Andre med tinnitus?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf OberstNasig » 18. nov 2019, 23:32

San.Dee skrev:Jeg har tinnitus som susen og er ekstrem lydfølsom. Nogle lyde virker som at hamre en skinger lyd lige ind i øret og andre virker ekstrem beroligende. Fx har jeg svært ved at holde mig vågen når jeg ligger i en MR scanner :genert:
De der bankelyde får min hjerne til at sige Nu skal vi sove og så bliver jeg bare træt. Det er næsten som at trykke på en knap :lol:

Sugelyden hos tandlægen har en “underlyd” som giver mig sindssygt hylelyde i det ene øre. Det hjælper hvis jeg lytter til musik med hørebøffer i.
Måske kunne det afhjælpe lidt?

(Jeg har i øvrigt også angst OG en Ængstelig Personlighedsforstyrrelse så mine tanker er bare én lang katastrofetanke).


Jeg har også nogle Bose høretelefoner, jeg vil lave en beroligende playliste til. Skal bores på onsdag. Har fundet en forstående tandlæge, der selv foreslår at vi tager det eet hul af gangen over to gange.
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf OberstNasig » 18. nov 2019, 23:37

zembra1986 skrev:Jeg stresser og bekymre mig meget over måske at skulle ende med en sygemelding meget snart pga. af dette......igen......Det kan, som jeg ser det, ikke komme på et dårligere tidspunkt, eftersom det ikke engang er 2 måneder siden jeg blev godkendt til flex. Jeg frygter at bliver jeg sygemeldt (udover at frygte det i sig selv) at de tager min flex fra mig og jeg bare skal hele det jobafprøvningshelvede igennem igen.

Og så er jeg dybt trist over at dette sker nu. Det var nu jeg skulle kunne slappe af og tingene skulle begynde at gå fremad for mig :(


Har også læst dit andet indlæg. Enten er det ikke realistisk for dig at være i praktik lige nu eller også skal du holde ud og se om praktikken faktisk hjælper dig.
Men nu er jeg også meget farvet af, at jeg selv oplever at min tinnitus er langt mindre indgribende, når jeg foretager noget i hverdagen, som andre har brug for.
Så det kan du nok ikke bruge til så meget.
Men du er jo også kun et par år indeni det?
Jeg kan ikke lade være med at tænke at os med tinnitus, vi vil jo altid opleve perioder af vores liv, ligesom mange andre, hvor vi har det mindre godt, nogle gange af helvede til, og derfor vil alt det negative forstærkes. Lidt ligesom når fx smertepatienter beretter om at deres smerter forværres kraftigt, når livet er svært. Og sommetider kan det være vanskeligt at skelne imellem, hvad der kom først.

Jeg finder faktisk rigtig stor støtte i at se videoer om mennesker med langt værre handicaps, som har opnået helt enormt meget og som er glade for deres liv. Fx var der sådan en blind, dansk mand, der skød sig selv i barndomsalderen og mistede synet, men han formåede at læse jura, blive dommer og være aktiv i dansk blindesamfund. Og der tænker jeg, at jeg hundrede gange hellere vil have tinnitus, selv en slem een, end jeg vil miste mit syn.
1
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 20. nov 2019, 13:39

OberstNasig skrev:
zembra1986 skrev:Jeg stresser og bekymre mig meget over måske at skulle ende med en sygemelding meget snart pga. af dette......igen......Det kan, som jeg ser det, ikke komme på et dårligere tidspunkt, eftersom det ikke engang er 2 måneder siden jeg blev godkendt til flex. Jeg frygter at bliver jeg sygemeldt (udover at frygte det i sig selv) at de tager min flex fra mig og jeg bare skal hele det jobafprøvningshelvede igennem igen.

Og så er jeg dybt trist over at dette sker nu. Det var nu jeg skulle kunne slappe af og tingene skulle begynde at gå fremad for mig :(


Har også læst dit andet indlæg. Enten er det ikke realistisk for dig at være i praktik lige nu eller også skal du holde ud og se om praktikken faktisk hjælper dig.
Men nu er jeg også meget farvet af, at jeg selv oplever at min tinnitus er langt mindre indgribende, når jeg foretager noget i hverdagen, som andre har brug for.
Så det kan du nok ikke bruge til så meget.
Men du er jo også kun et par år indeni det?
Jeg kan ikke lade være med at tænke at os med tinnitus, vi vil jo altid opleve perioder af vores liv, ligesom mange andre, hvor vi har det mindre godt, nogle gange af helvede til, og derfor vil alt det negative forstærkes. Lidt ligesom når fx smertepatienter beretter om at deres smerter forværres kraftigt, når livet er svært. Og sommetider kan det være vanskeligt at skelne imellem, hvad der kom først.

Jeg finder faktisk rigtig stor støtte i at se videoer om mennesker med langt værre handicaps, som har opnået helt enormt meget og som er glade for deres liv. Fx var der sådan en blind, dansk mand, der skød sig selv i barndomsalderen og mistede synet, men han formåede at læse jura, blive dommer og være aktiv i dansk blindesamfund. Og der tænker jeg, at jeg hundrede gange hellere vil have tinnitus, selv en slem een, end jeg vil miste mit syn.


Den strategi virker også rigtig godt for mig :).
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 20. nov 2019, 13:43

Strategien med at huske på folk med værre handicap fjerner ikke smerten for mig overhovedet. Tvært imod, jeg får bare skyldfølelse oven i, over at jeg lider, når andre derude har det endnu værre.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 20. nov 2019, 13:50

Heldigvis er min lydfølsomhed i bedring. Den er stadig lort og afskære mig fra rigtig meget og jeg får også stadig trykken i ørene i ny og næ, men den er alligevel noget bedre end for bare 1½ uge siden, så det er jeg trods alt taknemlig for.
2
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf OberstNasig » 22. nov 2019, 13:21

Det er godt. Det er jo et bevis for at det kan foretage sig og det er rart at huske sig selv på, hvis det bliver træls igen.

Det gik iøvrigt godt ved tandlægen. Meget lydhør tandlæge, der selv foreslog at jeg åbnede munden, når jeg var klar til at få boret igen. Jeg har slet ikke haft nogle gener efterfølgende. Så mangler jeg at få boret endnu et hul, så det skal jeg have gjort i december.

Så er jeg også begyndt ved en osteopat igen. Denne gang een, hvor der var over halvandet års ventetid. Han har konstateret at jeg har rigtig mange spændinger omkring nakke og hals- vidste jeg godt, men det betyder at han nu behandler de områder. Det har hjulpet meget allerede her første gang og jeg tror godt at det kan have en indflydelse på min tinnitus, fordi den spændte muskel hæfter bag øret.
2
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf OberstNasig » 19. dec 2019, 22:03

Ej, hvad fanden. Nu har jeg fået endnu en lyd i mit venstre øre. Så nu er jeg velsignet med 4 forskellige lyde. Jeg kan overhovedet ikke finde et mønster i det, men jeg bliver godt nok bekymret efterhånden, da jeg nåede ned på blot en enkelt tone i foråret. Det påvirker mig ikke som sådan, fordi jeg sover stadig lige godt osv., men jeg er faktisk rigtig bekymret for om det en dag bliver så slemt at jeg må tage billetten, fordi jeg ikke længere har redskaberne til at kunne overleve i det. Jeg ved godt at det er katastrofe-tanker og at jeg ikke kan forudsige fremtiden, men min hjerne klæber sig til "Beviserne" på at det bare er blevet værre og værre i de sidste 7 mdr.

Jeg oplever at jeg mentalt har det OK, men jeg er ikke et sted i mit liv, hvor jeg er og der er mange stressorer for mig, fx tanken om jeg nogensinde finder en kæreste igen- og bliver mor.
Jeg har en historik med angst, der blusser op under hårdt pres.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 19. dec 2019, 22:20

OberstNasig skrev:Ej, hvad fanden. Nu har jeg fået endnu en lyd i mit venstre øre. Så nu er jeg velsignet med 4 forskellige lyde. Jeg kan overhovedet ikke finde et mønster i det, men jeg bliver godt nok bekymret efterhånden, da jeg nåede ned på blot en enkelt tone i foråret. Det påvirker mig ikke som sådan, fordi jeg sover stadig lige godt osv., men jeg er faktisk rigtig bekymret for om det en dag bliver så slemt at jeg må tage billetten, fordi jeg ikke længere har redskaberne til at kunne overleve i det. Jeg ved godt at det er katastrofe-tanker og at jeg ikke kan forudsige fremtiden, men min hjerne klæber sig til "Beviserne" på at det bare er blevet værre og værre i de sidste 7 mdr.

Jeg oplever at jeg mentalt har det OK, men jeg er ikke et sted i mit liv, hvor jeg er og der er mange stressorer for mig, fx tanken om jeg nogensinde finder en kæreste igen- og bliver mor.
Jeg har en historik med angst, der blusser op under hårdt pres.


:ae:

Hvis jeg var dig ville jeg holde mig fra koncerter og andre meget støjende events. Det er i mange, ikke alle, men mange tilfælde det der er udløsende i forhold til om det bliver værre. Det er surt, men det er bare kendsgerningerne, for nogle af os.
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf OberstNasig » 20. dec 2019, 12:35

zembra1986 skrev:
OberstNasig skrev:Ej, hvad fanden. Nu har jeg fået endnu en lyd i mit venstre øre. Så nu er jeg velsignet med 4 forskellige lyde. Jeg kan overhovedet ikke finde et mønster i det, men jeg bliver godt nok bekymret efterhånden, da jeg nåede ned på blot en enkelt tone i foråret. Det påvirker mig ikke som sådan, fordi jeg sover stadig lige godt osv., men jeg er faktisk rigtig bekymret for om det en dag bliver så slemt at jeg må tage billetten, fordi jeg ikke længere har redskaberne til at kunne overleve i det. Jeg ved godt at det er katastrofe-tanker og at jeg ikke kan forudsige fremtiden, men min hjerne klæber sig til "Beviserne" på at det bare er blevet værre og værre i de sidste 7 mdr.

Jeg oplever at jeg mentalt har det OK, men jeg er ikke et sted i mit liv, hvor jeg er og der er mange stressorer for mig, fx tanken om jeg nogensinde finder en kæreste igen- og bliver mor.
Jeg har en historik med angst, der blusser op under hårdt pres.


:ae:

Hvis jeg var dig ville jeg holde mig fra koncerter og andre meget støjende events. Det er i mange, ikke alle, men mange tilfælde det der er udløsende i forhold til om det bliver værre. Det er surt, men det er bare kendsgerningerne, for nogle af os.



Jeg håber det lykkedes mig at quote rigtigt :D
Jeg afholder mig også fra koncerter, men jeg kommer til at isolere mig, hvis jeg undgår alle begivenheder, hvor der fx tales højt. Så skulle jeg melde pas til samtlige julefrokoster med mit arbejde, familie, bryllupper m.v. Så må det kun foregå i hjemmet uden for mange mennesker. Og sådan nægter jeg simpelthen at leve.
Jeg ved godt at det ikke er dét, du mener, men det fik mig bare til at tænke på, hvor der er larm. Jeg bærer dog altid høreværn ved fx julefrokoster. Ofte er akustikken også dårlig.
Men det giver ingen mening for mig, hvis man kan få yderligere støjskader af at opholde sig i selskab med andre talende mennesker.
Min psykolog siger at det er neurotisk at tage for mange forholdsregler. Naturligvis skal man passe på med meget højlydte arrangementer såsom koncerter.
Mit er gudskelov ikke særligt højt, men når der kommer flere toner til, er det virkelig angstprovokerende. Jeg er så begyndt at meditere hver eneste morgen og agter at gøre dette i en måned for at se om jeg oplever mere ro. Der er ingen tvivl om at min nærmest kroniske anspændthed i krop og sind fodrer min tinnitus. Da jeg havde det godt i foråret, da tingene begyndte at falde på plads efter mit brud, blev den meget lidt generende. Det blev til en novelle, sorry :lol:


Bouje skrev:Mit er heller ikke blevet bedre. Nu har jeg haft det i 2,5 år og jeg kan ikke skelne lyde fra hinanden. Det er bare en masse larm, hyletoner og susen/brusen/larm. Altid og hele tiden. Det er værst om aftenen, når jeg er træt. Der var længe, at det var mindre galt om morgenen, men på det sidste er det også galt om morgenen. Lige nu er jeg forkølet, og så er det helt galt. Min erfaring er dog, at det bliver lidt bedre efter en stor forværring, men at jeg ikke rigtigt bemærker, at det bliver bedre. Så bliver det bare værre på et tidspunkt af uforklarlige grunde og så konstaterer jeg, at det måtte have været lidt bedre. Det har føltes som en opadgående kurve, som om at det må eksplodere på et tidspunkt, men det har det trods alt ikke gjort endnu, så det må også gå den rigtige vej engang imellem. Jeg bemærker det bare ikke rigtigt, når det gør.

Men altså, det er tinnitus og det er mega nedern, men det er jo bare tinnitus. Det er larm og skideirriterende, men jeg lever og har det generelt godt. Jeg kan nævne tre damer på min facebook venneliste på min alder, som har brystkræft, så nogle gange skal man lige sætte ting ind i et større perspektiv. Ja, det er virkelig surt og jeg er virkelig træt af det, men altså, der kunne jo ske ting, som er langt værre. Jeg har ikke vænnet mig til det, men et eller andet sted, har jeg accepteret, at det er vilkårene for mig lige nu.


Du har ret. Jeg er for det meste også i stand til at sætte det i perspektiv. Min mor arbejder med kronisk smerteplagede og hun siger at det er langt værre og det tror jeg på. Tænk at have kroniske, stærke smerter. Tinnitus er meget mere en mental battle, synes jeg, for jeg kan i perioder godt forstå at man vitterligt bare kan vænne sig til det og trække på skuldrene, hvorimod fysisk sygdom med hård medicin kan gøre een langt mere invalideret.
Jeg kan jo stadig alt, hvad jeg har kunnet før. Nu er jeg bare udfordret på det mentale plan, fordi min angst skaber worst case scenarier.
Jeg prøver også at tænke på dem, på min egen alder, som også har tinnitus og som lever fint med det.
Min er faktisk helt stille om morgenen, men så er det som om at nervesystemet ligesom vågner op og så begynder larmen igen. Den er også helt stille i 10-15 minutter efter jeg har været fysisk aktiv, fx været ude og løbe. Så jeg tror fortsat at en stor del af min tinnitus skyldes kemi, lidt dårligt humør og ængstelighed. For når jeg løber sker der jo noget med mit blodtryk og kemien i min krop.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 20. dec 2019, 12:56

OberstNasig skrev:
zembra1986 skrev:
OberstNasig skrev:Ej, hvad fanden. Nu har jeg fået endnu en lyd i mit venstre øre. Så nu er jeg velsignet med 4 forskellige lyde. Jeg kan overhovedet ikke finde et mønster i det, men jeg bliver godt nok bekymret efterhånden, da jeg nåede ned på blot en enkelt tone i foråret. Det påvirker mig ikke som sådan, fordi jeg sover stadig lige godt osv., men jeg er faktisk rigtig bekymret for om det en dag bliver så slemt at jeg må tage billetten, fordi jeg ikke længere har redskaberne til at kunne overleve i det. Jeg ved godt at det er katastrofe-tanker og at jeg ikke kan forudsige fremtiden, men min hjerne klæber sig til "Beviserne" på at det bare er blevet værre og værre i de sidste 7 mdr.

Jeg oplever at jeg mentalt har det OK, men jeg er ikke et sted i mit liv, hvor jeg er og der er mange stressorer for mig, fx tanken om jeg nogensinde finder en kæreste igen- og bliver mor.
Jeg har en historik med angst, der blusser op under hårdt pres.


:ae:

Hvis jeg var dig ville jeg holde mig fra koncerter og andre meget støjende events. Det er i mange, ikke alle, men mange tilfælde det der er udløsende i forhold til om det bliver værre. Det er surt, men det er bare kendsgerningerne, for nogle af os.



Jeg håber det lykkedes mig at quote rigtigt :D
Jeg afholder mig også fra koncerter, men jeg kommer til at isolere mig, hvis jeg undgår alle begivenheder, hvor der fx tales højt. Så skulle jeg melde pas til samtlige julefrokoster med mit arbejde, familie, bryllupper m.v. Så må det kun foregå i hjemmet uden for mange mennesker. Og sådan nægter jeg simpelthen at leve.
Jeg ved godt at det ikke er dét, du mener, men det fik mig bare til at tænke på, hvor der er larm. Jeg bærer dog altid høreværn ved fx julefrokoster. Ofte er akustikken også dårlig.
Men det giver ingen mening for mig, hvis man kan få yderligere støjskader af at opholde sig i selskab med andre talende mennesker.
Min psykolog siger at det er neurotisk at tage for mange forholdsregler. Naturligvis skal man passe på med meget højlydte arrangementer såsom koncerter.
Mit er gudskelov ikke særligt højt, men når der kommer flere toner til, er det virkelig angstprovokerende. Jeg er så begyndt at meditere hver eneste morgen og agter at gøre dette i en måned for at se om jeg oplever mere ro. Der er ingen tvivl om at min nærmest kroniske anspændthed i krop og sind fodrer min tinnitus. Da jeg havde det godt i foråret, da tingene begyndte at falde på plads efter mit brud, blev den meget lidt generende. Det blev til en novelle, sorry :lol:


Du skal selvfølgelig gøre det du føler er rigtigt for dig :) Personligt vil jeg hellere tage en forholdsregel eller 2 for meget, end leve med højere tinnitus, men ved godt det ikke er ensbetydende med at alle skal leve som jeg gør. Der er ikke noget der er rigtigt og forkert her. Det betyder bare langt mere for mig at holde min tinnitus på det niveau den er på nu, end nogen fest eller koncert nogensinde ville gøre.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 20. dec 2019, 13:03

Men jeg vil godt lige sige at jeg synes ikke den debat om folk der har det værre, er særlig god. Man kan ikke sammenligne "smerte" for det vil være helt individuelt hvad der føltes slemmest for den enkelte. Jeg kan f.eks. fortælle at jeg har læst om 2 personer der har haft både kræft og tinnitus, hvor de sagde at det der klart var værst var tinnitusen, så man kan ikke rangere smerte på den måde som I ligger op til. Hvad der er super svært for den ene, kan være en mindre bagatel for den anden.

Jeg har haft svære depressioner ad flere omgange i mit liv, men tinnitus er stadig en meget større mundfuld end noget andet jeg har prøvet, og min er ikke engang særlig slem, men jeg er bare meget påvirkelig overfor uønsket støj og lyd og derfor er dette noget af det værste jeg kunne forstille mig.......Jeg kan ikke vide om en anden lidelse ville føles værre for mig, og det giver egentlig heller ikke mening af undre sig over, for hvis jeg har en oplevelse af at tinnitus er pinefuldt, jamen, så er det jo sådan det er. Synes I skal passe på ikke at neglicere andre's følelser. Jeg har jo også så også ret slem lydfølsomhed som indebære smerter, og det hæmmer mit liv......om jeg vil det eller ej.
0
mitze
Indlæg: 205
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:58
Kort karma: 27
Likede indlæg: 190

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf mitze » 20. dec 2019, 15:10

Jeg har også tinnitus og tror det kommer af sclerose. Jeg vågnede med det en morgen i oktober 2018 og er desværre ikke sluppet af med det endnu.
Lægerne på N5 på OUH er ikke særlig hjælpsomme så når jeg nævner sådan noget som pludselig opstået tinnitus, så siger de bare at jeg må gå til ørelæge. Ørelægen kan jo heller ikke hjælpe så det er lidt omsonst sommetider.

Det er også lige fået en god tak opad i lydstyrken i sidste uge. Så super meget glædelig jul der :/
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf OberstNasig » 20. dec 2019, 15:38

zembra1986 skrev:Men jeg vil godt lige sige at jeg synes ikke den debat om folk der har det værre, er særlig god. Man kan ikke sammenligne "smerte" for det vil være helt individuelt hvad der føltes slemmest for den enkelte. Jeg kan f.eks. fortælle at jeg har læst om 2 personer der har haft både kræft og tinnitus, hvor de sagde at det der klart var værst var tinnitusen, så man kan ikke rangere smerte på den måde som I ligger op til. Hvad der er super svært for den ene, kan være en mindre bagatel for den anden.

Jeg har haft svære depressioner ad flere omgange i mit liv, men tinnitus er stadig en meget større mundfuld end noget andet jeg har prøvet, og min er ikke engang særlig slem, men jeg er bare meget påvirkelig overfor uønsket støj og lyd og derfor er dette noget af det værste jeg kunne forstille mig.......Jeg kan ikke vide om en anden lidelse ville føles værre for mig, og det giver egentlig heller ikke mening af undre sig over, for hvis jeg har en oplevelse af at tinnitus er pinefuldt, jamen, så er det jo sådan det er. Synes I skal passe på ikke at neglicere andre's følelser. Jeg har jo også så også ret slem lydfølsomhed som indebære smerter, og det hæmmer mit liv......om jeg vil det eller ej.


Vi har haft debatten før, kan jeg huske. Med tinnitus gælder det for den enkelte om at finde en måde at klare det på. For mig er det noget, der beroliger mig at tænke på at der er noget, der for mig, ville være meget værre.
Det skal nødigt blive en konkurrence om, hvem der har det værst. Det vil simpelthen være så forskellige, hvad den enkelte synes at den værst tænkelige lidelse.

Mht. dit andet indlæg, og tak for det, så ja, man kan vel sige at det igen leder hen til at det er meget individuelt, hvordan man tackler en lidelse, som i dette tilfælde er tinnitus. Det vigtigste synes jeg, er at man har ro i maven over sin beslutning. Du har ro over at du har fravalgt fester og koncerter og jeg har ro i maven ved at tinnitus ikke skal være mit eget fængsel, som jeg hurtigt det kan føles som, hvis jeg opsætter flere begrænsninger, end der er nødvendigt. Jeg ville være frygteligt ked af det, når jeg lå på mit dødsleje og tænkte tilbage på et, for mig, kønsløst og kedeligt liv som følge af tinnitussen. Så vil jeg faktisk hellere bare aflives nu. Nu taler jeg naturligvis ikke kun om fester og koncerter. Dem kan jeg sagtens undvære, men jeg vil ikke undvære sammenkomster med fx min familie, hvor vi er mange og lyden selvfølgelig bliver lidt høj. Jeg vil ikke undvære at kunne spise på restaurant med mine veninder eller sidde på et værtshus, hvor der er noget snak.
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 20. dec 2019, 15:56

OberstNasig skrev:
zembra1986 skrev:Men jeg vil godt lige sige at jeg synes ikke den debat om folk der har det værre, er særlig god. Man kan ikke sammenligne "smerte" for det vil være helt individuelt hvad der føltes slemmest for den enkelte. Jeg kan f.eks. fortælle at jeg har læst om 2 personer der har haft både kræft og tinnitus, hvor de sagde at det der klart var værst var tinnitusen, så man kan ikke rangere smerte på den måde som I ligger op til. Hvad der er super svært for den ene, kan være en mindre bagatel for den anden.

Jeg har haft svære depressioner ad flere omgange i mit liv, men tinnitus er stadig en meget større mundfuld end noget andet jeg har prøvet, og min er ikke engang særlig slem, men jeg er bare meget påvirkelig overfor uønsket støj og lyd og derfor er dette noget af det værste jeg kunne forstille mig.......Jeg kan ikke vide om en anden lidelse ville føles værre for mig, og det giver egentlig heller ikke mening af undre sig over, for hvis jeg har en oplevelse af at tinnitus er pinefuldt, jamen, så er det jo sådan det er. Synes I skal passe på ikke at neglicere andre's følelser. Jeg har jo også så også ret slem lydfølsomhed som indebære smerter, og det hæmmer mit liv......om jeg vil det eller ej.


Vi har haft debatten før, kan jeg huske. Med tinnitus gælder det for den enkelte om at finde en måde at klare det på. For mig er det noget, der beroliger mig at tænke på at der er noget, der for mig, ville være meget værre.
Det skal nødigt blive en konkurrence om, hvem der har det værst. Det vil simpelthen være så forskellige, hvad den enkelte synes at den værst tænkelige lidelse.

Mht. dit andet indlæg, og tak for det, så ja, man kan vel sige at det igen leder hen til at det er meget individuelt, hvordan man tackler en lidelse, som i dette tilfælde er tinnitus. Det vigtigste synes jeg, er at man har ro i maven over sin beslutning. Du har ro over at du har fravalgt fester og koncerter og jeg har ro i maven ved at tinnitus ikke skal være mit eget fængsel, som jeg hurtigt det kan føles som, hvis jeg opsætter flere begrænsninger, end der er nødvendigt. Jeg ville være frygteligt ked af det, når jeg lå på mit dødsleje og tænkte tilbage på et, for mig, kønsløst og kedeligt liv som følge af tinnitussen. Så vil jeg faktisk hellere bare aflives nu. Nu taler jeg naturligvis ikke kun om fester og koncerter. Dem kan jeg sagtens undvære, men jeg vil ikke undvære sammenkomster med fx min familie, hvor vi er mange og lyden selvfølgelig bliver lidt høj. Jeg vil ikke undvære at kunne spise på restaurant med mine veninder eller sidde på et værtshus, hvor der er noget snak.


Og det er selvfølgelig fair og kun godt hvis det hjælper dig. For mig giver det bare intet, udover en følelse af skam oveni min smerte (ikke at jeg siger du udskammer......slet ikke - bare en generel holdning til den der "nogle har det værre" :genert: )

Jeg vil heller ikke undvære de sidste ting du nævner med familiesammenkomster, restaurantbesøg osv. Det gør jeg såmænd også stadig, når jeg har lidt overskud til det.......bare lidt færre nu, ikke i så mange timer, og altid med ørepropper i eller høreværn på (ellers kan jeg ikke holde ud at være i det pga. min lydfølsomhed). Livet ville også blive for indholdsløst for mig, hvis jeg ikke kunne de ting, så det er med at finde den gyldne middelvej, hvor man stadig gør i hvert fald lidt af det der giver en livskvalitet.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 20. dec 2019, 16:14

Bouje skrev:For mig handler det ikke om sammenligning af smerte, for det kan man ikke, men at sætte sin egen situation i perspektiv og se på sig selv ude fra. Ja, det er virkelig belastende at have tinnitus og for nogen er det også smertefuldt og det er virkelig problemfuldt. Jeg synes også selv, at det er virkelig ubehagelig. Jeg er en person, som har brug for ro og som før i tiden kunne have brug for at ligge et sted i ro og slappe af. Det kan jeg ikke på samme måde mere og det er et problem for mig. Jeg synes virkelig at det er træls, men altså. Jeg dør ikke af det og mit barn bliver ikke forældreløs af tinnitus. Min mor har tinnitus og min bror har tinnitus. Der er rigtigt mange, som har tinnitus og de får livet til at fungere alligevel. Så kan jeg det også og den desperation, som jeg tidligere følte over det, er der ikke længere efter jeg indså, at livet er godt alligevel og jeg kunne have haft noget meget værre. som tog livet af mig mange år før jeg var klar til at dø. Det har været en del af min "bedring" at indse det, forstået på den måde, at jeg fysisk ikke har fået det bedre, men jeg har accepteret, at det er mine vilkår her i livet lige nu og derfor har fået det lidt bedre med det psykisk.


Jeg kan bare ikke følge den tankegang med, at sætte det i perspektiv, skulle hjælpe, men hvis det hjælper jer, så er det jo cool :)
0

Tilbage til "Helbred"