Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Wolf
Indlæg: 292
Tilmeldt: 21. aug 2015, 16:59
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1165

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Wolf » 8. jan 2018, 21:55

Filipai skrev:
Wolf skrev:Jeg fik taget keglesnit i marts, desværre uden frie rander. Skrab 3 mdr efter viste dog, at der ingen celleforandringer var og jeg blev derfor først tjekket igen efter 6 mdr. d.27/12.
Jeg afventer svar nu.
Mentalt har det været en større omgang, med dødsangst, dybe, mørke tanker osv.
Men fysisk har jeg faktisk reageret fint, tror jeg...

Det var da hurtigt med tjek efter 3 måneder. Her skal jeg vente 6 måneder, det synes jeg er rimeligt træls.

Håber du snart får et svar med gode nyheder, lyder ikke sjovt at have det så skidt mentalt :ae:


Jeg havde HSIL og CIN3 inden keglesnit og oprindeligt ville de først tjekke efter 6 mdr. Men da jeg læste lab svar, ringede jeg og brokkede mig så kraftigt, at de rykkede tiden. I brevsvaret stod der nemlig kun, at jeg ikke havde frie rander - i lab svar var jeg gået fra CIN3 til Carcinoma in situ.
Det havde de glemt at fortælle mig og jeg flippede skråt!

Derfor blev jeg tjekket allerede efter 3 mdr. Og fik heldigvis svaret, at der ingen forandringer var.

Det havde også noget med diagnosen at gøre, at jeg panikkede mentalt. Først HSIL, så CIN3 og endelig CIL - jeg var sikker på, at det næste blev kemi og evig cancer.

Jeg var rædselsslagen og hadede det hele, indgrebet, følelsen af ikke at kunne handle, hjælpeløsheden, tankerne.

Det hjalp rigtig meget at læse om de tanker, I andre gjorde jer, husker jeg :)

Nu håber jeg bare på, at jeg stadig er fri for forandringer - ellers må jeg turen igennem igen, denne gang klogere (men lige rædselsslagen)
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf HappyPaww » 9. jan 2018, 05:16

Jeg har jo lige født min datter (som blev lavet lige oveni keglesnittet), og skal om et par uger til kontrol/biopsier igen. Håber tingene er som de skal være (der var frie rander på keglesnittet i marts), men er også lidt nervøs. To små børn sætter godt nok livet i perspektiv!

Desuden skal jeg også have HPV vaccinen nu. Er der nogen af jer der har fået den ifm. forløbet, og i så fald, har I mærket noget til den (udover på pengepungen :D - synes sgu det er lidt skod at man selv skal betale den, selvom man er i et behandlingsforløb hvor den anbefales)...
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf IrmaPigen » 9. jan 2018, 06:37

HappyPaww skrev:Jeg har jo lige født min datter (som blev lavet lige oveni keglesnittet), og skal om et par uger til kontrol/biopsier igen. Håber tingene er som de skal være (der var frie rander på keglesnittet i marts), men er også lidt nervøs. To små børn sætter godt nok livet i perspektiv!

Desuden skal jeg også have HPV vaccinen nu. Er der nogen af jer der har fået den ifm. forløbet, og i så fald, har I mærket noget til den (udover på pengepungen :D - synes sgu det er lidt skod at man selv skal betale den, selvom man er i et behandlingsforløb hvor den anbefales)...


Jeg fik tre i løbet af 2017. Og ja, de er pisse dyre.

Jeg blev sløj af den første i et døgns tid. Derudover har jeg ved de to andre vacciner været forskånet for at mærke noget til dem.

Edit:
Den første vaccine fik jeg lige mens min birkepollenallergi var i udbrud. Jeg er sikker på, at det er det, som gjorde jeg blev dårlig af den.

Samlet set er jeg glad for at jeg fik dem. Heldigvis nåede jeg lige at hoppe på den dengang helt nye Gardasil 9. Selvom det kostede mig 3 x 1500-1600 kr. og det kostede mig mine ture til frisøren i det sidste trekvarte års tid, er jeg stadig glad for jeg valgte den.
1
Brugeravatar
Wolf
Indlæg: 292
Tilmeldt: 21. aug 2015, 16:59
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1165

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Wolf » 10. jan 2018, 11:20

Jeg var til tjek d.27/12 og har ikke fået brevsvar endnu. Så jeg gik på sundhed.dk og kiggede i min journal.

Der står, at jeg er fri for celleforandringer OG hpv negativ (tidligere HPV positiv) og at jeg afsluttes til normal kontrol ved egen læge hvert 3. År!

Champagne !

(Kan hpv forsvinde?)
5
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Danseprinsesse » 10. jan 2018, 11:46

Wolf skrev:Jeg var til tjek d.27/12 og har ikke fået brevsvar endnu. Så jeg gik på sundhed.dk og kiggede i min journal.

Der står, at jeg er fri for celleforandringer OG hpv negativ (tidligere HPV positiv) og at jeg afsluttes til normal kontrol ved egen læge hvert 3. År!

Champagne !

(Kan hpv forsvinde?)


Det spurgte jeg om til mit tjek (som også var den 27/12). Og de sagde, at ja, HPV kan godt forsvinde.
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 10. jan 2018, 11:53

HappyPaww skrev:Jeg har jo lige født min datter (som blev lavet lige oveni keglesnittet), og skal om et par uger til kontrol/biopsier igen. Håber tingene er som de skal være (der var frie rander på keglesnittet i marts), men er også lidt nervøs. To små børn sætter godt nok livet i perspektiv!

Desuden skal jeg også have HPV vaccinen nu. Er der nogen af jer der har fået den ifm. forløbet, og i så fald, har I mærket noget til den (udover på pengepungen :D - synes sgu det er lidt skod at man selv skal betale den, selvom man er i et behandlingsforløb hvor den anbefales)...


Jeg fik den for nogle år tilbage , var den sidste årgang der kunne få den gratis. Jeg blev jo så ramt alligevel, da min HPV type ikke var en af dem man vaccinerede for.
Den første var der intet ved, nr. 2 var jeg lige lidt svimmel med i et par timer, nr. 3 resulterede i hævede lymfeknuder i hele baghovedet og mega kvalme, og var dårlig i ca. 3 måneder, fik den i sommerferien og var først ved at være på dupperne i efterårsferien. Eneste positive var at jeg tabte mig vildt meget (som så er røget tilbage igen ) :fløjt:
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf HappyPaww » 10. jan 2018, 12:04

Filipai skrev:
HappyPaww skrev:Jeg har jo lige født min datter (som blev lavet lige oveni keglesnittet), og skal om et par uger til kontrol/biopsier igen. Håber tingene er som de skal være (der var frie rander på keglesnittet i marts), men er også lidt nervøs. To små børn sætter godt nok livet i perspektiv!

Desuden skal jeg også have HPV vaccinen nu. Er der nogen af jer der har fået den ifm. forløbet, og i så fald, har I mærket noget til den (udover på pengepungen :D - synes sgu det er lidt skod at man selv skal betale den, selvom man er i et behandlingsforløb hvor den anbefales)...


Jeg fik den for nogle år tilbage , var den sidste årgang der kunne få den gratis. Jeg blev jo så ramt alligevel, da min HPV type ikke var en af dem man vaccinerede for.
Den første var der intet ved, nr. 2 var jeg lige lidt svimmel med i et par timer, nr. 3 resulterede i hævede lymfeknuder i hele baghovedet og mega kvalme, og var dårlig i ca. 3 måneder, fik den i sommerferien og var først ved at være på dupperne i efterårsferien. Eneste positive var at jeg tabte mig vildt meget (som så er røget tilbage igen ) :fløjt:


Ej øv :8:
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 10. jan 2018, 12:10

HappyPaww skrev:Ej øv :8:


Ja, det var rimeligt træls, og det blev også meldt ind som bivirkning. Men altså det var ikke noget der gjorde at jeg var syg i dagligdagen. Jeg har problemer med blodtrykket og besvimer meget meget ofte- også før HPV vaccinen, og i kombination med de der lymfeknuder, som for mange (i følge lægen) ikke er et issue, så gik jeg bare og blev svimmel meget nemt, så at komme op på første sal til min lejlighed var lige pludselig et projekt. Men at sidde og passe mit studie var ikke et issue. Betablokkere eller alkohol gjorde forøvrigt en positiv indvirkning fordi det hjalp kroppen af med en stressreaktion.

Men helt ærlig, lad være med at bekymre dig, jeg er parat til at få den nye sprøjte der skulle dække flere HPV vacciner når dette forløb er ovre, for vil hellere det end at gå med tanker om kræft konstant. Og så er jeg generelt lidt et skvat uden noget immunforsvar.
1
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Sustentaculum » 10. jan 2018, 12:17

Jeg skal have laver keglesnit d. 1. feb. og bliver da lidt bekymret med det i skriver? Først back to normal et år efter? Blødningsforstyrrelser, ændret cyklus og ændret ubehag :( Jeg har svære celleforandringer, i stadiet lige før CIS, er egentlig ikke nervøs for at udvikle kræft, men det lyder da virkelig nederen med så mange negative følgevirkninger af indgrebet :(
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 10. jan 2018, 13:02

Sustentaculum skrev:Jeg skal have laver keglesnit d. 1. feb. og bliver da lidt bekymret med det i skriver? Først back to normal et år efter? Blødningsforstyrrelser, ændret cyklus og ændret ubehag :( Jeg har svære celleforandringer, i stadiet lige før CIS, er egentlig ikke nervøs for at udvikle kræft, men det lyder da virkelig nederen med så mange negative følgevirkninger af indgrebet :(


Altså hele indgrebet gik så fint , omend det tog lidt længere tid end beregnet, og har nærmest ingen gener haft efter, andet end manglede cyklus i 6 måneder, som selvfølgelig har været træls fordi man gerne vil vide man fungerer, men ellers har det jo været meget rart at slippe for menstruation. Min veninde fik i slut november, det tog 5 minutters skæretid, og hun er allerede back to normal nu. Generelt var jeg skide bange da jeg skulle ind til operationen, men nu, hvor en potentiel operation 2 måske er i vente (havde ikke frie rander) så frygter jeg ingenting i forhold til operation. Og denne gang må de gerne gøre det i lokalbedøvelse, hvor jeg første gang bad om fuld narkose.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf HappyPaww » 10. jan 2018, 14:43

Sustentaculum skrev:Jeg skal have laver keglesnit d. 1. feb. og bliver da lidt bekymret med det i skriver? Først back to normal et år efter? Blødningsforstyrrelser, ændret cyklus og ændret ubehag :( Jeg har svære celleforandringer, i stadiet lige før CIS, er egentlig ikke nervøs for at udvikle kræft, men det lyder da virkelig nederen med så mange negative følgevirkninger af indgrebet :(

Jeg har heller ikke indtryk af at mange døjer så længe med eftervirkninger. Personligt mærker jeg absolut intet til det :)
0
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Sustentaculum » 10. jan 2018, 19:42

Filipai skrev:
Sustentaculum skrev:Jeg skal have laver keglesnit d. 1. feb. og bliver da lidt bekymret med det i skriver? Først back to normal et år efter? Blødningsforstyrrelser, ændret cyklus og ændret ubehag :( Jeg har svære celleforandringer, i stadiet lige før CIS, er egentlig ikke nervøs for at udvikle kræft, men det lyder da virkelig nederen med så mange negative følgevirkninger af indgrebet :(


Altså hele indgrebet gik så fint , omend det tog lidt længere tid end beregnet, og har nærmest ingen gener haft efter, andet end manglede cyklus i 6 måneder, som selvfølgelig har været træls fordi man gerne vil vide man fungerer, men ellers har det jo været meget rart at slippe for menstruation. Min veninde fik i slut november, det tog 5 minutters skæretid, og hun er allerede back to normal nu. Generelt var jeg skide bange da jeg skulle ind til operationen, men nu, hvor en potentiel operation 2 måske er i vente (havde ikke frie rander) så frygter jeg ingenting i forhold til operation. Og denne gang må de gerne gøre det i lokalbedøvelse, hvor jeg første gang bad om fuld narkose.


Jeg forstår det ikke helt, fuld narkose? Fik du lavet det på sygehuset? Min gynækolog siger han laver indgrebet selv, i lokalbedøvelse.. Hvordan kan et keglesnit bevirke at du ikke har ægløsning? Haha, sorry, men jeg er totalt forvirret. Er det måske et andet indgreb du har fået lavet? Eller er det mig der slet ikke skal have lavet et "rigtigt" keglesnit :genert:
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 10. jan 2018, 19:57

Sustentaculum skrev:
Jeg forstår det ikke helt, fuld narkose? Fik du lavet det på sygehuset? Min gynækolog siger han laver indgrebet selv, i lokalbedøvelse.. Hvordan kan et keglesnit bevirke at du ikke har ægløsning? Haha, sorry, men jeg er totalt forvirret. Er det måske et andet indgreb du har fået lavet? Eller er det mig der slet ikke skal have lavet et "rigtigt" keglesnit :genert:

Min veninde fik det også lavet hos hendes egen gynækolog. Det fik jeg slet ikke valget om, jeg skulle ind til hospitalet (thank god, for min gynækolog kom til at briste et blodkar under biopsien så jeg endte med kæmpe blodtap- nå sidespor) da jeg fik indkaldelsen ringede jeg og bad dem om fuld narkose, som nogle i denne tråd havde gode erfaringer med, og fordi jeg er en tøsetøs, og så fik jeg så lov til det. Det var klart det rigtige valg for mig i den situation, jeg var skide nervøs og stresset over situationen, og jeg endte også med en samlet skæretid på 17 minutter, så i den forstand var jeg glad for mit valg. Hvis jeg skal have lavet et nyt keglesnit, vil jeg ikke tilvælge fuld narkose fordi jeg føler mig meget mere i kontrol med situationen denne gang :)

Angående det med ægløsning så burde keglesnittet ingen indvirkning have what so ever, det er bare et underligt tilfælde i følge lægen, ikke desto mindre skippede jeg lige 8 menstruationer, fordi jeg ingen ægløsning fik, og ingen slimhinde havde, før min krop nu (7-9-13) nu er igang igen :)

Jeg er også lidt forvirrende at høre på, sorry :genert:

Bottom line er bare at jeg var vildt bange da jeg skulle ind, og efter det er overstået, kan jeg se var det meget mere i mit hoved, det var jo slet ikke slemt. Efter indgrebet fik jeg 4 sprøjter med bedøvelse lagt (mens jeg var i narkose) og det tog smerterne de første timer, og efter det føles det bare som kraftige mens smerter så længe jeg ikke løb ad trapper og cyklede :)
0
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Sustentaculum » 10. jan 2018, 21:14

Filipai skrev:
Sustentaculum skrev:
Jeg forstår det ikke helt, fuld narkose? Fik du lavet det på sygehuset? Min gynækolog siger han laver indgrebet selv, i lokalbedøvelse.. Hvordan kan et keglesnit bevirke at du ikke har ægløsning? Haha, sorry, men jeg er totalt forvirret. Er det måske et andet indgreb du har fået lavet? Eller er det mig der slet ikke skal have lavet et "rigtigt" keglesnit :genert:

Min veninde fik det også lavet hos hendes egen gynækolog. Det fik jeg slet ikke valget om, jeg skulle ind til hospitalet (thank god, for min gynækolog kom til at briste et blodkar under biopsien så jeg endte med kæmpe blodtap- nå sidespor) da jeg fik indkaldelsen ringede jeg og bad dem om fuld narkose, som nogle i denne tråd havde gode erfaringer med, og fordi jeg er en tøsetøs, og så fik jeg så lov til det. Det var klart det rigtige valg for mig i den situation, jeg var skide nervøs og stresset over situationen, og jeg endte også med en samlet skæretid på 17 minutter, så i den forstand var jeg glad for mit valg. Hvis jeg skal have lavet et nyt keglesnit, vil jeg ikke tilvælge fuld narkose fordi jeg føler mig meget mere i kontrol med situationen denne gang :)

Angående det med ægløsning så burde keglesnittet ingen indvirkning have what so ever, det er bare et underligt tilfælde i følge lægen, ikke desto mindre skippede jeg lige 8 menstruationer, fordi jeg ingen ægløsning fik, og ingen slimhinde havde, før min krop nu (7-9-13) nu er igang igen :)

Jeg er også lidt forvirrende at høre på, sorry :genert:

Bottom line er bare at jeg var vildt bange da jeg skulle ind, og efter det er overstået, kan jeg se var det meget mere i mit hoved, det var jo slet ikke slemt. Efter indgrebet fik jeg 4 sprøjter med bedøvelse lagt (mens jeg var i narkose) og det tog smerterne de første timer, og efter det føles det bare som kraftige mens smerter så længe jeg ikke løb ad trapper og cyklede :)



Tak for dit grundige svar! Så forstår jeg bedre, og er knap så bekymret! :D
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Danseprinsesse » 12. feb 2018, 20:33

Efter mit tjek i slutningen af december har jeg haft menstruationslignende (altså samme længde og styrke) blødning 4 gange, de sidste 14 dage har har det været konstant.
Så jeg talte med Gynækologisk Afdeling i dag og har fået en tid. Nu er jeg også ved at være træt af at bløde.
0

Tilbage til "Helbred"