Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 12. feb 2018, 20:50

Jeg gik på weekend med nyheden om at min nyeste biopsi var fri for celleforandringer. Så intet nyt keglesnit som jeg ellers havde regnet med. Et tjek om 6 måneder, og så er jeg "ude af systemet" :banan:
10
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Zonta » 13. feb 2018, 11:54

HappyPaww skrev:Jeg har jo lige født min datter (som blev lavet lige oveni keglesnittet), og skal om et par uger til kontrol/biopsier igen. Håber tingene er som de skal være (der var frie rander på keglesnittet i marts), men er også lidt nervøs. To små børn sætter godt nok livet i perspektiv!

Desuden skal jeg også have HPV vaccinen nu. Er der nogen af jer der har fået den ifm. forløbet, og i så fald, har I mærket noget til den (udover på pengepungen :D - synes sgu det er lidt skod at man selv skal betale den, selvom man er i et behandlingsforløb hvor den anbefales)...

Jeg fik den tilbage i 2008/2009, hvor jeg fik kondylomer. Ergo var jeg allerede smittet med HPV og jeg endte også med keglesnit 3 års tid senere. Jeg havde dog ingen bivirkninger af vaccinen, overhovedet. Og min mor betalte den dengang, så der slap jeg billigt :lol:

Sustentaculum skrev:Jeg skal have laver keglesnit d. 1. feb. og bliver da lidt bekymret med det i skriver? Først back to normal et år efter? Blødningsforstyrrelser, ændret cyklus og ændret ubehag :( Jeg har svære celleforandringer, i stadiet lige før CIS, er egentlig ikke nervøs for at udvikle kræft, men det lyder da virkelig nederen med så mange negative følgevirkninger af indgrebet :(

Jeg ved ikke om du kan søge dig frem til mit indlæg her i tråden med min beretning om det hele, men i korte træk kan jeg sige, at det gik super fint for mig. Jeg var på p-piller og derfor var min menstruation regelmæssig gennem det hele, men udover det har jeg intet mærket. Så det kan altså godt gå helt efter planen :) Jeg havde også svære celleforandringer og der har ikke været skyggen af celleforandringer (jo, måske egentlig lette, nu jeg tænker over det, men ikke noget der skulle handles på :gruble: ) siden da. Og jeg fik det lavet i lokalbedøvelse hos en gynækolog. Jeg kan ikke huske om jeg blev kørt hjem og på selve dagen var jeg lidt flad, og havde lidt smerter, men jeg tror kun jeg tog to panodiler. Blødte i 1-2 uger, som jeg husker det, men slet ikke noget voldsomt :)

Nu er jeg så gravid, så jeg er spændt på at se, om det er noget der har påvirkning på livmoderhalsen, når jeg når længere hen.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Danseprinsesse » 15. feb 2018, 21:37

Danseprinsesse skrev:Efter mit tjek i slutningen af december har jeg haft menstruationslignende (altså samme længde og styrke) blødning 4 gange, de sidste 14 dage har har det været konstant.
Så jeg talte med Gynækologisk Afdeling i dag og har fået en tid. Nu er jeg også ved at være træt af at bløde.


Nå, jeg havde fået en stor polyp på livmoderhalsen. Det skulle vist ikke have noget med celleforandringerne at gøre, men vævet bliver sendt ind til histologi for en sikkerheds skyld (helt rutinemæssigt).

Jeg var ikke skide imponeret, da de lige pludselig skulle fjerne noget uden lokalbedøvelse, men det var ikke så slemt. Og så skulle jeg gerne stoppe med at bløde inden for de næste uger og have normal menstruation igen inden for et par måneder.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf HappyPaww » 16. mar 2018, 20:11

Nu er det et lille år siden jeg fik keglesnittet (skulle jo lige føde en baby i mellemtiden), og jeg har i dag fået resultatet af det opfølgende tjek:

Jeg er fri for alt, og HPV test + skrab er fuldstændig clean :banan: Jeg går nu tilbage til den almindelige 3-års screening :gogo: Skal dog stadig have HPV vaccinen, men har også allerede første portion liggende i køleskabet :)
4
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Pyjamas » 4. maj 2018, 19:16

Jeg var til gynækolog i går for at få taget biopsier. De sidste par år har jeg haft middelsvære forandringer, og hun sagde, at hvis de stadig er det, skal der ske noget andet, for jeg skal ikke gå rundt med det så længe.
Det er vel keglesnit, hun tænker på. Jeg fik lavet sådan et i 2007 også.

Denne gang har jeg blødt som en vanvittig efter biopsierne. Blodet løb ud af mig til undersøgelsen, helt så jeg dryppede på gulvet, mens jeg lå ned. Jeg blødte igennem tampon og bind på en halv time og fortsatte til i går eftermiddag. Det gik over i går aftes, og nu bløder det igen.
Jeg regner med, at det er normalt, men jeg har aldrig oplevet det i se mængder før.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf billiebean » 4. maj 2018, 21:22

Pyjamas skrev:Jeg var til gynækolog i går for at få taget biopsier. De sidste par år har jeg haft middelsvære forandringer, og hun sagde, at hvis de stadig er det, skal der ske noget andet, for jeg skal ikke gå rundt med det så længe.
Det er vel keglesnit, hun tænker på. Jeg fik lavet sådan et i 2007 også.

Denne gang har jeg blødt som en vanvittig efter biopsierne. Blodet løb ud af mig til undersøgelsen, helt så jeg dryppede på gulvet, mens jeg lå ned. Jeg blødte igennem tampon og bind på en halv time og fortsatte til i går eftermiddag. Det gik over i går aftes, og nu bløder det igen.
Jeg regner med, at det er normalt, men jeg har aldrig oplevet det i se mængder før.


Da jeg fik lavet biopsi for en del år siden ramte de et blodkar. Jeg blødte sindssygt meget. Måtte op på gynækologisk afdeling og blive stoppet helt ud med gaze efter at have tilsølet alt i blod - bil, sofa, gulv. Var sygemeldt i noget tid også. Så man kan være uheldig. Men det er heldigvis ret ufarligt.
0
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Sustentaculum » 5. maj 2018, 06:25

Pyjamas skrev:Jeg var til gynækolog i går for at få taget biopsier. De sidste par år har jeg haft middelsvære forandringer, og hun sagde, at hvis de stadig er det, skal der ske noget andet, for jeg skal ikke gå rundt med det så længe.
Det er vel keglesnit, hun tænker på. Jeg fik lavet sådan et i 2007 også.

Denne gang har jeg blødt som en vanvittig efter biopsierne. Blodet løb ud af mig til undersøgelsen, helt så jeg dryppede på gulvet, mens jeg lå ned. Jeg blødte igennem tampon og bind på en halv time og fortsatte til i går eftermiddag. Det gik over i går aftes, og nu bløder det igen.
Jeg regner med, at det er normalt, men jeg har aldrig oplevet det i se mængder før.


Jeg fik af vide at hvis det løb, så det dryppede, så skulle jeg ringe 1813, og komme ind og få det stoppet. Så hvis det stadig løber, ville jeg nok søge læge :)
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 5. maj 2018, 07:30

Pyjamas skrev:Jeg var til gynækolog i går for at få taget biopsier. De sidste par år har jeg haft middelsvære forandringer, og hun sagde, at hvis de stadig er det, skal der ske noget andet, for jeg skal ikke gå rundt med det så længe.
Det er vel keglesnit, hun tænker på. Jeg fik lavet sådan et i 2007 også.

Denne gang har jeg blødt som en vanvittig efter biopsierne. Blodet løb ud af mig til undersøgelsen, helt så jeg dryppede på gulvet, mens jeg lå ned. Jeg blødte igennem tampon og bind på en halv time og fortsatte til i går eftermiddag. Det gik over i går aftes, og nu bløder det igen.
Jeg regner med, at det er normalt, men jeg har aldrig oplevet det i se mængder før.


Det er ikke normalt . Det er sikkert et blodkar . Hos mig skete det samme og lægen sagde bare hov. Jeg blødte igennem 3 natbind på 30 minutter og havde det voldsomt skidt i flere dage. Jeg fik kritik af hospitalet hvor jeg fik lave keglesnittet for ikke at være kommet ind med det samme. Så hvis de begynder at bløde igen så er det 1813.
Da jeg skulle have lavet biopsi sidst var der et par dråber blod .
1
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Pyjamas » 5. maj 2018, 18:27

Tak for jeres svar! :)
Det er ikke så slemt længere, jeg fylder ikke en normal størrelse tampon ud på de 3 timer, den bliver end ikke halvt fyldt. Det er vel ok? Når det ikke er mere nu, tænker jeg ikke, det er nødvendigt at søge læge. Vel? :genert:
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 5. maj 2018, 18:34

Pyjamas skrev:Tak for jeres svar! :)
Det er ikke så slemt længere, jeg fylder ikke en normal størrelse tampon ud på de 3 timer, den bliver end ikke halvt fyldt. Det er vel ok? Når det ikke er mere nu, tænker jeg ikke, det er nødvendigt at søge læge. Vel? :genert:


Nej, det er mere så du ved det hvis du skal have lavet biopsier igen. Og så husk at sørg for at få tanket op med blod igen. Masser af væske, og ikke alt for meget action. Jeg endte med at besvime et par gange de første dage efter den biopsi. Så pas godt på dig selv.
1
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Pyjamas » 5. maj 2018, 20:00

Filipai skrev:
Pyjamas skrev:Tak for jeres svar! :)
Det er ikke så slemt længere, jeg fylder ikke en normal størrelse tampon ud på de 3 timer, den bliver end ikke halvt fyldt. Det er vel ok? Når det ikke er mere nu, tænker jeg ikke, det er nødvendigt at søge læge. Vel? :genert:


Nej, det er mere så du ved det hvis du skal have lavet biopsier igen. Og så husk at sørg for at få tanket op med blod igen. Masser af væske, og ikke alt for meget action. Jeg endte med at besvime et par gange de første dage efter den biopsi. Så pas godt på dig selv.


Tak :kys: det skal jeg nok. Jeg holder løbende øje med blødningen.
0
Summer
Indlæg: 996
Tilmeldt: 18. jun 2017, 20:45
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1314

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Summer » 15. maj 2018, 12:02

Jeg fik foretaget mit første celleskrab, og synes godt nok det gjorde ondt :mellow:
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf billiebean » 15. maj 2018, 12:38

Summer skrev:Jeg fik foretaget mit første celleskrab, og synes godt nok det gjorde ondt :mellow:


Var det selve skrabet eller at få andenæbet op? Det er jo ikke nogen festlig oplevelse, men det skal helst ikke gøre rigtig ondt jo..
0
Summer
Indlæg: 996
Tilmeldt: 18. jun 2017, 20:45
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1314

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Summer » 15. maj 2018, 18:51

billiebean skrev:
Summer skrev:Jeg fik foretaget mit første celleskrab, og synes godt nok det gjorde ondt :mellow:


Var det selve skrabet eller at få andenæbet op? Det er jo ikke nogen festlig oplevelse, men det skal helst ikke gøre rigtig ondt jo..


Det var selve skrabet. Lægen var nødt til at tage en mindre børste, hvilket også hjalp lidt på det.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Zonta » 31. maj 2018, 19:02

DenSyngendeLussing skrev:Det kan jeg slet ikke forstå, Summer. Jeg ved godt at smertetærskler er forskellige, men det er da ikke meningen, at det skal gøre ondt? Andenæbbet er aldrig specielt behageligt, men jeg kunne ikke engang mærke, da min læge tog selve skrabet. Er du normalt meget sensitiv over for smerter eller var lægen virkelig hårdhændet?

Jeg tror der er stor forskel fra kvinde til kvinde. Jeg mærker selve skrabet, men mere som ubehag. Ikke decideret smerte. Jeg er dog også meget afslappet under undersøgelsen og det gør den immervæk noget mindre smertefuld. Kender flere veninder, der spænder op som om de skulle lave den der "død mand"-øvelse fra militæret og de synes det er meget smertefuldt at få lavet en underlivsundersøgelse :mellow:
0
J, juli 2018.

Tilbage til "Helbred"