Kortvarrig menstruation

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Kortvarrig menstruation

Indlægaf Grissebassen » 14. jan 2017, 13:16

Hej debat-folk
Jeg har altid haft regelmæssig menstruation og blødt i 5 dage, sådan medium-kraftigt. Jeg har haft kobberspiral de sidste 8 år, og har i den forbindelse oplevet forlængede og kraftigere menstruationer. Det sidste halve års tid har mine blødninger dog været lidt uregelmæssige. Min cyklus er stadig den samme. Men ca. hver anden gang, jeg har menstruation, bløder jeg næsten ikke, og det varer max 3 dage. De øvrige menstruationer er som normalt, dvs 5 dage med normal-kraftig blødning. Det er selvfølgelig dejligt ikke lige så hyppigt at være generet af kraftige blødninger og dertilhørende smerter, pms og uren hud. Men jeg kan heller ikke lade være med at bekymre mig for, om det er normalt? Jeg er ikke gravid, og har i øvrigt heller ikke været seksuelt aktiv, mere end en enkelt gang hver 2-3 måned i snit. Er det normalt, eller kan det være symptom på noget, jeg bør gå til lægen med?
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Kortvarrig menstruation

Indlægaf Karkluden » 14. jan 2017, 14:29

Jeg har netop oplevet det samme - dog blot på hormonspiral og p-piller. Og jeg er af samme årsag også stærkt usandsynligt gravid...
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Kortvarrig menstruation

Indlægaf Grissebassen » 14. jan 2017, 14:39

Karkluden skrev:Jeg har netop oplevet det samme - dog blot på hormonspiral og p-piller. Og jeg er af samme årsag også stærkt usandsynligt gravid...

Men er det ikke meget normalt, når man bruger hormonel prævention? Grunden til at jeg undrer mig over, om det er normalt, er fordi min krop jo netop ikke får kunstige hormoner :gruble: Jeg VED jeg ikke er gravid, for jeg har taget en test.
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15653
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Kortvarrig menstruation

Indlægaf 2SHY » 14. jan 2017, 15:35

De sidste 5 måneder har min menstruation gået fra at være som du beskriver med 5 dages varighed og meget kraftig til nu at være max 3 dage hvor der kommer så lidt at jeg som oftest ikke kan bruge tampon fordi jeg ikke bløder nok. Et bind kan bruges en hel dag typisk.

Det er meget atypisk for mig fordi det altid har været meget kraftigt. Jeg var ved lægen for et par måneder siden og nævnte det da jeg alligevel skulle have lavet celleskrab for livmoderhalskræft. Det er flere år siden jeg sidst har været seksuelt aktiv så det blev vi trods alt enige om ikke var årsagen. Men hun mente det kunne være stressbetinget og at det nok ville ændre sig når jeg var faldet mere til efter flytning og nyt arbejde

Men altså... 5 måneder har jeg været her nu og det er stadig det samme :gruble:

Edit: Bruger P-piller og ikke spiral
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5558

Re: Kortvarrig menstruation

Indlægaf Luffegås » 14. jan 2017, 15:55

Så længe cyklus er det samme ville jeg heller ikke være nervøs for sygdomme, jeg har det ca. på samme måde, men da jeg var meget yngre havde jeg tit en pause på 4. dagen for så 5. dagen at bløde igen, hvilket var så underligt når man lige troede det var slut.
Og jeg bruger ikke noget nu, har ikke været på piller eller noget et par måneder, men jeg vil også sige det skfiter mellem 3-5 dage. Smerterne er værst dag 1, men ellers heller ikke megen blod eller noget hver gang.
1
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Kortvarrig menstruation

Indlægaf Grissebassen » 14. jan 2017, 15:58

Tak for jeres svar. Det er nok bare noget stressrelateret. Der er sket store omvæltninger i min karriere og jobsituation, så det kan vel godt have en indflydelse, selvom forandringerne er til det bedre.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Kortvarrig menstruation

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. jan 2017, 19:48

Jeg har oplevet det samme og har fået at vide, at kraftige menstruationer også kan være tegn på stress, hvilket passer med, at jeg de seneste år har haft det meget bedre mentalt. I den årrække, hvor jeg sandsynligvis ofte var stresset, blødte jeg meget kraftigt i 3-4 dage.
0
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Kortvarrig menstruation

Indlægaf Grissebassen » 14. jan 2017, 19:58

DetSorteCirkus skrev:Jeg har oplevet det samme og har fået at vide, at kraftige menstruationer også kan være tegn på stress, hvilket passer med, at jeg de seneste år har haft det meget bedre mentalt. I den årrække, hvor jeg sandsynligvis ofte var stresset, blødte jeg meget kraftigt i 3-4 dage.

For mit vedkommende, må det vel så være omvendt :D
0

Tilbage til "Helbred"