Overgangsalder

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Overgangsalder

Indlægaf Fru Sunshine » 27. okt 2016, 12:15

Hvordan føles en hedetur?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Overgangsalder

Indlægaf Tricolette » 27. okt 2016, 13:30

Fru Sunshine skrev:Hvordan føles en hedetur?


For mit vedkommende så starter det med, at varmen breder sig fra brystet og opad, kinderne bliver varme/røde og så kommer sveden (kun i ansigt/hovedbund) - efter lidt tid begynder jeg at køle ned, for lidt efter igen at tage en tur mere. Sådan kan det skifte i en halv times tid, hvorefter jeg bare kommer til at fryse. Dette sker som oftes om aftenen, men kan også godt komme i løbet af dagen.

Om natten vågner jeg ved, at dynen er for varm, og puden er fugtig, vender puden eller snupper en ny i stakken og sparker dynen af. Vågner igen og leder efter dynen, for så er der koldt. Dette kan gentage sig 3-5-7 gange på en nat....

Heldigvis har jeg pt holdt en pause fra dette i de sidste 2½ måned :gogo: - det har så bare betydet at min mens er vendt stærkt tilbage :boo:
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Overgangsalder

Indlægaf Fru Sunshine » 27. okt 2016, 16:55

Tricolette skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvordan føles en hedetur?


For mit vedkommende så starter det med, at varmen breder sig fra brystet og opad, kinderne bliver varme/røde og så kommer sveden (kun i ansigt/hovedbund) - efter lidt tid begynder jeg at køle ned, for lidt efter igen at tage en tur mere. Sådan kan det skifte i en halv times tid, hvorefter jeg bare kommer til at fryse. Dette sker som oftes om aftenen, men kan også godt komme i løbet af dagen.

Om natten vågner jeg ved, at dynen er for varm, og puden er fugtig, vender puden eller snupper en ny i stakken og sparker dynen af. Vågner igen og leder efter dynen, for så er der koldt. Dette kan gentage sig 3-5-7 gange på en nat....

Heldigvis har jeg pt holdt en pause fra dette i de sidste 2½ måned :gogo: - det har så bare betydet at min mens er vendt stærkt tilbage :boo:

Tak. Ikke helt sådan, jeg har det :gruble:
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Overgangsalder

Indlægaf Delfin » 27. okt 2016, 17:12

Jeg vil også beskrive det sådan, at varmen kommer rullende nedefra og nærmest eksploderer i overkrop og ansigt, hvor jeg får røde kinder, og sveden springer frem især på overkrop og i panden. Det kan vare nogle minutter i træk, men jeg har ikke direkte taget tid på det. Mine fortsætter ikke med at komme og gå i en halv time, men kommer bare med kortere eller længere mellemrum. Hvis jeg kan komme til det, fiser jeg ud og skyller håndled og evt ansigt i koldt vand, det kan bremse varigheden af en hedetur. Derudover har jeg generelt været varmere, end jeg plejer at være. Jeg har bla. ikke brugt undertrøje i to vintre nu, og det har jeg ellers altid gjort.

Heldigvis er det stærkt på retur nu, og jeg har ikke mærket meget til det i sommer, så 7-9-13
1
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Overgangsalder

Indlægaf Delfin » 27. okt 2016, 17:17

Lathyrus skrev:Jeg er begyndt at få hedeture om natten når jeg har mens. Så voldsomt at dynen må vendes og jeg må skifte t-shirt. Jeg tager p-piller og har ingen problemer imens jeg tager dem, men i pausen hvor mens kommer, er jeg drivvåd hver nat.

Mon det kan være det første tegn på at overgangsalderen nærmer sig selvom jeg kun er 34?


Det er meget tidligt, så sandsynligheden er ikke så stor, men det sker jo, at nogle er meget tidligt ude, så udelukkes kan det ikke. Jeg mener, at jeg havde lidt hedeture i perioder hist og pist, flere år før jeg reelt gik i overgangsalder. Det lyder jo lidt som om, det er noget hormonelt, når det følger dine p-pillepauser
0
14 11 14
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Overgangsalder

Indlægaf Tricolette » 28. okt 2016, 09:25

computermus skrev:Er der nogle af jer, der oplever at I i perioder får mere hovedpine end før ?
Nu har jeg 2 gange i løbet af denne uge haft migrænelignende anfald.
Jeg må jo nok konstatere at jeg vist er ved at gå i overgangsalderen i en alder af 44 år, har haft det med svedeture om natten med jævne mellemrum i ca. 2 år.
Men lige det der med den fordømte hovedpine,havde jeg håbet at jeg kunne slippe lidt for.



Selv døjer jeg ikke med hovedpine, men ved ikke om andre oplever det?
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Overgangsalder

Indlægaf Anne Droid » 25. nov 2016, 08:50

Jeg har siden sommerferien fået uregelmæssig og kraftig menstruation, pletblødninger og smerter. Jeg tog til læge pga smerterne og hun mente ikke de kunne skyldes overgangsalder, så hun sendte mig til gynækolog. Han var ret enig i at smerterne ikke skyldes overgangsalder og foreslog mig en hormonspiral mod de kraftige blødninger. Nej tak, jeg vil egentlig helst slippe for smerterne og ikke blødningerne. Og når hverken læge eller gynækolog mener der er sammenhæng, så har jeg bestilt tid til yderligere undersøgelse hos egen læge.

Og for at det ikke skal være løgn, har jeg lige fået svar fra gynækologen i dag om at mine prøver var normale og jeg skulle bestille tid til den aftalte hormonspiral. Allerede da jeg var der, sagde jeg nej tak til spiral da han ikke kunne informere mig om bivirkninger.

Men jeg skal jo nok forberede mig på det der overgangsalder, for jeg er 46.
0
Klimatosse
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Overgangsalder

Indlægaf Ekliptika » 25. nov 2016, 20:01

Hormonspiral vil også fjerne eller reducere smerter i forbindelse med menstruation.
Bivirkningerne fra en hormonspiral ligner meget bivirkningerne fra p-piller. Blandt dem, der døjer med bivirkninger fra p-piller er der dog en del, som ikke oplever bivirkninger ved hormonspiralen. Men der er en vis risiko for, at hvis man ikke tåler p-piller særlig godt pga bivirkninger, så vil man opleve det samme med hormonspiralen. Hvis man generelt døjer med store humørsvingninger eller decideret depression anbefaler man normalt ikke brug af hormonspiral.
Mm har tidligere ment at hormonspiralen ikke virker systemisk, men kun i livmoderen. Dette er ikke korrekt, da man kan måle hormonet fra spiralen i blodet hos dem, der har hormonspiral. Der er dog store udsving i hvor meget hormon, der kan måles i blodet hos de enkelte kvinder, hvilket måske kan forklare, hvorfor nogle slet ikke oplever bivirkninger og hvorfor nogle oplever bivirkninger i sådan en grad, at de får spiralen fjernet.
Men man skal ikke underkende at spiralen har rigtig god effekt på kraftige blødninger og smerter ved menstruation, og for nogle vil det være en fantastisk løsning på disse gener.
0
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
In_your_eyes
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1943

Re: Overgangsalder

Indlægaf In_your_eyes » 25. nov 2016, 20:49

computermus skrev:Er der nogle af jer, der oplever at I i perioder får mere hovedpine end før ?
Nu har jeg 2 gange i løbet af denne uge haft migrænelignende anfald.
Jeg må jo nok konstatere at jeg vist er ved at gå i overgangsalderen i en alder af 44 år, har haft det med svedeture om natten med jævne mellemrum i ca. 2 år.
Men lige det der med den fordømte hovedpine,havde jeg håbet at jeg kunne slippe lidt for.

Jeg har også oftere hovedpine, nærmest migræne agtigt, min gynækolog siger at det er pga væske i kroppen. Væsken giver øget pres på myoser mm, som man ellers ikke mærker. Jeg tagee vanddrivende for det. Ikke hver dag, men når hovedpinen rammer, så tager jeg 2-4 piller fordelt over 2 dage, det hjælper hurtigt.
0
:pompom:
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 127
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2277

Re: Overgangsalder

Indlægaf computermus » 25. nov 2016, 21:08

In_your_eyes skrev:
computermus skrev:Er der nogle af jer, der oplever at I i perioder får mere hovedpine end før ?
Nu har jeg 2 gange i løbet af denne uge haft migrænelignende anfald.
Jeg må jo nok konstatere at jeg vist er ved at gå i overgangsalderen i en alder af 44 år, har haft det med svedeture om natten med jævne mellemrum i ca. 2 år.
Men lige det der med den fordømte hovedpine,havde jeg håbet at jeg kunne slippe lidt for.

Jeg har også oftere hovedpine, nærmest migræne agtigt, min gynækolog siger at det er pga væske i kroppen. Væsken giver øget pres på myoser mm, som man ellers ikke mærker. Jeg tagee vanddrivende for det. Ikke hver dag, men når hovedpinen rammer, så tager jeg 2-4 piller fordelt over 2 dage, det hjælper hurtigt.

Det lyder som om det kunne være værd at prøve noget vanddrivende. Er det et specielt mærke du tager ?
0
In_your_eyes
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1943

Re: Overgangsalder

Indlægaf In_your_eyes » 26. nov 2016, 08:28

computermus skrev:
In_your_eyes skrev:
computermus skrev:Er der nogle af jer, der oplever at I i perioder får mere hovedpine end før ?
Nu har jeg 2 gange i løbet af denne uge haft migrænelignende anfald.
Jeg må jo nok konstatere at jeg vist er ved at gå i overgangsalderen i en alder af 44 år, har haft det med svedeture om natten med jævne mellemrum i ca. 2 år.
Men lige det der med den fordømte hovedpine,havde jeg håbet at jeg kunne slippe lidt for.

Jeg har også oftere hovedpine, nærmest migræne agtigt, min gynækolog siger at det er pga væske i kroppen. Væsken giver øget pres på myoser mm, som man ellers ikke mærker. Jeg tagee vanddrivende for det. Ikke hver dag, men når hovedpinen rammer, så tager jeg 2-4 piller fordelt over 2 dage, det hjælper hurtigt.

Det lyder som om det kunne være værd at prøve noget vanddrivende. Er det et specielt mærke du tager ?

Jeg får udskrevet Centyl.
0
:pompom:
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Overgangsalder

Indlægaf Tricolette » 2. jan 2017, 09:01

Hold nu K... - det der overgangsalder er noget opreklameret SHIT!!! :cuss:

Kroppen kan jo ikke bestemme sig for, om den skal sende kaskader af svedeture igennem mig og udelade den månedlige mens, eller om den skal køre fuld knald på mensen og så holde en nogenlunde stabil kropstemperatur.

Har igen haft en periode med helt stabil mens - og denne gang springer vi så lige over igen (det klager jeg ikke over) - men for fanden jeg hader den følelse af at uanset hvad, så sveder jeg let. (Bortset fra i går, hvor jeg til gengæld totalfrøs hele dagen - men det skyldtes sikkert bare, at det var dagen efter nytårsaften :fløjt: )

Udover svedeture, så er jeg bare træt, træt og træt ind til knoglemarven og total tudevåren - men om det skyldes overgangsalder eller stress ved jeg ikke helt - selvom jeg nok mistænker det sidste, for føj for en december måned jeg har haft. :gab: :whine: :gab:
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Re: Overgangsalder

Indlægaf Frandsen » 2. jan 2017, 19:47

Okay, nu er det snart fire måneder siden, jeg fik fjernet mine æggestokke og derfor gik direkte i overgangsalder ... Men jeg har seriøst ikke mærket noget som helst til det! Det er fandme vildt!

Gynækologen advarede mig ellers om, at jeg ville få ekstra slemme symptomer, fordi overgangsalderen ikke ville komme gradvist men derimod fra den ene dag til den anden.

Men ... Det er sgu ikke sket. Yay!

Dog har jeg fået konstateret knogleskørhed. I en alder af 37! WTF?!
0
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Overgangsalder

Indlægaf Orchidea » 8. jan 2017, 18:03

Jeg har lige brug for erfarne kvinders syn på det her.

Jeg var ude at handle lidt tidligere og havde det fint. Da jeg er færdig og sætter mig ud i bilen, får jeg det pludselig vanvittig varmt, sådan inde i kroppen, jeg blev rigtig utilpas med hjertebanken og min krop begyndte at ryste.... eller nærmere at dirre og jeg kunne mærke at jeg blev klam på ryggen og i ansigtet. Jeg måtte rive halstørklædet af, åbne min frakke og åbne vinduerne i bilen.

Jeg stoppede selvfølgelig bilen og sad et øjeblik, det blev lidt bedre men forsvandt først helt efter jeg var kommet hjem.

Lyder det som en hedetur? Det er umiddelbart det jeg kommer til at tænke på, men har jo ikke prøvet det før. Jeg har ikke nogen livmoder, så jeg menstruerer ikke og kan dermed ikke sige noget om uregelmæssighed. Jeg er kun 42 og tænker at det er lidt tidligt, men kan jo så læse herinde at jeg, i så fald, ikke er den eneste.

Jeg tænker at tage til lægen ved lejlighed, og få taget en blodprøve.

Det var godt nok ubehageligt.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Overgangsalder

Indlægaf Delfin » 15. jan 2017, 23:13

Orchidea skrev:Jeg har lige brug for erfarne kvinders syn på det her.

Jeg var ude at handle lidt tidligere og havde det fint. Da jeg er færdig og sætter mig ud i bilen, får jeg det pludselig vanvittig varmt, sådan inde i kroppen, jeg blev rigtig utilpas med hjertebanken og min krop begyndte at ryste.... eller nærmere at dirre og jeg kunne mærke at jeg blev klam på ryggen og i ansigtet. Jeg måtte rive halstørklædet af, åbne min frakke og åbne vinduerne i bilen.

Jeg stoppede selvfølgelig bilen og sad et øjeblik, det blev lidt bedre men forsvandt først helt efter jeg var kommet hjem.

Lyder det som en hedetur? Det er umiddelbart det jeg kommer til at tænke på, men har jo ikke prøvet det før. Jeg har ikke nogen livmoder, så jeg menstruerer ikke og kan dermed ikke sige noget om uregelmæssighed. Jeg er kun 42 og tænker at det er lidt tidligt, men kan jo så læse herinde at jeg, i så fald, ikke er den eneste.

Jeg tænker at tage til lægen ved lejlighed, og få taget en blodprøve.

Det var godt nok ubehageligt.


Den pludselig varme indefra, klamtsvedende på overkrop og i ansigt passer meget godt, men jeg synes ikke rigtigt det med hjertebanken og rysten, er noget noget jeg kan nikke genkendende til. Man kan godt have lidt hedeture i perioder, som så går i sig selv igen der i starten, så det kan være, det kun er de første krampetrækninger.
0
14 11 14

Tilbage til "Helbred"