Andre med tinnitus?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Fræksak
Indlæg: 2494
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4233

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 1. jun 2020, 06:11

OberstNasig skrev:Jeg får også indimellem random, nye toner, der er meget svage, men jeg har lært ikke at obsesse over det, fordi min erfaring er at det går over igen. Altså jojo, man ved jo ikke med sikkerhed at det går over igen, men jeg synes at frygten for at det bliver værre eller bliver siddende i øret har meget mere med angst at gøre end virkelighed.
Men jeg ved jo også godt at det er svært at diskutere et emne som tinnitus, fordi det opleves så individuelt.

Til gengæld måtte jeg bytte tandbørste med min eks den anden dag. Havde bestilt en rigtig fin og dyr een, men lyden var højfrekvent og triggere min tinnitus ret meget, så jeg sendte ham en "underlig" forespørgsel om at bytte. Han synes at det var en god byttehandel og det synes jeg også. Han er så også den eneste, jeg nogensinde ville bytte tandbørste med.



Altså jeg må sige, at mine nye toner bliver siddende. Sådan er det bare. I starte er de random og jeg glemmer det igen. Så kommer de tilbage med kortere og kortere intervaller, og til sidst bliver de siddende. Nogle glider i baggrunden, andre er i forreste række og banker på og bliver de nye fremtrædende toner. Jeg har ca. 10 identificérbare lyde, og sådan startede det altså ikke.

Som du siger, så er det jo individuelt hvordan man er ramt :)

Men bortset fra det er det virkelig pudsigt det med "hverdagslydene", som mange ikke hører, og som trigger noget hos andre. Hos min KST-mand stod der et køleskab, der med mellemrum startede op med en lyd, der gik lige i hjernen på mig. Han selv kunne dårligt høre det, men det ramte lige "min" frekvens og overdøvede nærmest alt andet, når jeg sad der. Nu har han flyttet det, fordi andre har nævnt det :-D. Men det er virkelig specielt hvordan lyd opleves så individuelt.
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7766
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11480

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Kerrigan » 1. jun 2020, 06:58

^ Her i huset er det min mands fjernsyn, jeg bliver nødt til at hive det ud af kontakten når det ikke er i brug og holde mig væk når det er.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 12. jun 2020, 13:23

Min ene nye tone er nu blevet til to toner :mellow: Det er jo på mit ventre øre, og jeg føler også det øre har væske i øregangen. Det føltes simpelthen som om det konstant er vådt inde i øregangen/det indre øre, så jeg tror det er det der laver rod i min tinnitus. Jeg føler konstant er trang til at stikke toiletpapir i øregangen, fordi det føles så fugtigt derinde.

Skulle nok bestille en tid ved ørelæge, til at få kigget på det, men tænker der er lang ventetid, og ville egentlig helst, hvis jeg kunne dræne det evt. væske ud selv., men ved ikke hvordan.

Hvis jeg har væske på det øre, skrider tonerne forhåbentligt, når jeg får det drænet på en eller anden måde.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 30. jun 2020, 10:36

^^jeg kan ikke umiddelbart huske at jeg har hørt noget som andre slet ikke kan høre, men jeg har til gengæld oplevet nogle gange at jeg lægger mærke til en lyd, som andre slet ikke lægger mærke til og virkelig skal koncentrere sig om at høre. Det er tit summen fra elektriske apparater. Da jeg fik min hørelse tjekket ved ørelægen fik jeg at vide jeg har super hørelse, så tænker det har noget med det at gøre. Min hørelse er vist lidt mere fintfølende end de fleste andres.

Jeg har også rimelig slem lydfølsomhed, men ikke den slags hvor alt lyder højere end det er, men hvor man får jag/smerter i ørene ved visse lyde. Hvilken slags har du?
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 30. jun 2020, 10:45

Magic In The Sky skrev:
zembra1986 skrev:^^jeg kan ikke umiddelbart huske at jeg har hørt noget som andre slet ikke kan høre, men jeg har til gengæld oplevet nogle gange at jeg lægger mærke til en lyd, som andre slet ikke lægger mærke til og virkelig skal koncentrere sig om at høre. Det er tit summen fra elektriske apparater. Da jeg fik min hørelse tjekket ved ørelægen fik jeg at vide jeg har super hørelse, så tænker det har noget med det at gøre. Min hørelse er vist lidt mere fintfølende end de fleste andres.

Jeg har også rimelig slem lydfølsomhed, men ikke den slags hvor alt lyder højere end det er, men hvor man får jag/smerter i ørene ved visse lyde. Hvilken slags har du?

Jeg får ikke smerte eller jag i ørerne. Visse lyde bliver bare så høje at jeg bliver nødt til at holde mig for ørerne.

Hvilken slags hvad har jeg?


Loudness hyperacusis.

Jeg har læst meget om lydfølsomhed/hyperacusis på engelsk, og det er det det hedder når alt føltes højere end det er. Mit er pain hyperacusis, eller helt rigtigt hedder det Noxacusis.

Tror din oplevelse med lyd, har relation til din lydfølsomhed. Det giver mening at hvis alt lyder højere, så er du også "fintunet" til at høre lyde andre ikke kan.
0
Fræksak
Indlæg: 2494
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4233

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 30. jun 2020, 13:17

Jeg hører også lyde, andre ikke hører, men jeg tror mere det har med min opmærksomhed at gøre end med min hørelse, hvis det giver mening.

Jeg tuner simpelthen ind på en anden måde end andre gør, efter at jeg har fået tinnitus. Selv hvis jeg siger "kan I ikke høre det og det" og folk decideret stopper op og lytter, kan de simpelthen ikke tune ind på lyden (som typisk er ret tydelig hos mig).
0
Fræksak
Indlæg: 2494
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4233

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 29. mar 2021, 13:43

Man skal høre meget, før ørerne falder af ... så jeg tror, mine er tæt på at løsne sig!

Ej. Efterhånden er jeg blevet ret god til at overhøre lydene, synes jeg. Men alligevel er der dage, hvor jeg virkelig synes, at de larmer!

Hvordan går det rundt omkring hos jer andre? Business as usual? Nu har jeg snart haft T i 4,5 år, og selv om det på mange måder er bedre end i starten, fordi jeg sjældent er bange for det mere, er det altså en generende lidelse, synes jeg. Dog bedre end fx smerter, så på den måde er jeg stadig et heldigt menneske :).
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 29. mar 2021, 14:06

Puha, Jeg kæmper......rigtig meget.....Indenfor de sidste 8-9 måneder har jeg fået flere nye nye tilsyneladende kroniske toner både i det ene og andet øre, og de er skrækkelige. Det er sådan nogle der er helt uforudsigelige, og som bipper/holder pauser, skifter frekvens og skruer op og ned konstant, og nogle dage er jeg sgu ved ved at miste forstanden.

Heldigvis kan de ofte maskeres med noget lyd, men fordi jeg også er ekstrem lydfølsom med fysiske smerter og trykken i ørene, og derfor nogle dage slet ikke kan tåle noget lyd, som i absolut intet, så er det ikke altid jeg kan holde ud at maskere heller, så det er alt andet end nemt. Nogle dage går det dog bedre, men overhøre det......det formår jeg ikke rigtig....
0
Fræksak
Indlæg: 2494
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4233

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 30. mar 2021, 14:12

Lemonella skrev:Lige for tiden, er min tinnitus og jeg ikke specielt gode venner. Mit forhøjede stofskifte, får åbenbart alt, til at føles for meget.
Håber der kommer mere styr på det igen.


Det er jeg ked af at høre! Jeg har i øvrigt også stofskifteproblemer (dog for lavt) og kan læse mig frem til, at det kan hænge sammen. Håber dit snart lægger sig lidt igen.
0
Fræksak
Indlæg: 2494
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4233

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 30. mar 2021, 14:13

zembra1986 skrev:Puha, Jeg kæmper......rigtig meget.....Indenfor de sidste 8-9 måneder har jeg fået flere nye nye tilsyneladende kroniske toner både i det ene og andet øre, og de er skrækkelige. Det er sådan nogle der er helt uforudsigelige, og som bipper/holder pauser, skifter frekvens og skruer op og ned konstant, og nogle dage er jeg sgu ved ved at miste forstanden.

Heldigvis kan de ofte maskeres med noget lyd, men fordi jeg også er ekstrem lydfølsom med fysiske smerter og trykken i ørene, og derfor nogle dage slet ikke kan tåle noget lyd, som i absolut intet, så er det ikke altid jeg kan holde ud at maskere heller, så det er alt andet end nemt. Nogle dage går det dog bedre, men overhøre det......det formår jeg ikke rigtig....


Det er godt nok også nederen for dig, at du døjer med lydfølsomhed også!! Jeg kan have en smule, men slet ikke som du beskriver. Har lydoverfølsomheden været den samme hele tiden?

Lige nu har jeg også en underlig sirene i venstre øre, der stiger og falder og svinger i tonen. Det er virkelig spøjst.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 30. mar 2021, 14:17

Fræksak skrev:
zembra1986 skrev:Puha, Jeg kæmper......rigtig meget.....Indenfor de sidste 8-9 måneder har jeg fået flere nye nye tilsyneladende kroniske toner både i det ene og andet øre, og de er skrækkelige. Det er sådan nogle der er helt uforudsigelige, og som bipper/holder pauser, skifter frekvens og skruer op og ned konstant, og nogle dage er jeg sgu ved ved at miste forstanden.

Heldigvis kan de ofte maskeres med noget lyd, men fordi jeg også er ekstrem lydfølsom med fysiske smerter og trykken i ørene, og derfor nogle dage slet ikke kan tåle noget lyd, som i absolut intet, så er det ikke altid jeg kan holde ud at maskere heller, så det er alt andet end nemt. Nogle dage går det dog bedre, men overhøre det......det formår jeg ikke rigtig....


Det er godt nok også nederen for dig, at du døjer med lydfølsomhed også!! Jeg kan have en smule, men slet ikke som du beskriver. Har lydoverfølsomheden været den samme hele tiden?

Lige nu har jeg også en underlig sirene i venstre øre, der stiger og falder og svinger i tonen. Det er virkelig spøjst.


Nej, den startede mildere. Over de snart 4 år jeg har haft tinnitus og lydfølsomhed, er den så bare lige så stille blevet værre og jeg har nu ofte smerter og trykken i ørene, selv når der ikke er noget lyd omkring mig. Reagere også (med øremerter) på flere lyde nu, end jeg gjorde det første års tid. Min teori er at de beroligende/benzodiazepiner jeg var på det det første års tid efter tinnitus startede, også lagde en dæmper på min lydfølsomhed. Har læst en del op på den slags lydfølsomhed jeg har, og der er flere der siger at benzodiazepinerne hjælper på smerterne........men altså jeg røg i tolerance på dem, så kunne ikke fortsætte med dem desværre.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 30. mar 2021, 15:31

Magic In The Sky skrev:Zembra:
Har du været hos en ørelæge? Er det ikke noget med at man kan få høreapperat som behandling mod T?


Ja, af flere omgange gennem tiden. Der er ikke noget at finde og noget der kan umiddelbart kan afhjælpe det, og fordi jeg har lydfølsomhed med smerter, så dur høreapparat ikke.
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4729

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Panton » 30. mar 2021, 19:17

Fræksak skrev:Jeg hører også lyde, andre ikke hører, men jeg tror mere det har med min opmærksomhed at gøre end med min hørelse, hvis det giver mening.

Jeg tuner simpelthen ind på en anden måde end andre gør, efter at jeg har fået tinnitus. Selv hvis jeg siger "kan I ikke høre det og det" og folk decideret stopper op og lytter, kan de simpelthen ikke tune ind på lyden (som typisk er ret tydelig hos mig).



jeg skriver lige her for jeg har tænkt på dig, hvordan er det gået med din OP og nu? Får du tabt dig og har du det godt? :kys:
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Fræksak
Indlæg: 2494
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4233

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 30. mar 2021, 21:36

Panton skrev:
Fræksak skrev:Jeg hører også lyde, andre ikke hører, men jeg tror mere det har med min opmærksomhed at gøre end med min hørelse, hvis det giver mening.

Jeg tuner simpelthen ind på en anden måde end andre gør, efter at jeg har fået tinnitus. Selv hvis jeg siger "kan I ikke høre det og det" og folk decideret stopper op og lytter, kan de simpelthen ikke tune ind på lyden (som typisk er ret tydelig hos mig).



jeg skriver lige her for jeg har tænkt på dig, hvordan er det gået med din OP og nu? Får du tabt dig og har du det godt? :kys:


Årh tak, hvor er du sød :kys: Det går så fint! Døjer lidt med mavesyre (en fornemmelse jeg slet ikke kender, så jeg har haft svært ved at placere, hvad det var), og så skal jeg stadig lige vænne mig til fx at spise langsomt og glemmer det nogle gange (og så blir man straffet!). Men overordnet går det mega godt, og jeg er så glad for det. Vægten står stille lige nu, men ellers er det raslet godt af. Minus 17 på små 8 uger :). Tak fordi du spurgte! :love2:
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 31. mar 2021, 14:58

Magic In The Sky skrev:
zembra1986 skrev:
Magic In The Sky skrev:Zembra:
Har du været hos en ørelæge? Er det ikke noget med at man kan få høreapperat som behandling mod T?


Ja, af flere omgange gennem tiden. Der er ikke noget at finde og noget der kan umiddelbart kan afhjælpe det, og fordi jeg har lydfølsomhed med smerter, så dur høreapparat ikke.

Åh. Hvad gør det ift smerterne? Får du så mere ondt eller? Spørger fordi jeg ikke ved noget om det :kram:


Yes, flere smerter, mere trykken, slem hovedpine m.m.

Jeg har læst at i hvert fald nogle slemt lydfølsomme som mig, kan have gavn af decideret nervemedicin mod smerterne, men fordi jeg har så dårlige oplevelser med medicin i forhold til bivirkninger og/eller det bare stopper med at virke, så er det ikke noget jeg vil forsøge mig med, medmindre jeg absolut slet ikke kan holde det ud længere.
0

Tilbage til "Helbred"