Stofbind (ny tråd)

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Mangoness » 20. jul 2016, 18:53

Det ser ud til, at den gamle tråd med stofbind er blevet slettet - så jeg synes lige, at vi skulle have en ny :-D
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Mangoness » 20. jul 2016, 19:49

Forskellige informationer jeg umiddelbart kan huske fra den gamle tråd:

Skiftet fra engangsbind og lignende til stofbind
Nogle oplever forbedringer i forhold til smerter og blødning, når de skifter fra engangsbind og lignende til stofbind - hvorimod andre ikke oplever, at der er en forskel. Ofte går der et par måneder, før man oplever en forbedring.

Stofbind kommer i mange forskellige materialer, længder og former, og det er meget individuelt, hvad man foretrækker.

Stofbind holdes fast af en knap, som bindes om trussen.

Hvor mange stofbind har man brug for
Som udgangspunkt kan man have som retningslinje (hvis man vasker én gang), at hvis man bløder let til moderat over ca. 4 dage, så har man brug for ca. 15 stofbind. Hvis man bløder moderat til meget over ca. 5 dage, så har man brug for ca. 18 stofbind.

Det er dog kun en retningslinje og er generelt meget individuelt, fordi folk reagerer forskelligt på skiftet fra engangsbind til stofbind (bl.a. oplever nogle, at de bløder i færre dage eller mindre efter et par måneder). Hvor mange man har brug for påvirkes også af, hvor ofte man vil vaske. Der kan spares penge ved at vaske mere end én gang - og for nogle er det også nemmere at holde rent, hvis man vasker oftere.

Farvevalg
Generelt set er det nemmere at holde ting rent, hvis det er mørkt og mønstret (tænk på bussæder), fordi det distraherer øjet. Hvor nemt folk har ved at holde det rent er dog individuelt - så nogle kan fint undgå pletter, hvis de har stofbind i lyse farver.

Opbevaring af brugte stofbind
Når man skal opbevare ens brugte stofbind, så er der bl.a. mulighed for at bruge wetbags (wetbags er vandtætte). Wetbags kan fås i forskellige størrelser - lige fra mini-wetbags som fint passer i lommen til større wetbags, som kan indeholde mange stofbind.

Rengøring af stofbind
Hvis der bruges wetbags, så skal man bare lyne wetbag'en op og smide hele wetbag'en i vaskemaskinen. Det er ikke nødvendigt at røre ved de brugte stofbind - for de finder selv ud i maskinen, efter man har åbnet wetbag'en.

Nogle benytter sig også af pletfjerner og lægger stofbindene i blød aftenen før, de skal vaskes.

Det er forskelligt fra mærke til mærke hvilken temperatur, de anbefaler, at man vasker på.

Tørring af stofbind
Det er forskelligt fra mærke til mærke, hvad der anbefales i forbindelse med tørring. Nogle stofbind kan fint klare at blive tørretumblet.

Stofbind på ens uddannelsessted og arbejde
På ens uddannelsessted/arbejde kan man f.eks. tage en toilettaske med, som indeholder en wetbag og nogle stofbind.

Man kan også have mini-wetbags (som har plads til 1-2 stofbind), som man kan tage med i lommen eller i en lille taske.


Er der noget, jeg har glemt? :gruble:
3
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Tiger » 24. jul 2016, 13:30

Du har fint meget med. Jeg tror det er nemmere at tage det, som det kommer og føje til løbende :)

Jeg er på min anden menstruation med stofbind og jeg har lige testet BunchaFarmers Stain Stick, jeg har købt i UK http://www.femininewear.co.uk/bunchafar ... 8659-p.asp

Det ligner at den fjernede pletter straks, da jeg gned det på det våde bind. Det var endda et gult ananasbind fra AF. Vil tro det er nemmere at se pletter på så lyst (og gult) et bind end mørkere bind, så jeg har store forhåbninger til denne stain stick fremadrettet :)
1
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Tiger » 24. jul 2016, 14:27

Dikus skrev:Til pletter, der ikke går af i vask?
Jeg smed bare mine i wetbag efter brug. Efter mens stoppede smed jeg den åbne wetbag i vaskemaskinen, vaskede på 60 grader med vanish. Og så var de fine.

Det håber jeg er nok fremadrettet. For jeg har ikke lyst til at håndtere brugte bind.

Jeg er sart


Jeg prøvede med "ny plet". Men mange bruger den til pletter, hvis iblødsætning i Vanish ikke har været nok. Men du vil self også kunne bruge den efter vask, hvis der er lidt misfarvning tilbage.

Det lyder til at du er heldig og at vask er nok for dig :klap: Mon ikke du bare fortsætter med din lucky streak? :)

Jeg har ikke så meget erfaring med bomuldsstofbind endnu. Så prøver lidt forskelligt. Jeg fik desværre pletter på flere af mine bomuldsvelourbind i sidste ombæring, så dem vil jeg forsøge at iblødsætte i Vanish og evt bruge BunchaFarmers på, hvis det bliver nødvendigt.

Jeg er på ingen måde sart med håndtering/skylning af mine stofbind. Jeg er derimod MEGET sart med at opbevare i wetbag over flere dage og bakterier grnerelt. Mellem perioder bruger jeg et vaskenet til opbevaring af trusseindlæg og de ligger få dage ad gangen. Jeg ved ikke, hvad jeg gør nu i denne varme under min mens. Måske åben wetbag eller vaskenet og så kun have dem liggende et par dage.

Jeg er spændt på at se om iblødsætning og Vanish er nok til at forhindre pletter. Det er meget individuelt fra kvinde til kvinde om pletterne er lidt mere hårdføre eller ej.

Sjovt med forskellige former for sarthed :lol2:
0
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Tiger » 25. jul 2016, 12:34

Dikus skrev:
Tiger skrev:
Dikus skrev:Til pletter, der ikke går af i vask?
Jeg smed bare mine i wetbag efter brug. Efter mens stoppede smed jeg den åbne wetbag i vaskemaskinen, vaskede på 60 grader med vanish. Og så var de fine.

Det håber jeg er nok fremadrettet. For jeg har ikke lyst til at håndtere brugte bind.

Jeg er sart


Jeg prøvede med "ny plet". Men mange bruger den til pletter, hvis iblødsætning i Vanish ikke har været nok. Men du vil self også kunne bruge den efter vask, hvis der er lidt misfarvning tilbage.

Det lyder til at du er heldig og at vask er nok for dig :klap: Mon ikke du bare fortsætter med din lucky streak? :)

Jeg har ikke så meget erfaring med bomuldsstofbind endnu. Så prøver lidt forskelligt. Jeg fik desværre pletter på flere af mine bomuldsvelourbind i sidste ombæring, så dem vil jeg forsøge at iblødsætte i Vanish og evt bruge BunchaFarmers på, hvis det bliver nødvendigt.

Jeg er på ingen måde sart med håndtering/skylning af mine stofbind. Jeg er derimod MEGET sart med at opbevare i wetbag over flere dage og bakterier grnerelt. Mellem perioder bruger jeg et vaskenet til opbevaring af trusseindlæg og de ligger få dage ad gangen. Jeg ved ikke, hvad jeg gør nu i denne varme under min mens. Måske åben wetbag eller vaskenet og så kun have dem liggende et par dage.

Jeg er spændt på at se om iblødsætning og Vanish er nok til at forhindre pletter. Det er meget individuelt fra kvinde til kvinde om pletterne er lidt mere hårdføre eller ej.

Sjovt med forskellige former for sarthed :lol2:




Mine wetbags kan "ånde", så de tørrer jo i dem. Og bakterier bliver jo dræbt ved vask ved 60 grader.


Ja de kan "ånde", men hvis bindene er fugtige, så tror jeg stadig at der kan opstå vækst af diverse svampesporer og andet klamt. Og wetbag eller ej, så er tanken om at have blodbind liggende i fx 7 dage bare ikke lige noget for mig..
0
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Tiger » 25. jul 2016, 13:52

Dikus skrev:Men de dræbes jo ved vask på 60 grader. Det er jo hele finten


Det ændrer ikke ved, at jeg personligt synes det er klamt at have bind liggende så længe ad gangen...

Men heldigvis kan man jo gøre som man selv vil og det er nu engang min måde at vaske og opbevare mine bind på.
0
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
én-to-fire
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26. maj 2016, 10:51
Kort karma: 8
Likede indlæg: 176

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf én-to-fire » 25. jul 2016, 18:38

Stofbind er et helt nyt fænomen for mig, men tråden har vakt min interesse.
I som bruger stofbind, hvor køber I dem, og er der nogen bestemte slags I kan anbefale?
Og kan man have dem på når man cykler uden de der knapper generer?
0
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Tiger » 25. jul 2016, 20:45

én-to-fire skrev:Stofbind er et helt nyt fænomen for mig, men tråden har vakt min interesse.
I som bruger stofbind, hvor køber I dem, og er der nogen bestemte slags I kan anbefale?
Og kan man have dem på når man cykler uden de der knapper generer?


Jeg har en del fra Funkjoggind og fra AF, der tidligere var bruger herinde. Nogle danske webshops sælger "fabriksfabrikeret" stofbind, prøv at google stofbind. Og så er der virkeligt mange på Etsy. Og mange af dem er fra UK, så du slipper for told. De har virkeligt mange fine prints de forskellige sælgere og til rimelige penge :)

Jeg kan anbefale både stofbind af bomuld, bomuldsvelour og bambusvelour. Det er svært at anbefale form, størrelse osv, fordi hver enkelt kvinde er bygget forskelligt. Jeg bruger ikke korte bind fx. Men de skal helst være minumum 24 cm og frem, gerne meget længere.

Trusseindlæg på ca 20 cm er nogenlunde til hverdag.

Prøv lidt forskelligt :)
1
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Tiger » 25. jul 2016, 20:47

Hov jeg cyklede for nogle dage siden med halvtyndt bind. Men min saddel har også en "pressure relief" (revne i sadlen). Og det var intet problem. Jeg har ikke cyklet med store bind.

Nogle kvinder er generet af trykknapperne.
1
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Mangoness » 30. jul 2016, 06:59

Jeg har selv købt fra de her sider:

http://funkjogging.dk/

http://boobalou.co.uk/

http://www.femininewear.co.uk/

Jeg foretrækker dem fra funkjogging - men der findes mange billigere stofbind rundt omkring, som er lige så gode. Selv foretrækker jeg også lidt længere stofbind - men det er nu engang en smagssag. Generelt er der penge at spare, hvis man vasker oftere, fordi man har brug for færre stofbind. :)
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Mangoness » 30. jul 2016, 07:01

Dikus skrev:Men de dræbes jo ved vask på 60 grader. Det er jo hele finten


:gogo:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
SourPuss
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. jun 2016, 11:25
Kort karma: 9
Likede indlæg: 49

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf SourPuss » 2. aug 2016, 00:37

én-to-fire skrev:Stofbind er et helt nyt fænomen for mig, men tråden har vakt min interesse.
I som bruger stofbind, hvor køber I dem, og er der nogen bestemte slags I kan anbefale?
Og kan man have dem på når man cykler uden de der knapper generer?

Jeg laver stofbind som jeg sælger af (man kan også stadig købe hos AF igennem mig), hvis du er interesseret i at købe, sender jeg gerne billeder.

Jeg har desværre ikke nået at lave en tråd i køb/salg forummet endnu, der har været så meget i mit liv for tiden at jeg ikke lige har haft overskud til det... Men det kommer forhåbentligt snart.
1
én-to-fire
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26. maj 2016, 10:51
Kort karma: 8
Likede indlæg: 176

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf én-to-fire » 3. aug 2016, 19:39

SourPuss skrev:
én-to-fire skrev:Stofbind er et helt nyt fænomen for mig, men tråden har vakt min interesse.
I som bruger stofbind, hvor køber I dem, og er der nogen bestemte slags I kan anbefale?
Og kan man have dem på når man cykler uden de der knapper generer?

Jeg laver stofbind som jeg sælger af (man kan også stadig købe hos AF igennem mig), hvis du er interesseret i at købe, sender jeg gerne billeder.

Jeg har desværre ikke nået at lave en tråd i køb/salg forummet endnu, der har været så meget i mit liv for tiden at jeg ikke lige har haft overskud til det... Men det kommer forhåbentligt snart.


Jeg har allerede købt et par stofbind hos funkjogging og skal lige have afprøvet om det er noget for mig, inden jeg kaster mig ud i at købe flere. Men mange tak for tilbudet, det kan være jeg vender tilbage :)
2
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Allmost_Famous » 14. aug 2016, 08:49

Hej :)

Hvor fint med en ny tråd! Sig til, hvis jeg kan bidrage med noget :)
2
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Stofbind (ny tråd)

Indlægaf Allmost_Famous » 16. aug 2016, 20:40

Hvor er I stille... :genert:
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:

Tilbage til "Helbred"