Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf IrmaPigen » 4. nov 2017, 10:56

Skralde skrev:Jeg fik endelig foretaget en biopsi i tirsdags og har i dag fået svaret at der er svære forstadier, så jeg skal have foretaget et keglesnit efter næste mens.
Jeg googlede og kunne se at der bliver anbefalet en sygemelding på et par dage efter og at man skal undgå svære løft og cykling i en periode efter. Hvor længe efter fulgte I de råd? Min cykel er mit eneste transportmiddel og jeg arbejder som pædagog i en vuggestue, så det er lidt trælse restriktioner.


Jeg fik mit lavet en torsdag og var sygemeldt fredag. Reelt lå jeg også ned det meste af weekenden. Ugen efter havde jeg også mest trang til bare at ligge på sofaen efter jeg havde været på job i 7-8 timer.

Jeg cyklede ikke i 14 dage efter, men gik dog mindre ture i roligt tempo. Men ikke noget vildere end det.

Jeg synes du skal drøfte det med løft med din arbejdsgiver (du kan jo nøjes med at kalde det et kirurgisk indgreb) og hvis de ikke er lydhøre over for du ikke må løfte, ville jeg være Rasmus modsat og sygemelde mig med lægeerklæring på forlangende.
2
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Skralde » 4. nov 2017, 11:02

Tak for inputs fra jer begge!
Biopsien lavede du kun tirsdag og torsdag, så hvis det også indebærer keglesnit så vil jeg da prøve om jeg kan få en tid på en torsdag :gogo: Og gøre opmærksom på at jeg undgår løft den kommende uge og må sætte ekstra tid af til transport :)
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 4. nov 2017, 11:16

Skralde skrev:Jeg fik endelig foretaget en biopsi i tirsdags og har i dag fået svaret at der er svære forstadier, så jeg skal have foretaget et keglesnit efter næste mens.
Jeg googlede og kunne se at der bliver anbefalet en sygemelding på et par dage efter og at man skal undgå svære løft og cykling i en periode efter. Hvor længe efter fulgte I de råd? Min cykel er mit eneste transportmiddel og jeg arbejder som pædagog i en vuggestue, så det er lidt trælse restriktioner.


Min veninde er også pædagog, og hun har ikke fået restriktioner omkring det med at løfte børn. Dog holder de hårdt på det med cyklen. Jeg prøvede selv at cykle en uges tid efter og såret sprang op af det, selvom det var en kort tur på 1,5 km. Trapper og cykling var generelt ret generede i ca 12 dage. På dag 15 var jeg til gengæld næsten helet op, og tog afsted på min polterabend og dansede og fjollede rundt hele dagen uden issues.
1
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Sustentaculum » 13. nov 2017, 09:02

Jeg ville lige komme med min historie også, mest for at fortælle at det sagtens kan foregå uden smerter eller ubehag..

Jeg fik lavet skrab, ifbm spiraloplægning, og fik besked "HSIL" altså mulighed for svære celleforandringer. Jeg fik beskeden søndag aften (!!), og blev ret overrasket. Bookede første ledige tid (en måned efter!!) med det samme. Min gynækolog havde en podcast som jeg fik besked om at lytte til, og den var altså rigtig god. Jeg linker lige til den, den fortæller om hvad de forskellige svar betyder, hvad der skal ske til kolposkopien, og den eventuelle biopsi. Jeg vil virkelig anbefale at lytte til den før den næste undersøgelse.

https://soundcloud.com/user-781415611/c ... dersogelse

Jeg mødte op, vi talte kort om hvordan jeg havde det med svaret fra sidst, og så hoppede jeg op på briksen, først kiggede han og fortalte at det ikke så ud som om der var cancer, hvorefter han lavede den første del, hvor han kiggede på livmoderhalsen/munden, så lagde han lokalbedøvelse som nev lidt, det føltes lidt som at få bedøvelse ved tandlægen, bare uden den der sviende fornemmelse. Så tog han biopsierne, det gjorde heller ikke ondt overhovedet, bare sådan en underlig dump følelse.

Det er en uge siden, de første 2 dage blødte jeg lidt frisk blod, og her en uge efter er der stadig lidt gammelt blod. Jeg går stærkt ud fra at der intet er i vejen, så jeg har bestemt at jeg ikke er nervøs for svaret, som kan komme når som helst :D
1
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Skralde » 2. dec 2017, 14:23

Hvor længe havde I andre glæde af sårvæsken/udflåddet efter keglesnittet? Min læge skr2v godt nok op til 14 dage efter, men jeg er efterhånden træt af det her efter 11 dage og jeg synes slet ikke at det har aftaget :tie: Jeg føler mig så ucharmerende!
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Skralde » 2. dec 2017, 14:24

Men hey, til gengæld fik jeg at vide forleden at samtlige forandringer var blevet fjernet :banan:
5
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 3. dec 2017, 03:07

Skralde skrev:Hvor længe havde I andre glæde af sårvæsken/udflåddet efter keglesnittet? Min læge skr2v godt nok op til 14 dage efter, men jeg er efterhånden træt af det her efter 11 dage og jeg synes slet ikke at det har aftaget :tie: Jeg føler mig så ucharmerende!


På dag 15-16 stykker stoppede det helt for mit vekommende :)

Godt at høre at de fik fjernet alt.
1
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Skralde » 3. dec 2017, 08:08

Tak for svar :kys: Jeg må væbne mig med tålmodighed så. Heldigt at jeg er sådan et tålmodigt menneske :ninja:
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 8. jan 2018, 19:34

Hvordan har folk det herinde?
Jeg skal ind til biopsi her den 26. januar hvor der så er gået et halvt år siden operationen, hvor de ikke havde frie rander.

Jeg har for første gang siden operationen fået min menstruation idag, og hold nu vimmer hvor har jeg det dårligt. Jeg håber virkeligt at celleforandringerne er gået i sig selv, så jeg slipper for endnu en operationen og skal igang med cyklus rod igen.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf IrmaPigen » 8. jan 2018, 19:50

Filipai skrev:Hvordan har folk det herinde?
Jeg skal ind til biopsi her den 26. januar hvor der så er gået et halvt år siden operationen, hvor de ikke havde frie rander.

Jeg har for første gang siden operationen fået min menstruation idag, og hold nu vimmer hvor har jeg det dårligt. Jeg håber virkeligt at celleforandringerne er gået i sig selv, så jeg slipper for endnu en operationen og skal igang med cyklus rod igen.


Jeg (eller rettere sagt mit underliv) var faktisk ikke okay i månedsvis efter.

De første mange måneder døjede jeg med mange plet blødninger og også blødninger ved hvert samleje. Det gjorde faktisk at jeg ikke kunne have ret meget sex med min nye kæreste, hvilket var vildt nedern.

Jeg fik keglesnittet i starten af marts måned og fik taget biopsier sidst i juni 2017, dvs tidligere end jeg burde pga. de mange pletblødninger, jeg havde. Jeg var vildt nervøs op til biopsierne og pga de mange pletblødninger var jeg sikker på jeg ikke var rask og helt generelt var jeg emotionelt ustabil. Jeg havde mange tudeture i den periode og var bange og led af dødsangst. Imidlertid var prøverne taget i juni 2017 ok. Jeg skal have nye biopsier juni 2018.

Der er ingen pletblødninger længere. Men min menses har ændret sig. Dels har jeg nogle sære smerter i min livmoderhals (vil jeg tro) Ca 5 dage inden mens starter. Og så er min mens blevet enormt langtrukken over Ca. 8-10 dage men hvor den de første 4-5 dage kun består af pletblødninger i forbindelse med sex eller motion. Det er røv irriterende, men vel nok noget jeg kan lære leve med.
Senest rettet af IrmaPigen 8. jan 2018, 19:56, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 8. jan 2018, 19:55

IrmaPigen skrev:
Jeg (eller rettere sagt mit underliv) var faktisk ikke okay i månedsvis efter.

De første mange måneder døjede jeg med mange plet blødninger og også blødninger ved hvert samleje. Det gjorde faktisk at jeg ikke kunne have ret meget sex med min nye kæreste, hvilket var vildt nedern.

Jeg fik keglesnittet i starten af marts måned og fik taget biopsier sidst i juni pga de mange pletblødninger jeg havde. Jeg var vildt nervøs op til og pga de mange pletblødninger var jeg sikker på jeg ikke var rask. Jeg havde mange tydeture i den periode og var bange. Imidlertid var prøverne ok. Jeg skal have nye biopsier slut juni 2018.

Der er ingen pletblødninger længere. Men min menses har ændret sig. Dels har jeg nogle sære smerter i min livmoderhals (vil jeg tro) Ca 5 dage inden mens starter. Og så er min mens blevet enormt langtrukken over Ca. 8-10 dage men hvor den de første 4-5 dage kun består af pletblødninger i forbindelse med sex eller motion. Det er røv irriterende, men vel nok noget jeg kan lære leve med.


Ej det lyder da ganske ganske forfærdeligt. De må da kunne gøre et eller andet?
Altså jeg fik af vide af lægen da jeg var inde og blive undersøgt grundet manglende cyklus, at der godt kunne gå et års tid før jeg var back to normal, og de ville ikke gøre noget før der. Men det lyder da ikke til at være holdbart med smerter og 10 dages cyklus.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf IrmaPigen » 8. jan 2018, 20:05

Altså mit er jo ikke helt et år siden endnu.

Faktisk synes jeg denne gang at de der sære smerter inden mens føles en hel del mildere, end de gjorde til at starte med, hvor de var ret kraftige.

Jeg tror generelt jeg er på rette vej, og derfor venter jeg også til juni med at få taget nye biopsier. Hvis jeg får nye plet blødninger, som slet ikke er pt normalt for mig, dvs som ikke er umiddelbart op til min min mens, vil jeg straks reagere.

Egentlig kan jeg godt forestille mig, at det tager et års tid inden man er helt back to normal. Det er jo trods alt et følsomt sted, man bliver skrællet sådan lidt hårdt og brutalt.
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Danseprinsesse » 8. jan 2018, 21:26

Jeg har faktisk også haft lette pletblødninger efter indgrebet, det har jeg aldrig haft før.

Mellem jul og nytår var jeg til 2. tjek efter keglesnittet. Ligesom sidst var der hverken HPV-virus eller celleforandringer i prøverne, så jeg er ude af systemet og tilbage på alm. screening med celleskrab hvert 3. år. :)
0
Brugeravatar
Wolf
Indlæg: 292
Tilmeldt: 21. aug 2015, 16:59
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1165

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Wolf » 8. jan 2018, 21:28

Jeg fik taget keglesnit i marts, desværre uden frie rander. Skrab 3 mdr efter viste dog, at der ingen celleforandringer var og jeg blev derfor først tjekket igen efter 6 mdr. d.27/12.
Jeg afventer svar nu.
Mentalt har det været en større omgang, med dødsangst, dybe, mørke tanker osv.
Men fysisk har jeg faktisk reageret fint, tror jeg...
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 8. jan 2018, 21:45

Wolf skrev:Jeg fik taget keglesnit i marts, desværre uden frie rander. Skrab 3 mdr efter viste dog, at der ingen celleforandringer var og jeg blev derfor først tjekket igen efter 6 mdr. d.27/12.
Jeg afventer svar nu.
Mentalt har det været en større omgang, med dødsangst, dybe, mørke tanker osv.
Men fysisk har jeg faktisk reageret fint, tror jeg...

Det var da hurtigt med tjek efter 3 måneder. Her skal jeg vente 6 måneder, det synes jeg er rimeligt træls.

Håber du snart får et svar med gode nyheder, lyder ikke sjovt at have det så skidt mentalt :ae:
0

Tilbage til "Helbred"