Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8972
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1056
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18324

Re: Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf Mi55y » 16. jan 2024, 13:16

Spjaerten skrev:Jeg har fået jern, b-12 og højt niveau d-vitamin siden i sommer

Og den eneste ting der har hjulpet på min nerve i klemme og følelsesløshed er mit vægttab
Mærkede det nemlig allerede før jeg startede på vitaminerne at det var væk - altså kan jo ikke stå indenfor om balance i lave tal også vil hjælpe


Jeg har tabt i alt 27 kg over de sidste to år, så det undrer mig, at det kommer nu, hvor mit bmi nærmer sig normalen, hvis det skulle være vægt-relateret.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3088
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8049

Re: Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf Charly » 16. jan 2024, 13:43

Mi55y skrev:
Spjaerten skrev:Jeg har fået jern, b-12 og højt niveau d-vitamin siden i sommer

Og den eneste ting der har hjulpet på min nerve i klemme og følelsesløshed er mit vægttab
Mærkede det nemlig allerede før jeg startede på vitaminerne at det var væk - altså kan jo ikke stå indenfor om balance i lave tal også vil hjælpe


Jeg har tabt i alt 27 kg over de sidste to år, så det undrer mig, at det kommer nu, hvor mit bmi nærmer sig normalen, hvis det skulle være vægt-relateret.

I min sundhedsforsikring har jeg mulighed for en second opinion - måske har du samme mulighed, hvis du har en sundhedsforsikring? For så var det måske værd at få en anden læge til at kigge på de resultater?
2
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8972
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1056
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18324

Re: Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf Mi55y » 16. jan 2024, 14:04

Charly skrev:
Mi55y skrev:
Spjaerten skrev:Jeg har fået jern, b-12 og højt niveau d-vitamin siden i sommer

Og den eneste ting der har hjulpet på min nerve i klemme og følelsesløshed er mit vægttab
Mærkede det nemlig allerede før jeg startede på vitaminerne at det var væk - altså kan jo ikke stå indenfor om balance i lave tal også vil hjælpe


Jeg har tabt i alt 27 kg over de sidste to år, så det undrer mig, at det kommer nu, hvor mit bmi nærmer sig normalen, hvis det skulle være vægt-relateret.

I min sundhedsforsikring har jeg mulighed for en second opinion - måske har du samme mulighed, hvis du har en sundhedsforsikring? For så var det måske værd at få en anden læge til at kigge på de resultater?


Sådan en har jeg - dem må jeg lige prøve at tage fat i!
2
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8952
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1518
Likede indlæg: 25647

Re: Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf Madam Pomfrey » 16. jan 2024, 14:10

Mi55y skrev:
HappyHippo skrev:Holistisk behandling? Ej ok...

Har du fået neurologisk undersøgelse?


Nej, jeg har kun fået taget blodprøver i det der hedder neuro-et eller andet pakken.



Jeg havde nok brugt online konsultation og bemærket at jeg selv kunne se værdier lå under normal eller i den meget lave ende af normal om det ikke har betydning?
Alt efter svar, så ville jeg nok overveje at skifte læge.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1958
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6280

Re: Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf MrsHyacinth » 16. jan 2024, 15:53

Mi55y skrev:Jeg døjede for 1,5 år siden med, at mine arme og hænder ofte sov om natten. Lægen sagde, at det var vægt-relateret, og fordi det var sommer. Så har jeg haft et års tid, hvor problemet var væk - men nu er det tilbage. Og nu i både arme, hænder og fødder. Værst om natten/når jeg ligger ned, men jeg har ofte en prikkende følelse om dagen også. Jeg har sidenhen tabt mig 20kg (bmi nu på 27), og ja, det er jo ikke just varmt udenfor. Jeg har lægetid i starten af året, men med den tidligere oplevelse, så forventer jeg jo lidt at blive affejet igen.

Udover det her har jeg været enormt træt i december, og får jeg muligheden sover jeg snildt 9-10 timer om natten og kunne sagtens tage en lur også. Men jeg har så også været lidt småsyg med hoste og ondt i halsen, plus jeg har små børn, og ja, december...

Nogen der har prøvet noget lignende, eller har lidt indsigt i, hvad der kunne være på spil? Google siger kun MS :wacko:


Edit: Jeg læser lige tråden og sletter, hvis mit indlæg er irrelevant. Opdagede først nu, at den ikke er ny-ny :genert:

MS attacks kommer ret pludseligt, og symptomerne er mere eller mindre konstante henover døgnet. De klinger af med tiden (eller behandling) og kan “genopstå” i forbindelse med sygdom.

At det til tider “kun” er om natten og i øvrigt varierer markant i intensitet, anser jeg for usædvanligt for MS. Uden at være læge tænker jeg snarere noget med vitaminmangel, klemte nerver el.l.

Døjer du med væske i kroppen?
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8972
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1056
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18324

Re: Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf Mi55y » 16. jan 2024, 19:32

MrsHyacinth skrev:
Mi55y skrev:Jeg døjede for 1,5 år siden med, at mine arme og hænder ofte sov om natten. Lægen sagde, at det var vægt-relateret, og fordi det var sommer. Så har jeg haft et års tid, hvor problemet var væk - men nu er det tilbage. Og nu i både arme, hænder og fødder. Værst om natten/når jeg ligger ned, men jeg har ofte en prikkende følelse om dagen også. Jeg har sidenhen tabt mig 20kg (bmi nu på 27), og ja, det er jo ikke just varmt udenfor. Jeg har lægetid i starten af året, men med den tidligere oplevelse, så forventer jeg jo lidt at blive affejet igen.

Udover det her har jeg været enormt træt i december, og får jeg muligheden sover jeg snildt 9-10 timer om natten og kunne sagtens tage en lur også. Men jeg har så også været lidt småsyg med hoste og ondt i halsen, plus jeg har små børn, og ja, december...

Nogen der har prøvet noget lignende, eller har lidt indsigt i, hvad der kunne være på spil? Google siger kun MS :wacko:


Edit: Jeg læser lige tråden og sletter, hvis mit indlæg er irrelevant. Opdagede først nu, at den ikke er ny-ny :genert:

MS attacks kommer ret pludseligt, og symptomerne er mere eller mindre konstante henover døgnet. De klinger af med tiden (eller behandling) og kan “genopstå” i forbindelse med sygdom.

At det til tider “kun” er om natten og i øvrigt varierer markant i intensitet, anser jeg for usædvanligt for MS. Uden at være læge tænker jeg snarere noget med vitaminmangel, klemte nerver el.l.

Døjer du med væske i kroppen?


Nej, ingen væske i kroppen.
Jeg prøver med vitaminer, og ser, om det ikke hjælper.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8972
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1056
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18324

Re: Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf Mi55y » 17. jan 2024, 07:51

Jeg skrev til den lægeservice, som jeg har gennem sundhedsforsikring, og fik svar efter 45 minutter :gogo:

Lægen svarede, at jernmanglen samt B12-underskud var kendt som symptomer ifm. kraftige menstruationer, som jeg jo har. Så hun skrev, at jeg burde tage jern- og B12-tilskud og bede om nye blodprøver om 3 måneder, hvis ikke føleforstyrrelserne var forsvundet.
15
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Helbred"