Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 21. jul 2017, 14:07

Så er jeg hjemme fra operationen. Det gik simpelthen så fint, eneste anke er at jeg måtte vente i 4 timer, og der så ikke var mere mad tilbage da jeg kom ud. Men alle personerne omkring mig har simpelthen være fantastisk søde. Jeg er så glad for jeg valgte fuld narkose, selvom det for nogen sikkert virker overdrevet. Men det var rigtigt rart at det var overstået på den måde. Gynækologen som skulle fjerne det, sagde det var et fint valg, og de skulle desværre også fjerne en god del, og han har valgt at lægge 4 stik med ekstra bedøvelse.

Lige nu er jeg øm, og min maveregion er rimelig oppustet, men ellers har jeg intet at klage over.

De informerede mig forøvrigt at det jeg beskrev med meget blod under biopsien, lød som et bristet blodkar, og at de understregede jeg skulle komme ind hvis jeg blødte så meget, og de var også lidt forargerede over at min egen gynækolog ikke have prøvet at få stoppet det.
Sygeplejersken sagde hvis man blødte et natbind igennem på under en time, så var det afsted ud til dem.
5
Brugeravatar
Wolf
Indlæg: 292
Tilmeldt: 21. aug 2015, 16:59
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1165

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Wolf » 27. jul 2017, 18:02

Jeg har fået svar på smear efter keglesnit : ingen celleforandringer, men hpv. Kontrol igen efter 6 mdr.

Jeg er SÅ lettet !
9
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 1. aug 2017, 19:26

Her fik de desværre ikke fjernet alle celleforandringerne, så den står på hospitalsbesøg igen til januar, og så krydser jeg for at de er gået i sig selv.
Det er gået så fint, og det er først idag, 1,5 uge efter operationen at jeg virkeligt har fået nogle trælse smerter og er begyndt at bløde. Antager det er såret.
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Danseprinsesse » 1. aug 2017, 20:21

^ Dejligt at høre. Håber, du snart er helt ovenpå igen. :kys:
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Danseprinsesse » 1. aug 2017, 20:24

Der var jo ikke frie rande efter mit keglesnit i december, så jeg var til nyt celleskrab i slutningen af juni. Her var der ingen celleforandringer og ingen tegn til HPV.
Så hvis næste tjek om 1/2 år også er uden forandringer, kan jeg gå tilbage til normal screening med skrab hvert 2. år.
3
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf girl_beat » 1. aug 2017, 20:30

Filipai skrev:Her fik de desværre ikke fjernet alle celleforandringerne, så den står på hospitalsbesøg igen til januar, og så krydser jeg for at de er gået i sig selv.
Det er gået så fint, og det er først idag, 1,5 uge efter operationen at jeg virkeligt har fået nogle trælse smerter og er begyndt at bløde. Antager det er såret.

Øv at de ikke fik det hele med i denne omgang :kram:

Efter 1,5 uge lyder det meget sandsynligt, at det er såret, der falder af og derfor bløder lidt igen. Jeg oplevede det selv som en lidt trækkende/rivende fornemmelse...
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 1. aug 2017, 21:07

girl_beat skrev:
Filipai skrev:Her fik de desværre ikke fjernet alle celleforandringerne, så den står på hospitalsbesøg igen til januar, og så krydser jeg for at de er gået i sig selv.
Det er gået så fint, og det er først idag, 1,5 uge efter operationen at jeg virkeligt har fået nogle trælse smerter og er begyndt at bløde. Antager det er såret.

Øv at de ikke fik det hele med i denne omgang :kram:

Efter 1,5 uge lyder det meget sandsynligt, at det er såret, der falder af og derfor bløder lidt igen. Jeg oplevede det selv som en lidt trækkende/rivende fornemmelse...


Hvor lang tid havde du gener af det?
Jeg har stærk mistanke om at jeg skal på min polterabend på lørdag, 15 dage efter operationen. Tænker at jeg burde være helt ovenpå der ikke? :kryds:
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf girl_beat » 2. aug 2017, 06:54

Filipai skrev:
girl_beat skrev:
Filipai skrev:Her fik de desværre ikke fjernet alle celleforandringerne, så den står på hospitalsbesøg igen til januar, og så krydser jeg for at de er gået i sig selv.
Det er gået så fint, og det er først idag, 1,5 uge efter operationen at jeg virkeligt har fået nogle trælse smerter og er begyndt at bløde. Antager det er såret.

Øv at de ikke fik det hele med i denne omgang :kram:

Efter 1,5 uge lyder det meget sandsynligt, at det er såret, der falder af og derfor bløder lidt igen. Jeg oplevede det selv som en lidt trækkende/rivende fornemmelse...


Hvor lang tid havde du gener af det?
Jeg har stærk mistanke om at jeg skal på min polterabend på lørdag, 15 dage efter operationen. Tænker at jeg burde være helt ovenpå der ikke? :kryds:

Jeg mindes kun, at det var 2-3 dage :gruble: Fik lavet mit keglesnit for syv år siden, så kan ikke huske alle detaljerne, men jeg tror godt du kan sætte næsen op efter at være fit for fight til weekenden :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 2. aug 2017, 09:16

girl_beat skrev:
Filipai skrev:
girl_beat skrev:
Filipai skrev:Her fik de desværre ikke fjernet alle celleforandringerne, så den står på hospitalsbesøg igen til januar, og så krydser jeg for at de er gået i sig selv.
Det er gået så fint, og det er først idag, 1,5 uge efter operationen at jeg virkeligt har fået nogle trælse smerter og er begyndt at bløde. Antager det er såret.

Øv at de ikke fik det hele med i denne omgang :kram:

Efter 1,5 uge lyder det meget sandsynligt, at det er såret, der falder af og derfor bløder lidt igen. Jeg oplevede det selv som en lidt trækkende/rivende fornemmelse...


Hvor lang tid havde du gener af det?
Jeg har stærk mistanke om at jeg skal på min polterabend på lørdag, 15 dage efter operationen. Tænker at jeg burde være helt ovenpå der ikke? :kryds:

Jeg mindes kun, at det var 2-3 dage :gruble: Fik lavet mit keglesnit for syv år siden, så kan ikke huske alle detaljerne, men jeg tror godt du kan sætte næsen op efter at være fit for fight til weekenden :)


Super, det sigter vi efter. Har det heldigvis meget bedre idag. Så krydser stærkt for at det er helt overstået i morgen.
0
Brugeravatar
Flavie1986
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. aug 2017, 11:37
Kort karma: 8
Likede indlæg: 21

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Flavie1986 » 3. aug 2017, 17:21

Fik lavet keglesnitsoperation tilbage i 2011 mener jeg det var.

Inden havde jeg desværre også fået udskudt selve smear testen i et halvt år. Ved første test fik jeg konstateret atypiske celler-lette til moderate celle forandringer og skulle have fulgt op med et uddybende skrab ved en gynækolog senest 3 måneder efter. Ved den smear test fik jeg så konstateret moderate-svære celleforandringer som så blev fulgt op med en biopsi som bekræftede det. Så der kan desværre, (hvis man er uheldig), nå at ske meget på 3 måneder. Jeg ved selvfølgelig ikke hvor længe inden jeg fik taget det første skrab, at den ville have vist lette/moderate celleforandringer.

Synes godt nok det er nogle meget forskellige historier i har fra biopsien! ..må indrømme jeg er glad for jeg ikke havde hørt dem, inden jeg skulle have taget min biopsi :genert: Min biopsi var stort set smertefri, mest af alt bare ubehagelig, men som en almindelig underlivsundersøgelse jo også er. Jeg fik ikke lagt nogen bedøvelse, men skulle bare "hoste" imens lægen så nappede biopsierne, når jeg hostede. Er glad for det bare foregik sådan, fordi det gjorde absolut ikke særligt ondt - mens jeg synes mange jeg har talt med beskriver at det gør vanvittigt mere ondt, bare at få lagt bedøvelsen, hvis der bedøves inden.

Fik foretaget operation under "døs" - for mig var det som narkose, fordi jeg var helt væk under operationen, men forskellen er at man selv trækker vejret imens, så det er ikke helt narkose. Kan huske jeg fik af vide, at jeg bare skulle tælle ned fra 10. Det sidste jeg kan huske, er at jeg siger til narkoselægen; "6,7,8, - altså, jeg tror altså ikke, at det virker...." puf, så vågnede jeg igen iført en kæmpe ble. Den må narkoselægen sgu have hørt mange gange :lol:

Jeg var klar til at gå derfra stort set med det samme, men sygeplejerskerne insisterende på, at jeg skulle ligge en halv time på opvågningen. Jeg fik operationen udført på en rigtig fin privatklinik i Aarhus, (var blevet anbefalet den af en veninde og spurgte min læge som en henvisning specifikt dertil, da min veninde havde gået der i forbindelse med fertilitetstest og var rigtig glad for hendes behandling der), og kan stadig huske, at jeg var meget imponeret af, at jeg fik serveret hjemmelavet knækbrød med økologisk hindbær marmelade og hyldebærsaft, da jeg lå på opvågningen i et meget lyst og ufatteligt pænt lokale sammen med 2 andre kvinder (adskilt af forhæng).

Jeg blødte ikke specielt meget efter indgrebet, men der kom (beklager :wacko: ) en del sår rester ud i løbet af den første uge. Kunne stort set lave det jeg plejede, dog ikke cykle/træne osv. Jeg var så en af de uheldige der fik en mindre underlivsbetændelse i kølvandet på operationen, så kom på antibiotika ca en uge efter indgrebet, fordi jeg blev ved med at have tiltagende ondt og murren i underlivet, og fik så taget en infektionstest der viste forhøjede infektionstal. Et stykke tid efter var det ligesom om jeg kunne mærke det "spændte" indvendigt når jeg løftede ting eller hostede eller grinede..ved ikke om det giver mening, kan bare huske fornemmelsen indvendigt. Men det gik over med tiden, kan faktisk ikke huske hvor længe jeg havde det sådan.

De efterfølgende resultater fra operationen viste frie rande, og de efterfølgende smears har alle vist normale celler. Desværre så testede jeg så istedet positiv (i forbindelse med behandlingen ved privatklinikken, fik jeg testet hvilken type HPV jeg havde), på en af de ikke-almindelige HPV typer, som meget få har, og som er kvalificeret som værende i højrisiko gruppen for at udvikle livmoderhalskræft, så har siden gået til kontrol årligt, på trods af der hver gang (7-9-13!!), er vist normale celler.

Utroligt nok, så pludselig, efter flere år, hvor jeg har fået taget smear test årligt og hver gang testet positiv for en af høj risiko HPV typerne, testede jeg sgu negativ for HPV ved sidste test!

Jeg forstår det absolut ikke - jeg troede, at jeg ville have det resten af mine dage, men nu skal jeg kun til kontrol hver 3 år. Må indrømme at efter mit forløb, og mine MANGE crazy Google søgninger på alverdens international research om HPV, har lidt svært ved at forholde mig til, at jeg nu kun skal testes hver 3 år, som alle andre. Men man må jo stole på testresultaterne! :P
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 3. aug 2017, 17:29

Flavie. Hold da op for en omgang. Men hvor er det sejt at du simpelthen bare tester negativ nu.. Bliver da rart, omend lidt angstprovokerende, at skulle nøjes med hvert 3. år nu.

Jeg glemte helt at spørge da jeg fik klaret keglesnittet, om jeg måtte bruge ladycup. Indtil videre har jeg brugt bind, men hvis min mistanke holder stik om polterabend lørdag, så vil jeg tusinde gange hellere bruge kop. Håber selvfølgelig at det når at stoppe med at bløde inden, men lige nu lader det ikke til det.
Googlede det, og det eneste svar var fra en tråd herinde, hvor debattøren for et par år siden skrev at hun havde gjort det uden problemer, men at de ikke havde sagt helt god for den.
0
Brugeravatar
Flavie1986
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. aug 2017, 11:37
Kort karma: 8
Likede indlæg: 21

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Flavie1986 » 7. aug 2017, 15:17

Filipai: Jeg er også meget glad for det! Men også lidt skeptisk..fordi det er så underligt, at jeg havde infektionen så lang tid, og pludselig er den væk..

Jeg ved ikke med en ladycup, men jeg måtte i hvertfald ikke bruge tampon et stykke tid efter jeg fik lavet operationen. Noget med sandsynligheden for infektion, hvilket giver god mening. (Jeg fik jo så infektion alligevel, såh hvor meget det hjalp aner jeg ikke)

Jeg ved selvfølgelig ikke om det er det samme med en ladycup, eller om der er ændrede retningslinjer siden jeg fik det lavet. Det er efterhånden nogle år siden jo..
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 7. aug 2017, 17:02

Flavie1986 skrev:Filipai: Jeg er også meget glad for det! Men også lidt skeptisk..fordi det er så underligt, at jeg havde infektionen så lang tid, og pludselig er den væk..

Jeg ved ikke med en ladycup, men jeg måtte i hvertfald ikke bruge tampon et stykke tid efter jeg fik lavet operationen. Noget med sandsynligheden for infektion, hvilket giver god mening. (Jeg fik jo så infektion alligevel, såh hvor meget det hjalp aner jeg ikke)

Jeg ved selvfølgelig ikke om det er det samme med en ladycup, eller om der er ændrede retningslinjer siden jeg fik det lavet. Det er efterhånden nogle år siden jo..


Jeg endte med at bruge den, hvilket var godt, for jeg blev overrasket med polterabend. Det virker ikke til at have givet bagslag, er tilbage på bind nu.
Men nu måtte det også gerne snart tage at stoppe. 2,5 uge siden jeg blev opereret, og 6 dage siden jeg startede med at bløde. Nu gider jeg ikke mere.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Zonta » 16. aug 2017, 09:04

Jeg har lige fået taget endnu et celleskrab - det viste normale celler :banan:

Nu loggede jeg lige på sundhed.dk og tjekkede. Jeg fik lavet keglesnit i 2012, og så har jeg fået lavet celleskrab i 2013 og 2014, der begge gange viste normale celler. Nu tænkte jeg, at det var ved at være et stykke tid siden og derfor bestilte jeg tid hos lægen. Dagen efter jeg havde været hos lægen, fik jeg et brev med, at nu var det ved at være 3 år siden og jeg skulle bestille tid hos lægen. Det giver jo temmelig god mening eftersom sidste gang var i august 2014 :D

Så nu er jeg efterhånden ved at være helt klar over, at der altså ikke er noget at komme efter (synes jeg var lidt nervøs efter keglesnittet), så nu har jeg ro i sindet og kan vente på næste brev i 2020 :)
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf billiebean » 16. aug 2017, 09:21

Flavie: Hvor er det en positiv historie! Specielt at høre at HPV kan gå væk! Man hører jo at HPV er noget man vil have for altid, hvis man først får det én gang. Men kroppen er nok ret uforudsigelig..
0

Tilbage til "Helbred"