Slem hovedpine - migræne ?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Slem hovedpine - migræne ?

Indlægaf Prosperity74 » 4. aug 2017, 07:24

Jeg døjer rigtig meget med hovedpine. Jeg har spændinger i mine skuldre og nakke. Men det bliver helt ulideligt, når jeg kommer til den tid på måneden, hvor jeg skal have min menstruation. Nogle dage før begynder det, så også i nogle af dagene hvor jeg har min menstruation og igen, når det er ved slutningen. Når jeg har de hovedpiner kan jeg ikke overskue noget. Det føles som om mit hovede er ved at sprænges, jeg bliver svimmel og har kvalme og har ingen appetit. Det eneste jeg har lyst til er bare at sove ( i et mørkt rum ) og bare være i fred. Panodil zapp sammen med ibuprofen 600 milligram kan ikke få den hovedpine ( migræne ? ) væk.
Med de symptomer jeg har, så synes jeg faktisk at det der står i nedenstående link passer godt på mig.

http://www.netdoktor.dk/fokus/migraene.html

Er der andre der har det lige som mig ?
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Slem hovedpine - migræne ?

Indlægaf FruKuk » 4. aug 2017, 07:38

Det lyder som hormonbetinget migræne. Tager du p-piller?
1
Frk._Strawberry
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:45
Kort karma: 79
Likede indlæg: 692

Re: Slem hovedpine - migræne ?

Indlægaf Frk._Strawberry » 4. aug 2017, 08:02

Jeg skal ikke gøre mig klog på, om det er migræne eller ej, er trods alt ikke læge..

Men istedet for Panodil Zapp og ibumetin kunne du overveje Treo brusetabletter istedet.. De virker meget bedre på migrænelignende hovedpiner, synes jeg :)
3
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Slem hovedpine - migræne ?

Indlægaf Prosperity74 » 4. aug 2017, 08:03

FruKuk skrev:Det lyder som hormonbetinget migræne. Tager du p-piller?


Jeg har en hormon spiral
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Slem hovedpine - migræne ?

Indlægaf Filipai » 4. aug 2017, 08:05

Har samme problemer. 2 treo tager toppen så jeg kan være til igen. Og så ellers at få sovet godt igennem.
2
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Slem hovedpine - migræne ?

Indlægaf Nesnay » 4. aug 2017, 08:15

Jeg har migræne, ofte udløst af spændingshovedpine, og oftere omkring menstuation (jeg springer bl.a. af denne grund menstruationer over vha. p-piller, så jeg kun har tre-fire gange årligt).

Jeg har også fået fortalt af flere forskellige sundhedsfaglige medarbejdere, at Treo oftest er bedre end Ipren/Pamol osv. til migræne, og de virker da også bedre på mig. Desuden har jeg fået ordineret sumatriptaner, der skal tages ved de første symptomer - de kan ofte tage det værste, så det bliver til at holde ud. De er dog afhængighedsskabende, så man skal være obs. på ikke at overdrive indtaget (mener, de anbefaler max ni dage pr. måned).
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41314

Re: Slem hovedpine - migræne ?

Indlægaf LaMariposa » 5. aug 2017, 12:40

Har jævnligt sådan en tur med nogenlunde samme symptomer som dig pga. spændinger i nakken, og jeg er helt med på Treo. Ipren og Pamol har ingen effekt på mig, når jeg har hovedpine på den måde. Det er rigtigt, at man skal passe på med indtaget over længere tid, men jeg har tidligere taget det et par dage i træk uden problemer. Det er ikke lækkert at skulle drikke det, men der går tops en halv time, før det letter. Jeg plejer at lade dem bruse helt af, så smager det mindre frygteligt.
0
:lun: Be brave
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Slem hovedpine - migræne ?

Indlægaf Zoxa » 5. aug 2017, 12:51

Prosperity74 skrev:Jeg døjer rigtig meget med hovedpine. Jeg har spændinger i mine skuldre og nakke. Men det bliver helt ulideligt, når jeg kommer til den tid på måneden, hvor jeg skal have min menstruation. Nogle dage før begynder det, så også i nogle af dagene hvor jeg har min menstruation og igen, når det er ved slutningen. Når jeg har de hovedpiner kan jeg ikke overskue noget. Det føles som om mit hovede er ved at sprænges, jeg bliver svimmel og har kvalme og har ingen appetit. Det eneste jeg har lyst til er bare at sove ( i et mørkt rum ) og bare være i fred. Panodil zapp sammen med ibuprofen 600 milligram kan ikke få den hovedpine ( migræne ? ) væk.
Med de symptomer jeg har, så synes jeg faktisk at det der står i nedenstående link passer godt på mig.

http://www.netdoktor.dk/fokus/migraene.html

Er der andre der har det lige som mig ?


Jeg havde det lige som dig da jeg tog p-piller og det kom igen efter jeg havde fået sat en hormon spiral op. I dag er jeg (næsten) fuldstændig fri for anfald.
Det er ren tortur når det står på - alene det at nogen lister i et rum ved siden af gør at man har lyst til at skrige af smerte - og ikke engang det kan man :-(
0
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Slem hovedpine - migræne ?

Indlægaf sansera » 5. aug 2017, 12:53

Jeg synes det lyder som noget, som du skal tale med lægen om. :kram:

Jeg har migræne og det starter altid helt klassisk med synsforstyrrelse. Derefter begynder jeg at mærke det jeg kalder jernbåndet - som et pandebånd rundt om hoved, som langsomt bliver mere og mere stramt, og til sidst er så stramt, at jeg næsten ikke kan være i det.
Fra jeg får synsforstyrrelsen til jeg har så ondt i hoved at jeg intet kan, går der cirka 15 minutter. Og når jeg siger intet kan, mener jeg virkelig intet. Hvis jeg ikke tager migrænemedicin kaster jeg op, og jeg har en enkelt gang oplevet simpelthen ikke at kunne tale pga smerten. Jeg kan ikke sove, når jeg har migræne, det gør det simpelthen for ondt til. Alt lyd eller lys før det værre, og jeg ville slet ikke kunne tage på arbejde eller i det hele taget være i verden, hvis du forstår hvad jeg mener. Det er virkelig voldsomt og hverken alm hovedpine piller eller treo hjælper mig.
Hvis jeg tager rigtig migrænemedicin er smerten til at holde ud og jeg kan sove.
Mine anfald tager normalt 12 til 24 timer og jeg kan mærke at jeg har haft et anfald i flere dage efter.

Heldigvis sker det ikke så ofte.
1
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Slem hovedpine - migræne ?

Indlægaf Nesnay » 5. aug 2017, 13:47

Nesnay skrev:Jeg har migræne, ofte udløst af spændingshovedpine, og oftere omkring menstuation (jeg springer bl.a. af denne grund menstruationer over vha. p-piller, så jeg kun har tre-fire gange årligt).

Jeg har også fået fortalt af flere forskellige sundhedsfaglige medarbejdere, at Treo oftest er bedre end Ipren/Pamol osv. til migræne, og de virker da også bedre på mig. Desuden har jeg fået ordineret sumatriptaner, der skal tages ved de første symptomer - de kan ofte tage det værste, så det bliver til at holde ud. De er dog afhængighedsskabende, så man skal være obs. på ikke at overdrive indtaget (mener, de anbefaler max ni dage pr. måned).


Hov, jeg skal måske lige præcisere, at det primært er ved spændingshovedpine samt kvalme, jeg har gavn af Treo. Når det først er på vej over i et "rigtigt" (anførselstegn, fordi min læge siger, at de mindre slemme omgange også er migræne) migræneanfald med opkastnigsfornemmelser, svimmelhed, synsforstyrrelser osv., er det kun triptaner, der hjælper - og desværre ikke altid.

Nogle gange hjælper det lidt at spise is (noget med, at det får blodkarrene til at trække sig sammen - der er lavet nogle undersøgelser, der konkluderede, at det lod til at virke for en del migrænepatienter, men slet ikke alle). Af samme grund har jeg altid sodavandsis i fryseren.
0
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Slem hovedpine - migræne ?

Indlægaf Prosperity74 » 5. aug 2017, 19:19

sansera skrev:Jeg synes det lyder som noget, som du skal tale med lægen om. :kram:

Jeg har migræne og det starter altid helt klassisk med synsforstyrrelse. Derefter begynder jeg at mærke det jeg kalder jernbåndet - som et pandebånd rundt om hoved, som langsomt bliver mere og mere stramt, og til sidst er så stramt, at jeg næsten ikke kan være i det.
Fra jeg får synsforstyrrelsen til jeg har så ondt i hoved at jeg intet kan, går der cirka 15 minutter. Og når jeg siger intet kan, mener jeg virkelig intet. Hvis jeg ikke tager migrænemedicin kaster jeg op, og jeg har en enkelt gang oplevet simpelthen ikke at kunne tale pga smerten. Jeg kan ikke sove, når jeg har migræne, det gør det simpelthen for ondt til. Alt lyd eller lys før det værre, og jeg ville slet ikke kunne tage på arbejde eller i det hele taget være i verden, hvis du forstår hvad jeg mener. Det er virkelig voldsomt og hverken alm hovedpine piller eller treo hjælper mig.
Hvis jeg tager rigtig migrænemedicin er smerten til at holde ud og jeg kan sove.
Mine anfald tager normalt 12 til 24 timer og jeg kan mærke at jeg har haft et anfald i flere dage efter.

Heldigvis sker det ikke så ofte.


Nu åbner mit "eget" lægehus i næste uge, efter sommerferie. Så jeg vil have en tid ved min læge. Jeg kan ikke holde ud at have det sådan her. Jeg kan slet ikke koncentrere mig eller overskue noget, når jeg har det sådan. Det er helt sikkert at de slemme hovedpiner kommer hver måned, når det er op til min menstruation ( og i de dage det varer indtil det er slut igen ).
Jeg overvejer om jeg skal have min hormon spiral ud og på p piller igen, for at se om det kan gøre en forskel for mig.
De der helt vildt slemme migræne agtige hovedpiner, kom først efter jeg fik mit første barn ( i 2003 ). Så fik jeg barn nummer to i 2011.
0
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Slem hovedpine - migræne ?

Indlægaf Ekliptika » 7. aug 2017, 08:15

Du skriver, du har været på p-piller før - oplevede du ikke den samme hovedpine med p-pillerne?

Jeg har også hormonspiral (ikke som prævention med i behandlingsmæssig øjemed for en kronisk sygdom), og oplever præcis det samme som dig. Jeg havde det på samme måde, da jeg var på p-piller, og hovedpinen forsvandt da jeg stoppede med dem og fik mine børn. Jeg har aldrig forbundet hovedpinen med p-pillerne, før jeg fik hormonspiralen, og de vendte tilbage. Min læge mener, jeg skal prøve mini-piller, der indeholder en anden slags gestagen end min hormonspiral gør, fordi de har erfaring for, at man nogen gange slipper af med bivirkninger ved at prøve en anden slags gestagen.
0
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Slem hovedpine - migræne ?

Indlægaf Prosperity74 » 7. aug 2017, 18:47

Ekliptika skrev:Du skriver, du har været på p-piller før - oplevede du ikke den samme hovedpine med p-pillerne?

Jeg har også hormonspiral (ikke som prævention med i behandlingsmæssig øjemed for en kronisk sygdom), og oplever præcis det samme som dig. Jeg havde det på samme måde, da jeg var på p-piller, og hovedpinen forsvandt da jeg stoppede med dem og fik mine børn. Jeg har aldrig forbundet hovedpinen med p-pillerne, før jeg fik hormonspiralen, og de vendte tilbage. Min læge mener, jeg skal prøve mini-piller, der indeholder en anden slags gestagen end min hormonspiral gør, fordi de har erfaring for, at man nogen gange slipper af med bivirkninger ved at prøve en anden slags gestagen.


Jeg havde også hovedpiner i forbindelse med menstruation, da jeg var på p-piller, men mine hovedpiner var ikke så slemme som de er nu.
Jeg skal til læge i morgen og så må vi se hvad hun siger til det. Hun snakkede om, at vi skulle kigge på et hovedpine skema
0
Healthyhappymilla
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. mar 2017, 06:16
Kort karma: 9
Likede indlæg: 77

Re: Slem hovedpine - migræne ?

Indlægaf Healthyhappymilla » 15. aug 2017, 07:08

Jeg har også døjet med nogle meget slemme spændingshovedpiner / migræne og jeg vil også klart anbefale 2 treo som bruses helt af i et halvt glas vand. Når det er de voldsomme hovedpiner hjælper panodil osv. slet slet ikke.
1
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Slem hovedpine - migræne ?

Indlægaf Prosperity74 » 27. sep 2017, 15:05

En lille positiv update :)
Jeg har i 4,5 år haft en Mirena hormon spiral. Jeg læste for nylig på nettet, at den af almindelige og meget almindelige bivirkninger, kunne give hovedpine, migræne og mave smerter. Jeg bestilte en tid ved lægen til at få min spiral taget ud. Det er 1,5 uge siden at min spiral er blevet taget ud og jeg har næsten ikke haft hovedpine siden :)
2

Tilbage til "Helbred"