Flourtandpasta eller ej. En stigende helbredstrend?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Flourtandpasta eller ej. En stigende helbredstrend?

Indlægaf Tata » 20. nov 2016, 13:55

Jeg bruger ganske almindelig fluortandpasta (Sensodyne). Har dog i længere perioder førhen uden problemer brugt fluorfri tandpasta fra Urtekram, FLP og div. speltfi mærker uden at få huller :).
0
Timian :lun:
mfufu
Indlæg: 103
Tilmeldt: 12. aug 2015, 21:23
Kort karma: 7
Likede indlæg: 88

Re: Flourtandpasta eller ej. En stigende helbredstrend?

Indlægaf mfufu » 20. nov 2016, 18:30

MIn tandlæge har fortalt mig, at den vidt udbredte brug af fluortandpasta har ført til, at man ser markant færre huller i tandkødsranden i undermunden end tidligere.
1
Internettet er et fantastisk medie til udbredelse af viden såvel som misinformation. Sammenholdt med at demokrati gælder for alle, ser det virkelig sort ud.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Flourtandpasta eller ej. En stigende helbredstrend?

Indlægaf billiebean » 20. nov 2016, 22:32

Skifter mellem zendium og en urtebaseret tandpasta fra indien. Med flour og virkelig effektiv. Hvis jeg ikke var sådan et vanedyr og ikke var så skeptisk overfor om sådan et naturprodukt nu er godt nok ifht de konventionelle produkter og kun skulle gå efter fornemmelsen i munden, så havde jeg nok skrottet zendium. Men altså det er jo svært at vide, hvad man skal tro.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Flourtandpasta eller ej. En stigende helbredstrend?

Indlægaf Fru Sunshine » 25. nov 2016, 10:43

Jeg bruger Sensodyne, fordi min tandlæge siger, jeg skal.
Den har højt fluorindhold, og det er godt for mine bisser.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Flourtandpasta eller ej. En stigende helbredstrend?

Indlægaf Mangoness » 25. nov 2016, 16:34

Lemonella skrev:Jeg bruger Zendium. Den er svanemærket og derfor tror jeg på, den er god nok.

Jeg har forøvrigt lige fået ny tandlæg og han mente, at det folk påstod (også mig) med, at man dannede meget tandsten, var lidt noget sludder. Tandsten er, ifølge ham, plak der størkner, fordi folk ikke børster deres tænder ordentligt.
Den havde jeg ikke lige set komme, men han syntes nu heller ikke jeg havde meget tandsten.


Det er rigtigt nok, det han siger. Det er hvertfald det, jeg lærte på tandklinikassistent grundforløbet.

Fra tandlægeforeningens hjemmeside:
https://www.tandlaegeforeningen.dk/Patienter_2015/sygdomme_og_gener_A-AA/S-AA/tandkodsbetaendelse.aspx skrev:
Når tænder ikke bliver børstet rene, samler der sig bakterier på tænderne langs tandkødskanten. Disse belægninger kaldes plak. Hvis plakken ikke fjernes, forkalker den og bliver til tandsten. Tandsten har en meget ujævn overflade og er grobund for mere plak.

Plak og tandsten langs tandkødskanten kan virke lokalirriterende og føre til tandkødsbetændelse.
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Flourtandpasta eller ej. En stigende helbredstrend?

Indlægaf Mangoness » 25. nov 2016, 19:25

Lemonella skrev:Så når folk siger, at de danner meget tandsten, er det simpelthen fordi de sjusker med tandbørstningen.
Jeg må have skiftet tandbørstningsteknik. Jeg havde i hvert fald ikke så meget tandsten som jeg plejer. :)


Tandsten opstår rigtigt nok, fordi tænderne ikke er børstet helt rene. Men det skulle være meget forskelligt fra menneske til menneske, hvor stor en tendens man har til at danne tandsten. Det kommer lidt an på ens spyts sammensætning. Sådan er livet så dejligt uretfærdigt :P (nogle mennesker har også tænder, som er sværere at gøre rene end andre. F.eks. hvis de er skæve, har trangstilling osv., så kan det i nogle tilfælde skabe lidt problemer)

De steder, man som regel får flest tandsten, er der, hvor spytkirtlerne udløber. F.eks. på bagsiden af de forreste tænder i underkæben (tand 1-3) har folk som regel tandsten.

Hvis man mærker på tænderne med tungen, så skal tandfladen mærkes glat. Hvis den mærkes mere ru, så er der tandsten.

Men nu er det efterhånden to år siden, jeg var på grundforløbet - så der er muligvis fejl i det sagte :P

Billede

Billede
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52046

Re: Flourtandpasta eller ej. En stigende helbredstrend?

Indlægaf fisken80 » 25. nov 2016, 19:31

Jeg kender ingen, der er grundigere med at holde sine tænder rene end min kæreste, og alligevel danner han ekstremt meget tandsten.

Jeg kan derimod godt komme til at sjuske lidt, hvis jeg ikke er opmærksom på, hvor længe jeg børster og jeg danner stort set ikke noget tandsten, så på mig lyder det altså mærkeligt.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Flourtandpasta eller ej. En stigende helbredstrend?

Indlægaf Animi » 25. nov 2016, 19:46

Lemonella skrev:Jamen det er lidt det samme her i huset, bare omvendt. Jeg er, synes jeg da selv, rigtig grundig med både børstning og tandstikkere og har tandsten, i netop de der tænder i undermunden. Min kæreste er lidt en sjuske, men har absolut intet tandsten og har forøvrigt aldrig i sine, snart 40 år, haft et hul i tænderne.


Det lyder ligesom mig :P Jeg er også lidt en sjuske med tandbørstning, kan tit godt springe over om aftenen, bruger ikke tandtråd osv. Jeg har aldrig haft huller, og danner minimal tandsten. Min tandlæge har sagt jeg kun behøver at komme til tjek en gang pr 1,5 år.
Min ex var altid virkelig omhyggelig med tandbørstningen, tandtråd, drak ikke særlig meget syreholdigt osv. Næsten hver gang han tog til tandlægen (2 gange om året) havde han et hul.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Flourtandpasta eller ej. En stigende helbredstrend?

Indlægaf Mangoness » 25. nov 2016, 20:44

fisken80 skrev:Jeg kender ingen, der er grundigere med at holde sine tænder rene end min kæreste, og alligevel danner han ekstremt meget tandsten.

Jeg kan derimod godt komme til at sjuske lidt, hvis jeg ikke er opmærksom på, hvor længe jeg børster og jeg danner stort set ikke noget tandsten, så på mig lyder det altså mærkeligt.


Lemonella skrev:
Jamen det er lidt det samme her i huset, bare omvendt. Jeg er, synes jeg da selv, rigtig grundig med både børstning og tandstikkere og har tandsten, i netop de der tænder i undermunden. Min kæreste er lidt en sjuske, men har absolut intet tandsten og har forøvrigt aldrig i sine, snart 40 år, haft et hul i tænderne.


Animi skrev:
Det lyder ligesom mig :P Jeg er også lidt en sjuske med tandbørstning, kan tit godt springe over om aftenen, bruger ikke tandtråd osv. Jeg har aldrig haft huller, og danner minimal tandsten. Min tandlæge har sagt jeg kun behøver at komme til tjek en gang pr 1,5 år.
Min ex var altid virkelig omhyggelig med tandbørstningen, tandtråd, drak ikke særlig meget syreholdigt osv. Næsten hver gang han tog til tandlægen (2 gange om året) havde han et hul.


Som jeg skrev før, så påvirker bl.a. ens spyts sammensætning hvor stor en tendens, man har til at danne tandsten. Så det er egentlig ikke så mærkeligt, at nogle mennesker danner mere tandsten end andre :)

I får lige et citat fra en fra tandlægeskolen i Århus, som forklarer det meget godt:

http://www.magasinet-sundhed.dk/sundhed/artikler/tandsten-fossiler-i-din-mund/ skrev:
"Tandsten kommer, fordi dine tænder ikke er holdt helt rene. Der sidder gamle madrester og bakterier på dem, og disse belægninger bliver forkalkede af den kalk, der findes i dit spyt og i væske fra tandkødslommerne, hvis der er betændelse – og kun derfra. Det kalk, der er i vandet, som du drikker eller børster tænder i, har intet at gøre med tandsten, som nogle ellers tror," fortæller tandlæge, ph.d. Eva Karring fra Tandlægeskolen ved Aarhus Universitet.

Hvem får tandsten?
Alle får tandsten, hvis tænderne ikke holdes rene, men det er forskelligt fra person til person, hvor store mængder bakteriebelægninger man danner, og hvor meget kalk man har i sit spyt. Som følge deraf er der også stor forskel på, hvor meget tandsten man danner. Jo større mængde bakteriebelægning og jo mere kalk man har i spyttet, jo større tendens har man også til at danne tandsten.

Som hovedregel gælder det, at man danner mere og mere tandsten, i takt med at man bliver ældre. Selv om to personer er lige gamle, kan der dog være stor forskel på, hvor meget tandsten de hver især danner. Hvorfor det er sådan, har man ikke nogen forklaring på, men sammenligner man aldersgrupper under forhold, hvor de ikke får holdt tænderne rene, viser det sig, at ældre danner større mængder bakteriebelægninger end unge. Dertil kommer, at de bakteriebelægninger, som ældre får, er tykkere og mere klæbrige og klistrende, end de bakteriebelægninger unge får. Det betyder - populært udtrykt - at jo ældre man bliver, jo mere tandsten får man, hvis tænderne ikke holdes rene.

Tandsten går ikke væk af sig selv
Ifølge Eva Karring sætter tandsten sig typisk på bagsiden af fortænderne i underkæben og på ydersiden af de store kindtænder i overkæben. Grunden til, at tandstenen sætter sig netop der, er, at der disse steder udmunder spytkirtler, som producerer meget kalkholdigt spyt.

"Tandsten gør ikke ondt, men udover at det er uhygiejnisk at have bakteriesamlende overflader i munden, øger tandsten risikoen for tandsygdomme, ligesom tandsten kan komme til at udgøre et kosmetisk problem. Der kommer nemlig hurtigt misfarvninger på en ru tandstensoverflade. Nogle gange kan man også mærke tandstenen med tungespidsen," forklarer Eva Karring.
3
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Flourtandpasta eller ej. En stigende helbredstrend?

Indlægaf hotlips » 7. dec 2016, 02:18

Vi bruger det, men jeg er ret hys med kun at bruge hvad der anbefales, og at han ikke sluger det, vi holder os fra alle colgate varianter, for udover de benytter sig af den undtagelse der giver dem lov til at bruge triclosan der er under mistanke for en masse skidt så er de blevet taget i at tilsætte for meget af det flere gange.

Iøvrigt er de moderne tandpastaer en af de ting der er under alvorlig mistanke for at kunne skabe en cocktail effekt der er medvirkende til den dårlige sædkvalitet hos danske mænd.

Jeg ville ønske der fandtes flour i en ren form man kunne bruge på tænderne og så bruge urtetandpasta eller andet man nemt kunne gennemskue hvad indeholdt, jeg har egentlig i indtryk af at det er relativt få der har et problem med selve flouren, men jeg synes også det er en helt forventelig reaktion hos forbrugerne når der kommer sager frem som med colgate,så får man mistillid til producenterne.

Men det kan man da håbe der så er nogen der tager op og får lavet en enkel tandpasta, men med flour.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Flourtandpasta eller ej. En stigende helbredstrend?

Indlægaf Sangius » 7. dec 2016, 06:36

hotlips skrev:Vi bruger det, men jeg er ret hys med kun at bruge hvad der anbefales, og at han ikke sluger det, vi holder os fra alle colgate varianter, for udover de benytter sig af den undtagelse der giver dem lov til at bruge triclosan der er under mistanke for en masse skidt så er de blevet taget i at tilsætte for meget af det flere gange.

Iøvrigt er de moderne tandpastaer en af de ting der er under alvorlig mistanke for at kunne skabe en cocktail effekt der er medvirkende til den dårlige sædkvalitet hos danske mænd.

Jeg ville ønske der fandtes flour i en ren form man kunne bruge på tænderne og så bruge urtetandpasta eller andet man nemt kunne gennemskue hvad indeholdt, jeg har egentlig i indtryk af at det er relativt få der har et problem med selve flouren, men jeg synes også det er en helt forventelig reaktion hos forbrugerne når der kommer sager frem som med colgate,så får man mistillid til producenterne.

Men det kan man da håbe der så er nogen der tager op og får lavet en enkel tandpasta, men med flour.


Irma har sådan en urtetandpasta med flour.

Man kan også få en astma-allergimærkwt tandpasta fra Levevis.

Hvad er det for nogle sager om Colgate du snakker om? Og hvorfor skulle det give mistillid til andre tandpastaer også? :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Flourtandpasta eller ej. En stigende helbredstrend?

Indlægaf D.itsen » 7. dec 2016, 06:58

hotlips skrev:Vi bruger det, men jeg er ret hys med kun at bruge hvad der anbefales, og at han ikke sluger det, vi holder os fra alle colgate varianter, for udover de benytter sig af den undtagelse der giver dem lov til at bruge triclosan der er under mistanke for en masse skidt så er de blevet taget i at tilsætte for meget af det flere gange.

Iøvrigt er de moderne tandpastaer en af de ting der er under alvorlig mistanke for at kunne skabe en cocktail effekt der er medvirkende til den dårlige sædkvalitet hos danske mænd.

Jeg ville ønske der fandtes flour i en ren form man kunne bruge på tænderne og så bruge urtetandpasta eller andet man nemt kunne gennemskue hvad indeholdt, jeg har egentlig i indtryk af at det er relativt få der har et problem med selve flouren, men jeg synes også det er en helt forventelig reaktion hos forbrugerne når der kommer sager frem som med colgate,så får man mistillid til producenterne.

Men det kan man da håbe der så er nogen der tager op og får lavet en enkel tandpasta, men med flour.

Link til at tandpasta er under særlig mistanke? Og at urtetandpasta er totalt sikker og har nogen form for effekt?
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Helbred"