinger rundt omkring i aviserne, så der må vel være lavet en del undersøgelser på forhånd?
0
14 11 14
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf Slettet bruger » 29. sep 2017, 23:40

icelady skrev:Debatten kørte sidste år, og til dels i år her i byen.

Det kom frem, at størstedelen af salget om natten var "ikke akutte" ting, såsom kondomer, cremer, hovedpinepiller og andet, som stort ikke ville gøre en livstruende forskel, om man fik det kl 1 om natten eller kl 9, når apoteket åbnede til normal dagstid.


Akut-medicin får man jo som oftest udleveret ved besøg ved vagtlægen, så her i byen betyder det, at man skal gå fra den ene ende af sygehuset til den anden, for at få akutmedicin.

Problemet er så dem, der feks glemmer at få købt p-piller, eller hovedpinepiller; eller dem, der får besøg af vagtlægen som udskriver noget. Men hvis man i de tilfælde alligevel skal ud at køre, kan det for så vidt være underordnet om man skal køre på et apotek, eller på sygehuset.


Altså, kondomer, det kan være rimeligt urgent, man kan jo ikke holde den gående til kl 9 om morgenen med smalltalk!
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf Juki » 29. sep 2017, 23:48

Delfin skrev:
Juki skrev:
Delfin skrev:Jeg kan ikke se, der skulle være de store problemer med det. Hvis man har akut behov for medicin, får man jo til opstart fra lægevagten, og så kan man hente resten, når apoteket åbner. Håndkøb kan man købe i en døgnkiosk de fleste steder i landet, og daglig receptmedicin er ærlig talt et spørgsmål om at organisere sin tid. Også for folk med skæve arbejdstider. Vi arbejder trods alt ikke altid, så der er rig lejlighed til at gå på apoteket. Jeg tror, jeg brugte Steno en gang i de 12 år, jeg boede i Kbh. Kan ikke huske, hvad det var, men det kunne sikkert havde været klaret på anden vis.

Jeg var ikke omkring en læge da jeg akut fik brug for stærk smertestillende medicin. Det blev klaret via telefonen da det var en velkendt komplikation. Jeg kan ikke huske om jeg havde haft fat i egen læge tidligere der havde noteret jeg skulle have det medicin, hvis smerterne tog til.


Ja der findes nok eksempler, hvor det bliver mere besværligt, men mon ikke, det så bliver, så man kan hente til opstart i lægevagten i stedet for apotek? Normalt har jeg fået noget smertestillende med hjem, hvis jeg fx er udskrevet efter operation e.lign., og det mener jeg er normen, her hvor vi ikke har noget døgnapotek i nærheden. Så det er vel også en mulighed, at de bliver bedre til det andre steder i landet
, hvis smerter efter en behandling er en mulighed.

Hov, jeg har taget fejl hvad angår døgnåbne apoteker. Jeg har ikke benyttet mig af et døgnåbent apotek før, men af et med en tilkaldevagt hvor man ringer i forvejen.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf FruKuk » 30. sep 2017, 05:47

Jeg har forsøgt at komme i tanke om noget medicin, der lå mellem at være så akut, at man ikke kan vente 6-8 timer og så lidt akut, at man ikke fik en "startpakke" udleveret af vagtlægen/skadestuen.

Men jeg så heller aldrig benyttet mig af et døgn/natapotek, så måske jeg bare ikke er målgruppe.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf Wizzze » 30. sep 2017, 08:17

Artem skrev:
paint skrev:Enig, bortset fra det med 'Københavneriet'. Der bor altså 1½ mio mennesker i Københavns-området, hvilket alt andet lige jo også vil gøre, at der er langt flere der kunne få brug for et døgnåbent apotek. Jeg ved ikke, hvor mange kunder der gennemsnitligt er på landets døgnåbne apoteker, men jo flere mennesker der er samlet på ét sted, jo flere vil der være, der kunne have behov for det.
Men som du selv siger, hvis man havde dem geografisk placeret så de kunne dække et større område, ville det da også være fint nok.

I mine yngre år da jeg boede i Aalborg har jeg en gang været med min søster inde på det døgnåbne i Aalborg, og det er faktisk mit indtryk at de havde rigeligt med kunder om natten.

Hvorfor min pointe lidt er at enten har vi døgnåbne apoteker, eller også har vi ikke. København skal ikke være en undtagelse.


Jeg gætter på at det hænger sammen med at København nu har 1813, altså telefon"læge" ikke en reel vagtlæge, med adgang til medicin og evt. sygebesøg :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf Artem » 30. sep 2017, 08:22

Wizzze skrev:Jeg gætter på at det hænger sammen med at København nu har 1813, altså telefon"læge" ikke en reel vagtlæge, med adgang til medicin og evt. sygebesøg :gruble:

Men i kan vil stadig komme til en lægevagt hvis den er nødvendigt? Eller henviser de så en til skadestuen?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Helbred"