Cyste på ovarier

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5556

Cyste på ovarier

Indlægaf Luffegås » 21. apr 2017, 10:36

Jeg er blevet scannet pga. mistanke om nyresten da jeg både havde blod i urin og smerter og alt det der.
Da jeg for nogen år siden fik slået min milt, udviklede der sig en cyste på et par cm. i milten, så den søde nye fantastiske læge ville lige tjekke den med også, om den har det godt.

I dag ringede jeg så for at få svar på scanningen og det var lægesekretæren der gav mig svarene:
LS: Du har ingen nyresten, alt er fint i nyrerne..
mig:Fint
LS: Du har fået scannet milten også?
mig: Ja
LS: Jeg kan se de skriver der er uændrede forhold
Mig: tænkte jeg nok...
LS: Og der er også uændrede forhold på din cyste på ovarien
Mig: øøh hvad er der??
LS: .....Det vidste du ikke kan jeg høre...
Mig: Nej, ikke liiige..
LS: Ved du hvad, tror du ikke liiige vi skal bestille en tid, du kan få en om 14 dage. Det bliver inde ved en anden end den nye, for den nye er stoppet igen...


Så dobbeltpis, den bedste læge jeg nogensinde har mødt er stoppet, og jeg har nu flere ting i min hule end jeg lige synes jeg har plads til både fysisk og mentalt. Min kæreste og jeg står til at skulle forsøge på at få mig gjort gravid i de her dage, og nu kan jeg godt frygte lidt for det ene og det andet.
14 dage er uffattelig lang tid, men sådan er det med et populært lægehus. Er der nogen herinde der kan komme med erfaringer, både gode og dårlige, og sætte mig lidt ned på jorden igen hvad angår fremtiden?
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Cyste på ovarier

Indlægaf sansera » 21. apr 2017, 10:58

Har ingen erfaringer med det men sender :kram:
0
Brugeravatar
Nyc
Indlæg: 125
Tilmeldt: 8. jan 2017, 21:59
Kort karma: 6
Likede indlæg: 46

Re: Cyste på ovarier

Indlægaf Nyc » 21. apr 2017, 13:04

Jeg har en vandcyste nu, der er ikke lige umiddelbart planer om noget med den.
Tidligere har jeg fået fjernet en og blev gravid lige efter.
1
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5556

Re: Cyste på ovarier

Indlægaf Luffegås » 22. apr 2017, 10:41

hvor er det godt at høre :) Så skal jeg ikke være helt bange.
Fandt ud af min mor har været opereret for det for over 20 år siden.
Som sagt er jo heller ikke en gene, jeg kan jo hele tiden mærke min venstre side pga. miltcysten, så det er ikke ekstra, og jeg havde faktisk glemt det lidt, så jeg er ikke helt ude af den, men er da bare spændt på hvordan det aldrig har været nævnt eller noget. Venter på min journal kommer online, kunne jo være hun havde læst forkert.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Nuttegris
Indlæg: 779
Tilmeldt: 21. dec 2015, 05:46
Kort karma: 53
Likede indlæg: 818

Re: Cyste på ovarier

Indlægaf Nuttegris » 22. apr 2017, 14:45

Jeg fik pludselig meget uregelmæssig mens og det viste sig at være en vandcyste på den ene æggestok. Der skulle ikke gøres noget og da jeg blev scannet en måned senere var den væk.
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5556

Re: Cyste på ovarier

Indlægaf Luffegås » 22. apr 2017, 16:22

Nuttegris skrev:Jeg fik pludselig meget uregelmæssig mens og det viste sig at være en vandcyste på den ene æggestok. Der skulle ikke gøres noget og da jeg blev scannet en måned senere var den væk.

Sjovt, sidste mens gik jeg faktisk nogle dage over tid hvilket ikke er normalt for mig, det er et år siden jeg stoppede med at bruge hormon-prævention
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Chrisolade
Indlæg: 23
Tilmeldt: 21. apr 2016, 19:19
Kort karma: 1
Likede indlæg: 17

Re: Cyste på ovarier

Indlægaf Chrisolade » 23. apr 2017, 16:01

Jeg har haft en del cyster. De fleste forsvandt af sig selv igen. Har en enkelt gang fået fernet dem via kikkertoperation, men det var for at tage væv til biopsi - bare for en sikkerhedsskyld. Alt var fint. Jeg har oplevet to gange at en cyste er sprunget - det gør afsindigt ondt, men ellers er der ingen gener fra cysterne. Jeg tror rigtig mange kvinder har vandcyster uden selv at vide det :)
1
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5556

Re: Cyste på ovarier

Indlægaf Luffegås » 23. apr 2017, 16:37

Chrisolade skrev:Jeg har haft en del cyster. De fleste forsvandt af sig selv igen. Har en enkelt gang fået fernet dem via kikkertoperation, men det var for at tage væv til biopsi - bare for en sikkerhedsskyld. Alt var fint. Jeg har oplevet to gange at en cyste er sprunget - det gør afsindigt ondt, men ellers er der ingen gener fra cysterne. Jeg tror rigtig mange kvinder har vandcyster uden selv at vide det :)

Hvordan har du haft opdaget du har haft dem? :)
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Cyste på ovarier

Indlægaf Evapeva » 30. apr 2017, 18:02

Jeg har engang fået konstateret en vandcyste (tæt?) på æggestokken, fordi jeg blev scannet tidligt i min første graviditet. Dvs. at jeg allerede havde den inden, jeg blev gravid. Den lille sucker voksede dog sideløbende med baby, så jeg fik til sidst prikket hul på den i uge 24, fordi den generede mig og ikke ville briste af sig selv, tilsyneladende. Den var på det tidspunkt 6 x 6 cm og indeholdt 40 ml vand. Så ved du lissom dét. :D
Men de sagde, at der intet farligt var i at have sådan en fætter, mens man er gravid. Så det tror jeg bestemt heller ikke, du skal tro, at det er under babymaking. :)
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Cyste på ovarier

Indlægaf Evapeva » 30. apr 2017, 18:04

Ih, glemte at nævne, at der også blev spottet én her ved min tredje graviditet - igen ved en tidlig scanning. Den var 3 x 3 cm, da jeg var i uge 7. Til nakkefoldsscanning var den vokset lidt, og til 20-ugers-scanningen var den forsvundet. :D Yay!
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Chrisolade
Indlæg: 23
Tilmeldt: 21. apr 2016, 19:19
Kort karma: 1
Likede indlæg: 17

Re: Cyste på ovarier

Indlægaf Chrisolade » 3. maj 2017, 16:19

Luffegås skrev:
Chrisolade skrev:Jeg har haft en del cyster. De fleste forsvandt af sig selv igen. Har en enkelt gang fået fernet dem via kikkertoperation, men det var for at tage væv til biopsi - bare for en sikkerhedsskyld. Alt var fint. Jeg har oplevet to gange at en cyste er sprunget - det gør afsindigt ondt, men ellers er der ingen gener fra cysterne. Jeg tror rigtig mange kvinder har vandcyster uden selv at vide det :)

Hvordan har du haft opdaget du har haft dem? :)


Dem der sprang, opdagede jeg pga smerterne ;) De andre er opdaget ved ultralydsundersøgelser. Min gynækolog fandt nogle ved mit første besøg, og siden er jeg blevet undersøgt regelmæssigt :)
1

Tilbage til "Helbred"