B12 mangel

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: B12 mangel

Indlægaf Panton » 28. apr 2016, 19:29

Rikke skrev:Jeg gør det altid selv. Godt fat i en balde-delle og HAK :D



Åh hvor er du sej Rikke :kram:

Så ku det alligevel være jeg skulle lære det :genert:
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24400

Re: B12 mangel

Indlægaf Moxy-lady » 28. apr 2016, 19:34

Silvan for sundhedsfolket - vi gør det SELV!

(Jeg er tydeligvis ikke en gør-det-selv type. Men okay, jeg udbryder heller ikke i koldsved når jeg ser en nedstryger.)
0
My world 12-10-18 :lun:
lyjse
Indlæg: 4
Tilmeldt: 9. feb 2018, 09:58
Kort karma: 0

Re: B12 mangel

Indlægaf lyjse » 12. jan 2019, 21:12

Hej alle med B12 mangel :)

Jeg vil gerne stille jer, nogle spørgsmål.

Hvordan nåede jeres læge frem til, jeres diagnose ?

Min mand har en sygdom der hedder Addison, hans binyrer fungere ikke mere, og det giver mange symptomer, han har dog fået styr på at docere hans medicin, men der kan komme følgesygdomme, blandt andre B12 mangel.

Han har alle symptomer, men da en almindelig blodprøve - ikke viser B12 mangel, vil lægerne ikke gå videre.. :(

Jeg har læst at f.eks. kan laktatdehydrogenase være forhøjet ved B12 mangel, det kan vi se, den har været i august.. men denne gang, blev prøven ikke taget - og heller ikke værdier af homocystein i blodet.
Derimod blev der målt Ferritin - som kan være kunstig høj ved autoimmun årsag til perniciøs anæmi - den var høj !

Jeg læser flere steder at:

Det er meget vigtigt at være opmærksom på at man kan have normale værdier af B12 i blodet og stadig lide af B12-mangel. En af indikatorerne på B12-mangel er forhøjede værdier af homocystein i blodet, et af de stoffer som B12, sammen med folinsyre, fjerner fra blodet.

Min mand har lige fået konstateret knogleskørhed, og så læser jeg : "
Forhøjet homocystein i blodet er altså også en risikofaktor i forhold til knogleskørhed, ikke fordi der mangler kalk, men fordi knoglerne bliver mere porøse, mere stive og brækker lettere."

Hans symptomer er:


Synsforstyrrelser
Træthed
Nedsat fysisk ydeevne
Hjertebanken med lavt blodtryk /puls
Åndenød
Hovedpine
Øresusen
Går på "puder"

Da han var indlagt med en fibersprængning, sade de, at han manglede ilt i blodet, men der blev ikke gjort mere ved det..

På forhånd tak, hvis I vil svare mig :)
0
Myth
Indlæg: 565
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:10
Kort karma: 15
Likede indlæg: 730

Re: B12 mangel

Indlægaf Myth » 13. jan 2019, 10:10

Ja ampullerne er megadyre. Jeg får recept på det samme stof ipilleform og det virker fint. 100 piller koster 200 kr og jeg skal bare have en pille omugen. Dvs et glas holder to år.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: B12 mangel

Indlægaf Sangius » 13. jan 2019, 10:56

lyjse skrev:Hej alle med B12 mangel :)

Jeg vil gerne stille jer, nogle spørgsmål.

Hvordan nåede jeres læge frem til, jeres diagnose ?

Min mand har en sygdom der hedder Addison, hans binyrer fungere ikke mere, og det giver mange symptomer, han har dog fået styr på at docere hans medicin, men der kan komme følgesygdomme, blandt andre B12 mangel.

Han har alle symptomer, men da en almindelig blodprøve - ikke viser B12 mangel, vil lægerne ikke gå videre.. :(

Jeg har læst at f.eks. kan laktatdehydrogenase være forhøjet ved B12 mangel, det kan vi se, den har været i august.. men denne gang, blev prøven ikke taget - og heller ikke værdier af homocystein i blodet.
Derimod blev der målt Ferritin - som kan være kunstig høj ved autoimmun årsag til perniciøs anæmi - den var høj !

Jeg læser flere steder at:

Det er meget vigtigt at være opmærksom på at man kan have normale værdier af B12 i blodet og stadig lide af B12-mangel. En af indikatorerne på B12-mangel er forhøjede værdier af homocystein i blodet, et af de stoffer som B12, sammen med folinsyre, fjerner fra blodet.

Min mand har lige fået konstateret knogleskørhed, og så læser jeg : "
Forhøjet homocystein i blodet er altså også en risikofaktor i forhold til knogleskørhed, ikke fordi der mangler kalk, men fordi knoglerne bliver mere porøse, mere stive og brækker lettere."

Hans symptomer er:


Synsforstyrrelser
Træthed
Nedsat fysisk ydeevne
Hjertebanken med lavt blodtryk /puls
Åndenød
Hovedpine
Øresusen
Går på "puder"

Da han var indlagt med en fibersprængning, sade de, at han manglede ilt i blodet, men der blev ikke gjort mere ved det..

På forhånd tak, hvis I vil svare mig :)


Min erfaring er, at man skal spørge lægen direkte. Fortæl at I har læst at man godt kan mangle b12 selvom blodprøven ikke viser det, og om han har det med i tankerne, og hvordan han så udelukker det.
Spørg ligeledes om de symptomer din mand har, så ikke bør undersøges yderligere, hvis b12 kan udelukkes.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
lyjse
Indlæg: 4
Tilmeldt: 9. feb 2018, 09:58
Kort karma: 0

Re: B12 mangel

Indlægaf lyjse » 13. jan 2019, 11:54

Sanglus

Min erfaring er, at man skal spørge lægen direkte. Fortæl at I har læst at man godt kan mangle b12 selvom blodprøven ikke viser det, og om han har det med i tankerne, og hvordan han så udelukker det.
Spørg ligeledes om de symptomer din mand har, så ikke bør undersøges yderligere, hvis b12 kan udelukkes.


Tak for svar :)

Han har forsøgt, at få flere blodprøver, men forgæves :(
Måske han skal lægge, alle hans symptomer skriftligt..

Men jeg forstår på jer, at I ikke havde behov for andre prøver, end den almindelige blodprøve ?
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: B12 mangel

Indlægaf Sangius » 13. jan 2019, 12:52

lyjse skrev:Sanglus

Min erfaring er, at man skal spørge lægen direkte. Fortæl at I har læst at man godt kan mangle b12 selvom blodprøven ikke viser det, og om han har det med i tankerne, og hvordan han så udelukker det.
Spørg ligeledes om de symptomer din mand har, så ikke bør undersøges yderligere, hvis b12 kan udelukkes.


Tak for svar :)

Han har forsøgt, at få flere blodprøver, men forgæves :(
Måske han skal lægge, alle hans symptomer skriftligt..

Men jeg forstår på jer, at I ikke havde behov for andre prøver, end den almindelige blodprøve ?


Perniciøs anæmi er ret nemt at diagnosticere, så vidt jeg ved. På sundhed.dk burde I kunne se hans svar. Langt de fleste læger kigger på MCV for at vurdere perniciøs anæmi, hvor MCV vil være forhøjet og derved indikerer at de røde blodlegemer er for store.
De bør dog hellere kigge på MCH (ikke MCHC), da MCV er forbundet med en del fejlkilder, som mere eller mindre ignoreres. Hvis I kan se hans blodprøvesvar, og MCH og MCV ligger inde for referenceintervallet, så har han ikke perniciøs anæmi.
LDH er forhøjet ved disse patienter, da der udskilles LDH når de røde blodlegemer går i stykker, og det gør de nemmere når de er for store. Så det betyder ikke noget at han tidligere har haft forhøjet LDH, hvis hans røde blodlegemer har en normal MCV og MCH - så er den tidligere forhøjede LDH i hvert fald ikke på baggrund af perniciøs anæmi. Og den havde også fortsat været forhøjet, hvis anæmien stod ubehandlet.

Men jeg er langt fra læge, og jeg synes I skal nedskrive din mands symptomer, og kontakte lægen omkring det. Alt det jeg skriver er en meget isoleret viden om benigne hæmatologiske sygdomme, og kender derfor ikke til hvordan det diagnosticeres i klinikken. Så det kam være det er total sort snak i forhold til din mands prøver - man bliver jo ikke læge på en eftermiddag :)
Husk på, at det er OK at spørge ind til lægens beslutninger, så man kender logikken bag.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
lyjse
Indlæg: 4
Tilmeldt: 9. feb 2018, 09:58
Kort karma: 0

Re: B12 mangel

Indlægaf lyjse » 13. jan 2019, 20:12

Sanglus


Så det betyder ikke noget at han tidligere har haft forhøjet LDH, hvis hans røde blodlegemer har en normal MCV og MCH - så er den tidligere forhøjede LDH i hvert fald ikke på baggrund af perniciøs anæmi. Og den havde også fortsat været forhøjet, hvis anæmien stod ubehandlet.

Laktatdehydrogenase var forhøjet i blodprøver fra august, så det undrer mig, at prøven ikke blev taget, ved de næste blodprøver..

På grund af hans sygdom, får han taget blodprøver, saltbalance f.eks.
Men tak, det er meget indviklet :D vi har først for nylig, været inde på sundhed.dk og fandt blodprøvesvar, de plejer bare at sige, "de var fine" over telefonen.
0

Tilbage til "Helbred"