Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1056
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18324

Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf Mi55y » 30. dec 2023, 12:31

Jeg døjede for 1,5 år siden med, at mine arme og hænder ofte sov om natten. Lægen sagde, at det var vægt-relateret, og fordi det var sommer. Så har jeg haft et års tid, hvor problemet var væk - men nu er det tilbage. Og nu i både arme, hænder og fødder. Værst om natten/når jeg ligger ned, men jeg har ofte en prikkende følelse om dagen også. Jeg har sidenhen tabt mig 20kg (bmi nu på 27), og ja, det er jo ikke just varmt udenfor. Jeg har lægetid i starten af året, men med den tidligere oplevelse, så forventer jeg jo lidt at blive affejet igen.

Udover det her har jeg været enormt træt i december, og får jeg muligheden sover jeg snildt 9-10 timer om natten og kunne sagtens tage en lur også. Men jeg har så også været lidt småsyg med hoste og ondt i halsen, plus jeg har små børn, og ja, december...

Nogen der har prøvet noget lignende, eller har lidt indsigt i, hvad der kunne være på spil? Google siger kun MS :wacko:
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 93
Likede indlæg: 2324

Re: Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf Elverpigen » 30. dec 2023, 13:21

Jeg kan have nogle myoser og muskelspændinger, der kan give lignende symptomer om natten. Træning, manuel behandling og selvmassage med en bold op ad vægen på skulderbladene fikser problemet for mig - ofte kan jeg fikse det selv med først og sidstnævnte. Det er også bedre for mig at sove på siden end på ryggen ift. dette. Hvis jeg vågner om natten mens armene er i sove-stadiet, kan jeg stå op uden at tænde lys, evt gå på WC, og bevæge armene lidt m/u lidt venepumpe tryk med hænderne, og så går det over og jeg kan lægge mig til at sove igen. Sygdom og stressede perioder får ofte problemet frem igen, især hvis det er noget, der giver lidt ekstra væskeophobning i kroppen :sarkasme:

Mangel på f.eks. B6 vitamin og magnesium kan også give lignende symptomer, og det er ret ufarlige kosttilskud at prøve sig frem med - man får højst en dyr urin. En i min omgangskreds oplever også, at et magnesiumtilskud før sengetid gør, at hun ikke får de samme problemer med ophobning af væske benene.


Vi krydser fingre for, at det kan løses med nogle af de simple værktøjer.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11341
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23474

Re: Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf Mani » 30. dec 2023, 13:44

Jeg havde både trætheden, prikken og følelsesforstyrrelser da jeg manglede B12 vitamin.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1056
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18324

Re: Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf Mi55y » 30. dec 2023, 14:06

Mani skrev:Jeg havde både trætheden, prikken og følelsesforstyrrelser da jeg manglede B12 vitamin.


Jeg fik taget blodprøver der for 1,5 år siden, som viste at jeg lå lige under normalområdet på B12, men lægen sagde dengang, at alt ved prøverne var normalt. Men B12-mangel er da et ganske godt bud så :lol:
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Kakadu
Indlæg: 3488
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10299

Re: Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf Kakadu » 30. dec 2023, 14:11

D-vitaminmangel?
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1056
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18324

Re: Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf Mi55y » 30. dec 2023, 14:34

Elverpigen skrev:Jeg kan have nogle myoser og muskelspændinger, der kan give lignende symptomer om natten. Træning, manuel behandling og selvmassage med en bold op ad vægen på skulderbladene fikser problemet for mig - ofte kan jeg fikse det selv med først og sidstnævnte. Det er også bedre for mig at sove på siden end på ryggen ift. dette. Hvis jeg vågner om natten mens armene er i sove-stadiet, kan jeg stå op uden at tænde lys, evt gå på WC, og bevæge armene lidt m/u lidt venepumpe tryk med hænderne, og så går det over og jeg kan lægge mig til at sove igen. Sygdom og stressede perioder får ofte problemet frem igen, især hvis det er noget, der giver lidt ekstra væskeophobning i kroppen :sarkasme:

Mangel på f.eks. B6 vitamin og magnesium kan også give lignende symptomer, og det er ret ufarlige kosttilskud at prøve sig frem med - man får højst en dyr urin. En i min omgangskreds oplever også, at et magnesiumtilskud før sengetid gør, at hun ikke får de samme problemer med ophobning af væske benene.


Vi krydser fingre for, at det kan løses med nogle af de simple værktøjer.


Jeg synes ikke, at jeg har nogle spændinger - godt hjulpet på vej af daglige elastikøvelser og udstræk.

Men jeg satser på at få taget nogle blodprøver, så jeg kan se, præcis hvad det er, jeg mangler. Jeg er virkelig dårlig til at huske at tage vitaminer og tilskud, så det er nok bedst at det er så målrettet som muligt :genert:
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15663
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21063

Re: Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf 2SHY » 30. dec 2023, 14:42

Som jeg læser det er det noget der er forbigående? Jeg spekulerer på om der er noget nerveafklemning der spiller ind
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 600
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 30
Likede indlæg: 1173

Re: Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf LittleLemon » 30. dec 2023, 14:49

Hvis det kun var hænder/arme ville mit bud være karpaltunnelsyndrom, men når det også er fødder, giver det vist ingen mening.

Synes bestemt du skal få en lægetid kort efter nytår, frem for at vente til foråret.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1056
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18324

Re: Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf Mi55y » 30. dec 2023, 15:04

2SHY skrev:Som jeg læser det er det noget der er forbigående? Jeg spekulerer på om der er noget nerveafklemning der spiller ind


Det kommer an på, hvad du mener med forbigående - har jo haft et års tid helt uden problemet. Den prikkende fornemmelse er der nok næsten altid (men den er bare ikke så generende, så jeg lægger ikke altid mærke til det), men at mine lemmer bliver følelsesløse er kun, når jeg ligger ned eller f.eks. sidder dumt i sofaen.
Har selv tænkt på nerveafklemning, men det skulle da være sært, hvis alle fire lemmer er ramt :gruble:
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1056
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18324

Re: Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf Mi55y » 30. dec 2023, 15:04

LittleLemon skrev:Hvis det kun var hænder/arme ville mit bud være karpaltunnelsyndrom, men når det også er fødder, giver det vist ingen mening.

Synes bestemt du skal få en lægetid kort efter nytår, frem for at vente til foråret.


Jeg har tid 9. januar :)
3
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15663
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21063

Re: Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf 2SHY » 30. dec 2023, 15:19

Mi55y skrev:
2SHY skrev:Som jeg læser det er det noget der er forbigående? Jeg spekulerer på om der er noget nerveafklemning der spiller ind


Det kommer an på, hvad du mener med forbigående - har jo haft et års tid helt uden problemet. Den prikkende fornemmelse er der nok næsten altid (men den er bare ikke så generende, så jeg lægger ikke altid mærke til det), men at mine lemmer bliver følelsesløse er kun, når jeg ligger ned eller f.eks. sidder dumt i sofaen.
Har selv tænkt på nerveafklemning, men det skulle da være sært, hvis alle fire lemmer er ramt :gruble:

Det var nemlig det der med om det hele tiden er der eller om der er tidspunkter hvor det ikke er der jeg mente. At det også kan forekomme flere lemmer ville nok afhænge af hvor en evt. nerveafklemning sidder. Men det er godt du snart har en tid så du f.eks. kan få taget nogle prøver. Og hvis du bliver fejet af, så må du virkelig love mig at banke i bordet og presse på. Man kan jo godt fejle noget selvom man er ung
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 600
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 30
Likede indlæg: 1173

Re: Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf LittleLemon » 30. dec 2023, 15:52

Mi55y skrev:
LittleLemon skrev:Hvis det kun var hænder/arme ville mit bud være karpaltunnelsyndrom, men når det også er fødder, giver det vist ingen mening.

Synes bestemt du skal få en lægetid kort efter nytår, frem for at vente til foråret.


Jeg har tid 9. januar :)


Jeg havde læst det som at du havde tid i foråret - Sorry. Jeg kan godt se du skrev i starten af året :)
1
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 93
Likede indlæg: 2324

Re: Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf Elverpigen » 30. dec 2023, 19:54

Mi55y skrev:Jeg synes ikke, at jeg har nogle spændinger - godt hjulpet på vej af daglige elastikøvelser og udstræk.
(...)



Det syntes jeg heller ikke at jeg havde, da det opstod for mig. Det var ikke noget, jeg lagde det mindste mærke til i min dagligdag. Det var heller ikke den praktiserende læge eller den første fysioterapeuts vinkel på sagen, så det i første omgang havde deres indsats ingen effekt.

Der var brug for en fagperson, der kunne se lidt videre på kroppen, end blot underarme og hænder. Ham jeg kom ind til hørte kort på mig, så trykkede han direkte på området på skulderbladet, hvor jeg vrælede "AV!". En mellemhård bold af cirka samme størrelse som en tennisbold få minutter var nok til at holde problemet nede allerede efter få dage.

Jeg har også haft en anden type problemer i ankel-området, som en kropsmekaniker fiksede ved at behandle nakke, ryg og til dels mave-området :shock: Ubehageligt men effektivt.

Det er bestemt ikke for at svine fysioterapeuter, men det kan være meget varierende, hvad de kan. Jeg har bl.a. måtte forbi BSDS-behandlig og osteopater for at få styr på forskellige problemer, og jeg ser diverse kropsmekanikere lige som billedet af de blinde mænd, der hver står og mærker forskellige dele af en elefant og fortæller, hvad elefanten er. En har fat i snablen, en anden i øret, en 3. i et ben, en 4. i halen og en 5. på siden af elefanten, så den bliver beskrevet hhv. som en slange, et levende palmeblad, en søjle, osv. Det kan tage nogle forsøg at finde frem til den, der "ser" det relevante.



Det lyder som en god idé, at du beder om et tjek med nogle blodprøver, og under alle omstændigheder synes jeg det er useriøst at spise folk af med, at "det er vægtrelateret" uden at undersøge dig nærmere!
2
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1574
Likede indlæg: 23522

Re: Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf Aragorn » 3. jan 2024, 16:16

Jeg synes det lyder som noget i klemme i skulderen, jeg har præcist det samme symptom.

Er dine fingre kolde? Ringfinger og lillefinger?
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Posedamen
Indlæg: 393
Tilmeldt: 22. mar 2022, 19:24
Kort karma: 47
Likede indlæg: 966

Re: Føleforstyrrelser - hvad kan det være?

Indlægaf Posedamen » 3. jan 2024, 17:03

Min kæreste har det periodevis i fingre/hænder og i fødder, nogle gange er der også føleforstyrrelser på maveskindet og brystkasse. Han fik konstateret sklerose på baggrund af de symptomer + arvæv på rygmarven og i hjernen, som han fik mere af mens udredningen stod på.
0
I just shit my pants, can I get in yours?

Tilbage til "Helbred"