Mindske hyperaktivitet

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Mindske hyperaktivitet

Indlægaf Juki » 23. sep 2017, 01:26

Har I nogle gode råd til hvad man kan gøre for at mindske hyperaktivitet?

Jeg blev færdig med at trappe ud af noget antipsykotisk medicin for en måneds tid siden(Tog ca halvandet år) og jeg ved ikke om det er "bivirkninger" ved at medicinen er ude af kroppen, men jeg kontakter selvfølgelig min behandler på mandag hvis det fortsætter.

Det jeg har lagt mærke til den sidste uges tid er at jeg er blevet mere og mere hyperaktiv, men uden at have fået mere energi, samt at jeg har fået nogle "tics"/dårlige vaner. Fx har jeg svært ved at sidde stille så enten vipper/bøjer/ryster jeg foden eller underbenet, jeg drejer min tunge og fastholder den med tænderne(begge dele imens jeg spænder rigtig meget i muskler og kæbe) jeg er højrystet og skal helst være optaget af et eller andet. Jeg er dog ikke rastløs eller har tankemylder. Jeg kan også godt koncentrere mig hvis jeg fx ser noget i tv der interesserer mig, men det er rigtig svært for mig at være rolig og slappe af. Nok fordi jeg ubevidst sidder og spænder. Og så synes jeg det er svært både at finde interesse for længervarende ting, men samtidig har jeg også svært ved at "komme ud af det" og forholde mig til én ting af gangen. Jeg skal hele tiden være i gang, uden at jeg egentlig får færdiggjort ting.

Når jeg kan samle mig om det hjælper det at gå ture med mine hunde, men det kan jeg jo ikke gøre hele dagen lang.

Har I nogle gode råd til det, der ikke er mindfulness eller at skemalægge sin dag?

Når jeg søger på Google kommer der bare en masse frem med ADD, ADHD og medicinering af det, men da jeg hverken har ADD eller ADHD kan jeg ikke rigtig bruge det til noget.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Mindske hyperaktivitet

Indlægaf Juki » 23. sep 2017, 13:28

Tamara skrev:1-2 timer i motionscenter intensiv træning dagligt afhjælper det for nogle. Held og lykke!

Jeg har overvejet det, men jeg tænker desværre ikke det er realistisk at jeg kommer af sted. Jeg vil også hellere bruge min energi på at gå med mine hunde, så de får nogle gode ture, og p.t. har jeg desværre ikke energien til både at gå med dem 2-3 gange dagligt og bruge 1-2 timer i fitness center :(

Men jeg vil prøve at udfordre mig selv lidt så vi fx går "off road" i skoven osv. Så skal jeg bare lige have fundet en metode til at samle mig om det og holde motivationen.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7488
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24483

Re: Mindske hyperaktivitet

Indlægaf Moxy-lady » 23. sep 2017, 14:37

Hvad med forskellige ting til at holde hænderne beskæftiget? Fidget spinners, fidget cubes, professorterninger. Man kan få alt muligt, netop til at holde sig beskæftiget uden at det tager fokus. Det kan også afhjælpe omfanget lidt.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Mindske hyperaktivitet

Indlægaf Juki » 23. sep 2017, 15:22

Moxy-lady skrev:Hvad med forskellige ting til at holde hænderne beskæftiget? Fidget spinners, fidget cubes, professorterninger. Man kan få alt muligt, netop til at holde sig beskæftiget uden at det tager fokus. Det kan også afhjælpe omfanget lidt.

Det kunne godt være en mulighed.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Mindske hyperaktivitet

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 23. sep 2017, 17:23

Få en motionscykel eller crosstrainer til hjemmebrug. Så kan du hoppe på den når det er værst.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Mindske hyperaktivitet

Indlægaf Juki » 23. sep 2017, 19:38

Jacobsen81 skrev:Få en motionscykel eller crosstrainer til hjemmebrug. Så kan du hoppe på den når det er værst.

Det er ikke lige en mulighed, hverken økonomisk eller pladsmæssigt.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9693

Re: Mindske hyperaktivitet

Indlægaf Tanten » 23. sep 2017, 21:34

Drikker du kaffe? Så skift til koffeinfri. Det har jeg selv gjort.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Mindske hyperaktivitet

Indlægaf Juki » 23. sep 2017, 22:41

Tanten skrev:Drikker du kaffe? Så skift til koffeinfri. Det har jeg selv gjort.

Ja. P.t. drikker jeg vel ca. en kop om dagen. Det er dog mest om aftenen/sidst på dagen at hyperaktiviteten er værst, og jeg drikker oftest kaffe først på dagen. Men jeg vil helt klart være opmærksom på det fremover.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Helbred"