Andre med tinnitus?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4216

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 21. dec 2019, 07:48

Jeg oplever det samme. Ofte må jeg bede ungerne skru op for fjernsynet, hvis vi fx ser en dansk serie, for at jeg kan høre stemmerne ordentligt. Til gengæld må vi så skrue ned, hvis der er et mellemstykke med meget musik.

Og så er det som om jeg har fået superhørelse i andre sammenhænge. Tit er det sådan nogle "overtoner"/elektriske lyde, andre slet ikke opfanger, men som går direkte i mit (især højre) øre. Og hver gang når jeg at blive hundeangst for, om jeg har fået en ny lyd, indtil det går op for mig, at det er ét eller andet apparat, der er startet op. Fx har vi sådan en slags duftfrisker på toilettet på arbejdet, som de andre ikke kan høre siger en lyd, men som jeg næsten ikke kan holde ud de 10-12 sekunder, den kører.

Måske er jeg blevet til en hund :-D.
0
Pink_Panther
Indlæg: 55
Tilmeldt: 4. jun 2016, 23:36
Kort karma: 4
Likede indlæg: 58

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Pink_Panther » 21. dec 2019, 08:20

Hvor gamle er I egentlig, hver især? Min tinnitus startede i sommer, og den er ikke blevet et hak bedre siden. Det svinger dog i volumen og om det er i begge ører. Jeg var ikke fyldt 30 da det startede.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4216

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 21. dec 2019, 08:31

Pink_Panther skrev:Hvor gamle er I egentlig, hver især? Min tinnitus startede i sommer, og den er ikke blevet et hak bedre siden. Det svinger dog i volumen og om det er i begge ører. Jeg var ikke fyldt 30 da det startede.


Jeg har haft mit i præcis tre år (for et par uger siden). Jeg var 39 (og er 42 nu, sjovt nok :P )
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4216

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 21. dec 2019, 08:32

Mine børn (knap 10 og 14) har også noget, kan jeg høre, men jeg taler ikke ret meget med dem om det, fordi jeg ikke vil have, at deres opmærksomhed på det bliver skærpet. Jeg er i tvivl om de har det konstant eller bare engang imellem.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 21. dec 2019, 09:33

Pink_Panther skrev:Hvor gamle er I egentlig, hver især? Min tinnitus startede i sommer, og den er ikke blevet et hak bedre siden. Det svinger dog i volumen og om det er i begge ører. Jeg var ikke fyldt 30 da det startede.


Jeg var 30 år, da jeg fik det i maj 2017.

Jeg har for iøvrigt også efter ørelægers udsagn "super hørelse" og kan høre lyde som andre ikke opfanger. Det er belastende.
0
mitze
Indlæg: 205
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:58
Kort karma: 27
Likede indlæg: 190

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf mitze » 21. dec 2019, 09:39

Jeg hører også nogle lyde højere end andre.

Jeg var 35 da det begyndte i oktober sidste år. Så selvfølgelig er jeg 36 nu :D
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf OberstNasig » 21. dec 2019, 23:55

Jeg var i start 30´erne, da jeg fik det. Hold nu kæft en krise jeg blev slynget ud i, men selvom jeg bekymrer mig for fremtiden, så har jeg ikke rigtigt nogen følelsesmæssig respons på den.

Det med at lyde kan lyde anderledes, kender jeg godt. Der er nogle lyde, der trigger nye toner, der kun står på, imens lyden er der. Hver gang jeg børster min natbøjle, kommer der en dunkelyd i mit venstre øre. Det er kun, hvis jeg børster hurtigt. Idag lyttede jeg til regnlyde, imens jeg dyrkede yoga, men hver gang jeg bøjede mig ned mod gulvet, kom der en metallisk lyd fra appen og den forsvandt, så snart jeg løftede hovedet. Virkelig besynderligt. Så kan jeg også opleve at jeg får sådan en træls lyd i ørene, når min kat spinder.
Så det er som om at der er visse frekvenser, der fremprovokerer en lyd i ørerne.

Til gengæld hører jeg også den mindste summelyd eller pibelyd fra et hjem. Altså rigtige lyde.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11235
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23210

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Mani » 22. dec 2019, 06:32

Jeg har haft tinnitus siden jeg var 20. Og er nu 44.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf OberstNasig » 30. dec 2019, 12:12

Ej, mand. Flippede helt ud forleden og var på nippet til angstanfald, hvilket jeg ikke har haft i næsten 1 år.
Var til familie-arrangement og så vælger et familiemedlem for sjov at pifte højt i en fløjte og den lyd dér var så øredøvende højfrekvent og smertefuld. Havde ondt i mit ene øre resten af dagen og om aftenen blev jeg ramt af rigtig meget angst for at det ville forværre min tinnitus, hvorefter angsten selvfølgelig resulterede i at min hørelse gik fuldstændigt bananas og lyde fra fx elkedlen fik det til at koge over i mine stakkels ører. Jeg tror simpelthen at det triggede min angst så meget, fordi jeg fik tinnitus efter en meget høj lyd, der var smertefuld. Så det var næsten som at trykke på en kontakt. Det er længe siden at jeg har været så overmandet af min angst at jeg vitterligt var hundrede procent sikker på at min hørelse havde taget yderligere skade og at jeg nu skulle døje med endnu mere tinnitus.

Idag er det heldigvis lidt bedre på den mentale front, men da jeg også er forkølet, lyder mit hoved som et ekkokammer.
Oplever I også at tinnitussen lyder højere under en forkølelse?
Det er jo logisk nok, når hele hovedet stoppes til.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 30. dec 2019, 13:29

OberstNasig skrev:Ej, mand. Flippede helt ud forleden og var på nippet til angstanfald, hvilket jeg ikke har haft i næsten 1 år.
Var til familie-arrangement og så vælger et familiemedlem for sjov at pifte højt i en fløjte og den lyd dér var så øredøvende højfrekvent og smertefuld. Havde ondt i mit ene øre resten af dagen og om aftenen blev jeg ramt af rigtig meget angst for at det ville forværre min tinnitus, hvorefter angsten selvfølgelig resulterede i at min hørelse gik fuldstændigt bananas og lyde fra fx elkedlen fik det til at koge over i mine stakkels ører. Jeg tror simpelthen at det triggede min angst så meget, fordi jeg fik tinnitus efter en meget høj lyd, der var smertefuld. Så det var næsten som at trykke på en kontakt. Det er længe siden at jeg har været så overmandet af min angst at jeg vitterligt var hundrede procent sikker på at min hørelse havde taget yderligere skade og at jeg nu skulle døje med endnu mere tinnitus.

Idag er det heldigvis lidt bedre på den mentale front, men da jeg også er forkølet, lyder mit hoved som et ekkokammer.
Oplever I også at tinnitussen lyder højere under en forkølelse?
Det er jo logisk nok, når hele hovedet stoppes til.


Ej, en klaphat med den fløjte :( Hvad skulle det i det hele taget til for?

Jeg har haft forkølelse 2 gange siden jeg fik tinnitus og den første gang, der skete der det mærkværdige, at det reducerede min tinnitus til et ret lavt niveau. Kan huske jeg vågnede en nat mens jeg havde forkølelse......nok pga. den trykken og stoppen i næsen.......og jeg oplevede noget nær stilhed :8:........da forkølelsen drev over sneg min tinnitus sig lige så stille op til dens normale niveau igen. Meget mærkeligt! Efter den omgang ønskede jeg faktisk forkølelse noget oftere, men 2. gang jeg fangede mig sådan en omgang der skete der ikke det samme. Som jeg husker den, var den rimelig uændret der, måske en tand højere men ikke meget.
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf OberstNasig » 31. dec 2019, 12:01

zembra1986 skrev:
OberstNasig skrev:Ej, mand. Flippede helt ud forleden og var på nippet til angstanfald, hvilket jeg ikke har haft i næsten 1 år.
Var til familie-arrangement og så vælger et familiemedlem for sjov at pifte højt i en fløjte og den lyd dér var så øredøvende højfrekvent og smertefuld. Havde ondt i mit ene øre resten af dagen og om aftenen blev jeg ramt af rigtig meget angst for at det ville forværre min tinnitus, hvorefter angsten selvfølgelig resulterede i at min hørelse gik fuldstændigt bananas og lyde fra fx elkedlen fik det til at koge over i mine stakkels ører. Jeg tror simpelthen at det triggede min angst så meget, fordi jeg fik tinnitus efter en meget høj lyd, der var smertefuld. Så det var næsten som at trykke på en kontakt. Det er længe siden at jeg har været så overmandet af min angst at jeg vitterligt var hundrede procent sikker på at min hørelse havde taget yderligere skade og at jeg nu skulle døje med endnu mere tinnitus.

Idag er det heldigvis lidt bedre på den mentale front, men da jeg også er forkølet, lyder mit hoved som et ekkokammer.
Oplever I også at tinnitussen lyder højere under en forkølelse?
Det er jo logisk nok, når hele hovedet stoppes til.


Ej, en klaphat med den fløjte :( Hvad skulle det i det hele taget til for?

Jeg har haft forkølelse 2 gange siden jeg fik tinnitus og den første gang, der skete der det mærkværdige, at det reducerede min tinnitus til et ret lavt niveau. Kan huske jeg vågnede en nat mens jeg havde forkølelse......nok pga. den trykken og stoppen i næsen.......og jeg oplevede noget nær stilhed :8:........da forkølelsen drev over sneg min tinnitus sig lige så stille op til dens normale niveau igen. Meget mærkeligt! Efter den omgang ønskede jeg faktisk forkølelse noget oftere, men 2. gang jeg fangede mig sådan en omgang der skete der ikke det samme. Som jeg husker den, var den rimelig uændret der, måske en tand højere men ikke meget.


Ja, jeg forbander ham virkelig også for det, for nu er jeg bare mega lydfølsom på det venstre øre og almindelige, men højfrekvente lyde får det til at lave en boble-lyd i mit øre. Troede jeg var helt safe til den familiesammenkomst. Han gjorde det helt sikkert af kådhed, selvom han er en voksen mand i 50´erne. Jeg håber fandme at det går over igen, som det har gjort de få andre gange, jeg har oplevet det.
Det kan jo ikke passe at to sekunders fløjten kan give mig mere høreskade, når alle andre i selskabet ikke fik problemer.

Det var da egentlig besynderligt, ja, men også dejligt med mere ro, selvom man så skal betale prisen med en forkølelse.
1
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Thestral » 31. dec 2019, 14:56

Jeg var 20 og er nu 47. Det er kun blevet værre med tiden
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 31. dec 2019, 15:07

OberstNasig skrev:
zembra1986 skrev:
OberstNasig skrev:Ej, mand. Flippede helt ud forleden og var på nippet til angstanfald, hvilket jeg ikke har haft i næsten 1 år.
Var til familie-arrangement og så vælger et familiemedlem for sjov at pifte højt i en fløjte og den lyd dér var så øredøvende højfrekvent og smertefuld. Havde ondt i mit ene øre resten af dagen og om aftenen blev jeg ramt af rigtig meget angst for at det ville forværre min tinnitus, hvorefter angsten selvfølgelig resulterede i at min hørelse gik fuldstændigt bananas og lyde fra fx elkedlen fik det til at koge over i mine stakkels ører. Jeg tror simpelthen at det triggede min angst så meget, fordi jeg fik tinnitus efter en meget høj lyd, der var smertefuld. Så det var næsten som at trykke på en kontakt. Det er længe siden at jeg har været så overmandet af min angst at jeg vitterligt var hundrede procent sikker på at min hørelse havde taget yderligere skade og at jeg nu skulle døje med endnu mere tinnitus.

Idag er det heldigvis lidt bedre på den mentale front, men da jeg også er forkølet, lyder mit hoved som et ekkokammer.
Oplever I også at tinnitussen lyder højere under en forkølelse?
Det er jo logisk nok, når hele hovedet stoppes til.


Ej, en klaphat med den fløjte :( Hvad skulle det i det hele taget til for?

Jeg har haft forkølelse 2 gange siden jeg fik tinnitus og den første gang, der skete der det mærkværdige, at det reducerede min tinnitus til et ret lavt niveau. Kan huske jeg vågnede en nat mens jeg havde forkølelse......nok pga. den trykken og stoppen i næsen.......og jeg oplevede noget nær stilhed :8:........da forkølelsen drev over sneg min tinnitus sig lige så stille op til dens normale niveau igen. Meget mærkeligt! Efter den omgang ønskede jeg faktisk forkølelse noget oftere, men 2. gang jeg fangede mig sådan en omgang der skete der ikke det samme. Som jeg husker den, var den rimelig uændret der, måske en tand højere men ikke meget.


Ja, jeg forbander ham virkelig også for det, for nu er jeg bare mega lydfølsom på det venstre øre og almindelige, men højfrekvente lyde får det til at lave en boble-lyd i mit øre. Troede jeg var helt safe til den familiesammenkomst. Han gjorde det helt sikkert af kådhed, selvom han er en voksen mand i 50´erne. Jeg håber fandme at det går over igen, som det har gjort de få andre gange, jeg har oplevet det.
Det kan jo ikke passe at to sekunders fløjten kan give mig mere høreskade, når alle andre i selskabet ikke fik problemer.

Det var da egentlig besynderligt, ja, men også dejligt med mere ro, selvom man så skal betale prisen med en forkølelse.


Håber det falder tilbage til normalt for dig :ae: Kan godt forstå du freaker lidt ud lige nu, men tro på det nok skal blive bedre, for det tror jeg bestemt det gør.
0
Pink_Panther
Indlæg: 55
Tilmeldt: 4. jun 2016, 23:36
Kort karma: 4
Likede indlæg: 58

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Pink_Panther » 1. jan 2020, 13:22

Thestral skrev:Jeg var 20 og er nu 47. Det er kun blevet værre med tiden


Øv, det er jeg ked af at høre :(
1
Pink_Panther
Indlæg: 55
Tilmeldt: 4. jun 2016, 23:36
Kort karma: 4
Likede indlæg: 58

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Pink_Panther » 2. jan 2020, 06:26

Mit startede i sommer og er også blevet værre siden. Der er ligesom én grundtone (hyletone) i højre øre, som indimellem (i disse uger ofte) akkompagneres af en tone i venstre øre (tror jeg) og indimellem sådan en helt lys “skrattende” lyd, som den der kommer fra en telefonoplader. I efteråret var der en god periode hvor det ikke fyldte så meget, men jeg synes fokus er vendt tilbage nu. Måske fordi lydene varierer så meget?

I august mente min ørelæge, at det formentlig skyldtes spændinger, og rådede mig derfor til at gå til en fys. Jeg tror ikke rigtigt på, at det vil ændre noget, men jeg har tænkt mig at give det et skud her i 2020.
Jeg forsøger virkelig at negligere det og fortælle mig selv, at det er ligegyldigt, men samtidig googler jeg også forskningsnyheder etc. Og dét skal jeg nok væk fra, hvis jeg skal have skubbet det “bagud” i mit liv...
0

Tilbage til "Helbred"