Er der nogle (tand)bøjle-eksperter herinde?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Er der nogle (tand)bøjle-eksperter herinde?

Indlægaf Charly » 13. jul 2017, 12:48

Jeg kunne godt bruge lidt info om bøjler, gerne fra nogen der selv har haft bøjle på i længere tid.

Min dreng på 12 har rigtig dumme tænder, som der skal gøres en hel del ved hos bøjletandlægen. Han har fået en fast ganebøjle på her i foråret, og derudover har han fået trukket to mælketænder ud i overmunden for at give mere plads - de havde ikke tænkt sig at falde ud af sig selv tilsyneladende. Han har også en tand, der ligger på tværs oppe i ganen, og den skal nok opereres ud i løbet af efteråret - ud skal den i hvert fald på et tidspunkt. Han har lige været til kontrol i dag, og bøjlen har hjulpet ret godt i den ene side og lidt mindre godt i den anden, så det var ok. Han skal så have den ud til oktober, og så skal der togskinner på i overmunden. Senere kommer turen så til undermunden, men det ligger længere ud i fremtiden.

Men han er så ked af den bøjle og var rigtig ked af det i dag efter kontrollen, og så er det jeg vil høre, om der er nogen, der har prøvet begge dele, og kan sige noget om det måske er mindre generende med togskinnerne i stedet for ganebøjlen? Det kunne jo være rart at kunne (prøve) at opmuntre ham lidt.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Er der nogle (tand)bøjle-eksperter herinde?

Indlægaf HappyPaww » 13. jul 2017, 12:58

Jeg havde fast bøjle på som voksen (fra jeg var 23-27!), og jeg kan kun sige, at han hellere skal få det gjort i den alder han har nu! Han vil blive rigtig glad for det i længden, og det gør langt mindre ondt på børn/unge, og det gå hurtigere, fordi de er lidt mere fleksible i kraniet.

Mon ikke han er mest af, at togskinner ses lidt mere end en ganebøjle? I dag kan man lave tandfarvede "brackets", som ikke ses lige så tydeligt som de gammeldags i metal, og med gennemsigtige elastikker omkring hver, er det på afstand ikke super synligt. Der vil være tråden i metal, men det er ikke så slemt, og man vænner sig til det. Den har han jo også haft synlig fra ganebøjlen.
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Er der nogle (tand)bøjle-eksperter herinde?

Indlægaf Persnikedy » 13. jul 2017, 13:08

Jeg fik bøjle på da jeg var omkring 11 (togskinner), så togskinner med elastikker, sener med nakketræk.
Så som 16årig sove-ting der mest ligner de bide ringe boksere har i munden + lidt togskinner, og til sidst som 18årig bare en lille metal stang som var på indersiden af fortænderne i undermunden. Jeg har i alt fået fjernet 6 tænder fordi der ikke var plads.

Jeg føler mig lidt kvalificeret til at svare :-D

Jeg sad engang i bussen og overhørte 3 børn (ca 10-11år) som snakkede om at den ene af dem skulel have bøjle på og aaaalt det han så ikke kunne. Han måtte ikke drikke ditten, han måtte ikke spise datten, hele hans mund ville bløde konstant, han ville hænge fast i ting ( :gruble: ). Jeg endte med at snakke med dem i 10 minutters tid om at det altså ikke var så slemt.
Måske din dreng har hørt noget ligende fra hans venner som hjælper med på at gøre ham ked af det?

Ellers som Happy siger så kan det laves noget så fint nu til dags og jeg husker selv hvordan mit forbrug af voks på indersiden af munden hjalp en del når det endelig nappede.
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Er der nogle (tand)bøjle-eksperter herinde?

Indlægaf Rapfisk » 13. jul 2017, 13:10

Ganebøjle og togskinner er generende på to forskellige måder. Hvis ganebøjlen er fast på den måde, at han ikke selv kan tage den ud, tror jeg bestemt, at togskinner vil føles som en lettelse. Jeg havde tre forskellige ganebøjler - med nakketræk, til at udvide ganen og til sidst til at holde togskinnernes arbejde på plads.

Hvad angår ganebøjler, så er man inde at rode med meget større ting, så man kan være øm eller have ondt i hele munden. Med togskinnerne var det min oplevelse, at ømheden var mere lokal i tandkødet (jeg havde i over- og undermunden samtidig).

For mig var togskinner ubehagelige, fordi de var ru i overfladen og var svære at holde rene. Jeg ved, at der er kommet nye typer, så man kan håbe, at det er blevet bedre.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: Er der nogle (tand)bøjle-eksperter herinde?

Indlægaf Charly » 13. jul 2017, 13:23

HappyPaww skrev:Jeg havde fast bøjle på som voksen (fra jeg var 23-27!), og jeg kan kun sige, at han hellere skal få det gjort i den alder han har nu! Han vil blive rigtig glad for det i længden, og det gør langt mindre ondt på børn/unge, og det gå hurtigere, fordi de er lidt mere fleksible i kraniet.

Mon ikke han er mest af, at togskinner ses lidt mere end en ganebøjle? I dag kan man lave tandfarvede "brackets", som ikke ses lige så tydeligt som de gammeldags i metal, og med gennemsigtige elastikker omkring hver, er det på afstand ikke super synligt. Der vil være tråden i metal, men det er ikke så slemt, og man vænner sig til det. Den har han jo også haft synlig fra ganebøjlen.

Det er slet ikke en mulighed at han ikke får det lavet - det ved han også godt, og han synes vi er de ondeste forældre i verden :genert:

Det kan godt være at det er det kosmetiske, men jeg er ikke sikker, for han går ikke rigtigt op i den slags (endnu).
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: Er der nogle (tand)bøjle-eksperter herinde?

Indlægaf Charly » 13. jul 2017, 13:25

Persnikedy skrev:Jeg fik bøjle på da jeg var omkring 11 (togskinner), så togskinner med elastikker, sener med nakketræk.
Så som 16årig sove-ting der mest ligner de bide ringe boksere har i munden + lidt togskinner, og til sidst som 18årig bare en lille metal stang som var på indersiden af fortænderne i undermunden. Jeg har i alt fået fjernet 6 tænder fordi der ikke var plads.

Jeg føler mig lidt kvalificeret til at svare :-D

Jeg sad engang i bussen og overhørte 3 børn (ca 10-11år) som snakkede om at den ene af dem skulel have bøjle på og aaaalt det han så ikke kunne. Han måtte ikke drikke ditten, han måtte ikke spise datten, hele hans mund ville bløde konstant, han ville hænge fast i ting ( :gruble: ). Jeg endte med at snakke med dem i 10 minutters tid om at det altså ikke var så slemt.
Måske din dreng har hørt noget ligende fra hans venner som hjælper med på at gøre ham ked af det?

Ellers som Happy siger så kan det laves noget så fint nu til dags og jeg husker selv hvordan mit forbrug af voks på indersiden af munden hjalp en del når det endelig nappede.

Sikke en omgang :nerve: Jeg vil bestemt også mene du er kvalificeret til at svare!

Han har allerede ganebøjlen på, og der er da en del restriktioner på hvad han kan og må spise, men det kan han godt leve med. Det er mere at den generer ham ret meget - den laver aftryk i hans tunge, og det gør ondt, og man kan ikke putte voks på. Det hjalp ellers godt i kinden.
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: Er der nogle (tand)bøjle-eksperter herinde?

Indlægaf Charly » 13. jul 2017, 13:28

Rapfisk skrev:Ganebøjle og togskinner er generende på to forskellige måder. Hvis ganebøjlen er fast på den måde, at han ikke selv kan tage den ud, tror jeg bestemt, at togskinner vil føles som en lettelse. Jeg havde tre forskellige ganebøjler - med nakketræk, til at udvide ganen og til sidst til at holde togskinnernes arbejde på plads.

Hvad angår ganebøjler, så er man inde at rode med meget større ting, så man kan være øm eller have ondt i hele munden. Med togskinnerne var det min oplevelse, at ømheden var mere lokal i tandkødet (jeg havde i over- og undermunden samtidig).

For mig var togskinner ubehagelige, fordi de var ru i overfladen og var svære at holde rene. Jeg ved, at der er kommet nye typer, så man kan håbe, at det er blevet bedre.

Den er nemlig så han ikke selv kan tage den ud, og han havde så ondt i munden og i hovedet, da han havde fået den på, og ja den generer ham ret meget og giver stadig smerter nogle gange.

Så jeg håber at han får samme oplevelse af at togskinnerne er bedre (og så håber jeg at de er nemmere at holde rene end før i tiden).

Generelt er han nok også ked af at den ikke bare skal af, men at der skal pilleroderages endnu mere ved ham, han er i forvejen meget lidt begejstret for læger og tandlæger og al deres væsen.
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Er der nogle (tand)bøjle-eksperter herinde?

Indlægaf Persnikedy » 13. jul 2017, 13:33

Charly skrev:Sikke en omgang :nerve: Jeg vil bestemt også mene du er kvalificeret til at svare!

Han har allerede ganebøjlen på, og der er da en del restriktioner på hvad han kan og må spise, men det kan han godt leve med. Det er mere at den generer ham ret meget - den laver aftryk i hans tunge, og det gør ondt, og man kan ikke putte voks på. Det hjalp ellers godt i kinden.


Måske er det så netop noget at spille lidt på? det med at der her kan bruges voks og at det istedet for tungen er ude ved kinderne.
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: Er der nogle (tand)bøjle-eksperter herinde?

Indlægaf Charly » 13. jul 2017, 13:46

Persnikedy skrev:
Charly skrev:Sikke en omgang :nerve: Jeg vil bestemt også mene du er kvalificeret til at svare!

Han har allerede ganebøjlen på, og der er da en del restriktioner på hvad han kan og må spise, men det kan han godt leve med. Det er mere at den generer ham ret meget - den laver aftryk i hans tunge, og det gør ondt, og man kan ikke putte voks på. Det hjalp ellers godt i kinden.


Måske er det så netop noget at spille lidt på? det med at der her kan bruges voks og at det istedet for tungen er ude ved kinderne.

Ja, det var en god ide!
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Er der nogle (tand)bøjle-eksperter herinde?

Indlægaf Hunkat » 13. jul 2017, 13:53

Jeg har også haft begge dele (og fik trukket tænder ud for at gøre plads) og jeg synes personligt togskinner var bedre end ganebøjle. Men det er også meget forskelligt. Som flere andre nævner så er det to slags irriterende. Bøjle er bare pisseirriterende! Jeg fik rettet til mange gange, jeg har noget været til specialtandlæge for 200-250.000 i årenes løb.

På den lyse side så synes jeg hurtigt man vænner sig til togskinner, det 'forsvinder' ligesom i bevidstheden, lidt ligesom briller. Sådan havde jeg det aldrig med ganebøjlen. Restriktionerne på hvad man må spise er også færre som jeg husker det. Hvis han skal have elastikker så er det lidt bøvlet i starten med det vænner man sig hurtigt til og det gør mindre ondt at stramme med elastikker end at få justeret hele bøjlen.

Det siger måske ikke så meget når man er 12 men jeg har aldrig mødt en voksen som ikke var glad for at de havde fået ordnet deres tænder som barn selvom det er mega nederen mens det står på.

Måske ville det hjælpe hvis der var noget at se frem til? F.eks, kan han få bøjlen af inden konfirmation eller lignende mærkedag?
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Er der nogle (tand)bøjle-eksperter herinde?

Indlægaf Myresluger » 13. jul 2017, 17:53

Mine unger har togskinner. De er blevet opfordret til at tygge sukkerfrit tyggegummi - det kan fungere ligesom voksen.

Mine unger går til tandlæge hver måned og har næsten altid rigtig ondt når bøjlen er blevet strammet. Så du skal nok ikke love at det gør mindre ondt. Fordelen er at tandlægen anbefaler is når bøjlen er blevet justeret.
2
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: Er der nogle (tand)bøjle-eksperter herinde?

Indlægaf Charly » 13. jul 2017, 19:43

Tak for jeres input. Vi lover aldrig! at det ikke gør ondt. Han skal kunne stole på os, så vi er altid ærlige omkringr læge- og tandlægebesøg. Vi kan kun sige at vi tror at det er mindre generende med togskinner.

Vi ved desværre ikke hvornår bøjlen skal helt af, for det kan de simpelthen ikke sige noget om. Men is hjalp gevaldigt på humøret og så har han fået lovning på st måtte tæve bøjlen med en hammer, når den er kommet af - det peppede ham også en del op :-D
1

Tilbage til "Helbred"