Kommende demens - vil du vide det?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.

Kommende demens, vil du vide det?

Ja, vil tage blodprøven, så jeg kunne forberede mig, og nå oplevelser inden demensen rammer
44
66%
Nej, vil ikke vide / bekymre mig om en kommende sygdom
13
19%
Ved ikke
10
15%
 
Afgivne stemmer: 67
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25011
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30006

Kommende demens - vil du vide det?

Indlægaf Wizzze » 15. feb 2024, 10:26

En ny blodprøve kan med 90% sikkerhed, forudsige om du bliver ramt af demens, 10år før det sker.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-02- ... -den-viden

Lige nu er der ikke en kur mod demens, en pille kan måske udskyde demensen, men ikke fjerne den.

Givet det, vil du så tage sådan en blodprøve, og vide på forhånd om du bliver syg?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 42
Likede indlæg: 5309

Re: Kommende demens - vil du vide det?

Indlægaf AFK » 15. feb 2024, 10:28

90 % er ikke viden. Det er et estimat.
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14740
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19105

Re: Kommende demens - vil du vide det?

Indlægaf Flora » 15. feb 2024, 10:30

Nej, jeg ville foretrække ikke at vide det.
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25011
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30006

Re: Kommende demens - vil du vide det?

Indlægaf Wizzze » 15. feb 2024, 10:32

Jeg synes det er et virkelig svært valg, hvis man kunne undgå sygdommen ved at fange den tidligt, så ville jeg klart tage prøven. Men at tage prøven og så vide at lidelsen kom, og man ikke kunne gøre noget, andet end måske leve livet hurtigere, og opleve så meget som muligt inden lidelsen ramte, det er jeg ikke sikker på jeg ville vide.

Omvendt ville det også være surt at bruge hele livet på at knokle og spare sammen til pension, og så blive ramt af demens lige som pensionstilværelsen skulle nydes, er lige så dårligt et valg.

Så er meget splittet, og ved reelt ikke hvad jeg ville vælge :gruble:
5
Do as I say! :whip:
fisken80
Indlæg: 22414
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52725

Re: Kommende demens - vil du vide det?

Indlægaf fisken80 » 15. feb 2024, 10:35

Wizzze skrev:Jeg synes det er et virkelig svært valg, hvis man kunne undgå sygdommen ved at fange den tidligt, så ville jeg klart tage prøven. Men at tage prøven og så vide at lidelsen kom, og man ikke kunne gøre noget, andet end måske leve livet hurtigere, og opleve så meget som muligt inden lidelsen ramte, det er jeg ikke sikker på jeg ville vide.

Omvendt ville det også være surt at bruge hele livet på at knokle og spare sammen til pension, og så blive ramt af demens lige som pensionstilværelsen skulle nydes, er lige så dårligt et valg.

Så er meget splittet, og ved reelt ikke hvad jeg ville vælge :gruble:


Hvis det blev muligt at forudsige, hvor gammel du ville blive, ville du så sige ja til den viden?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8952
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1518
Likede indlæg: 25647

Re: Kommende demens - vil du vide det?

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. feb 2024, 10:43

Når jeg kommer op i alderen, så ja - så vil jeg umiddelbart gerne vide om jeg er i risikogruppen for at udvikle demens.
Særligt taget i betragtning at der er medicinske præparater der kan have positiv effekt, i form af at den negative udvikling bremses ned.
Jeg ville fortrække flere gode år, og jeg ville i endnu højere grad foretrække at kunne træffe beslutninger på egne vegne imens jeg kognitivt er i stand til det.
Beslutninger kan man naturligvis stadig træffe på forhånd, men her kan de tænkes ind i noget mere specifikt og konkret.
Senest rettet af Madam Pomfrey 15. feb 2024, 12:01, rettet i alt 1 gang.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
fisken80
Indlæg: 22414
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52725

Re: Kommende demens - vil du vide det?

Indlægaf fisken80 » 15. feb 2024, 10:51

Madam Pomfrey skrev:Når jeg kommer op i alderen, så ja - så vil jeg umiddelbart gerne vide om jer er i risikogruppen for at udvikle demens.
Særligt taget i betragtning at der er medicinske præparater der kan have positiv effekt, i form af at den negative udvikling bremses ned.
Jeg ville fortrække flere gode år, og jeg ville i endnu højere grad foretrække at lukke træffe beslutninger på egne vegne imens jeg kognitivt er i stand til det.
Beslutninger kan kan naturligvis stadig træffe på forhånd, men her kan de tænkes ind i noget mere specifikt og konkret.


De medicinske præparater der findes i dag er de ikke først virkningsfulde, hvis man allerede har udviklet demens? Som jeg forstår artiklen er der ikke pt noget medicin, der kan forebygge, at man udvikler det.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25011
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30006

Re: Kommende demens - vil du vide det?

Indlægaf Wizzze » 15. feb 2024, 11:04

fisken80 skrev:
Wizzze skrev:Jeg synes det er et virkelig svært valg, hvis man kunne undgå sygdommen ved at fange den tidligt, så ville jeg klart tage prøven. Men at tage prøven og så vide at lidelsen kom, og man ikke kunne gøre noget, andet end måske leve livet hurtigere, og opleve så meget som muligt inden lidelsen ramte, det er jeg ikke sikker på jeg ville vide.

Omvendt ville det også være surt at bruge hele livet på at knokle og spare sammen til pension, og så blive ramt af demens lige som pensionstilværelsen skulle nydes, er lige så dårligt et valg.

Så er meget splittet, og ved reelt ikke hvad jeg ville vælge :gruble:


Hvis det blev muligt at forudsige, hvor gammel du ville blive, ville du så sige ja til den viden?


Jeg ved det ikke, delvist ja, delvist heck no.

Min Matematisk / rationelle del, siger fint, så kunne jeg “livstidsoptimere”, men følelsesmæssigt hvordan ville det liv bliv med en kendt udløbsdato :gruble:
2
Do as I say! :whip:
abcd
Indlæg: 6223
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10184

Re: Kommende demens - vil du vide det?

Indlægaf abcd » 15. feb 2024, 11:08

fisken80 skrev:
Wizzze skrev:Jeg synes det er et virkelig svært valg, hvis man kunne undgå sygdommen ved at fange den tidligt, så ville jeg klart tage prøven. Men at tage prøven og så vide at lidelsen kom, og man ikke kunne gøre noget, andet end måske leve livet hurtigere, og opleve så meget som muligt inden lidelsen ramte, det er jeg ikke sikker på jeg ville vide.

Omvendt ville det også være surt at bruge hele livet på at knokle og spare sammen til pension, og så blive ramt af demens lige som pensionstilværelsen skulle nydes, er lige så dårligt et valg.

Så er meget splittet, og ved reelt ikke hvad jeg ville vælge :gruble:


Hvis det blev muligt at forudsige, hvor gammel du ville blive, ville du så sige ja til den viden?


Det kan næppe lade sig gøre. Så snart man fortæller en person hvor gammel vedkommende bliver, ændrer man formentlig hvor gammel vedkommende bliver. Så selv hvis man kunne regne ud præcis hvor gammel nogen bliver, så kunne man aldrig fortælle dem det, fordi den viden ville påvirke udfaldet.
1
fisken80
Indlæg: 22414
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52725

Re: Kommende demens - vil du vide det?

Indlægaf fisken80 » 15. feb 2024, 11:24

abcd skrev:
fisken80 skrev:
Wizzze skrev:Jeg synes det er et virkelig svært valg, hvis man kunne undgå sygdommen ved at fange den tidligt, så ville jeg klart tage prøven. Men at tage prøven og så vide at lidelsen kom, og man ikke kunne gøre noget, andet end måske leve livet hurtigere, og opleve så meget som muligt inden lidelsen ramte, det er jeg ikke sikker på jeg ville vide.

Omvendt ville det også være surt at bruge hele livet på at knokle og spare sammen til pension, og så blive ramt af demens lige som pensionstilværelsen skulle nydes, er lige så dårligt et valg.

Så er meget splittet, og ved reelt ikke hvad jeg ville vælge :gruble:


Hvis det blev muligt at forudsige, hvor gammel du ville blive, ville du så sige ja til den viden?


Det kan næppe lade sig gøre. Så snart man fortæller en person hvor gammel vedkommende bliver, ændrer man formentlig hvor gammel vedkommende bliver. Så selv hvis man kunne regne ud præcis hvor gammel nogen bliver, så kunne man aldrig fortælle dem det, fordi den viden ville påvirke udfaldet.


Nu var det et tankeeksperiment ikke hvad der kan lade sig gøre
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21959
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2516
Likede indlæg: 59579

Re: Kommende demens - vil du vide det?

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. feb 2024, 11:26

Ja, når tidsspændet er 10 år, ville jeg nok gerne have en sådan guideline. Primært for at forsøge at forberede mig bedst muligt. Jeg kender ingen, jeg er biologisk beslægtet med, så jeg aner ikke, hvad tendensen er.

Jeg har haft mulighed for at vælge en livsstil til, hvor jeg ikke lever efter devisen om at arbejde en masse for så senere rigtig at nyde livet i mit otium. Jeg foretrækker at fordele det mere ligeligt ud over årene og have fokus på at gøre, hvad jeg har lyst til eller behov for, når det er aktuelt, så hvis jeg valgte at få testet risikoen for demens, ville det ikke være af frygt for ikke at nå nok.
2
Smiling_Goat
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 1282
Likede indlæg: 12254

Re: Kommende demens - vil du vide det?

Indlægaf Smiling_Goat » 15. feb 2024, 11:42

Ja, det kunne jeg godt være interesseret i at vide. Min mormor fik demens, og hun virkede såmænd til at trives med det. Hun var ikke sig selv, men det vidste hun jo ikke. Det var hårdere for os andre, som mistede hende, selvom hun var foran os, er jeg sikker på. Så det har betydet, at demens egentligt ikke er noget jeg frygter. Jeg kan bare godt se en fordel ved at være forberedt.

Jeg ville hurtigere kunne søge behandling, hvis det er muligt, og mine første symptomer ville formentligt blive taget langt mere alvorligt af læger, end de ville, hvis jeg ikke har dokumentation for at jeg kommer til at udvikle demens. Det tænker jeg også vil være en fordel mht. Behandlingsmuligheder, forebyggelse og lindring.
Jeg ville kunne få styr på fuldmagter til pårørende, sørge for at blive skrevet op på plejehjem, som er særligt gode til demente osv. Jeg ville for alt i verden undgå at lande et sted uden demensafsnit fx

Og så ville mine pårørende også være langt bedre forberedte på, hvad de står over for og have en mulighed for at sætte sig ind i tingene.
5
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Kommende demens - vil du vide det?

Indlægaf landsbytossen » 15. feb 2024, 11:43

Nej, for viser testen, jeg får demens, vil jeg på et tidspunkt glemme resultatet og pengene være spildt
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
chickpea
Indlæg: 122
Tilmeldt: 25. maj 2023, 23:24
Kort karma: 7
Likede indlæg: 172

Re: Kommende demens - vil du vide det?

Indlægaf chickpea » 15. feb 2024, 11:56

Nej, kan ikke se hvad jeg skulle bruge den viden til, når man ikke kan kurere det? Det er bare 10 år ekstra hvor man på en måde er påvirket af sygdommen, fordi man så begynder at bekymre sig om fremtiden med den. Nej, hellere leve i lykkelig uvidenhed.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8952
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1518
Likede indlæg: 25647

Re: Kommende demens - vil du vide det?

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. feb 2024, 11:58

fisken80 skrev:
Madam Pomfrey skrev:Når jeg kommer op i alderen, så ja - så vil jeg umiddelbart gerne vide om jer er i risikogruppen for at udvikle demens.
Særligt taget i betragtning at der er medicinske præparater der kan have positiv effekt, i form af at den negative udvikling bremses ned.
Jeg ville fortrække flere gode år, og jeg ville i endnu højere grad foretrække at lukke træffe beslutninger på egne vegne imens jeg kognitivt er i stand til det.
Beslutninger kan kan naturligvis stadig træffe på forhånd, men her kan de tænkes ind i noget mere specifikt og konkret.


De medicinske præparater der findes i dag er de ikke først virkningsfulde, hvis man allerede har udviklet demens? Som jeg forstår artiklen er der ikke pt noget medicin, der kan forebygge, at man udvikler det.


Jeg tænker ikke at man, lige nu, kan forebygge demens medicinsk, men man kan sikkert komme i gang med medicin i bedre tid, og derved opleve en positiv effekt.
For mange er demens jo noget der kommer snigende og som man først sådan for alvor opdager når mængden af mærkelige eller anderledes handlinger, udtalelser etc, bliver tydelig for særligt omgivelserne.
Plus mange formår at kompensere og skjule det for omgivelserne i nogen tid.

Jeg har arbejdet med en der fik Alzheimers, og der er formodentligt startet medio 50, blev tydeligt da han var i starten af 60'erne og han endte på plejehjem før han nåede pensionsalderen, det gik meget hurtigt ned af bakke da det blev opdaget.
Og når såvel kollegaer som hans familie (en kollega er ven af familien) ser tilbage, så har der faktisk mange tegn på kognitive udfordringer.
Der var glemsomhed, mærkelige strategier, der har dage han dog på cykeltur og faktisk oplevede at blive væk og ikke anede hvor han var og det viste sig der var 35 km hjem. Lægen, han selv, familie, kollegaer - alle tilskrev det stress
Jeg tænker godt han kunne have været heldig at få nogle flere gode år, hvis han var startet op på medicin tidligere.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Helbred"