Går du til tandlæge?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.

Går du til tandlæge regelmæssigt?

Ja
114
92%
Nej
10
8%
 
Afgivne stemmer: 124
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12377

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf Guilded_Lily » 20. maj 2017, 07:04

Jeg kommer kun af sted, hvis jeg bliver indkaldt - jeg har ekstrem tandlægeskræk, så jeg sætter ikke min ben der, hvis ikke jeg SKAL. For tre år siden fik jeg betændelse ved en visdomstand, og det var første besøg i 11 år. Tandlægen foreslog, de sørgede for at indkalde mig, så jeg kom en-to gange om året. Det fungerede, men nu har de ikke indkaldt i lidt over et år = jeg har ikke været af sted.

Og det er virkelig dumt, for jeg har ret svage tænder, så stort set alle kindtænder er fyldt med amalgam og der er plastik mellem mine fortænder. Og jeg er egentlig ret sikker på, jeg har et nyt hul mellem nogle fortænder. Men jeg får koldsved, kvalme og bliver svimmel bare ved at gå ind i en opgang, hvor en tandlæge huserer.
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf Annione » 20. maj 2017, 07:11

Hvert halve år. Og hver 2-3. gang er der bonus... for tandlægen.

Sidst havde jeg knækket et stykke af min visdomstand, én af dem jeg rent faktisk tygger med. 1500 bobs. Og alligevel er jeg tilfreds. Der var jo ikke knækket noget af 2 tænder.
Ja, jeg har hele mit liv haft lortetænder. Tak til barndomstandlægen, som jeg har mistænkt for at score kassen på mig. Jeg var traumatiseret i mange år og græd som pisket, når jeg lå på briksen.
Sidst blev jeg boret i uden bedøvelse - og det gjorde næsten ikke ondt :rock:
1
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf Lurende Peber » 20. maj 2017, 07:20

Hvert halve år.
Har lidt rigeligt tandsten og nogle gamle sølvplomber, der lige holdes øje med.
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf girl_beat » 20. maj 2017, 07:25

Jeg sprang et par tandeftersyn over i min fattige studietid, men ellers passer jeg det årlige eftersyn. De senere år har jeg måtte afsted 'akut' med smerter fra henh. en tandrod og en visdomstand, så der var ikke rigtigt nogen vej udenom :)

Nu arbejder jeg selv i branchen og ved en masse om tandlægers arbejde og det udstyr, de bruger. Det gør det selvfølgelig sjovere selv at gå til tandlæge, selvom man har hørt en masse interne skræk-historier :slem:
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf Rapfisk » 20. maj 2017, 07:35

Jeg bestiller tid, når jeg har været der, så der går ca. 8 måneder imellem. Jeg får ikke huller, men danner let tandsten, og min emalje er ret modtagelig for te- og kaffepletter.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf Sophies-mor » 20. maj 2017, 07:40

Jeg går hyppigt til tandlæge.
Gamle skader gør, at jeg går der tit.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf HappyHippo » 20. maj 2017, 08:55

Fra jeg var 17-27 var jeg ikke til tandlægen, fordi jeg var ung og dum og derefter simpelthen ikke turde. Hvis jeg havde 12 huller osv.
Det viste sig så, jeg ingen huller havde og alt var fint.

Nu går jeg regelmæssigt til tandlæge
1
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf Tata » 20. maj 2017, 10:20

Jep. Er afsted til tjek og tandrens hver 4 måned. For at forebygge problemer med mit tandkød. Jeg har leddegigt og er derfor i risiko for at få problemer med tænderne/tandkødet. Derudover har jeg en emalje der er modtagelig for te/farvet mad, og sidst men ikke mindst er jeg forfængelig, og vil gerne holde mine tænder pæne og sunde og ikke mindst hvide :D
1
Timian :lun:
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf musling » 20. maj 2017, 12:11

Nej :blush2:

Har den vildeste tandlægeskræk. Er det mon svar nok?

Jeg ved godt det er dumt. Men kan virkelig ikke få mig selv overtalt.

Da jeg blev 18 og selv skulle til at betale holdt mine regelmæssige besøg op. Jeg har virkelig haft ufatteligt mange uheldige oplevelser ved børnetandlægen.
Ved første besøg fik jeg konstateret 7 huller = virkeligt dårlige mælketænder. Og underligt nok blev der boret og fyldt i dem _alle_!
Jeg skulle, vist som den eneste i klassen, ned til tandlægen hver måned for at 'lære' at børste virkeligt skæve tænder.
Fik bøjle på i 4!! måneder, så skulle de åbenbart sidde pænt. Det gjorde de ikke og det gør de stadig ikke. Inden da fik jeg da lige rykket 4 blivende tænder ud - på 1 gang.
.. for bare at nævne nogle af de grumme oplevelser.

I midt 20'erne fik jeg en dag vildt ondt i kæben. Jeg prøvede at slå det hen med smertestillende, men måtte indse, at en tandlæge skulle der til.
Jeg kom derned - tandlægen konstaterede et stort hul i en visdomstand og den skulle ud. Jeg bad panisk om en tid, så jeg kunne vænne mig til tanken, men der var ingen kære lille mor. Den skulle ud. Nu!
Siden fulgte yderligere 2 udtagne visdomstænder, hvoraf den ene blev opereret. :whine:

Har stadig 1 visdomstand OG DE FÅR DEN IKKE! Min! Med mindre der opstår smerter, naturligvis. Så opsøger jeg en stof-sælger, doper mig helt skæv, så jeg kan grine mig igennem tandlægebesøget. Ej. Det gør jeg nok ikke. Men får jeg problemer, så ved jeg godt, hvad der skal ske. Sådan er det.

Jeg ved godt jeg bør kommer afsted.
Sidst jeg var afsted (omkring 10, måske kun 8 år siden) fik jeg dog ros for mine tænder. At jeg (bortset fra den visdomstand, som jeg ikke kunne komme til) ikke havde haft nogle huller i mine blivende 'voksentænder'.
Det lever jeg lidt højt på - velvidende, at jeg jo nok bør. Ja det bør jeg. Men der er så meget jeg bør. :gammel: :blush2:
1
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14373

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf Mangoness » 20. maj 2017, 12:47

Jeg går til tandlæge regelmæssigt en gang om året :)
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6597

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf Sophaya » 20. maj 2017, 13:55

Jeg går til tandlæge hvert år - forebyggende. Har (7-9-13) aldrig haft hverken huller eller andet bøvl.
1
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf girl_beat » 20. maj 2017, 15:46

musling skrev:Nej :blush2:

I midt 20'erne fik jeg en dag vildt ondt i kæben. Jeg prøvede at slå det hen med smertestillende, men måtte indse, at en tandlæge skulle der til.
Jeg kom derned - tandlægen konstaterede et stort hul i en visdomstand og den skulle ud. Jeg bad panisk om en tid, så jeg kunne vænne mig til tanken, men der var ingen kære lille mor. Den skulle ud. Nu!:


Nu klippede jeg lige i dit indlæg, men at 'gennemtvinge' noget hos en patient på den måde er virkelig ikke ok :boo:

Et lille pip til de af jer, som har haft dårlige minder/erfaringer med skoletandlægen: som en del af tandlægeuddannelsen SKAL tandlægerne arbejde minimum 6 mdr. i det kommunale. Det betyder, at mange (bestemt ikke alle!) i skoletandpleje har temmelig ringe erfaring og gefühl med dét, de laver, fordi de nyudklækkede tandlæger gerne vil have den del overstået, så de kan komme hurtigt ud i en rigtig praksis. Så det kan være, at I har været uheldige med tandlægen dengang, men der er stor sandsynlighed for, at I møder en mere kompetent og engageret én, når I går til tandlægen i dag :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf musling » 20. maj 2017, 16:41

girl_beat skrev:
musling skrev:Nej :blush2:

I midt 20'erne fik jeg en dag vildt ondt i kæben. Jeg prøvede at slå det hen med smertestillende, men måtte indse, at en tandlæge skulle der til.
Jeg kom derned - tandlægen konstaterede et stort hul i en visdomstand og den skulle ud. Jeg bad panisk om en tid, så jeg kunne vænne mig til tanken, men der var ingen kære lille mor. Den skulle ud. Nu!:


Nu klippede jeg lige i dit indlæg, men at 'gennemtvinge' noget hos en patient på den måde er virkelig ikke ok :boo:

Et lille pip til de af jer, som har haft dårlige minder/erfaringer med skoletandlægen: som en del af tandlægeuddannelsen SKAL tandlægerne arbejde minimum 6 mdr. i det kommunale. Det betyder, at mange (bestemt ikke alle!) i skoletandpleje har temmelig ringe erfaring og gefühl med dét, de laver, fordi de nyudklækkede tandlæger gerne vil have den del overstået, så de kan komme hurtigt ud i en rigtig praksis. Så det kan være, at I har været uheldige med tandlægen dengang, men der er stor sandsynlighed for, at I møder en mere kompetent og engageret én, når I går til tandlægen i dag :)


Ved ikke hvordan det var dengang - men det var stort set de samme tandlæger i min skoletandlæge i alle de år jeg gik der. Og det var stort set altid den samme, man kom ind til.

Nej, du har nok egentlig ret i, at det ikke er i orden at gennemtvinge noget. Slet ikke, når man er så panisk. Men hun understregede, at hun ikke kunne give mig smertestillende, der kunne holde smerten væk og at hun derfor var nødt til at gøre noget her og nu.
Set i bakspejlet kan jeg godt se, at det lyder rigtigst, men måske ikke særlig fin behandling af en patient.
Ved dog, at hun ikke er i det tandlægehus mere. Hvorfor ved jeg ikke - men så risikerer jeg da ikke at løbe ind i hende igen. :(
1
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf Prosperity74 » 20. maj 2017, 19:05

Jeg går til tandlæge en gang om året, tandlægen har vurderet at det er nok, da jeg sjældent har huller. Når indkaldelsen kommer kan jeg godt trække det lidt.
Men synes at det er træls at det skal være dyrt at gå til tandlæge :tie:
1
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf superboa » 20. maj 2017, 19:21

Jeg runder tandlægen hvert halve år - og inden jeg går derfra igen, har jeg fået en ny tid til et halvt år senere :)
1

Tilbage til "Helbred"