Stofbind (ny tråd)

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Allmost_Famous » 30. mar 2018, 06:24

Dikus skrev:
Allmost_Famous skrev:TakeAChance, der er rigtig mange forskellige materialer osv, når man snakker stofbind.

Bruger man nogle med PUL i, vil åndbarheden være en anden, end hvis man bruger eksempelvis mikrofleece. Der er fordele og ulemper ved det hele, så det er lidt hvad man er til.


Hbad bruger du? Det er SÅ godt for alt!

Det varierer lidt. Jeg foretrækker mikrofleece, men jeg har også en masse andet.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Allmost_Famous » 30. mar 2018, 06:31

Sangius skrev:
Allmost_Famous skrev:
Sangius skrev:
Allmost_Famous skrev:Hvis man skyller hvert bind op efter brug, risikerer man at skabe gode forhold for bakterievækst, så der holder jeg mig fra.


Hvorfor skulle det give bedre grobund for bakterier, end bare ren blod i bindet?

Hvis bindet ligger i vand i flere dage indtil blødningen er ovre? Sådan noget lummert vand er guf for bakterier.


Jeg ville vride det op, og lade det tørre :)

De wetbags der er bakteriebomber, og ved ikke helt om jeg kan forlige mig med det. :gruble:

Hvor ville du så gøre af bindet mens det tørrer?
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Sangius » 30. mar 2018, 06:38

Allmost_Famous skrev:
Sangius skrev:
Allmost_Famous skrev:
Sangius skrev:
Allmost_Famous skrev:Hvis man skyller hvert bind op efter brug, risikerer man at skabe gode forhold for bakterievækst, så der holder jeg mig fra.


Hvorfor skulle det give bedre grobund for bakterier, end bare ren blod i bindet?

Hvis bindet ligger i vand i flere dage indtil blødningen er ovre? Sådan noget lummert vand er guf for bakterier.


Jeg ville vride det op, og lade det tørre :)

De wetbags der er bakteriebomber, og ved ikke helt om jeg kan forlige mig med det. :gruble:

Hvor ville du så gøre af bindet mens det tørrer?


Ville bare hænge det op ude på vores terasse på sådan et lille mini stativ. :D

Jeg er overhoved ikke sart med frisk blod, men er altså sart med flere dage gammelt blod, holdt fugtigt og varmt... :/
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Allmost_Famous » 30. mar 2018, 06:40

Men det bliver ikke holdt fugtigt og varmt?
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Sangius » 30. mar 2018, 07:22

Dikus skrev:
Sangius skrev:
Allmost_Famous skrev:
Sangius skrev:
Allmost_Famous skrev:
Sangius skrev:
Allmost_Famous skrev:Hvis man skyller hvert bind op efter brug, risikerer man at skabe gode forhold for bakterievækst, så der holder jeg mig fra.


Hvorfor skulle det give bedre grobund for bakterier, end bare ren blod i bindet?

Hvis bindet ligger i vand i flere dage indtil blødningen er ovre? Sådan noget lummert vand er guf for bakterier.


Jeg ville vride det op, og lade det tørre :)

De wetbags der er bakteriebomber, og ved ikke helt om jeg kan forlige mig med det. :gruble:

Hvor ville du så gøre af bindet mens det tørrer?


Ville bare hænge det op ude på vores terasse på sådan et lille mini stativ. :D

Jeg er overhoved ikke sart med frisk blod, men er altså sart med flere dage gammelt blod, holdt fugtigt og varmt... :/


Men det er jo netop helt tørt?


Synes I skriver de er vandtætte, de wetbags? Hvordan kan fugten så slippe ud?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Sangius » 30. mar 2018, 07:23

Hvis de tørrer ud i wetbagsene, så er det jo en anden ting :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Sangius » 30. mar 2018, 07:34

Det må jo komme an på en prøve. Kan se på koogko at de anbefaler man lægger dem i blød op til vask i en dags tid, det tror jeg, at jeg vil gøre.
Enten det, eller et kort skylleprogram inden andet tøj kommer med.

Det er måske nok også en vanesag, men lige nu kan jeg ikke forestille mig at vaske bind fulde med blod sammen med andet vasketøj :gruble:
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Mangoness » 30. mar 2018, 07:35

Mine tørrer også ud - men jeg har heller ingen anelse om, hvordan det fungerer :lol:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Filipai » 30. mar 2018, 07:43

Her tørrer de også ud. Der er ingen lugtgener overhovedet, hvorimod normale bind virkeligt lugter kraftigt. Før mit keglesnit endte jeg jo ned på max 1,5 døgns blødning og brugte virkeligt få bind, det føles slet ikke vådt at have dem på, og så efter de 1,5 døgn røg wetbaggen bare med i min normale 60 graders vask. Nemt nemt nemt.
1
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Tiger » 30. mar 2018, 07:47

Jeg bruger stofbind og har gjort det i snart to år. Til hverdag bruger jeg også trusseindlæg af stof. Jeg har desværre ikke haft mindre smerter eller blødninger, men tilgengæld bruger jeg meget sjældent tamponer i kombination med bind medmindre jeg skal ud og bløder meget den dag. Hjemme bruger jeg kun bind og jeg har vel 200 styks eller lignende :nerve: :genert:

Jeg putter bindene i wetbags og vasker efter endt cyklus. Wetbag'en er åben i toppen. Om sommeren vasker jeg dog ofte en gang under cyklus og igen efter endt cyklus. Mest pga. varmen og bakterier. Jeg lægger mine i blød i Vanish i 4-8 timer inden de ryger i vaskemaskinen. Mit blodsammensætning pletter nemt desværre, andre har ingen problemer. Jeg bryder mig ikke om permanente pletter på mine bind.

Jeg har købt fra især USA og de fleste pad makers bruger Wind Pro fleece. Det er langt bedre end microfleece, som jeg ikke synes holder tæt nok. Det er desværre også dyrere og vanskeligere at skaffe. Noget Wind Pro er behandlet med DWR, ligesom fx jakker med Goretex membran og det bruger jeg IKKE. Bryder mig ikke om sådanne kemikalier ift. hudkontakt. Jeg køber Wind Pro, der er vævet så tæt at intet trænger igennem, hvis man hælder vand på det. Jeg har så mange bind at jeg pt ikke syer selv og der gik lidt købsamok i det, da jeg startede. Men man lærer med tiden, hvad der virker og ikke virker for een.

Ift jer der gerne vil prøve bind, vil jeg lige vise forskellige materialer, som jeg har erfaring med. Fx er de venstre i fast bomuld og dem bruger jeg meget til mig selv. Mumi og Harry P er i bomulds "knit" og det lilla og regnbuefarvet er i bambus velour.

Fast bomuld suger langsommere end "knit" og bambus. Men alle 3 er superfine. Derudover kan jeg bedst lide bambus til sugelag. Det er tyndt og holder meget væske. Jeg har dog også nogle fantastiske bind fra USA med zorb, men generelt vil jeg helst have sug af naturmaterialer.

Jeg går aldrig tilbage igen til plastbind. Jeg nyder at jeg hjemme kan gå med store bind, der PASSER til mig og ikke bløde igennem konstant og slippe for tamponer. Når jeg er ude foretrækker jeg mindre og tyndere bind og har også en del af de tynde Funkjogging, som en anden nævner. Men jeg er ærgerlig over at jeg ikke har mindre smerter osv. som mange andre.
2
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Mangoness » 30. mar 2018, 07:53

Tiger skrev:[...]

Billede


Jeg kan hvert fald genkende Funkjogging: Den lilla. Det er de eneste, jeg bruger :-D (desværre lukkede de)

Er den orange formet som en kat? :gruble:
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Tiger » 30. mar 2018, 08:01

Mangoness skrev:
Tiger skrev:[...]

Billede


Jeg kan hvert fald genkende Funkjogging: Den lilla. Det er de eneste, jeg bruger :-D (desværre lukkede de)

Er den orange formet som en kat? :gruble:


Haha nej, det er en bjørn (det skal det i hvert fald ligne) :lol: Jeg har faktisk selv syet det. Man kan købe skabeloner på fx Etsy og sy efter :-D
Senest rettet af Tiger 30. mar 2018, 19:28, rettet i alt 1 gang.
1
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Brugeravatar
Pawnee_Waffle
Indlæg: 158
Tilmeldt: 26. mar 2018, 22:03
Kort karma: 56
Likede indlæg: 546

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Pawnee_Waffle » 30. mar 2018, 09:17

Jeg skiftede til stofbind for et par år siden. Nogle gange bruger jeg tamponer hvis jeg skal træne eller ud. Men stofbind er mit foretrukne. Et almindeligt bind føles hurtigt klamt og varmt, men et stofbind føles altid tørt og behageligt. Tidligere bøvlede jeg meget med svamp når jeg havde menstruation, men det har jeg ikke haft overhovedet siden jeg startede med stofbind.
Jeg har endnu til gode at bløde igennem, og jeg er en af dem der bløder rigtig meget :tie:

Jeg har desværre ikke oplevet at bløde mindre eller have færre smerter efter jeg er startet med stofbind. Nu har jeg fået hormonspiral fordi det ifølge min læge kan hjælpe, så det er jeg spændt på.

Når jeg skifter bind, tager jeg det gamle og folder det pænt sammen. Så lægger jeg det ned i en stofpose som ligger i vores 90 graders vasketøjskurv. Det er lige så ofte min mand der vasker dem, som det er mig. Han er ligeglad, han smider jo bare posen ind i vaskemaskinen og starter. Ingen af os synes at bindene lugter, blodet er jo tørt og ligger et tørt sted. Jeg har heller ikke problemer med blivende pletter efter vask. Eller måske jeg bare ikke ser dem, fordi stoffet er mønstret.
Hvis jeg er på arbejde, lægger jeg det brugte stofbind i en lille wetbag med lynlås (købt på eBay), og så bliver den bare gemt væk i tasken indtil jeg kommer hjem. Det føltes lidt grænseoverskridende i starten, men nu tænker jeg ikke over det mere.

Da jeg i sin tid købte stofbind nok hjem til at dække en hel periode, brugte jeg nok omkring 400-500 kr. En del af dem købte jeg billigt på eBay hvor de nærmest kostede ingenting. Jeg har sparet rigtig mange penge siden da, fordi jeg ikke hver måned skal bruge 50-100 kr på bind og tamponer. Samtidigt slipper jeg så også for at bruge formuer på svampecreme og stikpiller.

Hvis man overvejer at gå over til stofbind, så er det da bare at købe et par stykker og prøve det af. Jeg var selv meget skeptisk i starten, og syntes faktisk at det lød ret ulækkert. Men med tanke på miljøet, mit helbred og min pengepung, så er jeg meget glad for at jeg fik prøvet det af :)
1
One person's annoying is another's inspiring and heroic.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Purple Haze » 30. mar 2018, 10:48

Jeg folder bare mine sammen og smider dem til vask.
Men mindre de er meget blodige, så skyller jeg dem lige og lader dem tørre inden de ryger til vask.
De bliver bare vasket med mit andet tøj, synes ikke det er anderledes end fx st vaske trusser, der jo også er fyldt med bakterier.

Jeg synes at huske at ved engangsbind der lagde blodet sig ofte sådan nærmest ovenpå bindet?
Hvis det er sådan man forestiller sig det også fungere med stofbind, så kan jeg godt forstå man synes det lyder klamt. Men her “forsvinder” blodet nærmest ind i bindet, så man lægger ikke rigtig mærke til det (dvs jeg gør ikke).
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Mangoness » 30. mar 2018, 11:01

Dikus skrev:Jeg vasker dem alene. På 60 grader

Jeg ville ikke gide at lægge dem i blød først og stå med blodvand. :wacko:


x2

Selv frygtede jeg, at jeg skulle røre ved blodige bind. Men da jeg fandt ud af, at wetbags var en mulighed, så sprang jeg straks på stofbind :genert:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede

Tilbage til "Helbred"