Overgangsalder

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25606

Re: Overgangsalder

Indlægaf Delfin » 15. maj 2018, 18:23

Jeg ved godt, at nogle praktiserende læger vælger at lave de opfølgende blodprøver og kontroller, men det ville i høj grad være uetisk for brugere uden lægefaglig baggrund, på en anonym debatside, at rådgive om hvor man kan skaffe en medicin, hvor vi kun har dit ord for, at du bliver fulgt af en læge. Det er også ulovligt. Hormoner er ikke legetøj, og de skal doseres korrekt for at få det rigtige resultat.
3
14 11 14
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Overgangsalder

Indlægaf Tricolette » 22. maj 2018, 08:07

Jeg har ikke haft mens siden marts 2017. Nu bløder jeg igen :forvirret2:

Her troede jeg jo lige, at nu var jeg færdig med det sjov. Men det synes min krop åbenbart ikke. Det er jeg sgu træt af! :cuss:
0
Pityt
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Overgangsalder

Indlægaf Pityt » 22. maj 2018, 12:02

Tricolette skrev:Jeg har ikke haft mens siden marts 2017. Nu bløder jeg igen :forvirret2:

Her troede jeg jo lige, at nu var jeg færdig med det sjov. Men det synes min krop åbenbart ikke. Det er jeg sgu træt af! :cuss:

Det kan jeg godt forstå. Håber at det snart er helt slut med det blødepjat for dig :kryds:
0
What's done in the dark will be brought to the light
Debra1
Indlæg: 391
Tilmeldt: 13. dec 2015, 08:04
Kort karma: 17
Likede indlæg: 334

Re: Overgangsalder

Indlægaf Debra1 » 6. jul 2018, 01:25

Marioneta skrev:Jeg er begyndt at døje med hedeture om natten og det får mig til at mistænke, at jeg er i fasen før overgangsalderen. Da jeg læste om det, kan jeg se at dårlig søvn og indsovningsbesvær også er et tegn og at det skyldes, at jeg danner mindre østrogen. Jeg så hverken danner det eller får det tilført, da jeg er på de nye minipiller, som kun indeholder gestagen og forhindrer ægløsning. Derudover kan jeg nu også se, at den øgede svedtendens jeg har haft i mange år også er et symptom. Det har jeg haft mindst siden 2015 og muligvis også nogle år før. Jeg kan dog bare huske sommeren 2015 som ulidelig, fordi jeg svedte så meget. Jeg bliver helt våd i håret, når jeg sveder og det er også blevet værre her på det sidste. I forvejen har jeg også fået den lidt kortere cyklus og kraftigere menstruationssmerter, som kan høre med til fasen og jeg må indse, at jeg har været i den her fase i mindst 5 år måske. Jeg er nu 38 år og slet ikke færdig med at få børn. Det stresser mig.

Jeg har for et par år siden været i fertilitetsbehandling som enlig og fik målt både amh og fsh. Mit fsh var heldigvis normalt, men mit amh er meget lavt for min alder, hvilket betyder, at jeg ikke har så mange æg til rådighed. Det er dog lidt uklart hvor meget det påvirker overgangsalderens start, når fsh er normalt. Det betyder ikke nødvendigvis at jeg går i meget tidlig overgangsalder, men min mor stoppede med menstruation, da hun var 46 år og det er jo tidligere end normalt, så det skal jeg forberede mig på. Det giver jo også mening med de tidlige symptomer.

Nu er jeg stoppet med mine minipiller, så min krop kan komme i gang med at danne østrogen igen. Sveden påvirker mig meget, jeg kan ikke lave det mindste aktivt uden jeg sveder for vildt og den dårlige søvn er også hård for mig. Jeg håber virkelig at det hjælper. Heldigvis går min cyklus hurtig i gang efter prævention. Det er kun en uge siden sidste pille og jeg kan allerede mærke, at maskineriet dernede er i gang. Så kan jeg også holde øje med min cyklus, om den stadig er regelmæssigt, som den dog hele tiden har været indenfor et par dage i hvert fald.


Jeg fik for ca 6-7 år siden i forbindelse med fertilitetsbehandling målt et AMH på under 3, hvor FSH var normal. Jeg er nu 40 år og er i overgangsalderen med et FSH på 73 og et Østardiol på 0,01. I løbet af 14 dage fik jeg hyppige hedeture, svære søvnproblemer og var meget irritabel og grådlabil. Jeg har dog haft hedeture ture gennem flere år. Jeg er nu på fast Østradiol og skal ifølge min læge have det i 10 år, fordi jeg "kun" er 40 år.

Jeg håber for dig, at det hjælper at stoppe med minipiller.
1
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Overgangsalder

Indlægaf MissDitte » 6. jul 2018, 09:54

Jeg blev sat i kunstig overgangsalder for 1,5 år siden, da jeg var 38. I starten havde jeg vanvittige hedeture, men de sidste måneder er det begyndt at aftage væsentligt.
Jeg elsker til gengæld at undvære menstruation!
Jeg vil blive holdt i overgangsalderen indtil jeg går i naturlig overgangsalder - formentlig indenfor de næste 10 år. Så jeg kan vist lige så godt affinde mig med de gener det giver :D
0
Debra1
Indlæg: 391
Tilmeldt: 13. dec 2015, 08:04
Kort karma: 17
Likede indlæg: 334

Re: Overgangsalder

Indlægaf Debra1 » 6. jul 2018, 15:01

Marioneta skrev:
Debra1 skrev:
Jeg fik for ca 6-7 år siden i forbindelse med fertilitetsbehandling målt et AMH på under 3, hvor FSH var normal. Jeg er nu 40 år og er i overgangsalderen med et FSH på 73 og et Østardiol på 0,01. I løbet af 14 dage fik jeg hyppige hedeture, svære søvnproblemer og var meget irritabel og grådlabil. Jeg har dog haft hedeture ture gennem flere år. Jeg er nu på fast Østradiol og skal ifølge min læge have det i 10 år, fordi jeg "kun" er 40 år.

Jeg håber for dig, at det hjælper at stoppe med minipiller.


Uha, så min frygt er virkelig helt reel. Hvordan teede din cyklus sig i årene op til overgangsalderen? Min var stabil på omkring 25 dage indtil jeg startede minipiller i efteråret sidste år. Nu afventer jeg cyklus efter p-piller, men frygter selvfølgelig at de nyere svedeture om natten er et tegn på ændringer, som bare er skjult af manglende cyklus pga. minipiller. Men det kan jo også skyldes at jeg netop i de 9 måneder ikke har produceret østrogen pga. minipiller.

Men vores mønstre ligner hinanden. Jeg har også været grådlabil og irritabel de sidste 9 måneder, men har egentligt tænkt det skyldtes psykisk skrøbelighed. Måske det bare skyldes manglende østrogen enten pga. minipiller eller begyndende overgangsalder. Åh, jeg er godt nok spændt på min cyklus nu. Krydser fingre for at det bare skyldes minipiller og jeg har et par år tilbage endnu, men som 35-årig fik jeg målt amh til 1,7 og 3,1, så det er jo ret meget som dig.


Min cyklus har altid været meget stabil. De sidste år har jeg haft en hormonspiral, men den fik jeg ud i november 2017. Min cyklus var også rimelig stabil, mens jeg havde hormonspiralen. Symptomerne på overgangsalder gik helt amok i marts 2018, og det var der, at jeg fik målt et FSH på 73.

Jeg fik at vide af min fertilitetslæge, da jeg fik målt et AMH på under 3, at jeg skulle forvente at gå tidligt i overgangsalderen, da det var et tegn på, at jeg ikke havde særlig mange æg tilbage.
1
Debra1
Indlæg: 391
Tilmeldt: 13. dec 2015, 08:04
Kort karma: 17
Likede indlæg: 334

Re: Overgangsalder

Indlægaf Debra1 » 6. jul 2018, 16:48

Marioneta skrev:
Debra1 skrev:Min cyklus har altid været meget stabil. De sidste år har jeg haft en hormonspiral, men den fik jeg ud i november 2017. Min cyklus var også rimelig stabil, mens jeg havde hormonspiralen. Symptomerne på overgangsalder gik helt amok i marts 2018, og det var der, at jeg fik målt et FSH på 73.

Jeg fik at vide af min fertilitetslæge, da jeg fik målt et AMH på under 3, at jeg skulle forvente at gå tidligt i overgangsalderen, da det var et tegn på, at jeg ikke havde særlig mange æg tilbage.


Din cyklus på hormonspiral er hormonstyret ligesom min er på minipiller (jeg havde så ikke nogen, da jeg aldrig blødte. Blødte dog lige ugen inden jeg stoppede). Så det er egentligt kun de fire måneder inden dine symptomer gik helt amok.

Jeg vidste ikke, at det kunne komme så pludseligt :trist: Jeg fik at vide, at jeg skulle i gang med fertilitetsbehandling og det gjorde jeg jo så som enlig og med donorsæd. Men jeg fik ikke at vide, at jeg ville gå i meget tidlig overgangsalder, som ala 40 år. Min mor stoppede som sagt med at menstruere som 46-årig, som er fem år tidligere end gennemsnittet, så jeg tænkte, at det nok ville være noget lignende. Tidligt, men inden for normen. Jeg stoppede med behandlingen, fordi det var hårdt psykisk og jeg startede på ny uddannelse og så ville jeg vende tilbage. Jeg har så fået en kæreste undervejs, som jeg gerne vil have børn med, men det er bare for tidligt for os.

Jeg må jo lige afvente de næste par måneder, om der kommer gang i min cyklus eller ej. Der er jo stadig en chance for at det kun skyldes mine minipiller, som sætter underlivet i stå. Men selv hvis der kommer gang i min cyklus, så ved jeg da nu, at jeg ikke på nogen måde skal føle mig sikker og det kan vende meget hurtigt. Tak fordi du skrev og fortalte din erfaring.

Lykkedes fertilitetsbehandlingen?


Jeg tænker, at min overgangsalder har været i gang længe men eskalerede meget i foråret. Jeg fik fjernet min livmoder i november 2017 men beholdt æggestokkene, da jeg ikke vidste, at jeg var i overgangsalderen. Jeg har derfor ikke menstrueret det sidste halve år. Jeg kan derfor ikke sige noget om min cyklus i perioden op til, at jeg fik mange symptomer på overgangsalder. Inden jeg fik hormonspiralen, var min cyklus meget stabil dog kortere, end da jeg var yngre.

Fertilitetsbehandlingen lykkedes desværre ikke med mine egne æg, men jeg har heldigvis fået børn vha donoræg. Vi var igennem mange forsøg både i det offentlige og det private. Det lykkedes i første forsøg med donoræg. Nu håber jeg ikke, at jeg tager dit håb fra dig angående at få endnu et barn. Der kan jo også have været andre problemer med mine æg end et lavt AMH.
1
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55652
Kontakt:

Re: Overgangsalder

Indlægaf Ado » 4. aug 2018, 08:45

Er der nogen, der har erfaring med naturmedicin mod pms? :(

Mine menstruationer er sådan set stadig nogenlunde regelmæssige. Men min pms er sendt fra helvede. Nogle måneder er det knap så slemt - andre helt ad helvede til. Denne gang er én af dem.
Jeg har det virkelig virkelig dårligt. Utrolig pirrelig og irritabel. Men allerværst: Som om nogen har dumpet mig på bunden af et sort hul. Jeg føler mig depresssiv. Det "gør ondt indeni". Og jeg græder alt for meget. Alt.for.meget.

Perikon? Kalcium? Er der ikke noget der virker?
0
Donna Martin Graduates!
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Overgangsalder

Indlægaf Undtagelsen » 4. aug 2018, 11:18

Marioneta; er du ikke blevet scannet inden insemination?
Jeg har selv fået barn ved behandling og blev ved alle forsøg scannet de der 36 timer efter sprøjten for netop at være sikker på at det ikke allerede var for sent ift ægløsning.

Lyder da ikke særlig grundigt, hvis din klinik springer over den del.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23201

Re: Overgangsalder

Indlægaf Mani » 17. aug 2018, 19:27

I hvilken alder startede jeres overgangsalder og hvordan vidste I det var den?
Min mor fik fjernet æggestok og livmoder i start 30’erne, så jeg ved ikke med hende. Hun er derudover meget påvirket af psykisk sygdom, så kan ikke rigtig vende det med hende.

Min menstruation er blevet uregelmæssig (hyppigere) de sidst 6 mdr. Jeg har svedeture om natten og måske også humørsvingninger. Er det noget man taler med lægen om?
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Overgangsalder

Indlægaf Pjeps » 17. aug 2018, 20:14

Mani skrev:I hvilken alder startede jeres overgangsalder og hvordan vidste I det var den?
Min mor fik fjernet æggestok og livmoder i start 30’erne, så jeg ved ikke med hende. Hun er derudover meget påvirket af psykisk sygdom, så kan ikke rigtig vende det med hende.

Min menstruation er blevet uregelmæssig (hyppigere) de sidst 6 mdr. Jeg har svedeture om natten og måske også humørsvingninger. Er det noget man taler med lægen om?


Jeg var 44 da min mens stoppede pludseligt, havde ingen andre symptomer, efter et år uden mens fik jeg taget en blodprøve for at fastlå om det var overgangsalder. Og det var det. Men om det var fordi jeg ikke havde andre symptomer at lægen valgte en blodprøve kan jeg ikke svare på.
0
:ninja:
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Overgangsalder

Indlægaf Tricolette » 18. aug 2018, 07:03

Mani skrev:I hvilken alder startede jeres overgangsalder og hvordan vidste I det var den?
Min mor fik fjernet æggestok og livmoder i start 30’erne, så jeg ved ikke med hende. Hun er derudover meget påvirket af psykisk sygdom, så kan ikke rigtig vende det med hende.

Min menstruation er blevet uregelmæssig (hyppigere) de sidst 6 mdr. Jeg har svedeture om natten og måske også humørsvingninger. Er det noget man taler med lægen om?


Min startede for Ca 2 år siden, dvs jeg var 49 dengang.
Det begyndte med lidt flere hedeture, end normalt.
Mens udeblev 3 mdr, blev regelmæssig i 6, udeblev 6, regelmæssig i 3 og så slut.
Hedeturerne kæmper jeg stadigvæk med. Men en god manuelt betjent vifte hjælper mig ret mig igennem dem.
Og så kan andre bare grine, når jeg leger spansk senorita, og vifter i vildskab.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23201

Re: Overgangsalder

Indlægaf Mani » 18. aug 2018, 07:38

Pjeps skrev:
Mani skrev:I hvilken alder startede jeres overgangsalder og hvordan vidste I det var den?
Min mor fik fjernet æggestok og livmoder i start 30’erne, så jeg ved ikke med hende. Hun er derudover meget påvirket af psykisk sygdom, så kan ikke rigtig vende det med hende.

Min menstruation er blevet uregelmæssig (hyppigere) de sidst 6 mdr. Jeg har svedeture om natten og måske også humørsvingninger. Er det noget man taler med lægen om?


Jeg var 44 da min mens stoppede pludseligt, havde ingen andre symptomer, efter et år uden mens fik jeg taget en blodprøve for at fastlå om det var overgangsalder. Og det var det. Men om det var fordi jeg ikke havde andre symptomer at lægen valgte en blodprøve kan jeg ikke svare på.

Tak. Jeg har bestilt tid ved lægen nu for en snak.

Jeg er bipolar, men fungerer i en hverdag med mand, børn og job. Er bare lidt bekymret over om hormonelle humørsvingninger kan trigge noget. Jeg har aldrig tidligere været PMS, men kan godt mærke jeg er anderledes påvirket nu.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23201

Re: Overgangsalder

Indlægaf Mani » 18. aug 2018, 07:39

Tricolette skrev:
Mani skrev:I hvilken alder startede jeres overgangsalder og hvordan vidste I det var den?
Min mor fik fjernet æggestok og livmoder i start 30’erne, så jeg ved ikke med hende. Hun er derudover meget påvirket af psykisk sygdom, så kan ikke rigtig vende det med hende.

Min menstruation er blevet uregelmæssig (hyppigere) de sidst 6 mdr. Jeg har svedeture om natten og måske også humørsvingninger. Er det noget man taler med lægen om?


Min startede for Ca 2 år siden, dvs jeg var 49 dengang.
Det begyndte med lidt flere hedeture, end normalt.
Mens udeblev 3 mdr, blev regelmæssig i 6, udeblev 6, regelmæssig i 3 og så slut.
Hedeturerne kæmper jeg stadigvæk med. Men en god manuelt betjent vifte hjælper mig ret mig igennem dem.
Og så kan andre bare grine, når jeg leger spansk senorita, og vifter i vildskab.

Tak. Jeg fryser ellers altid, så er faktisk ok med hedeturene pt. (7-9-13)
Men pga. diagnose er jeg lidt bekymret for humørsvingninger.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Overgangsalder

Indlægaf Prosperity74 » 20. sep 2018, 13:25

Jeg er i tvivl, om jeg mon er på vej i overgangsalder :gruble: . Jeg er 43 år, jeg blev steriliseret i november 2017. Jeg får stadig min menstruation, men en lille uges tid før jeg skal have det, er jeg nu begyndt at pletbløde, eller det er lyserødt når jeg tørrer mig. Jeg får også pludselige svedeture
0

Tilbage til "Helbred"