Tekst på udleveret medicin

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15614
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20989

Tekst på udleveret medicin

Indlægaf 2SHY » 1. sep 2015, 21:59

Jeg har næsten lige hentet nye forsyninger af min recept medicin og endnu engang står der på den ene "Mod epilepsi". Men jeg lider ikke af epilepsi og har aldrig gjort det. Faktisk får jeg det som stemningsstabiliserende hvilket også fremgår af den anden æske af det samme produkt men bare i en anden dosis.

Hvordan kan det være? Jeg formoder at teksten kommer fra lægen men medicinlisten på min læges hjemmeside har jeg selv oprettet så...

Nogle farmaceuter her på debatten der ved noget?
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. sep 2015, 06:19

Der er helt sikkert tale om et reelt epilepsi præperart, idet man har fundet ud af at disse også har stor positiv indflydelse ved psykiske sygdomme/belastninger, såsom depression.
At det skulle have indflydelse på prisen/tilskuddet virker faktisk lidt fjollet, medicin burde jo koste det den koster uanset årsagen til at den gives, dog ved jeg er noget epilepsi medicin er åndssvagt dyrt, så måske alligevel...

Men reelt burde der jo stå på klistermærket, hvor navn og cpr fremgår, den reelle årsag til at medicinen gives.
alt andet er forvirrende.
På mit job håndterer vi medicin, og vi har også oplevet at teksten på pakken på ingen måde stemte overens med den faktiske årsag, hvilket er meget væsentligt hos os, da vi er så mange indover, og der kan komme kontrol på medicinen. Så vi har rettet henvendelse til lægen hver gang noget er uklart.

Måske du bør nævne det for lægen ved næste besøg.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. sep 2015, 06:19

Har du tjekket dit online medicinkort, hvad der evt, står der?
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf Olaf » 2. sep 2015, 08:06

Nu er det godt nok mange år siden jeg har arbejdet på apotek men teksten på lablen skal stemme med det som lægen skriver på recepten. Så mit gæt er at lægen har angivet at det er til epilepsi, ellers er det i hvert fald en fejl fra apotekets side. Spørg evt. på apoteket om hvad der står på recepten.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf Flora » 2. sep 2015, 08:14

For nogle år siden havde jeg søvnproblemer i en periode. Min læge ville ikke give mig rigtige sovepiller og gav mig så i stedet noget antidepressivt som skulle virke sløvende. Der stod så også "mod depression" på pakken, selvom det ikke var depression det var givet til. Så tror det er meget normalt. Om det så var fordi det bare automatisk står på labelen, hvis lægen ikke (gider) at rette det eller det er noget med tilskud ved jeg dog ikke. Men synes faktisk at det var lidt irriterende at personalet på apoteket stod og spurgte ind til "min depression", hver gang jeg skulle hente det :rulle:
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15614
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20989

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf 2SHY » 2. sep 2015, 08:53

Online medicinkort? Det tror jeg ikke jeg har?

Jeg har selv udfyldt medicinlisten så jeg ved der skal stå noget med mod stemningssvingninger. Det virker også ret ulogisk at der står mod epilepsi på det ene præparat med en dosis og mod stemningssvingninger på den anden æske med samme præparat men i en anden dosis. Men det irriterer mig at der står en diagnose jeg reelt ikke har. Ikke at der bliver spurgt ind til det, men jeg tænker da lidt over det især fordi jeg i april stod og ryddede op i min morfars medicin efter hans død og netop stod og læste på alle medicinpakkerne. Skulle jeg spontant falde død om i morgen vil jeg da være ked af hvis min mor ryddede op i min medicin og stod tilbage med en tanke om at jeg havde epilepsi og ikke havde følt det var noget jeg ville snakke med hende om
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. sep 2015, 09:03

Der er et eller andet register hvor man kan se alle ens recepter, dosis m.m.
så hvis du f.x. blev indlagt på sygehus, så kan de hente dit medicinkort. Kan ikke lige huske adressen til det, men ved det kræver login med nemID.

Men ja du har nemlig ret i, at det kan blive noget kludder hvis andre, uanset anledning, læser på ens medicin, og beskrivelsen ikke stemmer overens med den faktiske årsag, for det kan da skabe nogle problemer og udfordringer.

Et gæt er at der i lægens receptsystem ligger nogle helt standard beskrivelser på de fleste normale preperater, sådan at de ikke skal bruge tid på at skrive dette, når de udskriver medicin.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf Olaf » 2. sep 2015, 09:04

Hiv fat i din læge for indikationen skal da være korrekt. Det er ham/hende der udskriver medicinen og derfor vælger indikationen i systemet.
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf mariannaa » 2. sep 2015, 09:22

2SHY skrev:Jeg har næsten lige hentet nye forsyninger af min recept medicin og endnu engang står der på den ene "Mod epilepsi". Men jeg lider ikke af epilepsi og har aldrig gjort det. Faktisk får jeg det som stemningsstabiliserende hvilket også fremgår af den anden æske af det samme produkt men bare i en anden dosis.

Hvordan kan det være? Jeg formoder at teksten kommer fra lægen men medicinlisten på min læges hjemmeside har jeg selv oprettet så...

Nogle farmaceuter her på debatten der ved noget?


Der står stemningsstabiliserende på mine (regner med at det er lamitrigen vi taler om) til gengæld står der nervemedicin på mine valdoxan (som er et antidepressiv middel) det synes jeg lyder lidt træls.
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf mariannaa » 2. sep 2015, 09:24

Olaf skrev:Nu er det godt nok mange år siden jeg har arbejdet på apotek men teksten på lablen skal stemme med det som lægen skriver på recepten. Så mit gæt er at lægen har angivet at det er til epilepsi, ellers er det i hvert fald en fejl fra apotekets side. Spørg evt. på apoteket om hvad der står på recepten.


Min psykiater skriver mod depression på mine valdoxan alligevel står der nervemedicin på pakningen. Mystisk
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15614
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20989

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf 2SHY » 2. sep 2015, 09:29

mariannaa skrev:
2SHY skrev:Jeg har næsten lige hentet nye forsyninger af min recept medicin og endnu engang står der på den ene "Mod epilepsi". Men jeg lider ikke af epilepsi og har aldrig gjort det. Faktisk får jeg det som stemningsstabiliserende hvilket også fremgår af den anden æske af det samme produkt men bare i en anden dosis.

Hvordan kan det være? Jeg formoder at teksten kommer fra lægen men medicinlisten på min læges hjemmeside har jeg selv oprettet så...

Nogle farmaceuter her på debatten der ved noget?


Der står stemningsstabiliserende på mine (regner med at det er lamitrigen vi taler om) til gengæld står der nervemedicin på mine valdoxan (som er et antidepressiv middel) det synes jeg lyder lidt træls.

Det er nemlig Lamotrigen og det er altid pakken med 200 mg der står mod epilepsi på
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf Olaf » 2. sep 2015, 09:36

mariannaa skrev:
Olaf skrev:Nu er det godt nok mange år siden jeg har arbejdet på apotek men teksten på lablen skal stemme med det som lægen skriver på recepten. Så mit gæt er at lægen har angivet at det er til epilepsi, ellers er det i hvert fald en fejl fra apotekets side. Spørg evt. på apoteket om hvad der står på recepten.


Min psykiater skriver mod depression på mine valdoxan alligevel står der nervemedicin på pakningen. Mystisk


Så ville jeg høre på apoteket. De skal skrive det lægen angiver. I min tid kunne man vælge mellem de mest almindelige indikationer for præparatet og ellers måtte man selv skrive det ind. Kan ikke forestille mig at det har ændret sig. Det duer jo ikke at patienten får at vide at de behandles mod en lidelse af lægen mens der så står noget andet på det lægemiddel man får udleveret.
0
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf Muuh » 2. sep 2015, 09:36

Jeg får Gabapentin, som egentlig er mod epilepsi, men det er ikke grundet til at jeg får dem. De hjælper også mod nervesmerter og kramper i nervebanerne og det er derfor jeg får dem.

Så på mine står der også mod epilepsi
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf Whoosh » 2. sep 2015, 10:32

Lægen gør det højst sandsynligt for at være venlig.

Jeg har kendskab til et præparat som kan bruges til angst, men også epilepsi.
Hvis det er det udskrevet til epilepsi koster det 50 kr.
Til angst, 100-150 kr.
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Tekst på udleveret medicin

Indlægaf mariannaa » 2. sep 2015, 16:14

Olaf skrev:
mariannaa skrev:
Olaf skrev:Nu er det godt nok mange år siden jeg har arbejdet på apotek men teksten på lablen skal stemme med det som lægen skriver på recepten. Så mit gæt er at lægen har angivet at det er til epilepsi, ellers er det i hvert fald en fejl fra apotekets side. Spørg evt. på apoteket om hvad der står på recepten.


Min psykiater skriver mod depression på mine valdoxan alligevel står der nervemedicin på pakningen. Mystisk


Så ville jeg høre på apoteket. De skal skrive det lægen angiver. I min tid kunne man vælge mellem de mest almindelige indikationer for præparatet og ellers måtte man selv skrive det ind. Kan ikke forestille mig at det har ændret sig. Det duer jo ikke at patienten får at vide at de behandles mod en lidelse af lægen mens der så står noget andet på det lægemiddel man får udleveret.


Det er som sådan ikke et problem for mig. Jeg synes bare at ordet: nervemedicin er et sådan et lidt gammeldags og lidt nedsættende ord a la patienten har dårlige nerver .
1

Tilbage til "Helbred"