Menstruationskop - erfaringer?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf LadyFox » 11. apr 2016, 07:26

JoyNips skrev:
LadyFox skrev:Jeg vil altså godt lige tilføje det altså ikke er fordi min kæreste bestemmer den slags. :) Men vi bor sammen, deles om pengene, handler ind sammen, og opbevare vores ting de samme steder. Min kæreste ved godt hvornår jeg har menstruation, og han ved også godt hvor ofte vi normalt køber tamponer, og hvad de koster. Altså han ville helt sikkert opdage før eller siden at vi er stoppet med at købe tamponer, og jeg altså stadig har menstruation, så jeg følte lidt at det nok var for alles bedste hvis jeg blandede ham ind i hele det cirkus, og da jeg selv af en eller anden grund synes det er en lille smule nasty at have sådan en kop liggende så følte jeg jeg havde lidt svært ved at sælge fidusen til min kæreste.


Jeg bor også sammen med min kæreste og har fællesøkonomi. Men jeg ville aldrig skulle stå til regnskab for at bruge et par hundrede kroner på en menstruationskop uden at konsultere ham og jeg ville aldrig "for alles bedste" skulle informere ham om min valgte blødningsbeskyttelse.

Det skal jeg altså heller ikke gøre. Det valgte jeg at gøre. Ganske enkelt fordi han rimelig hurtigt ville bemærke det,lidt ligesom hvis han hold op med at købe tandpasta lige pludselig, ville jeg også bemærke det - og på et tidspunkt begyde at undre mig, når nu han stadig børster tænder.
2
...
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Studsgaard » 11. apr 2016, 07:35

Herhjemme fortalte jeg manden at jeg ville prøve noget lidt alternativt.

Han vidste godt at jeg havde forskellige problemer med både tampax og traditionelle bind (sådan noget snakker vi om)
Så han har faktisk været intresseret i om det virkede, for han kan jo godt forstå det er rart med noget der ikke giver ubehag eller gener. Men selve beslutningen om hvad jeg bruger skal (og vil) han aldrig blande sig i.
2
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Sukisaki » 5. maj 2016, 06:52

HappyHippo skrev:Min kop er mega blød, så den har svært ved at folde sig ud. Det er en kamp hver gang, indtil jeg stoppede med at skubbe den langt op. Den skal bare sidde lige ved indgangen, så fungerer det perfekt. Det tog mig kun 3. Cyklusser at finde ud af.

Og så er det gået op for mig, hvor meget jeg bløder :tie: den er ofte halvt fyldt, sommetider efter 4 timer. Synes det er lidt vildt med al det blod.


Sjovt - jeg har den helt omvendte oplevelse. Jeg synes at det så meget voldsommere ud i et bind, og er overrasket over at det ikke er mere.
0
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Miss_no_More » 14. maj 2016, 07:14

Altså nu er vi sådan nogle, der går på toilettet, selvom partneren er i rummet - intet mysterie tilbage her :D Men når det er tid til at skylle koppen, beder jeg ham dog alligevel om at gå ud. Jeg synes selv, det ser rimelig klamt ud, så det skal han ikke udsættes for.

Men han synes, det er smart med koppen og spørger også stadig interesseret til, om den er behagelig osv.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf billiebean » 22. jun 2016, 19:01

Har lige bestilt en Organicup. Var virkelig i tvivl om jeg skulle tage den store eller den lille. Endte med den store, så nu håber jeg bare det fungerer. Har aldrig kunnet få det til at fungere med tamponer, som sad forkert og gled ud.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Rapfisk » 22. jun 2016, 19:16

billiebean skrev:Har lige bestilt en Organicup. Var virkelig i tvivl om jeg skulle tage den store eller den lille. Endte med den store, så nu håber jeg bare det fungerer. Har aldrig kunnet få det til at fungere med tamponer, som sad forkert og gled ud.

Jeg synes, det er noget helt andet med kop. Jeg har aldrig kunnet finde ud af det med tamponer, men koppen lykkedes stort set med det samme, og jeg havde den med på badeferie den første menstruation, jeg havde den. Selv om det er med indføringshylster, synes jeg, tamponen suger på vej op, så man bliver helt tør, og det problem har man ikke med koppen.
2
Livslinjen: 70 201 201
cmb1984
Indlæg: 2
Tilmeldt: 8. jul 2016, 13:15
Kort karma: 0

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf cmb1984 » 8. jul 2016, 13:41

Jeg har brugt kop i snart 2 år, og jeg har godt nok også haft nogle problemer, både med kop størrelse og materiale. Startede ud med en noname i str l, som var alt for stor, men det lykkedes med møjsommeligt og besvær at bruge den i to cykluser, hvorefter jeg købte en meluna str m. Den var så alt for lille og skide svær at få op. Materialet gør at det gør ondt at få den op.
Jeg læste et sted at det kunne hjælpe at bruge glidecreme,men nej det gjorde stadig ondt. Har endda præsteret at nyse den ud igen.
Så købte jeg en Ruby cup (og en til min søster) og det er simpelthen gået som en drøm.
Bruger glidecreme hver gang, og så smutter den på plads af sig selv. (Putter en lille klat ved skedeåbningen, ellers kan koppen smutte ud af fingrene)

En af de ting jeg har haft størst problem med er når den folder sig ud og rammer livmoderhalsen, det gør pænt nas. Ved at dreje koppen en kvart omgang når den sættes ind så har jeg helt undgået det problem.

Startede ud med punch down fold, men med labia fold, så går det meget bedre og kan let mærke om koppen er foldet ud.

Har så lige købt organicup den lille, da jeg på de sidste dage godt kunne bruge en mindre kop. Havde læst mig til at den skulle være fortrinsvis blød, men den er hårdere end Ruby som et en medium. Det synes jeg nu er træls, da jeg gerne ville have en der var blødere.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Rapfisk » 8. jul 2016, 13:52

Jeg har læst om mærker, hvor de har kopperne i forskellig længde - det er måske værd at undersøge for dig?
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Miss_no_More » 8. jul 2016, 14:07

Jeg er SÅ glad for, jeg har skiftet tamponerne ud med koppen. Det er dejligt befriende ikke at skulle tænke over at skifte, hvis man er ude en aften. Eller at mensen ramler sammen med badeferien. Bevares, jeg vil da allerhelst være fri for mens på min ferie, men det er ikke mere en pestilens. Og så føles det også meget sundere end en sugende tampon.
1
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf RavenClaw » 27. aug 2016, 13:22

Jeg har lige et par spørgsmål også, og jeg beklager, hvis de har været stillet før, men jeg har ikke lige tålmodighed til at læse alle indlæg igennem :)

Jeg har for nyligt købt en kop, og jeg har lidt problemer med den.
For det første sidder tappen el. spidsen eller hvad man nu vil kalde den og stikker mig omkring skedeåbningen, hvilket pænt sagt er pisse ubehageligt. Mon det hjælper at klippe noget af den af? Jeg synes ikke, jeg kan mærke resten af koppen, kun lige den lille irriterende del.

For det andet har jeg også problemer med at mærke, om den er poppet ud. Jeg kan ikke få en finger rundt om den, når den først er oppe. Og da jeg har lange negle, synes jeg, jeg river mig selv til blods, når jeg prøver. Er der nogle, der har erfaringer med at bruge den sammen med lange negle? Jeg er i forvejen ret smal i skeden, så jeg kan ikke rigtig komme længere op ad koppen end lige efter, den bliver kopformet så at sige.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Rapfisk » 27. aug 2016, 14:13

RavenClaw skrev:Jeg har lige et par spørgsmål også, og jeg beklager, hvis de har været stillet før, men jeg har ikke lige tålmodighed til at læse alle indlæg igennem :)

Jeg har for nyligt købt en kop, og jeg har lidt problemer med den.
For det første sidder tappen el. spidsen eller hvad man nu vil kalde den og stikker mig omkring skedeåbningen, hvilket pænt sagt er pisse ubehageligt. Mon det hjælper at klippe noget af den af? Jeg synes ikke, jeg kan mærke resten af koppen, kun lige den lille irriterende del.

For det andet har jeg også problemer med at mærke, om den er poppet ud. Jeg kan ikke få en finger rundt om den, når den først er oppe. Og da jeg har lange negle, synes jeg, jeg river mig selv til blods, når jeg prøver. Er der nogle, der har erfaringer med at bruge den sammen med lange negle? Jeg er i forvejen ret smal i skeden, så jeg kan ikke rigtig komme længere op ad koppen end lige efter, den bliver kopformet så at sige.

Jeg kunne heller ikke mærke rundt om den i starten. Nu slapper jeg mere af og kan bedre, men jeg kan ikke nå helt op til kanten (jeg bløder kraftigt, så jeg har en stor kop). Hvis du bruger C-folden, kan du nøjes med at mærke forneden. Bruger du den foldeteknik, hvor du hiver ned i kanten (jeg kan ikke huske navnet), kan du prøve at trylle på bunden. Det skulle også hjælpe at dreje den lidt rundt.

Jeg har selv beholdt stilken, men jeg har hørt om andre, der er generet af den og har klipper den af. Det skulle hjælpe og være uproblematisk.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Novella » 29. aug 2016, 02:35

Jeg har klippet stilken af og skal jo så have fat længere oppe, og det er der nogen, som finder klamt. Jeg er ligeglad, men går til gengæld ret meget op at vaske hænder, inden jeg rører ved den. Jeg må dog sige, at det er lidt besværligt med lange negle, men er det ikke mest en teknik, der skal læres, ligesom at tage kontaktlinser ud?
0
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf MissDitte » 29. aug 2016, 06:31

Jeg har lange negle og det er uproblematisk for mig.
Jeg har flere kopper og på min første klippede jeg af stilken inden jeg var helt fortrolig med koppen, hvilket gjorde, at jeg kom til at klippe lidt for meget af, og den er lidt svær at få fat i.
Hvis du har haft den i et par måneder synes jeg du skal klippe lidt af stilken - de ER jo ret lange. Hvis den er helt ny, så giv det lige lidt tid, så du er sikker på at finde den korrekte længde :)
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Grissebassen » 1. aug 2017, 20:18

Hvordan er det med spiral og kop? Jeg har spiral, men overvejer kraftigt at købe en kop.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Allmost_Famous » 1. aug 2017, 20:31

Grissebassen skrev:Hvordan er det med spiral og kop? Jeg har spiral, men overvejer kraftigt at købe en kop.

Det frarådes på grund af det vakuum, koppen danner.
2
I've said it before and I'll say it again...

:lol:

Tilbage til "Helbred"