Drop menstruationen

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Drop menstruationen

Indlægaf lulu-p » 13. maj 2016, 08:43

Da jeg tog p-piller for mange år siden, var det altid med en pause efter 3 uger. Jeg tror slet ikke jeg tænkte over at pausen kunne springes over, det var i hvert fald ikke noget jeg blev informeret om. Det genrede mig så heller ikke at småbløde i et par dage. Men jeg havde nok taget nogle pakker i streg i forbindelse med fx ferie, hvis jeg havde kendt til muligheden.

Da vi besluttede os for at få det første barn smed jeg selvfølgelig p-pillerne. Og jeg har ikke taget dem siden. Jeg syntes det var en befrielse pludselig at kunne mærke min cyklus, samt jeg blev meget bevidst om hvad hormonerne egentlig havde gjort ved fx min sexlyst. Den steg lige med (errhmm.....) meget.

Jeg har fuld forståelse for at kvinder vælger at tage p-piller uden pause. Men det bliver aldrig mit valg, p-pillerne tog min kropsfornemmelse.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Drop menstruationen

Indlægaf lulu-p » 13. maj 2016, 08:57

Samano skrev:
lulu-p skrev:Da jeg tog p-piller for mange år siden, var det altid med en pause efter 3 uger. Jeg tror slet ikke jeg tænkte over at pausen kunne springes over, det var i hvert fald ikke noget jeg blev informeret om. Det genrede mig så heller ikke at småbløde i et par dage. Men jeg havde nok taget nogle pakker i streg i forbindelse med fx ferie, hvis jeg havde kendt til muligheden.

Da vi besluttede os for at få det første barn smed jeg selvfølgelig p-pillerne. Og jeg har ikke taget dem siden. Jeg syntes det var en befrielse pludselig at kunne mærke min cyklus, samt jeg blev meget bevidst om hvad hormonerne egentlig havde gjort ved fx min sexlyst. Den steg lige med (errhmm.....) meget.

Jeg har fuld forståelse for at kvinder vælger at tage p-piller uden pause. Men det bliver aldrig mit valg, p-pillerne tog min kropsfornemmelse.


Det står i indlægseddel på mine, at man kan springe den over.
Og har der vidst gjort i alle de mærker jeg har taget.


Det stod ikke i mine. Men som skrevet..det er mange år siden. Mine veninder sprang heller ikke pauser over, jeg tror slet ikke der var fokus på det.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Drop menstruationen

Indlægaf Sukisaki » 13. maj 2016, 08:58

Da jeg var på p-piller holdt jeg næsten aldrig pause. Jeg havde så store smerter ved mens, at lægen anbefalede at jeg sprang det over.

Jeg fik ikke pletblødninger, og synes ikke at jeg havde nogle bivirkninger med det sidste mærke jeg brugte. Men da jeg stoppede helt med at tage p-piller, oplevede jeg alligevel at jeg fik bedre kontakt med min krop og et øget velvære.
Nu er jeg blevet ret skeptisk mht. at det er blevet normen at kvinder propper deres krop med kunstige hormoner, med alle de kendte og ukendte risici det medfører. Og jeg synes egentlig også at min læge svigtede mig. Hun burde have undersøgt hvorfor jeg blev så syg, i stedet for at have tilbudt mig en lappeløsning.
3
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Drop menstruationen

Indlægaf Sangius » 13. maj 2016, 09:31

Modesty Blame skrev:Men hvorfor har vi menstruationer, hvis de er unødvendige? Jeg føler mig lidt antivaxxer-agtig, men jeg kan simpelthen ikke forstå, hvordan det kan være uden konsekvenser at droppe en funktion, som menstruationen. Og hvis det er helt konsekvensfrit, hvorfor så overhovedet holde pause?


Menstruation er selvfølgelig ikke unødvendig, så længe du har ægløsning og æggene ikke befrugtes. Men så længe man ikke har ægløsning, så er der ingen grund til at få menstruation. Hormonprævention virker ved at forhindre ægløsning = ingen grund til at menstruere.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: Drop menstruationen

Indlægaf Sevii » 13. maj 2016, 11:15

Jeg holder aldrig pause. Sommetider kan jeg pletbløde, men sjældent. Når jeg endelig gør er det meget lidt og omkring den tid jeg ville få menstruation. Jeg fik at vide, at det var fordi der ikke var et højt hormonindhold i p-pillerne.... ?

Generelt ved jeg snart ikke om jeg har lyst til at tage p-pillerne mere. Har taget dem i 8 år, og jeg er egentlig lidt overrasket over jeg fik dem som en selvfølge fordi jeg fik en kæreste som 16 årig, uden man egentlig forsøgte at sætte mig ind i, hvad man ellers kunne have gjort i stedet for p-piller.
1
:banan: :banan:
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Drop menstruationen

Indlægaf Annione » 13. maj 2016, 14:06

D.itsen skrev:
Annione skrev:Ganske ny forskning har påvist at risikoen for blodpropper er lidt højere for kvinder, der springer ppillepauserne over. Så derfor har min kærste bedt mig om at holde mine ppillepauser. Det er skide irriterende, fordi jeg elsker at nøjes med mens 4 gange om året... Men nu holder jeg troligt pause efter hver pakke. Hvilket også betyder, at mine bryster er en lille bitte smule mindre ømme - tager jeg 3 pakker i streg er det direkte smertefuldt for mig fx. at cykle på en bumpet vej. Så lidt positivt er der vel ved det.

Link?


Har ikke noget. Info-møde på min kærestes arbejdsplads, et lægehus i Norge.
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Drop menstruationen

Indlægaf lulu-p » 13. maj 2016, 18:19

Samano skrev:
lulu-p skrev:
Samano skrev:
lulu-p skrev:Da jeg tog p-piller for mange år siden, var det altid med en pause efter 3 uger. Jeg tror slet ikke jeg tænkte over at pausen kunne springes over, det var i hvert fald ikke noget jeg blev informeret om. Det genrede mig så heller ikke at småbløde i et par dage. Men jeg havde nok taget nogle pakker i streg i forbindelse med fx ferie, hvis jeg havde kendt til muligheden.

Da vi besluttede os for at få det første barn smed jeg selvfølgelig p-pillerne. Og jeg har ikke taget dem siden. Jeg syntes det var en befrielse pludselig at kunne mærke min cyklus, samt jeg blev meget bevidst om hvad hormonerne egentlig havde gjort ved fx min sexlyst. Den steg lige med (errhmm.....) meget.

Jeg har fuld forståelse for at kvinder vælger at tage p-piller uden pause. Men det bliver aldrig mit valg, p-pillerne tog min kropsfornemmelse.


Det står i indlægseddel på mine, at man kan springe den over.
Og har der vidst gjort i alle de mærker jeg har taget.


Det stod ikke i mine. Men som skrevet..det er mange år siden. Mine veninder sprang heller ikke pauser over, jeg tror slet ikke der var fokus på det.


Det synes jeg nu lyder meget mystisk.
Jeg har taget p-piller on off de sidste 10 år og det stod altså i indlægssedlen på den første pakke jeg fik.
Hovedårsagen til jeg startede på p-piller var faktisk, at jeg skulle til Sverige på vandretur uden toilet i 3 uger og så ville jeg gerne kunne bruge p-pillerne til at springe min menstruation over, så jeg ikke fik den i løbet af turen. Så det var allerede noget jeg vidste inden jeg begyndt med dem sikkert fra veninder eller seksual undervisningen. Så medmindre det er langt over 10 år siden synes jeg det ekstrem underligt du aldrig har fået den information fra nogen.


Bingo
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Helbred"