Overgangsalder

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Overgangsalder

Indlægaf Kanga » 1. jan 2021, 18:45

Er der andre, der i forbindelse med overgangsalder oplever uren hud?
Jeg får nogle genstridige bumse-lignende ting på hals og kæbeparti. De forsvinder ikke sådan lige og gør mega ondt.

Kanga
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Overgangsalder

Indlægaf Thestral » 4. jan 2021, 07:48

Thestral skrev:Min læge mener at jeg hører til her som en tidlig overgang. Jeg er stoppet på p-piller for en måned siden og har ikke fået min mens. Jeg skal til jul have taget en blodprøve for at have målt mine værdier men har pt ikke umiddelbart nogle gener jeg ved af.
Nå men mine værdier sagde at jeg er i overgangsalderen og formentlig har været det i en del år ud fra diverse andre blodprøver og symptomer. Efter p.pille stop er mine voldsomme månedlige migrænelignende hovedpiner stoppet hvilket jeg ikke kan klage over, da det er noget jeg har lidt under i mange år. Min mens er stadig udebleven og derudover har jeg ingen gener. Jeg fryser lige så meget som jeg plejer og fungerer bedst over 20 grader og under 25 grader. Så alt er som det plejer.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Overgangsalder

Indlægaf Skorstenen » 4. jan 2021, 08:17

Nå, men det er da godt at man stadig har noget i skabet. Fik mens i forgårs, det er så første gang siden marts.

I guder altså, så stop dog bare det pjat.
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2311
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2267

Re: Overgangsalder

Indlægaf Elverpigen » 21. feb 2021, 11:40

Så vidt vides, er jeg ikke i overgangsalder, men inden for en 5 -10 år sker det sandsynligvis. Det er ikke noget der fylder super meget i min bevidsthed, men jeg er begyndt med et halvt øje lige at skimme et par artikler hist og her om emnet og investeret lidt i at forebygge problemer med skelettet inspireret af et par triste historier med knogleskørhed i min omgangskreds.

Som udgangspunkt er jeg nok lidt til natur-flipper siden, der satser på at klare eventuelle skær med god kost og træning ;) Det er et forhånds-standpunkt, som jeg begynder at blive udfordret på af en af mine yndlings-videnskabs-journalister, Lone Frank, selv om jeg bestemt ikke altid er enig med damen. Hun har her i januar begået en interessant artikel i Weekendavisen (gratis), som starter mest i den kønspolitiske ende, men toner over i de videnskabelige resultater på området om hormontilskud til kvinder i overgangsalderen. Det giver mig virkelig stof til eftertanke og på et senere tidspunkt vil jeg klart kigge nærmere på litteraturen bag pointer som:

EDIT: Link til artiklen https://www.weekendavisen.dk/2021-4/ide ... -oestrogen

"hormonbehandlede kvinder mellem 50 og 59 faktisk havde en lavere dødelighed end den ubehandlede kontrolgruppe"

"I 2019 kom en metaanalyse i The Lancet, som endnu en gang bragte brystkræft på banen. Behandling med østrogen alene i op til syv år øger ikke risikoen, men når man samtidig behandler med gestagen for at modvirke kræft i livmoderen, ser det ud til, at livstidsrisikoen for brystkræft stiger fra en baggrundsrisiko på 10 til omkring 12 procent, hvis man tager hormontilskud i mere end fem år"

"Mens sundhedsmyndighedernes anbefaling til kvinder om hormontilskud er »så lidt som muligt, så kort tid som muligt«, viser det sig, at kvindelige gynækologer og mandlige gynækologers hustruer tager hormontilskud i årevis. Og hvor kun 20 procent af kvinder på et tidspunkt under menopause får hormontilskud, tager næsten 80 procent af gynækologer det langvarigt."

"kvinder, der fik hormonbehandling fra menopausens begyndelse, halverede deres risiko for hjerte-kar-sygdom. En sygdom, der dræber langt flere end brystkræft. Desuden peger flere studier på, at østrogen faktisk har en gavnlig effekt, hvis man udvikler brystkræft. Overlevelsen blandt kvinder, som får brystkræft efter menopause, er nemlig bedre, hvis de tog hormoner under menopause, end hvis de ikke gjorde."

"undersøgelse publiceret i Neurology sidste år påviser, at hjernens energiomsætning under menopause faldt med 20 procent. En proces, der ikke ses hos midaldrende mænd. Samtidig stiger antallet af såkaldte plaques, proteinansamlinger, i kvinders hjerner med 30 procent. Begge forandringer er risikofaktorer for senere at udvikle Alzheimers demens. Og faktisk har kvinder dobbelt så høj Alzheimerrisiko som mænd."

"Det får forskerne til at konkludere, at hormonsupplement kan »forhindre den reduktion i aktivering af præfrontal hjernebark, et neurofysiologisk mål, som observeres i både almindelig aldring og tidlig demens«"


Lad os bare sige, at med den slags information er der så meget kortere afstand mellem mig og en seriøs østrogenpusher, hvis jeg skulle begynde at opleve meget andet end at slippe af med menstruation.

Jeg er også tidligere stødt på artikler (vist nok Videnskab.dk), hvor genoptagelse af hormonbehandling har været med til at få begyndende demens-symptomer drevet tilbage, og jeg føler lidt, at jeg er på vej ned i lommen på medicinalindustrien med artiklens udgangsreplik om "denne type forskning har potentialet til endelig at dreje diskussionen væk fra at handle om ‘det naturlige’ til at handle om kvinders faktiske ønsker til deres liv. Det er trods alt de færreste, der gerne vil have en ringere hjerne, selvom det er nok så naturligt.«".
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Overgangsalder

Indlægaf Mi55y » 13. jun 2022, 13:43

Hiver lige denne tråd frem fra gemmerne...

Jeg fik mit andet barn i marts 2021. Herefter blev min menstruation meget kraftigere (hvilket jo er helt normalt), men nu er den begyndt at blive uregelmæssig. Ikke sådan rigtigt, men min cyklus er blevet kortere, allerede en uge før begynder jeg at pletbløde og få underlivssmerter, og i ugen efter har jeg også smerter. Samtidig er det næsten sikkert som amen i kirken, at jeg får migrænehovedpine i forlængelse af den. Og så er jeg begyndt at få svedeture om natten og om morgenen...

Jeg havde ikke skænket overgangsalder en tanke - indtil min mor fortalte, at hendes begyndte i slut 30'erne. Jeg bliver 39 i år. Jeg opponerede med, at jeg blev gravid i andet forsøg i 2020, så det mente jeg bestemt ikke kunne være tilfældet. Men hun fortalte så, at hun dengang havde fået at vide, at hun stadig havde masser af æg trods en begyndende overgangsalder.

Er der nogen, der kan genkende det eller har erfaring med tidlig overgangsalder? Bør man få det tjekket?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Overgangsalder

Indlægaf Thestral » 14. jun 2022, 05:20

Jeg var 43 da min startede. Det er jo "bare" en blodprøve der skal til. og "bare" fordi at det ikke eralle læger der er lige villige for at tage den. Men hvis du har et godt forhold til din læge så prøv at hør om ikke h*n vil gøre det
1
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Mivsen
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 3. sep 2021, 07:39
Kort karma: 94
Likede indlæg: 1094

Re: Overgangsalder

Indlægaf Mivsen » 14. jun 2022, 05:56

jeg har masse symptomer på overgangsalderen og har haft det ihvertfald 6 måneder, er 41. Har lige fået taget en blodprøve som ikke umiddelbart viser jeg er der endnu :gruble:
0
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Overgangsalder

Indlægaf MissDitte » 14. jun 2022, 09:07

Grundet kræft blev jeg sat i overgangsalder som 38årig. Det eneste jeg vil sige, du skal være særlig opmærksom på, er risikoen for knogleskørhed. Når man går tidligt i overgangsalder er der de flere år, hvor knoglerne "forfalder". Så kalk og d-vitamin -tilskud er en rigtig god ide. Jeg fik at vide at mængden pr dag skulle være 800 mg kalk og 40 mikrogram d-vitamin
1
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Re: Overgangsalder

Indlægaf Freya » 17. jun 2022, 10:25

Har lige fået min menstruation på dag 16. Var lige til lægen for 14 dage siden, hvor vi talte om alle de gener jeg har oplevet de seneste år, som hun tilskriver perimenopause, fik fx brystbetændelse for et par mdr. siden, og jeg har ikke ammet i 12 år. Spurgte også om jeg havde blødningsforstyrrelser, det kunne jeg sige nej til. Har dårligt nok sagt det nej, før jeg så kan skrive det på. At sådan en perimenopause kan vare 10 år og SÅ kommer overgangsalderen derefter virker helt uoverskueligt.
2
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Overgangsalder

Indlægaf KitKat » 21. okt 2022, 07:37

Jeg er i tvivl om, om jeg er på vej i overgangsalder. Oplever ikke hedeture hvor varmen kommer skyllende ind over mig sådan som andre beskriver her i tråden, men min generelle kropstemperatur er steget så jeg er gået fra at være total frossenpind til hver morgen at overveje, om det mon er koldt nok til at jeg kan holde ud at have en t-shirt under trøjen.
-Til gengæld kan jeg sidde helt stille, ikke føle mig varm overhovedet, og mærke hvordan sveddråberne bare pibler frem under armene og triller ned ad siden (med mindre jeg har en stram trøje på, så får jeg bare nogle virkelig lækre svedplamager under armene :tie: )

Jeg har fået for vane, hver gang jeg er på toilettet, at tage lidt papir og duppe under begge armhuler for en sikkerheds skyld og jeg tænker over at vælge tøj der hænger løst, men det er virkelig ubehageligt altid at være nervøs for sved.

Jeg er 46 og har hormonspiral så jeg aner ikke om menstruation har ændret sig.
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Overgangsalder

Indlægaf FormerlyKnownAs » 24. okt 2022, 16:40

Nå, men jeg føler mig meeeega gammel nu. Jeg er i perimenopause kunne min læge konstantere. Det er i sig selv er træls og tidligt. Men også en forklaring på hvorfor jeg har haft nogle meget svære depressive perioder der sidste års tid. Voldsomme hormondyk. Egen læge var ude i om jeg ville indlægges, jeg foreslog pmd og det var hun lidt “ja måske”. Hun gav mig tre valgmuligheder- psykofarmaka, henvisning til psykiater, henvisning til psykolog- jeg måtte selv vælge

Men jeg har fået taget en masse prøver hos en speciallæge og det er perimenopause. Det var forventet at det ville ske tidligt, men ikke helt så tidligt. Vi afprøver en behandling med østrogen og ser om det kan tage de gener jeg oplever. De er ikke til at leve med nemlig, så noget skulle gøres. Hvor er jeg glad for at have den anden speciallæge i baghånden.
Senest rettet af FormerlyKnownAs 24. okt 2022, 16:50, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Overgangsalder

Indlægaf Spjaerten » 24. okt 2022, 16:46

Jeg har haft hedeture og daglig hovedpine i 28 dage nu. Magter det ikke.
Sidste mens var start september.
Så tænker klokken har slået…..
:evil:
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Bouje
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 12. jan 2016, 19:36
Kort karma: 878
Likede indlæg: 5688

Re: Overgangsalder

Indlægaf Bouje » 24. okt 2022, 19:59

FormerlyKnownAs skrev:Nå, men jeg føler mig meeeega gammel nu. Jeg er i perimenopause kunne min læge konstantere. Det er i sig selv er træls og tidligt. Men også en forklaring på hvorfor jeg har haft nogle meget svære depressive perioder der sidste års tid. Voldsomme hormondyk. Egen læge var ude i om jeg ville indlægges, jeg foreslog pmd og det var hun lidt “ja måske”. Hun gav mig tre valgmuligheder- psykofarmaka, henvisning til psykiater, henvisning til psykolog- jeg måtte selv vælge

Men jeg har fået taget en masse prøver hos en speciallæge og det er perimenopause. Det var forventet at det ville ske tidligt, men ikke helt så tidligt. Vi afprøver en behandling med østrogen og ser om det kan tage de gener jeg oplever. De er ikke til at leve med nemlig, så noget skulle gøres. Hvor er jeg glad for at have den anden speciallæge i baghånden.


Ved du hvilke prøver, der viser perimenopause? Jeg fik taget en masse blodprøver, men de viste ikke noget som påvirkede min fertilitet.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Overgangsalder

Indlægaf FormerlyKnownAs » 25. okt 2022, 05:58

Bouje skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Nå, men jeg føler mig meeeega gammel nu. Jeg er i perimenopause kunne min læge konstantere. Det er i sig selv er træls og tidligt. Men også en forklaring på hvorfor jeg har haft nogle meget svære depressive perioder der sidste års tid. Voldsomme hormondyk. Egen læge var ude i om jeg ville indlægges, jeg foreslog pmd og det var hun lidt “ja måske”. Hun gav mig tre valgmuligheder- psykofarmaka, henvisning til psykiater, henvisning til psykolog- jeg måtte selv vælge

Men jeg har fået taget en masse prøver hos en speciallæge og det er perimenopause. Det var forventet at det ville ske tidligt, men ikke helt så tidligt. Vi afprøver en behandling med østrogen og ser om det kan tage de gener jeg oplever. De er ikke til at leve med nemlig, så noget skulle gøres. Hvor er jeg glad for at have den anden speciallæge i baghånden.


Ved du hvilke prøver, der viser perimenopause? Jeg fik taget en masse blodprøver, men de viste ikke noget som påvirkede min fertilitet.


Nej. Jeg har for engangs skyld valgt ikke at tjekke noget som helst selv og overladt alt til den speciallæge jeg ser. Men jeg antager at alle hormontal er tjekket og de har været under niveau for min alder. Ellers ville han vel næppe konkludere det.
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Overgangsalder

Indlægaf Sorenspige » 25. okt 2022, 13:13

FormerlyKnownAs skrev:
Bouje skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Nå, men jeg føler mig meeeega gammel nu. Jeg er i perimenopause kunne min læge konstantere. Det er i sig selv er træls og tidligt. Men også en forklaring på hvorfor jeg har haft nogle meget svære depressive perioder der sidste års tid. Voldsomme hormondyk. Egen læge var ude i om jeg ville indlægges, jeg foreslog pmd og det var hun lidt “ja måske”. Hun gav mig tre valgmuligheder- psykofarmaka, henvisning til psykiater, henvisning til psykolog- jeg måtte selv vælge

Men jeg har fået taget en masse prøver hos en speciallæge og det er perimenopause. Det var forventet at det ville ske tidligt, men ikke helt så tidligt. Vi afprøver en behandling med østrogen og ser om det kan tage de gener jeg oplever. De er ikke til at leve med nemlig, så noget skulle gøres. Hvor er jeg glad for at have den anden speciallæge i baghånden.


Ved du hvilke prøver, der viser perimenopause? Jeg fik taget en masse blodprøver, men de viste ikke noget som påvirkede min fertilitet.


Nej. Jeg har for engangs skyld valgt ikke at tjekke noget som helst selv og overladt alt til den speciallæge jeg ser. Men jeg antager at alle hormontal er tjekket og de har været under niveau for min alder. Ellers ville han vel næppe konkludere det.


Er det en læge, du kender privat?

Jeg er selv begyndt at opleve nogle massive depressive dyk, som er cyklus bestemt (tror jeg), og jeg har overvejet, om det er pmd.
0

Tilbage til "Helbred"