Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Fræksak » 28. feb 2017, 17:58

Sangius skrev:Tillykke!!!! Dejlige nyheder.


Tusind tak :kys:
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Sangius » 28. feb 2017, 18:01

Hvordan var forløbet så egentligt? Var det ubehageligt, scintigrafien og biopsien? Passede min beskrivelse overhoved? :P
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Fræksak » 28. feb 2017, 18:34

Sangius skrev:Hvordan var forløbet så egentligt? Var det ubehageligt, scintigrafien og biopsien? Passede min beskrivelse overhoved? :P


Jeg skrev lidt om det på forrige side :).

Din beskrivelse passede rigtig godt bortset fra, at scintigrafien var hurtigt overstået - vist 10-12 minutter i alt. Når man har prøvet at ligge i en CT-scanner, var denne scanner meget rarere, fordi man ikke er spærret inde på samme måde.

Biopsien gik også superfint. Det gjorde mindre ondt, end jeg havde forestillet mig, og det var trods alt kun en håndfuld stik og så var det overstået. Det var slet slet ikke slemt.

Selve operationen er også forløbet så fint. Jeg blev grundigt undersøgt og informeret op til, følte mig meget tryg ved kirurgen og blev passet så godt på af sygeplejerskerne efterfølgende. Jeg har virkelig ikke en finger at sætte på noget. Jeg var indstillet på stresset personale/personalemangel osv, men jeg mødte vitterligt kun søde, engagerede, professionelle mennesker. Jeg var så også kun indlagt halvandet døgn, men alligevel :P.

Hvis jeg skal sige noget, kunne jeg godt have brugt et halvt eller et helt døgn mere på sengeafsnittet til at sunde mig i. Så frisk er man altså heller ikke 20 timer efter man er kommet ud af narkosen. Det trækker i stingene og man er øm ved såret, er omtumlet efter narkosen osv. Men sådan er vilkårene nok bare.

Men alt i alt er jeg en glad patient (selvfølgelig især ovenpå det dejlige svar i dag!).
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Purple Haze » 1. mar 2017, 09:33

Fræksak skrev:Jeg har lige været på Sundhed.dk og set mine patologisvar - knuden var godartet :banan: :banan: :banan:

Det er vist første gang i mit lange debat-liv, at jeg bruger bananen, men jeg synes den rammer plet her. Jeg er virkelig glad!! Vi har så mange andre bekymringer herhjemme pt, så at jeg nu kan strege knuden fra listen er en stor lettelse!


Hurra.
Det er så i dag jeg skal have taget 2. Biopsi.
Glæder mig til at få det overstået!

Og så er der svar d 13.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Cupid Carries A Gun
Indlæg: 133
Tilmeldt: 13. nov 2016, 11:25
Kort karma: 4
Likede indlæg: 154

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Cupid Carries A Gun » 12. mar 2017, 20:36

Jeg har fået en scintigrafi to gange, og havde fire knuder i kirtlen. Fik fjernet 2/3 af kirtlen inkl knuder. Alle knuder var godartede.
0
I should be dealing with my demons, instead I am dancing with them.
Brugeravatar
Cupid Carries A Gun
Indlæg: 133
Tilmeldt: 13. nov 2016, 11:25
Kort karma: 4
Likede indlæg: 154

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Cupid Carries A Gun » 12. mar 2017, 20:40

Jeg må lære at læse hele tråde, tillykke med det gode resultat :)
1
I should be dealing with my demons, instead I am dancing with them.
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Fru.skruk » 12. mar 2017, 20:41

:banan: :banan: :banan:
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Purple Haze » 28. mar 2017, 19:28

Purple Haze skrev:
Fræksak skrev:Jeg har lige været på Sundhed.dk og set mine patologisvar - knuden var godartet :banan: :banan: :banan:

Det er vist første gang i mit lange debat-liv, at jeg bruger bananen, men jeg synes den rammer plet her. Jeg er virkelig glad!! Vi har så mange andre bekymringer herhjemme pt, så at jeg nu kan strege knuden fra listen er en stor lettelse!


Hurra.
Det er så i dag jeg skal have taget 2. Biopsi.
Glæder mig til at få det overstået!

Og så er der svar d 13.[/

Det var voldsomt ubehageligt at få taget biopsien, men det viste sig heldigvis ikke at være noget :)
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Fræksak » 28. mar 2017, 20:12

Purple Haze skrev:
Purple Haze skrev:
Fræksak skrev:Jeg har lige været på Sundhed.dk og set mine patologisvar - knuden var godartet :banan: :banan: :banan:

Det er vist første gang i mit lange debat-liv, at jeg bruger bananen, men jeg synes den rammer plet her. Jeg er virkelig glad!! Vi har så mange andre bekymringer herhjemme pt, så at jeg nu kan strege knuden fra listen er en stor lettelse!


Hurra.
Det er så i dag jeg skal have taget 2. Biopsi.
Glæder mig til at få det overstået!

Og så er der svar d 13.[/

Det var voldsomt ubehageligt at få taget biopsien, men det viste sig heldigvis ikke at være noget :)


Dejligt, til lykke med det! Så behøver du ikke få den fjernet, eller?
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Purple Haze » 29. mar 2017, 06:55

Fræksak skrev:
Purple Haze skrev:
Purple Haze skrev:
Fræksak skrev:Jeg har lige været på Sundhed.dk og set mine patologisvar - knuden var godartet :banan: :banan: :banan:

Det er vist første gang i mit lange debat-liv, at jeg bruger bananen, men jeg synes den rammer plet her. Jeg er virkelig glad!! Vi har så mange andre bekymringer herhjemme pt, så at jeg nu kan strege knuden fra listen er en stor lettelse!


Hurra.
Det er så i dag jeg skal have taget 2. Biopsi.
Glæder mig til at få det overstået!

Og så er der svar d 13.[/

Det var voldsomt ubehageligt at få taget biopsien, men det viste sig heldigvis ikke at være noget :)


Dejligt, til lykke med det! Så behøver du ikke få den fjernet, eller?


Nej de er der bare, eller går måske væk af sig selv.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 679
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Kruspersille » 28. jun 2017, 08:31

Jeg har også været inde og få lavet biopsi af en knude i skjoldbruskkirtlen her i starten af juni. I dag ringede jeg så til afd., fordi jeg ikke har fået noget svar i min eboks, og nu er jeg faktisk ret bekymret, for hun spurgte, om jeg skulle på ferie, og sagde, at hun hellere måtte indkalde mig til en samtale. Så jer, hvor der ikke 'var noget' blev I indkaldt til en samtale eller fik I bare svaret i eboks/over telefon? Jeg håber bare lidt, at prøvesvarene ikke er kommet endnu, og det var det, hun undrede sig over :/ Hun blev ved med at sige, at hun ikke kunne forstå, at jeg ikke havde hørt noget.

Noget helt andet, hvordan blev jeres knuder opdaget? Jeg er nemlig ret generet af min (det er som om, der er noget, der sidder og generer i halsen hele tiden), så selvom den er ufarlig overvejer jeg at få den fjernet alligevel. Jeg er bare virkelig bange for at komme i narkose :genert:
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Fræksak » 29. jun 2017, 08:28

Kruspersille skrev:Jeg har også været inde og få lavet biopsi af en knude i skjoldbruskkirtlen her i starten af juni. I dag ringede jeg så til afd., fordi jeg ikke har fået noget svar i min eboks, og nu er jeg faktisk ret bekymret, for hun spurgte, om jeg skulle på ferie, og sagde, at hun hellere måtte indkalde mig til en samtale. Så jer, hvor der ikke 'var noget' blev I indkaldt til en samtale eller fik I bare svaret i eboks/over telefon? Jeg håber bare lidt, at prøvesvarene ikke er kommet endnu, og det var det, hun undrede sig over :/ Hun blev ved med at sige, at hun ikke kunne forstå, at jeg ikke havde hørt noget.

Noget helt andet, hvordan blev jeres knuder opdaget? Jeg er nemlig ret generet af min (det er som om, der er noget, der sidder og generer i halsen hele tiden), så selvom den er ufarlig overvejer jeg at få den fjernet alligevel. Jeg er bare virkelig bange for at komme i narkose :genert:


Jeg husker det som om jeg fik tid til svar allerede da vi planlagde datoen for biopsien. Det var i hvert fald sådan, at jeg hele tiden vidste, hvornår jeg skulle ud til svar.

Men der var lang tid i mellem - 4-5 uger, mener jeg - så på den måde er der intet mærkeligt i, at du ikke har hørt noget. Altså det er ikke underligt hvis svaret ikke er kommet, mener jeg, men det havde da været rart for dig at vide, hvordan og hvornår du får svar, synes jeg :).
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Fræksak » 29. jun 2017, 08:29

Min knude blev i øvrigt opdaget, fordi jeg nævnte, at jeg havde sådan en klumpfornemmelse i svælget. Sammenholdt med, at min mor og søster har stofskifteproblemer, mente ØNH-lægen, at det ville være smart at jeg fik en ultralydsundersøgelse. Hér fandt man så en ret stor knude.

Jeg har stadig klumpfornemmelsen, så det var slet ikke knuden, jeg kunne mærke :-D Div. læger og medicinstuderende har mærket efter inden jeg fik den fjernet, og den var næsten umulig at finde og kunne heller ikke ses.

Men ud skulle den jo, fordi den kunne være blevet malign over tid, så på den måde var det held i uheld, at jeg syntes, at jeg kunne mærke noget og vi derfor fandt den.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Fræksak » 29. jun 2017, 08:35

Kruspersille skrev:Jeg har også været inde og få lavet biopsi af en knude i skjoldbruskkirtlen her i starten af juni. I dag ringede jeg så til afd., fordi jeg ikke har fået noget svar i min eboks, og nu er jeg faktisk ret bekymret, for hun spurgte, om jeg skulle på ferie, og sagde, at hun hellere måtte indkalde mig til en samtale. Så jer, hvor der ikke 'var noget' blev I indkaldt til en samtale eller fik I bare svaret i eboks/over telefon? Jeg håber bare lidt, at prøvesvarene ikke er kommet endnu, og det var det, hun undrede sig over :/ Hun blev ved med at sige, at hun ikke kunne forstå, at jeg ikke havde hørt noget.

Noget helt andet, hvordan blev jeres knuder opdaget? Jeg er nemlig ret generet af min (det er som om, der er noget, der sidder og generer i halsen hele tiden), så selvom den er ufarlig overvejer jeg at få den fjernet alligevel. Jeg er bare virkelig bange for at komme i narkose :genert:


Ved du, hvor stor knuden er? Min læge sagde nemlig, at hvis de er store nok, anbefaler man ofte at få dem fjernet uanset om de er god- eller ondartede (det sidste er de jo heldigvis meget sjældent).
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Fræksak » 29. jun 2017, 08:36

Nu bombarderer jeg dig totalt, men jeg vil bare lige sige, at jeg også var ret bange for selve operationen, inkl. narkosen, men det gik SÅ fint med mig! Alle var super søde og venlige, operationen forløb fint og jeg har snart sagt INGEN gener har efterfølgende. Om aftenen (hvor jeg var blevet opereret om eftermiddagen), snurrede det lidt i hænder og fødder, og det var det. Såret har dårligt været ømt, altså. Det er gået virkelig, virkelig nemt.
0

Tilbage til "Helbred"