Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf didas » 31. maj 2018, 19:22

Tror det kommer meget an på den enkelte læge. Jeg har fået taget celleskrab hos 3 forskellige læger gennem tiden. Ved den første gjorde det ret ondt og jeg blødte bagefter, ved de 2 andre har jeg overhovedet ikke kunnet mærke det.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Pyjamas » 31. maj 2018, 20:22

Jeg fik taget biopsier i starten af måneden, hvor jeg blødte eventyrligt meget, og jeg trøstede mig selv med, at der gik mindst et halvt år, før jeg skulle til igen.

Den indeholdt så for få celleprøver til diagnostik :rulle: Så nu skal jeg derind - igen - om 3 uger.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf sigge » 4. jun 2018, 12:44

Dittemus skrev:Jeg er 32 og skal til mit første celleskrab på onsdag. :genert: Jeg er hunderæd for resultatet, hvilket også er grunden til det er blevet udskudt så længe. Jeg har de første to omgange af HPV-vaccinen, men turde ikke at få den sidste.
Jeg kan ikke lige overskue at læse hele tråden igennem nu, men vil lige høre om det er normalt at det er en sygeplejerske der tager skrabet? Jeg kan se at tiden er booket til sygeplejersken nemlig. Jeg kan huske at flere af jer har skrevet om blødninger- er det efter skrabet? Hvor længe kan man forvente at bløde og hvor længe efter er sex OK?


I min søsters lægehus er det også en sygeplejerske, der laver celleskrab, ellers kunne den eneste kvindelige læge i lægehuset næsten ikke lave andet nemlig. Så det er i hvert fald ikke unormalt, at en sygeplejerske bliver uddannet til at lave det.

Jeg har fået lavet det mange gange, og jeg har kun oplevet en lille smule blødning samme dag. Ikke mere, end et trusseindlæg kunne tage det. Og det var virkelig i småtingsafdelingen. Jeg tror måske, det er i forbindelse med biopsier, at folk her i tråden har blødt en del, men det er jo slet ikke aktuelt for dig.
Det med sex ved jeg ikke, da det ikke har været relevant for mig. Men spørg da sygeplejersken. Jeg kan ikke forestille mig, at der skulle være nogen grund til at man skal vente flere dage, det er jo ikke et kirurgisk indgreb.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Zonta » 4. jun 2018, 17:12

Dittemus skrev:Jeg er 32 og skal til mit første celleskrab på onsdag. :genert: Jeg er hunderæd for resultatet, hvilket også er grunden til det er blevet udskudt så længe. Jeg har de første to omgange af HPV-vaccinen, men turde ikke at få den sidste.
Jeg kan ikke lige overskue at læse hele tråden igennem nu, men vil lige høre om det er normalt at det er en sygeplejerske der tager skrabet? Jeg kan se at tiden er booket til sygeplejersken nemlig. Jeg kan huske at flere af jer har skrevet om blødninger- er det efter skrabet? Hvor længe kan man forvente at bløde og hvor længe efter er sex OK?

Sejt at du kommer afsted! :gogo: Det er en vigtig ting!
Blødning efter skrabet bør ikke være noget særligt. Som en anden skriver - et almindeligt trusseindlæg bør være rigeligt. Jeg har fået lavet en 6-8 stykker og har aldrig oplevet noget voldsomt. Med hensyn til sex er jeg faktisk ikke sikker. Det er jo ikke et indgreb som sådan. Tænker, at når blødningen er stoppet, så er du good to go :)
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Tata » 4. jun 2018, 18:09

Dittemus skrev:Jeg er 32 og skal til mit første celleskrab på onsdag. :genert: Jeg er hunderæd for resultatet, hvilket også er grunden til det er blevet udskudt så længe. Jeg har de første to omgange af HPV-vaccinen, men turde ikke at få den sidste.
Jeg kan ikke lige overskue at læse hele tråden igennem nu, men vil lige høre om det er normalt at det er en sygeplejerske der tager skrabet? Jeg kan se at tiden er booket til sygeplejersken nemlig. Jeg kan huske at flere af jer har skrevet om blødninger- er det efter skrabet? Hvor længe kan man forvente at bløde og hvor længe efter er sex OK?


Det er forskelligt om det er en læge eller en sygeplejerske der tager skrabet.
Jeg har fået lavet utallige celleskrab, og har aldrig mærket hverken smerte eller har blødt særligt, der kan lige komme et par dråber blod, ikke mere end et trusseindlæg kan klare. Tror også som de andre skriver, at det er biopsier der er tale om.
Du må gerne have sex både før og efter celleskrabet, det sker der ikke noget ved :).
0
Timian :lun:
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf billiebean » 4. jun 2018, 18:28

Dittemus skrev:Jeg er 32 og skal til mit første celleskrab på onsdag. :genert: Jeg er hunderæd for resultatet, hvilket også er grunden til det er blevet udskudt så længe. Jeg har de første to omgange af HPV-vaccinen, men turde ikke at få den sidste.
Jeg kan ikke lige overskue at læse hele tråden igennem nu, men vil lige høre om det er normalt at det er en sygeplejerske der tager skrabet? Jeg kan se at tiden er booket til sygeplejersken nemlig. Jeg kan huske at flere af jer har skrevet om blødninger- er det efter skrabet? Hvor længe kan man forvente at bløde og hvor længe efter er sex OK?


Celleskrab bliver taget med en lille børste - du kan prøve at Google cervix swab brush. Så kan du se at det ikke er særlig skræmmende. Jeg kan knapt mærke celleskrabet, tager 2 sek og har vist aldrig blødt. Det eneste ubehagelige er det kolde, hårde andenæb, men det er jo det samme ved alle underlivsundersøgelser. Ved biopsien tager man et lille stykke væv med en lille tang. Det er derfor det kan bløde.
1
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Undtagelsen » 21. nov 2018, 13:26

DenSyngendeLussing skrev:Jeg fik foretaget et nyt celleskrab i september som 2. kontrol efter mit keglesnit, som jeg fik for lidt over et år siden. Jeg fik svar i min e-boks et par uger senere, der kort lød, at der var fundet helt normale forhold, men at de anbefalede, at jeg fik en tid hos lægen til et tjek igen om et år. Fint nok, jeg smed en påmindelse i min kalender med det samme.

I dag skulle jeg så forny min p-pille recept inde på sundhed.dk, og af nysgerrighed gik jeg lige ind og kiggede på laboratoriesvaret fra min sidste prøve. Der stod så ganske rigtigt, at der ikke var konstateret celleforandringer, men også at jeg var testet positiv for high-risk HPV. Altså, jeg ved godt, at det ikke i sig selv er farligt og at det tit går i sig selv igen, men det ville jeg sgu da gerne lige have haft at vide, da de sendte mig brevet med prøvesvarene? Jeg testede negativ sidste gang jeg fik en HPV-test ved 1. kontrol, så noget kunne jo tyde på, at virusset ligger latent i min krop - og så er det jo ekstra vigtigt, at jeg kommer afsted til tjek regelmæssigt.

Det syntes de åbenbart ikke, de behøvede fortælle mig, men helt ærligt, jeg skal nok selv bestemme, hvad der er relevant for mig at vide om min egen sundhed. Jeg er decideret vred over, at de overhovedet ikke har nævnt det for mig. Hvad fanden altså? :forvirret:


Det burde du da virkelig have fået at vide.

Det er 13 år siden jeg blev testet positiv for 2 high risk HPV og blev derfor anbefalet at få lavet snart test en gang om året i stedet for de anbefalede hvert 3. år og der har aldrig siden været noget, så det behøver heldigvis ikke at betyde noget.

For øvrigt sagde min gynækolog dengang at stod det til ham, skulle alle smeartestes hvert år og ikke kun hvert 3., for det kan gå så hurtig, hvis man først bliver ramt, at det slet ikke er tids nok.
0

Tilbage til "Helbred"