Drop menstruationen

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4646
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8391

Re: Drop menstruationen

Indlægaf Tibbler » 6. maj 2016, 14:23

Dengang jeg tog p-piller var det altid med pause - Jeg hører til dem, der havde fået en forståelse af, at det var skidt at springe pauserne over.

Nu har jeg hormonspiral, og ingen blødning - yay!
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8208

Re: Drop menstruationen

Indlægaf Anilara » 6. maj 2016, 14:29

Jeg har kun haft mens to gange de sidste 3 år tror jeg.
Jeg har ingen grund til at få menstruation, så det lader jeg være med, og holder ingen pauser - især fordi der for mig er flere negative ting ved at få det, end at undgå det.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19616

Re: Drop menstruationen

Indlægaf Animi » 6. maj 2016, 14:38

Da jeg var på p-piller, holdt jeg pauser 1-2 gange om året. Jeg følte intet ubehag ved det.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
D.itsen
Indlæg: 3330
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8998

Re: Drop menstruationen

Indlægaf D.itsen » 6. maj 2016, 15:52

I starten kunne jeg godt tage to pakker i streg uden problemer, men senere var det sikkert at der kom pletblødning gennem det meste af anden pakke hvis jeg gjorde det.
Er lykkelig for jeg skiftede til hormonspiral og har lige fået skiftet den efter 5 år.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Drop menstruationen

Indlægaf fisken80 » 6. maj 2016, 16:07

didas skrev:Da jeg var på P-piller, tog jeg 3 blisterpakninger i træk. Hvis jeg tog mere end det begyndte jeg at pletbløde.

Nu er jeg på minipiller og er en af de heldige 25%, der slet ikke får blødninger, det er fantastisk! Jeg får et par dages pletblødninger omkring hver 3./4. Måned men det er også det.

Jeg læste også kommentarerne til artiklen tidligere på ugen, og det overraskede mig virkelig, hvor mange der ikke var klar over, at den blødning man har ved P-piller er kunstig.


Jeg havde slet ikke læst kommentarerne. Jeg læste oprindeligt artiklen i det trykte blad og fandt den så hurtigt online for at linke til den herinde. Men nu har jeg læst kommentarsporet, og hold da op, der er da godt nok nogen, der er helt oppe i det røde felt.
Men egentlig undrer det mig slet ikke, for det er rimelig meget oppe i tiden at være dybt skeptisk overfor "unaturlig" indgriben i vores krop. Jeg kan også se tendensen blandt nogle stykker på facebook.

Det får nu ikke mig til at ændre vaner. Jeg HADER at have menstruation. Dels fordi jeg får ondt i maven og dels fordi jeg synes det er besværligt og ulækkert. Og ja, jeg ved godt det er naturligt, men det er lort også og det synes jeg også er ulækkert.... Men jeg véd godt, at mange kvinder finder den tanke, at man synes ens menstruation er klam fuldstændig uhyrlig... men sådan har jeg det nu engang
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Chrisolade
Indlæg: 23
Tilmeldt: 21. apr 2016, 19:19
Kort karma: 1
Likede indlæg: 17

Re: Drop menstruationen

Indlægaf Chrisolade » 8. maj 2016, 20:03

Jeg er også på mini-piller.. jeg tror ikke jeg har haft mens i 3 år.. kun enkelte pletblødninger. Jeg ELSKER det. Jeg har endometriose, så jeg har haft ret voldsomme menstruationer og smerter
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Drop menstruationen

Indlægaf billiebean » 9. maj 2016, 12:11

Jeg kunne ikke drømme om permanent at overdøve min cyklus med kunstige hormoner. Måske for 10 år siden, men i dag nej.

Det er fantastisk, at prævention er opfundet og at kvinder har et middel i form af ppiller til at tage styring med hvornår og med hvem de vil have børn. Så langt så godt. Men ppiller er gået fra at blive et tilvalg til nærmest blevet en konfirmationsgave af lægen på niveau med en ny cykel: "Værsgo og velkommen til voksenlivet". Det synes jeg er helt vildt og helt forrykt.

Dertil kommer at jeg og flere af mine tætteste veninder - deriblandt svorne lægeautoritetstro typer også - er sluppet af med regelmæssig, invaliderende migræne efter at være stoppet med ppiller. Kondom og en dags menstruationssmerter fra helvede er ikke sjovt, men det er i det mindste noget der er til at forstå og gennemskue.
5
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Drop menstruationen

Indlægaf didas » 9. maj 2016, 14:45

billiebean skrev:Jeg kunne ikke drømme om permanent at overdøve min cyklus med kunstige hormoner. Måske for 10 år siden, men i dag nej.

Det er fantastisk, at prævention er opfundet og at kvinder har et middel i form af ppiller til at tage styring med hvornår og med hvem de vil have børn. Så langt så godt. Men ppiller er gået fra at blive et tilvalg til nærmest blevet en konfirmationsgave af lægen på niveau med en ny cykel: "Værsgo og velkommen til voksenlivet". Det synes jeg er helt vildt og helt forrykt.

Dertil kommer at jeg og flere af mine tætteste veninder - deriblandt svorne lægeautoritetstro typer også - er sluppet af med regelmæssig, invaliderende migræne efter at være stoppet med ppiller. Kondom og en dags menstruationssmerter fra helvede er ikke sjovt, men det er i det mindste noget der er til at forstå og gennemskue.


Jeg undrer mig egentlig over, hvorfor minipiller slet ikke er så "kendte" som P-piller. Især i forhold til gener som eks. migræne. Jeg fik migræne efter +10 år på P-piller, skiftede til minipiller og har ingen gener overhovedet. Og de "moderne" minipiller skal bare tages på samme måde som P-piller indenfor 12 timer og er ligeså sikre.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Drop menstruationen

Indlægaf milisa » 12. maj 2016, 20:51

Jeg holdt 3-4 mdr pause med p-piller. Ikke længere, for det kunne min krop ikke finde ud af, så begyndte jeg at pletbløde. I dag har jeg spiral og knuselsker den! Jeg har absolut intet problem med permanent at overdøve min cyklus med kunstige hormoner, tværtimod!

Det er da helt korrekt, at man ikke ved præcist, hvad der sker i kvindekroppen, når man udsætter den for hormoner. Men der er så meget, man ikke ved om kvindekroppen!! Man ved heller ikke, hvad der præcist sker, når en graviditet går i gang - eller hvorfor. Og i den dur, hvad der præcist sker, når man sætter en fødsel i gang. Skal vi så holde op med det? Nøh. Ikke efter min mening. Man bør oplyse og informere, jo selvfølgelig. Ift hormonpræparater, så har man 40 års erfaring inden for området. Det er ganske rigeligt til mig ift diverse langsigtede bivirkninger. Så kan jeg snildt leve med, at man ikke ved præcist ned på molekylærniveau, hvad der sker - for det er det, hun mener... Rent fysiologisk har man helt styr på det.
1
Tally-ho
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Drop menstruationen

Indlægaf godtnavn » 12. maj 2016, 21:27

Hvis jeg skal tage p-piller igen vil jeg holde pause hver 3. måned, længere perioder end det vil jeg af udefinerede grunde ikke bryde mig om. Dog håber jeg vi finder en anden løsning, jeg havde taget dem i mange år og følte ikke jeg havde bivirkninger, men da vi gerne vil have et barn stoppede jeg, og jeg kan virkelig mærke markant forskel, bl.a. på sexlysten. Jeg anede slet ikke hvor meget de påvirkede min krop fordi jeg ikke kunne huske hvordan det var ikke at tage dem.

Det eneste der gør jeg har lyst til at tage dem igen er de færre mens.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Drop menstruationen

Indlægaf Annione » 12. maj 2016, 23:01

Ganske ny forskning har påvist at risikoen for blodpropper er lidt højere for kvinder, der springer ppillepauserne over. Så derfor har min kærste bedt mig om at holde mine ppillepauser. Det er skide irriterende, fordi jeg elsker at nøjes med mens 4 gange om året... Men nu holder jeg troligt pause efter hver pakke. Hvilket også betyder, at mine bryster er en lille bitte smule mindre ømme - tager jeg 3 pakker i streg er det direkte smertefuldt for mig fx. at cykle på en bumpet vej. Så lidt positivt er der vel ved det.
0
D.itsen
Indlæg: 3330
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8998

Re: Drop menstruationen

Indlægaf D.itsen » 13. maj 2016, 04:14

Annione skrev:Ganske ny forskning har påvist at risikoen for blodpropper er lidt højere for kvinder, der springer ppillepauserne over. Så derfor har min kærste bedt mig om at holde mine ppillepauser. Det er skide irriterende, fordi jeg elsker at nøjes med mens 4 gange om året... Men nu holder jeg troligt pause efter hver pakke. Hvilket også betyder, at mine bryster er en lille bitte smule mindre ømme - tager jeg 3 pakker i streg er det direkte smertefuldt for mig fx. at cykle på en bumpet vej. Så lidt positivt er der vel ved det.

Link?
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Modesty Blame
Indlæg: 4367
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 524
Likede indlæg: 9501

Re: Drop menstruationen

Indlægaf Modesty Blame » 13. maj 2016, 06:01

Men hvorfor har vi menstruationer, hvis de er unødvendige? Jeg føler mig lidt antivaxxer-agtig, men jeg kan simpelthen ikke forstå, hvordan det kan være uden konsekvenser at droppe en funktion, som menstruationen. Og hvis det er helt konsekvensfrit, hvorfor så overhovedet holde pause?
4
D.itsen
Indlæg: 3330
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8998

Re: Drop menstruationen

Indlægaf D.itsen » 13. maj 2016, 06:15

Modesty Blame skrev:Men hvorfor har vi menstruationer, hvis de er unødvendige? Jeg føler mig lidt antivaxxer-agtig, men jeg kan simpelthen ikke forstå, hvordan det kan være uden konsekvenser at droppe en funktion, som menstruationen. Og hvis det er helt konsekvensfrit, hvorfor så overhovedet holde pause?

Den menstruation du får når du er på p-piller er ikke en rigtig menstruation. Normalt består mens af det udstødte, ubefrugtede æg + slimhinder, når man er på p-piller er der ikke noget æg der udstødes, da pillerne gør at de ikke modnes. (så vidt jeg husker, ret mig hvis jeg tager fejl)
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: Drop menstruationen

Indlægaf Torn » 13. maj 2016, 07:55

Jeg tager typisk 3 pakker ad gangen, så passer det lige med at jeg altid glemmer at købe ny, så derfor passer uge pausen godt der.
0

Tilbage til "Helbred"