Overgangsalder

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Overgangsalder

Indlægaf Delfin » 15. jan 2017, 23:14

Frandsen skrev:Okay, nu er det snart fire måneder siden, jeg fik fjernet mine æggestokke og derfor gik direkte i overgangsalder ... Men jeg har seriøst ikke mærket noget som helst til det! Det er fandme vildt!

Gynækologen advarede mig ellers om, at jeg ville få ekstra slemme symptomer, fordi overgangsalderen ikke ville komme gradvist men derimod fra den ene dag til den anden.

Men ... Det er sgu ikke sket. Yay!

Dog har jeg fået konstateret knogleskørhed. I en alder af 37! WTF?!


Det er ikke alle kvinder, der mærker noget særligt til det, så måske er du en af de heldige.
1
14 11 14
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Overgangsalder

Indlægaf Tanten » 31. jan 2017, 18:57

Åh, jeg får spat. Jeg er 48, og min cyklus har i 5 år været på 3 uger i stedet for 4, hvilket er normalt i overgangsalderen. Jeg bløder mere og har flere smerter og får af og til voldsom migræne den dag, menstruationen kommer.

Det er varierende, hvor meget jeg bliver påvirket humørmæssigt op til mens, men den her gang har det været EKSTREMT! Jeg har haft ondt hen over lænden og murren i underlivet siden mandsag i sidste uge, og jeg har været overfølsom, nærtagende og irrationelt irritabel lige så længe. Først i dag, efter 8 dage på den måde, er jeg begyndt at bløde en lille bitte smule.

Det er utrolig ubehageligt at føle sig så hysterisk, rent ud sagt, og udmærket vide, at det ikke har bund i reelle forhold, men udelukkende skyldes hormonelle svingninger. Det føles som om, jeg er besat af en dæmon!

Pyh, det føltes godt at komme af med det.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Overgangsalder

Indlægaf Delfin » 31. jan 2017, 21:34

Forhåbentlig slipper hormonerne snart op, og der bliver længere pauser mellem for dig, så letter humørsvingningerne for de fleste.
1
14 11 14
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Overgangsalder

Indlægaf Tricolette » 7. jun 2017, 06:23

Nu kører jeg igen med de hedeture, og de bliver værre og værre.
Starter allerede fra morgenstunden, holder lidt pauser ind imellem i løbet af dagen, for så at eskalere om aftenen og fortsætter til ud på natten.
Nu må det godt snart stoppe!

Nattesøvn er en by i Rusland i øjeblikket - sover ca 30 minutter, vågner, sparker dynen af, tager den på igen, vender den, vender puden, vender mig selv, vender mig selv igen, pakker dynen om. Sover i ca 30 minutter, vågner, spark.....

Eneste positive er at mens udebliver.
0
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Overgangsalder

Indlægaf Buffy » 11. jul 2017, 10:41

Nu er det 46 dage siden, min sidste menstruation stoppede og jeg har haft hedeture lige siden. Nu er min overgangsalder vist officielt i gang. Havde også lide hedeture sidste efterår, men de gik i sig selv igen.

Jeg er egentlig ok med hedeturene, bliver det ikke meget værrer så er det fint, men oplever I andre at være mere trætte og let hovedpine? Jeg er træt hele tiden, men ken ikke sove og når jeg sover om natten, vågner jeg meget nemt. Plejer ellers at være en ret tung sover, har sovet fra boremaskiner....
0
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Overgangsalder

Indlægaf Buffy » 11. jul 2017, 10:48

Lisma skrev:Har i prøvet at tage Helosan? Jeg synes de hjælper en smule på hedeture.


Helosan er da en creme :gruble:
0
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Overgangsalder

Indlægaf Buffy » 11. jul 2017, 10:53

Lisma skrev:
Buffy skrev:
Lisma skrev:Har i prøvet at tage Helosan? Jeg synes de hjælper en smule på hedeture.


Helosan er da en creme :gruble:

Sorry, Menosan mener jeg selvfølgelig. :lol:


Haha godt så, blev lige lidt forvirret :-D

Det eneste jeg gør mod hedeture, er at smide en trøje og brokke mig til ALLE, det virker ok :deer:
1
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Overgangsalder

Indlægaf Pjeps » 11. jul 2017, 10:57

Jeg har haft længere og længere mellem menstruation de sidste 3-4 år, og da jeg egentlig ikke ellers har symptomer , andet en 30 sekunders hedefølelse i ansigtet ind i mellem.
Så bad jeg min gynækolog om at få fastslået om jeg var færdig med det æggeløsningspjat nu, så jeg kan være loose ifh til prævention. Fik taget en blodprøve der sikkert fastslår at jeg er i overgangsalderen. Håber ikke at det bliver værre nu, for jeg er ligesom bare listet ind i den uden at mærke det, udover de manglende blødninger som jeg absolut ikke savner.

Har i andre fået taget blodprøve (FSH) ? Eller er det bare konstateret ved symptomerne ?
0
:ninja:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Overgangsalder

Indlægaf Delfin » 12. jul 2017, 00:06

Jeg har ikke fået taget blodprøve, så det er kun konstateret på symptomer. Jeg kan ikke rigtigt se noget formål med det for mit vedkommende. De første år kom og gik det lidt. Der var perioder med hedeture og perioder uden, og den uregelmæssige menstruation svingede også mellem meget og lidt uregelmæssig. De to sidste år havde jeg kun menstruation 5 gange og de sidste gange var bare noget pletværk. Nu er det 1½ år siden den sidste (jubiii). Efter en lang pause fra hedeture er de vendt en smule tilbage, men de forsvinder sikkert snart igen. En kold flaske eller andet koldt mod tindingen kan stoppe dem i opløbet. Det når man selvfølgelig ikke, når man sover, så der flyver der igen dyner rundt i soveværelset :lol:


Vedr. graviditet siger man, at der skal gå et år fra sidste menstruation, før man kan være sikker på, at sidste salgsdag er overskredet.
0
14 11 14
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Overgangsalder

Indlægaf Tricolette » 12. jul 2017, 10:19

Her er det også kun ud fra alder og symptomer, at det er konstateret, at jeg er i overgangsalderen.
De sidste 2 år har mine menstruationer været on/off i perioder. Perioderne uden er blevet lidt længere og med kortere. På samme måde har mine hedeturer været lidt on/off i modsat sammenspil med mine menstruationer. Lige nu kører jeg så en periode med hedeturer.
De er heldigvis ikke lange og ikke specielt slemme. Og jeg har aldrig måtte op om natten for at skifte sengetøj (...endnu).
Jeg har 2 spanske vifter, som jeg bruger flittigt, når varmen lige stiger mig til hovedet, den ene ligger på mit skrivebord på kontoret, og den anden hjemme på sofabordet. De giver lige lidt luft til ansigtet og køler let, når jeg ikke kan stikke hovedet i køleskabet. Og jeg er ikke bleg for at tage dem med i byen, selvom mange nok synes, jeg er underlig.
Der hjemme har jeg også sådan en "varme"pude med kerner i. Den ligger i fryseren og er rigtig god i nakken eller lige trykke let mod kinderne. det køler dejligt.
1
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Overgangsalder

Indlægaf Buffy » 18. jul 2017, 20:33

Nu er det 53 dage siden min sidste menstruation sluttede, tør jeg håbe på det er slut med den nu? :kryds:
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Overgangsalder

Indlægaf Pjeps » 22. jul 2017, 12:24

Jeg har lige haft en sjov episode, jeg har ingen børn, eget valg, det er nok 15 år siden jeg tog den beslutning, eller jeg accepterede at jeg ikke ønskede børn. Det har jeg altid svaret helt ærligt når folk spurgte, nu hvor jeg er i overgangs alderen kan jeg jo med sandhed sige at jeg ikke kan få børn, og det svarede jeg så en ny kollega igår. Det var en fornøjelse ikke at skulle forsvare mit valg, og ikke have remsen om at jeg da sagtens kan nå det endnu. Tværtimod, så holdt hun hurtigt mund og emnet var uddebateret :D
3
:ninja:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Overgangsalder

Indlægaf Delfin » 22. jul 2017, 12:37

Buffy skrev:Nu er det 53 dage siden min sidste menstruation sluttede, tør jeg håbe på det er slut med den nu? :kryds:


Håbet har man jo lov at have.

Jeg var oppe på 10 mdr en af gangene, hvor jeg troede, at NU var det da slut. Det var det så ikke :D
Tommelfingerreglen siger, at man efter 1 år kan regne med at det er slut
0
14 11 14
Pityt
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Overgangsalder

Indlægaf Pityt » 27. jul 2017, 12:39

Jeg magter det ikke :tie:
Min menstruation skulle være startet i lørdags og jeg havde alle slags pms op til,- smerter siden fredag plus alt muligt andet crap (ømme byster, dårligt humør, svimmelhed). Men det er ikke startet endnu :gruble:
Jeg er helt okay med, at jeg måske nok er i overgangsalderen, men jeg er aldeles ikke okay med, at jeg så aldrig ved om jeg pludselig begynder at bløde og skal tage højde for det altid :cuss:
0
What's done in the dark will be brought to the light
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Overgangsalder

Indlægaf Zoxa » 31. jul 2017, 08:03

Pityt skrev:Jeg er helt okay med, at jeg måske nok er i overgangsalderen, men jeg er aldeles ikke okay med, at jeg så aldrig ved om jeg pludselig begynder at bløde og skal tage højde for det altid :cuss:


Det er også det som irriterer mig mest. Og har besluttet mig for at jeg nok må forbi doktor manden og høre om man kan få noget progosteron tilskud da jeg har alle symptomer på at jeg er i massivt underskud.
0

Tilbage til "Helbred"