Andre med tinnitus?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 15. mar 2018, 05:55

De af jer, der hører flere lyde - ændrer det sig også i perioder? Altså kan I godt opleve, at repertoiret udvider sig, om jeg så må sige, og at nogle af de nye lyde så forsvinder igen på et senere tidspunkt?

I disse dage er jeg godt nok lidt udfordret, for der er kommet mindst 2 nye lyde til, der lader til at være kommet for at blive. Det frustrerer mig meget, at jeg ikke kan forklare hvorfor.

Min veninde oplever en klar sammenhæng mellem fx kvaliteten af hendes søvn og så hendes susen for ørerne. Det gør jeg slet ikke. Det eneste nogenlunde forudsigelige er, at mit bliver slemt, hvis jeg kører meget i bil (hvis jeg er chaufføren - jeg går ud fra at det har noget med spændinger at gøre). Derudover kan jeg sådan set ikke se noget mønster, og det er SÅ frustrerende! Der kommer bare mere og mere til uden at jeg kan gøre en skid. Hvis det bare var forblevet sådan som jeg oplevede det de første måneder, tror jeg, at jeg havde glemt alt om det nu eller i hvert fald havde følt minimalt til det i min hverdag.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Bøtte » 15. mar 2018, 13:53

Fræksak skrev:
Bøtte skrev:
Fræksak skrev:Jeg oplever noget lige for tiden, der er lidt svært at forklare. Når nogen taler eller maskiner larmer, eller nogen tramper i gulvet, får jeg samme lyd som hvis en klokke ringede i mit højre øre sådan lige et kvart sekund forsinket. Altså andre lyde udløser denne ringen i mit øre. Jeg synes som sådan ikke jeg oplever nogen forvrængen eller andet af den eksisterende lyd, det er bare som om al lyd bliver efterfulgt af denne klang.

Er der nogen af jer andre, der har oplevet noget lignende?

Det er helt mærkeligt, for normalt opsøger jeg gerne lidt larm så jeg ikke hører tinitussen, men lige i disse dage er det faktisk rarere at være i stilhed.


Jeg har oplevet noget der minder om. Høje lyde udløste en slags hyletone. Fx lyden af mine børn, hvis de blev hysteriske, eller bestik, der blev slået i tallerkenen, bare generelt høje, lyse toner.
Første gang havde jeg det et par uger. Anden gang kun et par dage.


Det havde jeg helt glemt igen. Mit gik væk efter et par dage - rart nok, for det var faktisk lidt belastende!

Bøtte, har dit været det samme før og efter børn?

I dette private ( ;) ) forum kan jeg afsløre, at jeg i denne uge faktisk har taget et par graviditetsteste, og det fik mig virkelig til at spekulere over, om jeg overhovedet kunne overskue en baby, der skriger mig ind i hovedet på alle tider af døgnet. Jeg havde ikke tinnitus, da jeg var småbørnsmor (mine piger er 8 og 12 nu), og jeg blev dødsensangst ved tanken om, at det at have en baby med skrigeri og søvnmangel osv skulle forværre tinnitussen (det viste sig så at være en ubegrundet frygt, for testene var bragende negative).

Men hvordan var/er det for dig at have T sammen med helt små børn?



Min tinnitus er jo ikke ‘klassisk’. Men et resultat af kronisk væske, så ved ikke om det ændrer noget.
Men vores børn har aldrig skreget i mere end 10-15 min af gangen. Vi har aldrig have aftener, hvor de bare har grædt og grædt, så det har faktisk ikle været noget jeg har tænkt over. Men jeg et par gange hentet i børnehave og tænkt ‘godt jeg ikke er pædagog’.

Jeg fik først tinnitus efter vi fik det første barn, men har det har ikke ændret sig fra før vi fik nr 2 tll bagefter.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 15. mar 2018, 14:33

Bøtte skrev:
Fræksak skrev:
Bøtte skrev:
Fræksak skrev:Jeg oplever noget lige for tiden, der er lidt svært at forklare. Når nogen taler eller maskiner larmer, eller nogen tramper i gulvet, får jeg samme lyd som hvis en klokke ringede i mit højre øre sådan lige et kvart sekund forsinket. Altså andre lyde udløser denne ringen i mit øre. Jeg synes som sådan ikke jeg oplever nogen forvrængen eller andet af den eksisterende lyd, det er bare som om al lyd bliver efterfulgt af denne klang.

Er der nogen af jer andre, der har oplevet noget lignende?

Det er helt mærkeligt, for normalt opsøger jeg gerne lidt larm så jeg ikke hører tinitussen, men lige i disse dage er det faktisk rarere at være i stilhed.


Jeg har oplevet noget der minder om. Høje lyde udløste en slags hyletone. Fx lyden af mine børn, hvis de blev hysteriske, eller bestik, der blev slået i tallerkenen, bare generelt høje, lyse toner.
Første gang havde jeg det et par uger. Anden gang kun et par dage.


Det havde jeg helt glemt igen. Mit gik væk efter et par dage - rart nok, for det var faktisk lidt belastende!

Bøtte, har dit været det samme før og efter børn?

I dette private ( ;) ) forum kan jeg afsløre, at jeg i denne uge faktisk har taget et par graviditetsteste, og det fik mig virkelig til at spekulere over, om jeg overhovedet kunne overskue en baby, der skriger mig ind i hovedet på alle tider af døgnet. Jeg havde ikke tinnitus, da jeg var småbørnsmor (mine piger er 8 og 12 nu), og jeg blev dødsensangst ved tanken om, at det at have en baby med skrigeri og søvnmangel osv skulle forværre tinnitussen (det viste sig så at være en ubegrundet frygt, for testene var bragende negative).

Men hvordan var/er det for dig at have T sammen med helt små børn?



Min tinnitus er jo ikke ‘klassisk’. Men et resultat af kronisk væske, så ved ikke om det ændrer noget.
Men vores børn har aldrig skreget i mere end 10-15 min af gangen. Vi har aldrig have aftener, hvor de bare har grædt og grædt, så det har faktisk ikle været noget jeg har tænkt over. Men jeg et par gange hentet i børnehave og tænkt ‘godt jeg ikke er pædagog’.

Jeg fik først tinnitus efter vi fik det første barn, men har det har ikke ændret sig fra før vi fik nr 2 tll bagefter.


Jeg tænker lidt, at tinnitus vel er lige irriterende uanset om man har det pga væske eller andet? Har du perioder, hvor dit er væk, hvis væskestanden falder (havde jeg nær sagt)?

Dejligt i hvert fald, at det ikke har gjort det værre med babyer :kys:
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Bøtte » 15. mar 2018, 21:56

Fræksak skrev:
Bøtte skrev:
Fræksak skrev:
Bøtte skrev:
Fræksak skrev:Jeg oplever noget lige for tiden, der er lidt svært at forklare. Når nogen taler eller maskiner larmer, eller nogen tramper i gulvet, får jeg samme lyd som hvis en klokke ringede i mit højre øre sådan lige et kvart sekund forsinket. Altså andre lyde udløser denne ringen i mit øre. Jeg synes som sådan ikke jeg oplever nogen forvrængen eller andet af den eksisterende lyd, det er bare som om al lyd bliver efterfulgt af denne klang.

Er der nogen af jer andre, der har oplevet noget lignende?

Det er helt mærkeligt, for normalt opsøger jeg gerne lidt larm så jeg ikke hører tinitussen, men lige i disse dage er det faktisk rarere at være i stilhed.


Jeg har oplevet noget der minder om. Høje lyde udløste en slags hyletone. Fx lyden af mine børn, hvis de blev hysteriske, eller bestik, der blev slået i tallerkenen, bare generelt høje, lyse toner.
Første gang havde jeg det et par uger. Anden gang kun et par dage.


Det havde jeg helt glemt igen. Mit gik væk efter et par dage - rart nok, for det var faktisk lidt belastende!

Bøtte, har dit været det samme før og efter børn?

I dette private ( ;) ) forum kan jeg afsløre, at jeg i denne uge faktisk har taget et par graviditetsteste, og det fik mig virkelig til at spekulere over, om jeg overhovedet kunne overskue en baby, der skriger mig ind i hovedet på alle tider af døgnet. Jeg havde ikke tinnitus, da jeg var småbørnsmor (mine piger er 8 og 12 nu), og jeg blev dødsensangst ved tanken om, at det at have en baby med skrigeri og søvnmangel osv skulle forværre tinnitussen (det viste sig så at være en ubegrundet frygt, for testene var bragende negative).

Men hvordan var/er det for dig at have T sammen med helt små børn?



Min tinnitus er jo ikke ‘klassisk’. Men et resultat af kronisk væske, så ved ikke om det ændrer noget.
Men vores børn har aldrig skreget i mere end 10-15 min af gangen. Vi har aldrig have aftener, hvor de bare har grædt og grædt, så det har faktisk ikle været noget jeg har tænkt over. Men jeg et par gange hentet i børnehave og tænkt ‘godt jeg ikke er pædagog’.

Jeg fik først tinnitus efter vi fik det første barn, men har det har ikke ændret sig fra før vi fik nr 2 tll bagefter.


Jeg tænker lidt, at tinnitus vel er lige irriterende uanset om man har det pga væske eller andet? Har du perioder, hvor dit er væk, hvis væskestanden falder (havde jeg nær sagt)?

Dejligt i hvert fald, at det ikke har gjort det værre med babyer :kys:


Ja, har haft korte perioder, hvor det er væk, faktisk er det meget lavt på det ene øre pt, så det generer slet ikke. Og generelt er det ret lavt pt fordi væsken har været næsten væk på det sidste.

Det er selvfølgelig altid træls uanset årsag, men jeg har på fornemmelsen at mit måske er knap så slemt, som andre i tråden.

Men når jeg så har meget væske, er det virkelig slemt, men det er nok også i kombination med at hørelsen bliver nedsat af væsken.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 20. mar 2018, 05:18

Jeg skal virkelig berolige mig selv her til morgen. Jeg plejer at have diverse lyde, men de har ligesom været diffuse og er hurtigt forsvundet ind i hovedet igen, når jeg er stået op og gået i gang med dagen. Det har kun været den der hvislen, der har været der om dagen, og så engang imellem lidt kirkeklokker eller en svag prøvetone i baggrunden, men de er kommet og gået og jeg har hurtigt sluppet fokus på dem, fordi de jo altså forsvinder igen.

De sidste par dage har jeg haft en mere vedholdende og konstant tone i stil med prøvebilledetonen. Forskellen er bare, at den har været der hele tiden - stadig i baggrunden, dog, men lidt tydeligere end normalt. Her til morgen var den så også i det andet øre, så jeg for første gang har præcis samme tone i begge ører. Det er ret overvældende og fylder hele hovedet, hvis jeg lytter til den.

Jeg forstår det ikke. Jeg synes, der er rimeligt ro på i mit liv. Jeg arbejder deltids, min mand og jeg har det godt sammen. Økonomien er glimrende. Vi har udfordringer med vores døtre, men ikke noget der fylder så jeg er stresset over det. Vi får hjælp til det. Jeg er overvægtig, men får da lidt lys og luft og motion ved at gå et par kilometer om dagen eller cykle de 10 der er til og fra arbejde. Jeg spiser vitaminer og fiskeolie og trives egentlig fint, selv om jeg har tendens til depression og angst.

Jeg sad i går og så - for første gang - et par youtubeklip med folk, der har overkommet/lært at leve med tinnitussen, og jeg gik glad i seng.

Det er første gang meget længe, at jeg panikker for alvor over det her. Nu skal jeg op og i gang med pigerne, og det afleder mig nok lidt, men jeg bliver så ked af, at det tilsyneladende kun går én vej. Jeg forstår ikke, hvorfor det er sådan :(.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 20. mar 2018, 22:11

Fræksak skrev:Jeg skal virkelig berolige mig selv her til morgen. Jeg plejer at have diverse lyde, men de har ligesom været diffuse og er hurtigt forsvundet ind i hovedet igen, når jeg er stået op og gået i gang med dagen. Det har kun været den der hvislen, der har været der om dagen, og så engang imellem lidt kirkeklokker eller en svag prøvetone i baggrunden, men de er kommet og gået og jeg har hurtigt sluppet fokus på dem, fordi de jo altså forsvinder igen.

De sidste par dage har jeg haft en mere vedholdende og konstant tone i stil med prøvebilledetonen. Forskellen er bare, at den har været der hele tiden - stadig i baggrunden, dog, men lidt tydeligere end normalt. Her til morgen var den så også i det andet øre, så jeg for første gang har præcis samme tone i begge ører. Det er ret overvældende og fylder hele hovedet, hvis jeg lytter til den.

Jeg forstår det ikke. Jeg synes, der er rimeligt ro på i mit liv. Jeg arbejder deltids, min mand og jeg har det godt sammen. Økonomien er glimrende. Vi har udfordringer med vores døtre, men ikke noget der fylder så jeg er stresset over det. Vi får hjælp til det. Jeg er overvægtig, men får da lidt lys og luft og motion ved at gå et par kilometer om dagen eller cykle de 10 der er til og fra arbejde. Jeg spiser vitaminer og fiskeolie og trives egentlig fint, selv om jeg har tendens til depression og angst.

Jeg sad i går og så - for første gang - et par youtubeklip med folk, der har overkommet/lært at leve med tinnitussen, og jeg gik glad i seng.

Det er første gang meget længe, at jeg panikker for alvor over det her. Nu skal jeg op og i gang med pigerne, og det afleder mig nok lidt, men jeg bliver så ked af, at det tilsyneladende kun går én vej. Jeg forstår ikke, hvorfor det er sådan :(.



Jeg ved godt det ikke er nogen trøst men kan sige at mit er også blevet lidt værre og jeg ved virkelig hellere ikke hvorfor for jeg har afskærmet mig alt høj lyd i et stykke tid nu :( Så du er ikke alene i at være frustreret og et stort spørgsmålstegn.

Og det er svært at huske tilbage på samtaler med ørelæger og audilogopæd hvor jeg gentagende gange har fået at vide at det ikke bliver værre, men at lyden som regel bliver bedre med tiden. Hvornår sker det lige tænker jeg?
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 21. mar 2018, 05:07

zembra1986 skrev:
Fræksak skrev:Jeg skal virkelig berolige mig selv her til morgen. Jeg plejer at have diverse lyde, men de har ligesom været diffuse og er hurtigt forsvundet ind i hovedet igen, når jeg er stået op og gået i gang med dagen. Det har kun været den der hvislen, der har været der om dagen, og så engang imellem lidt kirkeklokker eller en svag prøvetone i baggrunden, men de er kommet og gået og jeg har hurtigt sluppet fokus på dem, fordi de jo altså forsvinder igen.

De sidste par dage har jeg haft en mere vedholdende og konstant tone i stil med prøvebilledetonen. Forskellen er bare, at den har været der hele tiden - stadig i baggrunden, dog, men lidt tydeligere end normalt. Her til morgen var den så også i det andet øre, så jeg for første gang har præcis samme tone i begge ører. Det er ret overvældende og fylder hele hovedet, hvis jeg lytter til den.

Jeg forstår det ikke. Jeg synes, der er rimeligt ro på i mit liv. Jeg arbejder deltids, min mand og jeg har det godt sammen. Økonomien er glimrende. Vi har udfordringer med vores døtre, men ikke noget der fylder så jeg er stresset over det. Vi får hjælp til det. Jeg er overvægtig, men får da lidt lys og luft og motion ved at gå et par kilometer om dagen eller cykle de 10 der er til og fra arbejde. Jeg spiser vitaminer og fiskeolie og trives egentlig fint, selv om jeg har tendens til depression og angst.

Jeg sad i går og så - for første gang - et par youtubeklip med folk, der har overkommet/lært at leve med tinnitussen, og jeg gik glad i seng.

Det er første gang meget længe, at jeg panikker for alvor over det her. Nu skal jeg op og i gang med pigerne, og det afleder mig nok lidt, men jeg bliver så ked af, at det tilsyneladende kun går én vej. Jeg forstår ikke, hvorfor det er sådan :(.



Jeg ved godt det ikke er nogen trøst men kan sige at mit er også blevet lidt værre og jeg ved virkelig hellere ikke hvorfor for jeg har afskærmet mig alt høj lyd i et stykke tid nu :( Så du er ikke alene i at være frustreret og et stort spørgsmålstegn.

Og det er svært at huske tilbage på samtaler med ørelæger og audilogopæd hvor jeg gentagende gange har fået at vide at det ikke bliver værre, men at lyden som regel bliver bedre med tiden. Hvornår sker det lige tænker jeg?


Mit lagde sig heldigvis lidt igen, og frem for alt er lyden mest dominerende på det ene øre. Det kan jeg langt bedre holde ud end at lyden var helt ens på begge og fyldte mit hoved - jeg er så vant til at høre forskellige ting på hvert øre, og det kan jeg åbenbart bedre med, har jeg så fundet ud af nu :).

Det er sgu en mystisk tilstand, det her. Men Zembra, jeg læste for nylig en mindre artikel i Videnskab.dk (tror jeg det hedder?) om et nyt forsøg, man har lavet i USA, og som virkede på hele gruppen (som dog kun var på 20-30 patienter). Men resultaterne var helt utvetydige, og alle i forsøgsgruppen blev hjulpet i stor grad, hvor kontrolgruppen overhovedet ingen effekt følte. Det var noget med impulser, der skulle forstyrre fejlsignalerne i hjernen.

Selv om det er på et lille stadie og selv om det er i USA og bla bla bla er det rart, at der er håb, synes jeg. Og indtil da jeg har tænkt mig at lære at meditere og skrue op for den rolige motion (gåture bl.a.).
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 21. mar 2018, 11:42

Fræksak skrev:
zembra1986 skrev:
Fræksak skrev:Jeg skal virkelig berolige mig selv her til morgen. Jeg plejer at have diverse lyde, men de har ligesom været diffuse og er hurtigt forsvundet ind i hovedet igen, når jeg er stået op og gået i gang med dagen. Det har kun været den der hvislen, der har været der om dagen, og så engang imellem lidt kirkeklokker eller en svag prøvetone i baggrunden, men de er kommet og gået og jeg har hurtigt sluppet fokus på dem, fordi de jo altså forsvinder igen.

De sidste par dage har jeg haft en mere vedholdende og konstant tone i stil med prøvebilledetonen. Forskellen er bare, at den har været der hele tiden - stadig i baggrunden, dog, men lidt tydeligere end normalt. Her til morgen var den så også i det andet øre, så jeg for første gang har præcis samme tone i begge ører. Det er ret overvældende og fylder hele hovedet, hvis jeg lytter til den.

Jeg forstår det ikke. Jeg synes, der er rimeligt ro på i mit liv. Jeg arbejder deltids, min mand og jeg har det godt sammen. Økonomien er glimrende. Vi har udfordringer med vores døtre, men ikke noget der fylder så jeg er stresset over det. Vi får hjælp til det. Jeg er overvægtig, men får da lidt lys og luft og motion ved at gå et par kilometer om dagen eller cykle de 10 der er til og fra arbejde. Jeg spiser vitaminer og fiskeolie og trives egentlig fint, selv om jeg har tendens til depression og angst.

Jeg sad i går og så - for første gang - et par youtubeklip med folk, der har overkommet/lært at leve med tinnitussen, og jeg gik glad i seng.

Det er første gang meget længe, at jeg panikker for alvor over det her. Nu skal jeg op og i gang med pigerne, og det afleder mig nok lidt, men jeg bliver så ked af, at det tilsyneladende kun går én vej. Jeg forstår ikke, hvorfor det er sådan :(.



Jeg ved godt det ikke er nogen trøst men kan sige at mit er også blevet lidt værre og jeg ved virkelig hellere ikke hvorfor for jeg har afskærmet mig alt høj lyd i et stykke tid nu :( Så du er ikke alene i at være frustreret og et stort spørgsmålstegn.

Og det er svært at huske tilbage på samtaler med ørelæger og audilogopæd hvor jeg gentagende gange har fået at vide at det ikke bliver værre, men at lyden som regel bliver bedre med tiden. Hvornår sker det lige tænker jeg?


Mit lagde sig heldigvis lidt igen, og frem for alt er lyden mest dominerende på det ene øre. Det kan jeg langt bedre holde ud end at lyden var helt ens på begge og fyldte mit hoved - jeg er så vant til at høre forskellige ting på hvert øre, og det kan jeg åbenbart bedre med, har jeg så fundet ud af nu :).

Det er sgu en mystisk tilstand, det her. Men Zembra, jeg læste for nylig en mindre artikel i Videnskab.dk (tror jeg det hedder?) om et nyt forsøg, man har lavet i USA, og som virkede på hele gruppen (som dog kun var på 20-30 patienter). Men resultaterne var helt utvetydige, og alle i forsøgsgruppen blev hjulpet i stor grad, hvor kontrolgruppen overhovedet ingen effekt følte. Det var noget med impulser, der skulle forstyrre fejlsignalerne i hjernen.

Selv om det er på et lille stadie og selv om det er i USA og bla bla bla er det rart, at der er håb, synes jeg. Og indtil da jeg har tænkt mig at lære at meditere og skrue op for den rolige motion (gåture bl.a.).


Ja, den forskning har jeg hørt om, det er Susan Shore fra University of Michigan som står i spidsen for den forskning, men så vidt jeg har forstået er den kun henvendt til folk med somatisk tinnitus, som er tinnitus hvor man ændre i lyden/lydstyrken ved tryk i ansigtet, ved at bevæge kæben, eller andet bevægelse i ansigt/kæbe/nakke, og den kan jeg ikke. Har prøvet mange gange men min lyd ændre sig ikke ved nogle bevægelser. Apparatet er dog ikke testet på folk der ikke har somatisk tinnitus, så man kan ikke afkræfte at det måske virker på andre typer tinnitus også og det er jo så det jeg håber på.....at det også viser sig at virke på ikke-somatisk tinnitus.

De skal teste apparatet i efteråret på en større gruppe mennesker. Jeg er spændt på at følge udviklingen.

Min tinnitus fylder netop hele mit hovede og det er skrækkeligt. Oplevede da jeg forkølet for et par måneder siden at den pludselig gik ned i mine øre og det var bare sådan en rar følelse. Den føltes klart mere håndterbar da den "kun" var i ørene, men desværre gik den efter ca. 15 tilbage i mit hovede.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 24. mar 2018, 03:34

Øv, jeg føler jeg er med i en dårlig drøm lige nu :(. Jeg vågnede for lidt siden (efter en voldsom drøm) med en kraftig hyletone på det ene øre. Nu har jeg sat mig ud på badeværelset med computeren, fordi vi har en (40 år gammel) ventilation, der larmer meget, så her slapper jeg nogenlunde af indtil den lyd også bliver for meget.

Mens jeg sidder her, begynder det andet øre så også ud af det blå på en tone, der er lidt højere end det første øre.

Jeg har haft en skøn dag i går hvor lyden har været så lav, så lav, at jeg har glemt den det meste af dagen. Det er som om at hver gang jeg slapper af og glæder mig over, at det har været en god dag, skal jeg lige chokeres. Jeg fatter det simpelthen ikke!!

Jeg skal godt nok have gæster her i aften (lørdag) og har derfor haft lidt travlt i går, men jeg vi på ingen måde kalde det stresset; jeg har styr på det og laver mine sædvanlige lister og er godt med.

Lemonella, synes du dit har lagt sig lidt igen efter din episode for nylig (nu hååååber jeg du skriver ja :genert:).

Overvejer et varmt bad for at få kroppen til at slappe lidt af. Lige nu sidder jeg bare og ryster. Pikkefucklort.


Jeg siger til mig selv, at jo mere jeg går i panik og begynder at producere kortisol, jo værre bliver det. Men det er altså lidt svært. Mine lyde plejer jo, selv om de er irriterende, alligevel at være sådan lidt diffuse i mit hoved. De har går fint og klart igennem, vil jeg sige.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 24. mar 2018, 08:04

Lemonella skrev:Æv Fræksak, det er jeg ked af at høre. Håber du alligevel klarer dig igennem dagen. :kram:

Jeg havde faktisk et par gode dage, hvor lyden igen var acceptabel, men de sidste dage, har jeg oplevet det samme igen som sidst.
Lyden varierer, min hørelse er dårlig i perioder og alle lyde udefra, lyder som om jeg har vat i ørene. Jeg har prøvet noget nyt ørespray, men det gjorde ingen forskel.

Det der irriterer mig mest, er at jeg pludselig hører flere lyde. Det har jeg i de mange år jeg har haft tinnitus, ikke oplevet før.
Min “primære lyd”, er høj, vedvarende og ret skinger, dog i variabel lydstyrke og der er dage, hvor jeg ikke lægger så meget mærke til den. Nu, er der kommet små ekstra lyde på. “Små bjælder der ringer. Fugle der skriger” og så den der “brummende lastbil”, jeg ellers kun har hørt om natten, den er der også om dagen nu.
Det er ikke hele tiden, men da det er nye lyde, skal jeg lige vænne mig til det. Jeg priser mig lykkelig for at jeg ikke, i dagligdagen, har noget jeg skal have gjort. Jeg kan få lov at slappe af, gå ture, se tv, spille computer og i det hele taget, bare passe mig selv. Det er guld værd for mig. :)


Tak :kys: Jeg har blundet lidt men ikke fået sovet. Dog synes jeg, at lyden har lagt sig en del.

Men jeg er sørme ked af at høre, at du er begyndt at få ekstra lyde. Det er jo noget af det, der frustrerer mig. Jeg håber, at de lægger sig igen :kys: :kys:

Jeg har en veninde, der har haft tinnitus i ca. 20 år, dvs siden hun var omkring 20. Hun hører også forskellige lyde og i forskellige styrker, og alligevel kaster hun sig ud i alle mulige aktiviteter, bestrider spændende og udfordrende lederjobs og hvad ved jeg. Jeg beundrer hende virkelig, for jeg bliver - i hvert fald indtil videre - selv så distraheret af lydene med mellemrum, at jeg slet ikke ville kunne administrere så meget ansvar.

Hvis det ikke var så skide irriterende, det her, var det jo ret interessant. Altså det er jo nogle fejlsignaler i hjernen. Hvad får hjernen til at producere lastbillyde eller cikadelyde eller hvad det nu er, folk hører over hele verden? Skøre hjerne!
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Bøtte » 24. mar 2018, 19:04

Kan det passe at der blev nævnt i tråden på et tidspunkt om der er ydre faktorer, der kan påvirke? Ej det lyder måske dumt, man kan det være vejret, luften eller lignende? :genert:

Jeg døjer også ekstra i tiden. Jeg har reelle hyletoner pt. Og det har jeg altså ikke normalt. Men har også mere væske på begge ører end normalt.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 24. mar 2018, 20:51

Bøtte skrev:Kan det passe at der blev nævnt i tråden på et tidspunkt om der er ydre faktorer, der kan påvirke? Ej det lyder måske dumt, man kan det være vejret, luften eller lignende? :genert:

Jeg døjer også ekstra i tiden. Jeg har reelle hyletoner pt. Og det har jeg altså ikke normalt. Men har også mere væske på begge ører end normalt.


Jeg tror vi på et tidspunkt talte om det kunne være noget med vejret på den måde, at det måske kunne have noget med trykket at gøre? Altså om lufttryk kan gøre noget? Ej, jeg kan ikke helt huske det, men vi har talt om det i hvert fald.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 24. mar 2018, 21:22

Er ked af at høre jeres tinnitus er så problematisk/slem lige for tiden :( Håber snart det fortager sig hos jer alle :kys:

Min T har faktisk været på sit lave niveau i 2 dage nu, den har ikke været så lav i noget der ligner 1-2 måneder og jeg nyyyyyyder det og håber det varer ved, men min erfaring siger mig at det gør det ikke. Men jeg priser mig lykkelig for disse "lave dage" hvor jeg lige føler jeg kan få luft igen og opbygge lidt kræfter til de slemme dage forude.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 25. mar 2018, 08:57

Lemonella skrev:Jeg har gjort noget, jeg aldrig rigtig har gjort før. Læst en masse om tinnitus og årsagerne til det. Normalt har jeg holdt mig lidt væk fra sådanne artikler, fordi jeg åbenbart, rent psykisk blev påvirket og lyden blev værre. Eller, det syntes jeg den gjorde.

I starten, lige efter den ulykke, hvor jeg fik et piskesmæld, der handikappede mig ret meget i en del år, der sagde de fleste at den tinnitus jeg pludselig oplevede, ikke kunne stamme fra ulykken. Det var først da jeg fik kontakt til en neurolog i København, som skulle sætte méngrad på min skade, at jeg fik lidt mere viden om det. Han fortalte mig at de skader man kunne få i nakke/skuldre/ryg-regionerne, sagtens kunne udløse en tinnitus.

Nu har jeg så læst mig frem til at tinnitus, kan udløses af virkelig mange ting. Selv et stort forbrug af smertestillende piller med acetylsalisylsyre, kan udløse det, plus en del andre typer medicin.
Stress, forhøjet blodtryk, ophobning af giftstoffer i kroppen ved dårlig lever og nyrer, kæbe/bihulebetændelser, dårlig holdning, der medfører forkert tryk i nakke, skuldre og ryg. Jamen hold nu op, der kan jo være rigtig mange forskellige årsager.
Selvfølgelig er der også den med at have hørt/spillet for høj musik i mange år.

Der var også en mængde gode råd til, hvordan man kan lære at leve med lyden. Mange af dem, er nogen jeg bruger i forvejen, som at lytte til musik, både med og uden høretelefoner. Gå ture og lytte til naturen.
Én ting jeg lagde mærke til, var et råd om ikke at isolerer sig i stilhed. Det kunne godt være man følte, det var det bedste man kunne gøre, men mange fik det faktisk værre af det. Så er der jo kun en selv og lyden og det kan udløse stress og lette depressioner. Det var i hvert fald ikke noget man skulle gøre permanent. Det var bedre at konfrontere sig selv og sin hørelse med de lyde der nu engang er omkring en i hverdagen og på den måde lukke tinnitussen ude, glemme lidt den er der og vænne sig til alle andre lyde.
Det er jo det jeg selv har gjort og fået det bedre af det. At jeg har det dårligere lige nu, skyldes, tror jeg selv, min dårlige ryg. Jeg har faktisk ikke rigtig tænkt over det, men min ryg, har det ikke helt godt lige for tiden og jeg har derfor slækket lidt på mine rygøvelser. Det er slut nu. Der skal gøres øvelser hver dag. :)


Der er nemlig rigtig, rigtig mange ting, der kan udløse det. Jeg mener jo selv, at mit er stressudløst, men på den måde kan det også være super frustrerende, at det så ikke forsvinder, når man får styr på stressen. Samtidig ved jeg godt, at der er flere faktorer, der nok spiller ind hos mig - jeg har fx fået mig sådan en "moster-pukkel", altså sådan en lille "pude" på nakken, der gør mig lidt duknakket. Muligvis sidder er nogle ting deromme og klemmer på nerver eller lign., der forværrer tinitussen. Og så fandt jeg for et par år siden ud af, at jeg ligger og bider kraftigt sammen om natten. Jeg fik lavet mig en bideskinne, som jeg har sovet med siden jeg fik tinnitus og som jeg ikke tør lægge fra mig igen, men jeg ved faktisk ikke om den gør det bedre eller værre.

Lige nu har i øvrigt den prøvebilledelyd, som jeg vågnede af forleden nat. Den lagde sig ellers pænt i løbet af dagen i går, men det er første gang, jeg sidder i min lænestol og er så forstyrret af lyden. Jeg er lykkelig for, at den ikke er højfrekvent, men derudover er det virkelig ikke rart ikke at kunne kaste lyden af sig. Det har jeg jo kunnet i det forgangne år, der er gået, fordi lydene trods alt har været lave, så jeg har haft perioder der føltes som stilhed, når jeg blev meget optaget af noget.

Jeg sidder lige og ser en Temalørdag om stilhed og støj og hvordan sidstnævnte påvirker os. Det bekræfter i hvert fald det dér med, at det er ens reaktion på lyden, der er farlig for kroppen, og ikke lyden i sig selv (i hvert fald de første 10 min. jeg har set). Det er, når vi begynder at få hjertebanken og begynder at udsende kortisol, at det er usundt. Hvis man bare slapper af med sin lyd, er det langt sundere. Men jeg er godt nok stadig der, hvor nye lyde giver mig kraftig hjertebanken og små angstanfald, indtil jeg får beroliget mig selv.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 3. maj 2018, 20:47

Hvordan går det hos jer rundt omkring? Jeg har en ny lyd, der ligesom har sat sig fast. Denne gang en mere "rigtig" lyd, hvor det hidtil har været hvinen/susen og lidt klokker hist og pist. Denne her er noget mere irriterende, men den kan godt overhøres, hvis der er tilstrækkeligt med larm omkring mig.

Nu lå jeg så lige og var ved at slumre ind, og så blev jeg bare overfaldet af lyde. Alle mulige ringe- og hylelyde i høje frekvenser. Jeg håber, at de er skredet til i morgen (og at jeg kan sove fra dem - det er godt nok sværere at falde i søvn, når man bliver overfaldet på den måde :rulle:)
0

Tilbage til "Helbred"