Få rettet tænder som voksen - erfaringer?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Få rettet tænder som voksen - erfaringer?

Indlægaf Mangoness » 18. jul 2016, 22:25

Jeg går og overvejer at få mine tænder rettet. Jeg har trangstilling ved fortænderne i underkæben - og det gør det meget svært at holde rent. I øjeblikket bruger jeg en alm. tandbørste, en implantatbørste (den har en vinkel, som gør, at jeg kan gøre bagsiden af fortænderne i underkæben ordentligt rent) samt tandtråd morgen og aften. Jeg kan gøre de fleste af tænderne rene - men jeg døjer med at få tandkødet ved mine hjørnetænder helt rent. :(

Jeg fik tilbudt bøjle, da jeg gik i ca. 5 klasse - men jeg sagde nej. Hvis de havde spurgt mine forældre, så havde jeg fået bøjle dengang.

Er der nogen af jer, som har erfaring med at få rettet tænder - gerne som voksen?

Er der nogle ting, i gerne ville have vidst - eller som man skal være opmærksom på? :genert:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Få rettet tænder som voksen - erfaringer?

Indlægaf Bimmerdyret » 18. jul 2016, 23:00

Fordi man fik rettet tænder som barn, så er det ikke ensbetydende med T det holder !
Mine tænder vandrer og jeg havde 5 år med fast bøjle, fik fjernet blive de tænder osv.
Klart bedre end hvis jeg ikke havde fået rettet tænder, men de er sgu ikke kønne som voksen, samt at tandretningen pressede mine tænder så tæt sammen at de er umulige at rengøre ordentligt med deraf følger at mine kindtænder flækker
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Få rettet tænder som voksen - erfaringer?

Indlægaf achillaxedprune » 19. jul 2016, 07:13

Jeg vil anbefale dig, at prøve at spørge en klinisk tandteknikker.

Jeg ved ikke, om det er så smart at få rykket tænderne rundt som voksen... De kan godt blive lidt løse, og når man bliver ældre er kroppen ikke helt så god til at omstille sig. Så jeg vil helt klart få en proff ind over, for at forhøre mig om eventuelle risici ved at få bøjle på som voksen, når problemet trods alt ikke er større. :)

Jeg havde selv bøjle på som teenager, pga. en tand, som ikke ville vokse ned selv, så den skulle trækkes ned. Dette skete med togskinner på hele overmunden. Det ændrede grundlæggende på min tandstilling, så jeg ikke bider 100 % lige sammen (overmund og undermund er lidt skæve i forhold til hinanden), ligesom mine tænder i overmunden også er meget tætte.
Men altså... Værre er det heller ikke. Har vænnet mig til det. Det er mere for at sige, at der kan være nogle ulemper ved at få rettet tænder, som man ikke lige tænker over. :)
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Få rettet tænder som voksen - erfaringer?

Indlægaf HappyPaww » 19. jul 2016, 07:15

Jeg fik det gjort pga kæbeproblemer (og med operation oveni). Jeg havde de klassiske togskinner i over- og undermund, men det kan jo være at dit kan rettes fx med fx Invisalign som er super smart. Det er selvfølgelig meget dyrt..

Nu er det jo forskelligt hvor stort behovet er, men for mig tog det lang tid og det gjorde vanvittigt ondt... Det er langt værre end hos børn fordi knogler jo er noget stærkere hos voksne.

Men der er så mange forskellige muligheder, så tal med tandlægen om, hvad der er muligt både ift behandling og økonomi.
0

Tilbage til "Helbred"