Alle tips til allergi modtages med tak!

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8027

Re: Alle tips til allergi modtages med tak!

Indlægaf Charly » 10. mar 2017, 10:17

Kløe i ørerne er frygteligt - værre end øjnene, for man kan bare ikke gøre noget ved det, så jeg følger også spændt med.
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Alle tips til allergi modtages med tak!

Indlægaf Annione » 11. mar 2017, 07:16

Jeg skal nok vende tilbage på det.

Jeg kan dog ikke huske, hvornår jeg plejer at få kløe i ørene. Har ikke haft en haft et dansk forår eller sommer i 4 år (kan anbefale et nord-norsk forår, det tager max en måned, og det er blidt mod allergikere - der ligger jo typisk sne ind til maj).
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Alle tips til allergi modtages med tak!

Indlægaf Annione » 15. mar 2017, 07:13

Nå. Birk, græs, hest, hund, kat kan jeg ikke tåle. Men jeg kan tåle støv, hvilket jeg ikke troede, så nu gider jeg aldrig støvsuge igen :-D

Jeg har fået nye piller. Og astma-medicin. Så er spændt på om min hurtige stak-åndethed forsvinder nu...

Man kan åbenbart ikke gøre noget mod de der kløende ører - men man kan være velbehandlet. Det tror jeg ikke rigtig er muligt for mig (at være velbehandlet altså) Så til efteråret skal jeg vaccineres :banan: Og nej, det er ikke en vaccine, men det er et ord, som de fleste forstår. Det er åbenbart hypo-sensibilisering.
Min egen læge havde ellers bildt mig ind, at man ikke kunne, når jeg havde både birk og græs - men det kan jeg godt! Så det starter vi på, når birken er skredet. Jeg er lykkelig! Omend de skal stikke i mig hele tiden, men det tager jeg hellere end gerne med.
3
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Alle tips til allergi modtages med tak!

Indlægaf cola » 15. mar 2017, 08:47

Lommetørklæde, for papir er bare ikke særlig godt mod en konstant løbende næse, du kommer til at ligne en dranker alt for hurtigt, eller en med kyssesår på læberne.
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Alle tips til allergi modtages med tak!

Indlægaf Panton » 15. mar 2017, 10:20

Annione skrev:Nå. Birk, græs, hest, hund, kat kan jeg ikke tåle. Men jeg kan tåle støv, hvilket jeg ikke troede, så nu gider jeg aldrig støvsuge igen :-D

Jeg har fået nye piller. Og astma-medicin. Så er spændt på om min hurtige stak-åndethed forsvinder nu...

Man kan åbenbart ikke gøre noget mod de der kløende ører - men man kan være velbehandlet. Det tror jeg ikke rigtig er muligt for mig (at være velbehandlet altså) Så til efteråret skal jeg vaccineres :banan: Og nej, det er ikke en vaccine, men det er et ord, som de fleste forstår. Det er åbenbart hypo-sensibilisering.
Min egen læge havde ellers bildt mig ind, at man ikke kunne, når jeg havde både birk og græs - men det kan jeg godt! Så det starter vi på, når birken er skredet. Jeg er lykkelig! Omend de skal stikke i mig hele tiden, men det tager jeg hellere end gerne med.



Anni, vil du ikke fortælle lidt om det forløb du skal igennem hos lægen, for min søn er nemlig også allergisk overfor græs og birk. (blandt andet! ) Kunne være fedt hvis jeg kunne finde ud af noget der kunne hjælpe ham.

kh P
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Alle tips til allergi modtages med tak!

Indlægaf kidkomb » 15. mar 2017, 11:17

Jydepigen skrev:
Annione skrev:
Angelina skrev:Må jeg highjacke tråden et kort øjeblik?

Jeg synes min allergi er ret velbehandlet (selvom jeg altid glemmer det er forår - og først tror jeg er blevet syg), men en ting der er kommet inden for de sidste par år og jeg ikke rigtigt kan komme af med, er at allergien driller mit stemmebånd, så jeg får sådan en ru stemme, og mister helt stemmen hvis jeg taler for meget - er der nogen der har fundet en løsning på dette?


Allergolog! Du skal bare få en henvisning fra egen læge, men det burde ikke være noget problem.
Jeg har ikke erfaring med problemer med stemmebånd - selv skal jeg tale med min allergolog om kløende ører. Vatpinde er min redning om sommeren.


Jeg har også problemer med kløe i ørerne, men har fået noget creme til at smøre øregangene og det virker godt. Fik det anbefalet gennem ørelægen. Vatpinde er desværre ikke sundt for ørerne, selvom det kan føles nødvendigt.

:ivrig: Hvad hedder det?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Jydepigen
Indlæg: 1129
Tilmeldt: 12. dec 2016, 13:39
Kort karma: 88
Likede indlæg: 902

Re: Alle tips til allergi modtages med tak!

Indlægaf Jydepigen » 15. mar 2017, 11:41

kidkomb skrev:
Jydepigen skrev:
Annione skrev:
Angelina skrev:Må jeg highjacke tråden et kort øjeblik?

Jeg synes min allergi er ret velbehandlet (selvom jeg altid glemmer det er forår - og først tror jeg er blevet syg), men en ting der er kommet inden for de sidste par år og jeg ikke rigtigt kan komme af med, er at allergien driller mit stemmebånd, så jeg får sådan en ru stemme, og mister helt stemmen hvis jeg taler for meget - er der nogen der har fundet en løsning på dette?


Allergolog! Du skal bare få en henvisning fra egen læge, men det burde ikke være noget problem.
Jeg har ikke erfaring med problemer med stemmebånd - selv skal jeg tale med min allergolog om kløende ører. Vatpinde er min redning om sommeren.


Jeg har også problemer med kløe i ørerne, men har fået noget creme til at smøre øregangene og det virker godt. Fik det anbefalet gennem ørelægen. Vatpinde er desværre ikke sundt for ørerne, selvom det kan føles nødvendigt.

:ivrig: Hvad hedder det?


Fucicort :) Bruger det kun efter behov, når øregangene klør. Lidt på en vatpind og smør øregangene :gogo:
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Alle tips til allergi modtages med tak!

Indlægaf kidkomb » 15. mar 2017, 11:49

Jydepigen skrev:
Fucicort :) Bruger det kun efter behov, når øregangene klør. Lidt på en vatpind og smør øregangene :gogo:

Øv. Jeg havde håbet det var noget uden binyrebarkhormon. Men tak :kys:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Jydepigen
Indlæg: 1129
Tilmeldt: 12. dec 2016, 13:39
Kort karma: 88
Likede indlæg: 902

Re: Alle tips til allergi modtages med tak!

Indlægaf Jydepigen » 15. mar 2017, 11:51

kidkomb skrev:
Jydepigen skrev:
Fucicort :) Bruger det kun efter behov, når øregangene klør. Lidt på en vatpind og smør øregangene :gogo:

Øv. Jeg havde håbet det var noget uden binyrebarkhormon. Men tak :kys:


Sorry, også derfor jeg kun bruger det efter behov, da jeg godt ved at det ikke er super sundt at proppe i kroppen :) Men nogle gange føles det bare nødvendigt. Men sig endelig til hvis du finder noget uden binyrebarkhormon ;)
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Alle tips til allergi modtages med tak!

Indlægaf kidkomb » 15. mar 2017, 11:53

Jydepigen skrev:
kidkomb skrev:
Jydepigen skrev:
Fucicort :) Bruger det kun efter behov, når øregangene klør. Lidt på en vatpind og smør øregangene :gogo:

Øv. Jeg havde håbet det var noget uden binyrebarkhormon. Men tak :kys:


Sorry, også derfor jeg kun bruger det efter behov, da jeg godt ved at det ikke er super sundt at proppe i kroppen :) Men nogle gange føles det bare nødvendigt. Men sig endelig til hvis du finder noget uden binyrebarkhormon ;)

I know. Jeg har selv binyrebarkhormon til når det er slemt. Jeg har bare noget flydende værk, for det kan bruges både i hovedbunden og i ørene og på huden.
Og det skal jeg nok, hvis jeg støder på noget :D
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2947
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8315

Re: Alle tips til allergi modtages med tak!

Indlægaf Fru Himmelblå » 15. mar 2017, 12:03

Panton skrev:Anni, vil du ikke fortælle lidt om det forløb du skal igennem hos lægen, for min søn er nemlig også allergisk overfor græs og birk. (blandt andet! ) Kunne være fedt hvis jeg kunne finde ud af noget der kunne hjælpe ham.

kh P


Den var ikke rettet mod mig. Men vil alligevel svare. Jeg er i gang med vaccineprogrammet netop for græs og birk. Der hvor jeg går (lunge- og allergiklinik ved Nørreport), foregår det ved, at man første gang kommer ind og bliver priktestet samt får målt lungefunktion og testet for astma.
Når man starter op på programmet skal man de første 10 gange trappes op. Det foregår ved, at der max må gå 14 dage mellem hver vaccination. Herefter følger 3 år med vaccinationer hver 8. uge.
Hver allergi har sin vaccine. Er man allergisk overfor 2 ting skal man altså vaccineres mod hver af disse. Jeg bliver stukket på begge arme.
Efter vaccination skal man sidde i venteværelset en halv time, for at man er sikker på, at man ikke går i chok. Man bør ikke dyrke motion resten af dagen.

På den klinik jeg går på, er der laaaaaang ventetid! Så der går ½ år fra man er til første samtale og undersøgelse, til at man starter op.

Man skal købe vaccine 1-2 gange om året. Hver vaccine koster lige omkring 1000 kr.

Virker vaccinen er det det hele værd!! Allergi er en killer! Man skal dog være opmærksom på statistikken. De oplyst mig om, at ca. halvdelen oplever en mindre til markant forbedring. 15% Bliver symptomfrie i mindst 10 år. 1/3 oplever ingen ændring :mellow:
2
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Jydepigen
Indlæg: 1129
Tilmeldt: 12. dec 2016, 13:39
Kort karma: 88
Likede indlæg: 902

Re: Alle tips til allergi modtages med tak!

Indlægaf Jydepigen » 16. mar 2017, 11:45

Frøken Himmelblå skrev:
Panton skrev:Anni, vil du ikke fortælle lidt om det forløb du skal igennem hos lægen, for min søn er nemlig også allergisk overfor græs og birk. (blandt andet! ) Kunne være fedt hvis jeg kunne finde ud af noget der kunne hjælpe ham.

kh P


Den var ikke rettet mod mig. Men vil alligevel svare. Jeg er i gang med vaccineprogrammet netop for græs og birk. Der hvor jeg går (lunge- og allergiklinik ved Nørreport), foregår det ved, at man første gang kommer ind og bliver priktestet samt får målt lungefunktion og testet for astma.
Når man starter op på programmet skal man de første 10 gange trappes op. Det foregår ved, at der max må gå 14 dage mellem hver vaccination. Herefter følger 3 år med vaccinationer hver 8. uge.
Hver allergi har sin vaccine. Er man allergisk overfor 2 ting skal man altså vaccineres mod hver af disse. Jeg bliver stukket på begge arme.
Efter vaccination skal man sidde i venteværelset en halv time, for at man er sikker på, at man ikke går i chok. Man bør ikke dyrke motion resten af dagen.

På den klinik jeg går på, er der laaaaaang ventetid! Så der går ½ år fra man er til første samtale og undersøgelse, til at man starter op.

Man skal købe vaccine 1-2 gange om året. Hver vaccine koster lige omkring 1000 kr.

Virker vaccinen er det det hele værd!! Allergi er en killer! Man skal dog være opmærksom på statistikken. De oplyst mig om, at ca. halvdelen oplever en mindre til markant forbedring. 15% Bliver symptomfrie i mindst 10 år. 1/3 oplever ingen ændring :mellow:


Er blevet lidt nysgerrig :) Håber at det er okay jeg lige stiller nogle spørgsmål ang. vacciner.
Nu har jeg allergi overfor et utal af ting (bl.a. birk, græs, hund, kat m.m.) - vil det sige at man skal have fx. 10 forskellige vacciner, en for hver ting?
Skal man betale for dem man får på klinikken? Altså dem man får hver 14. dag og senere hver 8. uge.
Det lyder som om det er værd at overveje sådan en vaccine. Selvom jeg har lidt af allergi i over 15 år, så kunne det da være rart at slippe for lort. Kan næsten ikke forestille mig hvordan det vil være at leve uden :genert:
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2947
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8315

Re: Alle tips til allergi modtages med tak!

Indlægaf Fru Himmelblå » 16. mar 2017, 12:50

Jydepigen skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Den var ikke rettet mod mig. Men vil alligevel svare. Jeg er i gang med vaccineprogrammet netop for græs og birk. Der hvor jeg går (lunge- og allergiklinik ved Nørreport), foregår det ved, at man første gang kommer ind og bliver priktestet samt får målt lungefunktion og testet for astma.
Når man starter op på programmet skal man de første 10 gange trappes op. Det foregår ved, at der max må gå 14 dage mellem hver vaccination. Herefter følger 3 år med vaccinationer hver 8. uge.
Hver allergi har sin vaccine. Er man allergisk overfor 2 ting skal man altså vaccineres mod hver af disse. Jeg bliver stukket på begge arme.
Efter vaccination skal man sidde i venteværelset en halv time, for at man er sikker på, at man ikke går i chok. Man bør ikke dyrke motion resten af dagen.

På den klinik jeg går på, er der laaaaaang ventetid! Så der går ½ år fra man er til første samtale og undersøgelse, til at man starter op.

Man skal købe vaccine 1-2 gange om året. Hver vaccine koster lige omkring 1000 kr.

Virker vaccinen er det det hele værd!! Allergi er en killer! Man skal dog være opmærksom på statistikken. De oplyst mig om, at ca. halvdelen oplever en mindre til markant forbedring. 15% Bliver symptomfrie i mindst 10 år. 1/3 oplever ingen ændring :mellow:


Er blevet lidt nysgerrig :) Håber at det er okay jeg lige stiller nogle spørgsmål ang. vacciner.
Nu har jeg allergi overfor et utal af ting (bl.a. birk, græs, hund, kat m.m.) - vil det sige at man skal have fx. 10 forskellige vacciner, en for hver ting?
Skal man betale for dem man får på klinikken? Altså dem man får hver 14. dag og senere hver 8. uge.
Det lyder som om det er værd at overveje sådan en vaccine. Selvom jeg har lidt af allergi i over 15 år, så kunne det da være rart at slippe for lort. Kan næsten ikke forestille mig hvordan det vil være at leve uden :genert:


Det er fint :) Spørg endelig ind.

Ja. Altså vaccinen købes i en lille plastflaske. Hver vaccine er i sin egen beholder.
Nu er jeg allergisk overfor birk og græs. Jeg har altså to små plastflaske liggende på klinikken. Når jeg skal vaccineres møder jeg op. De fylder to sprøjter med hver deres vaccine, som derefter sprøjtes ind under huden. Når man er på fuld dosis er det 1 ml. der sprøjtes ind.

Man bliver henvist af sin egen læge. Bestiller en tid og kommer ind til indledende prøver. Herefter starter allergiklinikken forløbet op og giver den første tid (regn med ½-1 års ventetid på indledende prøver og yderligere ½-1 års ventetid på opstart). Når man har været til de indledende prøver giver allergilægen en recept på de vacciner der skal bruges. Dem køber man så på apoteket inden man møder op til første vaccine. Herefter kan klinikken opbevare vaccinerne for dig.
Klinikken siger til, når henvisningen skal fornys af egen læge. De giver derudover også besked når der skal købes ny vaccine. Det gøre som regel 2 gange inden man løber tør. Klinikken sørger for, at man har en recept liggende. Hver vaccine holder til ca. 6 ganges vaccination.

Du betaler altså én gang for vaccinerne der skal bruges, hver gang der skal købes ny vaccine. Så længe man har en henvisning er selve vaccinationsforløbet gratis.

Så det eneste man skal gøre selv er, at købe vaccinen på apoteket og møde op til vaccinationerne.

Når man skal købe vaccinen skal man huske at bestille den nogle dage i forvejen, da det ikke er en basisvare.
3
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2947
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8315

Re: Alle tips til allergi modtages med tak!

Indlægaf Fru Himmelblå » 16. mar 2017, 12:58

Og så vil jeg lige skrive, at jeg selv synes statistikken var virkelig ringe! Det er et langt forløb at gå igennem hvis det ingen virkning har. De fleste oplever først forandringer et år inde i forløbet (efter man er optrappet til fuld dosis), så man kan ikke nødvendigvis mærke forskel første forår/sommer.

Jeg kunne dog allerede mærke en klar forbedring sidste sommer - og jeg startede op januar 2016. Det er VILDT at opleve en sommer hvor man kan holde ud af lufte ud, at gå ture og ja, leve. Så jeg vil uden tvivl sige, at det er forsøget værd!
2
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Alle tips til allergi modtages med tak!

Indlægaf FruKuk » 16. mar 2017, 19:22

Min 6 årige har været i gang med vaccinerne for græs og birk det sidste 1,5 år. Det foregår på samme måde som Frøken Himmelblå beskriver. Dog blev hun optrappet over 14 uger med vaccine hver uge. Derefter hver 6. uge. Vi oplevede bedring allerede efter 1 år, men hun er stadig medicineret.

Hun er også allergisk overfor alle former for pelsdyr, støv og to svampespore, men børnelægen ville kun lade hende vaccinere for 2 ting af gangen. Og grundet hendes alder ville de ikke vaccinere for kat, hund, hest da disse er mulige at undgå.
1

Tilbage til "Helbred"