Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 679
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Kruspersille » 29. jun 2017, 16:07

^Tusind tak for alle dine svar, det er rigtig beroligende at læse :) Jeg fik faktisk en indkaldelse i går aftes i eboks til om en måned, så nu tænker jeg, at det nok ikke er kræft, for så ville de vel ikke vente så længe med at give mig svaret. Men det kan selvfølgelig være, at de slet ikke har fået svarene endnu, jeg synes bare, de sagde, at max 14 dage :gruble: Det kan jo også være, at de bare holder ferie i juli, og slet ikke opererer - åh, alle de tanker. Jeg overvejer faktisk at skyde tiden, fordi den kommer i karambolage med vores ferie, men ved ikke, om jeg tør.
Min knude er meget lille, og hele vejen igennem har de virkelig talt det hele ned, og fået det til at lyde som om, de bare 'går med livrem og seler'. Derfor havde jeg selvfølgelig også bare håbet på, at hun kunne have givet mig en god besked i telefonen i går.
Og, æv, du stadig har klumpfornemmelsen, så kom der ikke engang det ud af operationen! Men godt at læse, at du blev frikendt, da det kom til stykket :)
0
Karinavp
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21. aug 2017, 15:17
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Karinavp » 21. aug 2017, 15:27

Hejsa
Jeg har fået konstateret en blanding af en cystisk sorlid knude på 4x2 cm. Den genere mig når jeg synker og blev opdaget på en ct scanning. :wacko:
Har netop været til en skintigrafi der viste at knuden har hyper- og hypofungerende områder. Er der nogle der kan fortælle hvad det betyder? Vil det sige at knuden ikke optager kontrast over alt og det ret faktisk kan være en ondartet knude ?
De foreslår nålebiopsi nu. :gruble:
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Fræksak » 21. aug 2017, 17:33

Karinavp skrev:Hejsa
Jeg har fået konstateret en blanding af en cystisk sorlid knude på 4x2 cm. Den genere mig når jeg synker og blev opdaget på en ct scanning. :wacko:
Har netop været til en skintigrafi der viste at knuden har hyper- og hypofungerende områder. Er der nogle der kan fortælle hvad det betyder? Vil det sige at knuden ikke optager kontrast over alt og det ret faktisk kan være en ondartet knude ?
De foreslår nålebiopsi nu. :gruble:


Som jeg forstår det, betyder det, at knuden både er det, man kalder kold og varm. Varme knuder er stort set aldrig cancer - kolde kan være det, men er det vist kun i max 10% af tilfældene. Uden at kende mere til det tænker jeg da, at det er et godt tegn, at din både har kolde og varme områder?

Takker du ja til nålebiopsi? Som du muligvis har læst i denne tråd, syntes jeg ikke, at biopsien var slem. I hvert fald ikke så slem, som jeg havde forestillet mig! Og det var hurtigt overstået.
0
Karinavp
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21. aug 2017, 15:17
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Karinavp » 21. aug 2017, 17:55

Jeg takker helt sikkert ja til biopsi, og jeg håber ikke at der er alt for lang ventetid inden jeg skal ha den taget. :gruble:
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Fræksak » 21. aug 2017, 17:58

Karinavp skrev:Jeg takker helt sikkert ja til biopsi, og jeg håber ikke at der er alt for lang ventetid inden jeg skal ha den taget. :gruble:


Jeg mener, at jeg ventede ca. 4 uger. Håber, det går fint for dig! :)
1
Karinavp
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21. aug 2017, 15:17
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Karinavp » 21. aug 2017, 18:04

Super og tak for svar :)
1
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 679
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Kruspersille » 21. aug 2017, 18:45

Jeg synes heller ikke biopsien var slem. Det føltes mest som at blive bedøvet hos tandlægen, synes jeg. De stikker dog flere gange, fordi de skal have væv nok. Jeg blev vist stukket 5-6 gange. Men de var utrolig søde og omsorgsfulde.
Jeg skal have mine svar på fredag, og håber naturligvis på, at der ikke er noget alvorligt, for så synes jeg godt nok, det har været et langt forløb med risiko for spredning (gik til egen læge med klumpfornemmelse i februar).
Håber det går hurtigere for dig!
1
Karinavp
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21. aug 2017, 15:17
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Karinavp » 21. aug 2017, 19:41

Hejsa og tak for svar. Håber at du får et positivt svar. Ja siden februar er da godt nok længe at gå.
Jeg håber at biopsien hurtigt er overstået.
0
Karinavp
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21. aug 2017, 15:17
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Karinavp » 23. aug 2017, 09:34

Håber du har det godt ovenpå din operation. Fandt de også kolde knuder ved dig? Og det der jodbehandling er det i pilleform eller?
0
Karinavp
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21. aug 2017, 15:17
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Karinavp » 23. aug 2017, 12:42

Ok :) Tak jeg håber at jeg snart får en tid til videre udredning.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Fræksak » 23. aug 2017, 13:01

MoChi skrev:Jeg været igennem hele møllen. Scanninger, radioaktivt medicin og operation hvor de fjernede 2/3 af kirtlen.
Svarer gerne på evt spørgsmål :)

3 dage efter operation og en måneds tid efter.


Radioaktiv medicin - er det fordi det var cancer, eller?
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Fræksak » 24. aug 2017, 08:19

MoChi skrev:
Fræksak skrev:
MoChi skrev:Jeg været igennem hele møllen. Scanninger, radioaktivt medicin og operation hvor de fjernede 2/3 af kirtlen.
Svarer gerne på evt spørgsmål :)

3 dage efter operation og en måneds tid efter.


Radioaktiv medicin - er det fordi det var cancer, eller?

Jeg har fået det hver gang jeg fik en scintigrafi. Troede det var normalt.


Nåååh, på den måde. Altså det er sporstoffet, ikke? Jo, det hører med til en scintigrafi.

Jeg troede du mente radioaktiv medicin som i medicinsk efterbehandling :).
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Fræksak » 24. aug 2017, 19:01

Kruspersille skrev:Jeg synes heller ikke biopsien var slem. Det føltes mest som at blive bedøvet hos tandlægen, synes jeg. De stikker dog flere gange, fordi de skal have væv nok. Jeg blev vist stukket 5-6 gange. Men de var utrolig søde og omsorgsfulde.
Jeg skal have mine svar på fredag, og håber naturligvis på, at der ikke er noget alvorligt, for så synes jeg godt nok, det har været et langt forløb med risiko for spredning (gik til egen læge med klumpfornemmelse i februar).
Håber det går hurtigere for dig!


Har du fået svar, Kruspersille? :)
0
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 679
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Kruspersille » 25. aug 2017, 05:55

^Nej ikke endnu, men jeg var lige inde og smugkigge i min ejournal. Lige umiddelbart ser det ufarligt ud, men som jeg læser det, var der ikke nok væv til en entydig konklusion. Det er, hvad det er, men jeg er godt nok lidt træt af, at jeg skal tage helt til Hvidovre for at få den besked. Der synes jeg lige så godt, de bare kunne have sendt mig en ny tid. Nu går der sikkert to mdr. igen :/
Tak fordi du spurgte :)
0
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 679
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Scintigrafi og finnålsbiopsi af skjoldbruskkirtlen

Indlægaf Kruspersille » 21. sep 2017, 12:21

Hov, jeg skylder vist en opdatering. Nå, men det var rigtig læst, at der ikke var nok væv til en entydig konklusion, så jeg måtte afsted igen. Jeg får svaret i starten af oktober og denne gang har jeg sagt, at de gerne må ringe til mig. Jeg synes, det var ret irriterende at bruge afspadsering på at tage til Hvidovre og vente for at få at vide, at de ikke kunne sige noget.
Jeg er ret rolig og regner med, at der ikke er noget :kryds:
Lægen mente forøvrigt ikke, at det kunne være min skjoldbrusskirtel, der giver mig 'klump'-fornemmelse, det er den alt for lille til.
1

Tilbage til "Helbred"