Hvad er det her for noget? Kan ikke føle mig selv. (?)

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
JustFK
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13. dec 2015, 13:50
Kort karma: 3
Likede indlæg: 39

Hvad er det her for noget? Kan ikke føle mig selv. (?)

Indlægaf JustFK » 25. jul 2017, 16:50

Jeg er cirka verdens meste stabile menneske. Jo, jo, jeg har gode og dårlige dage, men jeg er mentalt bundsolid. Jeg har en hverdag, hvor jeg er ansvarlig for en del aspekter; 2 børn, et hus, en hund, en have og en virksomhed med en to-cifret millionomsætning. Det sidste nævner jeg ikke for at spille wise-guy, men for at fortælle det ikke er en hobby-virksomhed jeg nørkler med i garagen. Jeg har været alene med ungerne i knap 6 år. Været ansat i virksomheden i 4. Jeg sidder sikrere i mit liv, end jeg har gjort, nogensinde. Både økonomisk og ift tid. Drengene er ved at være større, de er nu 6 og 9, mod 3½ og 1, da jeg blev alene med dem. Jeg har almindelig fuldtid nu, mod 60-70 timer for nogle år siden.

Mine friweekender er dér hvor jeg trækker stikket fra at have ansvar, og have styr på det hele, til bare at lade op. For to uger siden, havde jeg min første friweekend i 6 uger, og jeg var helt færdig. Jeg havde haft nogle ekstra elementer, der pressede mig, og til sidst begyndte jeg at hyle - og hylede mere eller mindre i 4 dage. Kunne ikke overskue noget, og græd over det mindste. Det passede ikke med PMS, og jeg blev en anelse bekymret over om jeg var ved at miste grebet om mig selv. Det stoppede så da min bror tog over på noget praktisk, og jeg fik friweekend og fik trukket vejret.

Nu, to uger senere, har jeg det som om jeg ikke kan mærke mig selv. Jeg er mere bekymret end nogensinde, og jeg ved ikke helt over hvad. Jeg har haft lidt gnidning med min eksmand, ikke noget voldsomt, men endnu en reminder omkring, at han er legeonkel, og jeg reelt er eneopdrager. Det er der ikke noget nyt i, men det er selvfølgelig et stort ansvar. Her til aften fik jeg det så pludseligt voldsomt varmt, som om jeg ikke kunne trække vejret, og følelsen af, ikke at kunne føle mig selv. Følelsen af "Hvad er pointen?"

Jeg har ikke muligiheden for at gå ned med flaget. Hvad gør jeg, for at nappe det her i opløbet? Jeg tror, det bunder i følelsen af at have alt ansvaret, i hele mit liv. Der er INTET at lave på job pt, så det er ikke arbejdsstress. Jeg er egentlig lidt urolig, for det her ligner mig ikke, og jeg har simpelthen ikke muligheden for at trække stikket.

Hvad gør man?

De af jer, der kender mig på FB, må godt lige holde lav profil dérinde ... det er absolut ikke noget jeg råber højt om.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hvad er det her for noget? Kan ikke føle mig selv. (?)

Indlægaf billiebean » 25. jul 2017, 17:04

Sætter hele dit system - krop og hjerne - på skånekost. Du skærer helt, helt, HELT ind til benet. Får omdirigeret og reorganiseret så tyngden af ansvar på dine skuldre letter en smule. Har du plads til det økonomisk så køb dig fra opgaver - rengøring, hundeluftning, havearbejde. Brug nemlig.com/aarstiderne mv. ifht. mad. Melder fra til alt der ikke er absolut need to do. Stress er egentlig ikke så komplekst igen - det er systemet, der reagerer pga. overbelastning og vi kan alle blive overbelastede. Den gode nyhed er, at hvis man giver systemet ro og fred, så genoprettes balancen.
3
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23133

Re: Hvad er det her for noget? Kan ikke føle mig selv. (?)

Indlægaf Aragorn » 25. jul 2017, 17:10

Du har haft et panikanfald, og som du har erfaret, er det særdeles ubehageligt. Når det så er sagt, skal det også siges, at det ikke er farligt.

Du napper det i opløbet, ved at finde samtaleterapi og gå det i møde. Det er særdeles effektivt i forhold til stress og angst, men kan være et længerevarende forløb alt efter intensitet. Du er åbenbart ikke så bundsolid, som du selv har troet. Det er generelt en ubehagelig oplevelse at se sådan en erfaring om sig selv i øjnene, fordi det betyder at man skal justere opfattelsen af sig selv og af den verden man lever i - og dermed bliver alt, man troede at man vidste, ugyldigt - og alt man troede, var irrelevant, bliver relevant.

Når du kan svare på, hvorfor det sker, vil du kunne forhindre det i at ske.
Senest rettet af Aragorn 25. jul 2017, 19:24, rettet i alt 1 gang.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55653
Kontakt:

Re: Hvad er det her for noget? Kan ikke føle mig selv. (?)

Indlægaf Ado » 25. jul 2017, 17:12

Søde Just. :kys: Du trækker stikket, der hvor det ER muligt. Prioriter kun de vigtigste ting. Sørg for masser af mental og fysisk hvile. Stress er noget forbandet lort, som kan få en ubehagelig magt over kroppen.
Lav et meget overskueligt arbejdsskema til hjemme. Fordel de huslige pligter ud over hele ugen. Det handler om at stoppe op og sørge for hvile, FØR kroppen føler den har behov for at hvile.
Jeg kørte efter modellen: "Jeg skal opnå følelsen af at kede mig".
Og ellers alt det billiebean skriver.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvad er det her for noget? Kan ikke føle mig selv. (?)

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jul 2017, 17:15

Jeg har ikke rigtig noget begavet at sige, udover at jeg for tiden er ramt af noget lignende. Lyder det til.
Det er ikke stress, som jeg har prøvet tidligere, men en form for tomhed, som du rammer meget godt med formuleringen: "Hvad er pointen?"

Jeg kan især genkende det med at have al ansvaret og lige for tiden intet at lave. Den kombination har gjort mig smerteligt bevidst om, at jeg må have levet alt for meget for andre og på deres præmisser over en længere periode, siden jeg, hvis jeg skal være ærlig, bare sidder her og venter på igen at komme i gang med hverdagen, så jeg kan få noget ordentlig identitet tilbage.
I løbet af de næste dage har jeg tre sociale aftaler, og alene det, at det i to af tilfældene er mig, der har skulle arrangere det hele, finde på og også finde på alternativer, da de oprindelige planer måtte ændres på grund af noget i de andres liv, giver mig en form for ondt i maven. I det tredie tilfælde er det allerede annonceret, at hovedtemaet for vores samvær skal være, hvordan jeg kan inspirere den anden til at tage hul på noget nyt og vigtigt i hendes liv.

Jeg gider simpelthen ikke denne her følelse af, at min alenetid, altså der, hvor jeg ikke er på arbejde eller sammen med familie og venner, skal være et evigt pitstop, hvor jeg kan samle energi til igen at være noget for nogen og tage ansvar, ansvar, ansvar.
Og ligesom dig aner jeg ikke, hvad der sådan for alvor er galt, eller hvordan det går væk igen.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er det her for noget? Kan ikke føle mig selv. (?)

Indlægaf Slettet bruger » 25. jul 2017, 17:15

Man kan også få stress af ikke at lave noget. Hvis du går og er edgy over ikke at have nogen arbejdsopgaver, eådan en lurende ffølelse over at der ligger arbejdstopgaver man burde gøre men ikke kan finde.

Syns det ligner stress.
0
Brugeravatar
JustFK
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13. dec 2015, 13:50
Kort karma: 3
Likede indlæg: 39

Re: Hvad er det her for noget? Kan ikke føle mig selv. (?)

Indlægaf JustFK » 25. jul 2017, 19:13

Tak for alle jeres svar. Som Aragorn skrev, er erkendelsen af at man sq også selv kan rammes af noget stress/panik værk, en grim realisation.

Med til historien hører, at min eksmand pt går i et forløb med en familievejleder fordi han ikke kan sætte grænser, og derfor går det op i hat og briller når han har dem, og der så går noget tid når de kommer hjem til mig, før de ikke længere kravler på væggene. Jeg fik én gang ud af de 5 gange vi fik tildelt som familie, og min aftale er i næste uge eller ugen efter. Som det er nu, tager min eksmands kæreste meget tit hjemmefra og tager deres barn med, når min unger kommer, fordi hun ikke magter konflikterne der er mellem min eksmand og drengene. Det gør fandeme ondt på mig... Det gør ondt at vide, at drengene går i dårlig stemning, fordi han ikke mander sig op og sætter grænser. Det gør ondt at vide, at hun smutter, for så står han alene med det hele og er ENDNU mere presset, og dermed er hans lunte endnu kortere. Og alt det her ved jeg godt, at jeg skal lære at lægge fra mig, for jeg kan ikke ændre det. Jeg skal ikke ændre det. Det er deres husholdning, og jeg er nødt til at slippe det. Alt det her var oppe og vende i går ifm med overlevering, til min eksmand.

MIn mor ringede tilfældigt mens jeg skrev indlægget, og jeg smuldrede helt i telefonen. Jeg er kørt ud til hende, og hun har placeret mig med et glas rødvin og sat mig til at kigge på havet.

Jeg er nødt til at skære ind til benet, som BIllie skriver. Uddelegere. Hyrer rengøring ind igen. Sætter mig ned og finder ud af, hvad jeg kan sortere fra. Mentalt og praktisk.

Igen, tak for jeres svar. Jeg trækker vejret ned i maven og minder mig selv på, at det er momentært, og at jeg kommer igennem det her.
14
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Hvad er det her for noget? Kan ikke føle mig selv. (?)

Indlægaf Santa » 25. jul 2017, 20:29

Altså....jeg synes at du skal gå til lægen og beskrive dine symptomer, dine tanker og dine følelser.
Det lyder virkelig som stress (og det er ret typisk at reaktionen kommer i en stille periode eller efter en presset tid, og det skal der en læge til at vurdere og diagnostisere.
Du risikerer at gøre alvorlig skade på dig selv, hvis du har stress og fortsætter.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
JustFK
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13. dec 2015, 13:50
Kort karma: 3
Likede indlæg: 39

Re: Hvad er det her for noget? Kan ikke føle mig selv. (?)

Indlægaf JustFK » 26. jul 2017, 10:32

Santa, jeg ved godt jeg ikke skal afskrive det som en kortslutning. Jeg har været oppe ved min chef i dag og fortalt, at jeg privat er presset og hvorfor. At jeg har brug for at nurse mine børn ekstra i de kommende måneder, og og af jeg kommer til at møde senere og gå tidligt ind i mellem. Jeg har så meget afspadsering jeg ikke behøver at spørge, men jeg vil hellere kommunikere, så han ved hvorfor jeg er knapt så skarp som vanligt. Han var, som altid, 100% imødekommende, og sagde jeg bare tog den tid jeg havde behov for. Han har selv små børn, og kender gamet. Det gav mig ekstremt meget luft, at have fortalt hvorfor jeg har brug for at trække igen i noget tid.

Sideløbende overvejer jeg kraftigt at tage fat i min private sygeforsikring og få nogle samtaler ved en psykolog, der lige kan rydde op i min hjerne.
8
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Hvad er det her for noget? Kan ikke føle mig selv. (?)

Indlægaf superboa » 31. jul 2017, 21:39

Jeg vil bare lige give dig det bedste råd, jeg selv har fået: "Hvad skal der til, for at få det bedste ud af din dårlige dag". Pas på dig selv, og gør noget rart, så du får ladet op, for der går desværre nok lidt tid, inden det vender :ae:
0
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Hvad er det her for noget? Kan ikke føle mig selv. (?)

Indlægaf Hewlett » 1. aug 2017, 04:17

Aragorn skrev:Du er åbenbart ikke så bundsolid, som du selv har troet.


Jeg ved godt at jeg har sat den ud af kontekst, men selv som det står i dit indlæg, i samspil med alt det andet du har skrevet (som jeg ellers er ret enig i) skærer den mig lidt i øjnene.

Alle kan rammes af de følelser som TS beskriver. Alle kan rammes af stress og angst. Det er ikke kun forbeholdt mennesker som har det svært på én eller flere fronter.

At TS så hurtigt opdager at noget er galt, synes jeg faktisk vidner om, at hun har en virkelig god føling med sig selv og sin krop (fysiske symptomer). Det kommer jo også et sted fra. At være "bundsolid" handler jo ikke om, at man aldrig bliver syg, har styr på det hele osv. men efter min mening at man, som sagt, har en virkelig god føling med sig selv og kan mærke, når der sker noget i én, som der skal tages hånd om.

Til TS
Jeg synes det lyder rigtig fornuftigt med opstart hos psykolog.
Du skriver også, at du har hund. Laaaaange og rolige gåture i grønne områder er også en virkelig skøn måde at få et pusterum i dagligdagen, så hvis ikke det blot er en "opgave" på den mentale to-do liste, så ville jeg nok prioritere selv at gå ture med hunden fremfor at hyre en hundelufter :)
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvad er det her for noget? Kan ikke føle mig selv. (?)

Indlægaf LaScrooge » 1. aug 2017, 06:46

Noget der slår mig, når jeg læser dine indlæg, og det er ren fornemmelse, for jeg kender dig slet ikke: mangel på glæde. Jeg sidder med følelsen af ansvar, ansvar, ansvar, struktur og orden. Den første løsning, der slog ned i mig var, at du har brug for 3 ugers ferie. 3 ugers roadtrip i USA med dine drenge, hvor I tager på eventyr og udelukkende fokuserer på dagen som den kommer og nuet som det viser sig. Solskin og oplevelser og tingene derhjemme klarer sig selv.

En tilværelse kører godt, når den kører på skinner, når der er orden på tingene og man ikke bliver snigløbet af alt muligt, man ikke var forberedt på - og også ved, at man ikke bliver det, fordi man har tjek på det. Men man har også brug for næring og det er noget andet end dét at udradere kilder til bekymring. Næring er noget man henter ind, kvalitet ved tilværelsen som forskønner den og gør den dejlig. De ting, der fryder en og får en til at le og glædes.

Jeg er helt sikker på, at "diagnosen" er korrekt - at du oplever stress, og det vil i det tilfælde være helt rigtigt at minimere hvad du behøver at tage dig af. Men hvis du kan genkende noget af dig selv i DetSorteCirkus' indlæg, så peger følelsen af mangel på mening også på en mangel på følelse af fryd over livet i sig selv. Altså glæde. Næring. Indhold, der ikke handler om at bygge og vedligeholde alt det der gør tryg. Og i det tilfælde, skal der ikke blot fjernes ansvar, men også tilføjes kvalitet.

Hvad tænker du om det?
3
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Helbred"