Har vi allerede glemt hvad vi lærte under Coronaen?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25011
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30006

Har vi allerede glemt hvad vi lærte under Coronaen?

Indlægaf Wizzze » 29. nov 2023, 06:19

Smitten siger i hele samfundet, “heldigvis” er det ikke en ukendt virus folk dør af, men en række kendte vira, som mest generer eller kan klares med en uges tid på langs, men med al vores nylige lærdom, så burde vira ikke smitte så meget som de gør?

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-11- ... ener-laege

Hvor mange er syge på din arbejdsplads, bliver folk hjemme, eller møder de op, med feber, snue, hoste osv. ?
Spritter folk stadig hænder? Hoster/nyser man i albuen, bruges mundbind hvis man er smitsom?

Hvad er jeres oplevelser?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16326
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1411
Likede indlæg: 30322

Re: Har vi allerede glemt hvad vi lærte under Coronaen?

Indlægaf TinaW » 29. nov 2023, 06:24

Jeg synes nogle folk er slemme til at komme mere eller mindre syge på arbejde.
Særligt min chef. Men har også en anden kollega, der nærmest hellere vil slæbe sig halvdød på arbejde, end at melde sig syg.
Jeg spritter for det meste hænderne af, inden jeg går i supermarkedet og jeg hoster og nyser også i mit ærme i stedet for hænderne.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25011
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30006

Re: Har vi allerede glemt hvad vi lærte under Coronaen?

Indlægaf Wizzze » 29. nov 2023, 06:30

Ja, jeg synes også jeg oplever mange der sidder og hoster over tastaturet, hvor de lige så godt kunne sidde derhjemme og arbejde og hoste, så de ikke spredte vira rundt blandt kollegaerne.
Ser ingen der spritter af i supermarkeder mere. Fok kan selvfølgelig godt have en lille flaske i tasken, eller bilen, men jeg tvivler ærlig talt.
Det med hoste/nyse i ærmet er lidt bedre, men tror kun det er omkring halvdelen af befolkningen der husker det råd :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11341
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23475

Re: Har vi allerede glemt hvad vi lærte under Coronaen?

Indlægaf Mani » 29. nov 2023, 06:30

Hos os arbejder folk hjemme ved snue, snot og hosten og er syge ved feber eller slem forkølelse.
Der bliver sprittet ved frokostordning, kaffemaskine etc. og hvis man hoster/nyser går man ud af rummet og bruger albuen. Vi er ikke så mange, men prøver at passe på hinanden.

Hjemme har vi lige genopfyldt sprit i biler og tasker, men er vi friske holder vi os ikke tilbage med oplevelser osv. Mundbind bruger vi ikke medmindre det er ved lægen/sygehuset.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Har vi allerede glemt hvad vi lærte under Coronaen?

Indlægaf Artem » 29. nov 2023, 07:10

Alt er heldigvis tilbage til før, og havde selv et par sygedage for to uger siden.
Om det var influenza eller corona ved jeg ikke og kan også være ligegyldigt.

Synes ikke vi er specielt hårdt ramt på job men der er da 2 syge i dag ud af 35. Som jo er meget normalt for denne årstid.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Mivsen
Indlæg: 1170
Tilmeldt: 3. sep 2021, 07:39
Kort karma: 94
Likede indlæg: 1097

Re: Har vi allerede glemt hvad vi lærte under Coronaen?

Indlægaf Mivsen » 29. nov 2023, 07:15

Vi har haft en del syge på mit arbejde de sidste 3 uger. De fleste er gode til at arbejde hjemme / melde sig syge, men der er lige nogen stykker der kommer ret syge på job, hvilket er træls.
Men forstår det også godt, jeg ville selv ikke kunne "forlade" mit arbejde i en hel uge da jeg ikke kan arbejde hjemme. Men syntes hvis man kan tage sit arbejde med hjem så gør dog det, hvis man er fuld af snot og hoste.

Og er man nød til at møde ind, så kunne man lige blive på sit kontor og måske holde sig væk fra kantinen til middag.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11341
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23475

Re: Har vi allerede glemt hvad vi lærte under Coronaen?

Indlægaf Mani » 29. nov 2023, 07:22

Artem skrev:Alt er heldigvis tilbage til før, og havde selv et par sygedage for to uger siden.
Om det var influenza eller corona ved jeg ikke og kan også være ligegyldigt.

Synes ikke vi er specielt hårdt ramt på job men der er da 2 syge i dag ud af 35. Som jo er meget normalt for denne årstid.

Altså på den måde vil jeg også gerne tilbage til før.
Men jeg synes det er virkelig rart hvis folk har lært at blive hjemme når de smitter (specielt er det nemt for os i fag, der kan arbejde hjemme) og så tænker jeg også det er rigtig fint, hvis håndhygiejnen generelt er blevet bedre :genert:
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17261
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3582
Likede indlæg: 42124

Re: Har vi allerede glemt hvad vi lærte under Coronaen?

Indlægaf LaMariposa » 29. nov 2023, 07:54

Der er mange syge på mit job, men vi kan alle arbejde hjemme, og det er folk også gode til at gøre, hvilket jeg også synes er på sin plads. Vi ser ingen mundbind, men det bør vel heller ikke være nødvendigt, hvis man bliver hjemme ved sygdom.

Synes det er ærgerligt, at så mange butikker har fjernet spritten. Jeg har vænnet mig til at spritte af, når jeg kommer og går, og jeg synes det er rart at have den mulighed. Har håndsprit i tasken, men det er rart at det bare er der ved indgangen.
4
:lun: Be brave
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14839
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1183
Likede indlæg: 24972

Re: Har vi allerede glemt hvad vi lærte under Coronaen?

Indlægaf sigge » 29. nov 2023, 08:26

Jeg synes, der igen er en tendens til, at folk møder op, selvom de har snot i hele hovedet og sidder og nyser og hoster ud over det hele. Vi har ellers teknisk mulighed for at arbejde hjemme, hvis man ikke føler sig syg nok til en decideret sygemelding, men stadig udgør en smitterisiko.

Vi havde dog en "episode" før sommerferien, hvor en kollega netop sad og nyste, pudsede næse og hostede i et væk en dag. Vi bad ham faktisk om at tage hjem, men hans undskyldning var, at han ikke havde frokostordning derhjemme. Jeg tilbød ham 200 kr. til at købe pizza for, hvis han bare tog hjem. Det gjorde han ikke, men mødte op dagen efter med undskyldning om, at han ikke kunne være hjemme, fordi hans kone var det, og de har en meget lille lejlighed. Han var selv frisk igen på dag 3, men han havde smittet 3-4 andre, hvoraf flere af dem havde længere og hårdere sygdomsforløb end ham selv.

Jeg tror dog, vi fik kørt så meget på ham, at han forstod, at han skal blive hjemme en anden gang. Vi gik bl.a. over til at omtale ham som "patient zero". :D
Sjovt nok er det samme kollega, der har foreslået, at vi skulle have en bonusordning for folk, som ingen sygedage har på et år. :sarkasme:

I sidste måned indskærpede jeg så overfor en anden kollega, som sad og pudsede næse hvert 5. minut, at hun nu var i fare for at blive den næste "patient zero", og at hvis man ER syg er det også OK at melde sig syg. Hun er nemlig typen, "der aldrig er syg". Hun var så hjemme dagen efter, fordi hun nu havde fået det endnu dårligere, så hun meldte sig syg og arbejdede ikke hjemme.

Jeg oplever dog, at visse kolleger har holdt fast i de gode vaner med ikke at komme ind på kontoret, så længe de har meget "udadreagerende" symptomer, og jeg forsøger også selv at agere på den måde. Men set i det store billede er meget lærdom gået i glemmebogen igen. Folk nyser og hoster også i hænderne. :tie:
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7766
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11480

Re: Har vi allerede glemt hvad vi lærte under Coronaen?

Indlægaf Kerrigan » 29. nov 2023, 09:01

Ja, de fleste danskere er som guldfisk. Afstand er også en saga blot.
Håndsprit er også forsvundet de fleste steder. Jeg har dog, ligesom før Covid-19, altid en lille flaske håndsprit med. Jeg stoler ikke nok på andre menneskers hygiejne. :genert:
3
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
JoyNips
Indlæg: 12105
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34050

Re: Har vi allerede glemt hvad vi lærte under Coronaen?

Indlægaf JoyNips » 29. nov 2023, 09:05

Ja. Vi har lige måtte have en lille kampagne i vores daginstitution for at minde forældre om at vaske hænder på deres børn ( og dem selv) ved aflevering! Det var det mange der mente de ikke behøvede…

Vi har stadig hændsprit-dispensere overalt, men meget få bruger dem.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17261
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3582
Likede indlæg: 42124

Re: Har vi allerede glemt hvad vi lærte under Coronaen?

Indlægaf LaMariposa » 29. nov 2023, 09:19

sigge skrev:Jeg synes, der igen er en tendens til, at folk møder op, selvom de har snot i hele hovedet og sidder og nyser og hoster ud over det hele. Vi har ellers teknisk mulighed for at arbejde hjemme, hvis man ikke føler sig syg nok til en decideret sygemelding, men stadig udgør en smitterisiko.

Vi havde dog en "episode" før sommerferien, hvor en kollega netop sad og nyste, pudsede næse og hostede i et væk en dag. Vi bad ham faktisk om at tage hjem, men hans undskyldning var, at han ikke havde frokostordning derhjemme. Jeg tilbød ham 200 kr. til at købe pizza for, hvis han bare tog hjem. Det gjorde han ikke, men mødte op dagen efter med undskyldning om, at han ikke kunne være hjemme, fordi hans kone var det, og de har en meget lille lejlighed. Han var selv frisk igen på dag 3, men han havde smittet 3-4 andre, hvoraf flere af dem havde længere og hårdere sygdomsforløb end ham selv.

Jeg tror dog, vi fik kørt så meget på ham, at han forstod, at han skal blive hjemme en anden gang. Vi gik bl.a. over til at omtale ham som "patient zero". :D
Sjovt nok er det samme kollega, der har foreslået, at vi skulle have en bonusordning for folk, som ingen sygedage har på et år. :sarkasme:

I sidste måned indskærpede jeg så overfor en anden kollega, som sad og pudsede næse hvert 5. minut, at hun nu var i fare for at blive den næste "patient zero", og at hvis man ER syg er det også OK at melde sig syg. Hun er nemlig typen, "der aldrig er syg". Hun var så hjemme dagen efter, fordi hun nu havde fået det endnu dårligere, så hun meldte sig syg og arbejdede ikke hjemme.

Jeg oplever dog, at visse kolleger har holdt fast i de gode vaner med ikke at komme ind på kontoret, så længe de har meget "udadreagerende" symptomer, og jeg forsøger også selv at agere på den måde. Men set i det store billede er meget lærdom gået i glemmebogen igen. Folk nyser og hoster også i hænderne. :tie:


Det der er så åndssvagt. Super god idé at gå i buffeten og sprede smitten der også :stoned:

Jeg har en kollega, der mødte syg op flere gange sidste år, og hun fik ved flere lejligheder snittet fire-fem andre. Udover, at det er helt vildt irriterende, så bliver jo også dyrt for virksomheden, hvis man smitter en hel masse mennesker.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14839
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1183
Likede indlæg: 24972

Re: Har vi allerede glemt hvad vi lærte under Coronaen?

Indlægaf sigge » 29. nov 2023, 09:24

LaMariposa skrev:
sigge skrev:Jeg synes, der igen er en tendens til, at folk møder op, selvom de har snot i hele hovedet og sidder og nyser og hoster ud over det hele. Vi har ellers teknisk mulighed for at arbejde hjemme, hvis man ikke føler sig syg nok til en decideret sygemelding, men stadig udgør en smitterisiko.

Vi havde dog en "episode" før sommerferien, hvor en kollega netop sad og nyste, pudsede næse og hostede i et væk en dag. Vi bad ham faktisk om at tage hjem, men hans undskyldning var, at han ikke havde frokostordning derhjemme. Jeg tilbød ham 200 kr. til at købe pizza for, hvis han bare tog hjem. Det gjorde han ikke, men mødte op dagen efter med undskyldning om, at han ikke kunne være hjemme, fordi hans kone var det, og de har en meget lille lejlighed. Han var selv frisk igen på dag 3, men han havde smittet 3-4 andre, hvoraf flere af dem havde længere og hårdere sygdomsforløb end ham selv.

Jeg tror dog, vi fik kørt så meget på ham, at han forstod, at han skal blive hjemme en anden gang. Vi gik bl.a. over til at omtale ham som "patient zero". :D
Sjovt nok er det samme kollega, der har foreslået, at vi skulle have en bonusordning for folk, som ingen sygedage har på et år. :sarkasme:

I sidste måned indskærpede jeg så overfor en anden kollega, som sad og pudsede næse hvert 5. minut, at hun nu var i fare for at blive den næste "patient zero", og at hvis man ER syg er det også OK at melde sig syg. Hun er nemlig typen, "der aldrig er syg". Hun var så hjemme dagen efter, fordi hun nu havde fået det endnu dårligere, så hun meldte sig syg og arbejdede ikke hjemme.

Jeg oplever dog, at visse kolleger har holdt fast i de gode vaner med ikke at komme ind på kontoret, så længe de har meget "udadreagerende" symptomer, og jeg forsøger også selv at agere på den måde. Men set i det store billede er meget lærdom gået i glemmebogen igen. Folk nyser og hoster også i hænderne. :tie:


Det der er så åndssvagt. Super god idé at gå i buffeten og sprede smitten der også :stoned:

Jeg har en kollega, der mødte syg op flere gange sidste år, og hun fik ved flere lejligheder snittet fire-fem andre. Udover, at det er helt vildt irriterende, så bliver jo også dyrt for virksomheden, hvis man smitter en hel masse mennesker.


I det mindste har vi fastholdt reglerne fra coronatiden ved buffeten. Så vi har stadig "hosteskærm" i form af plexiglasplader, der hænger ned fra loftet omkring buffetbordet. Og vi spritter og bruger handsker, når vi tager mad. Vores kantinedame er meget opmærksom på det og påpeger, hvis folk glemmer handskerne. Men langt fra alle husker at spritte hænder, inden de rører ved kaffe- eller vandautomat, så jeg spritter selv både før og efter eller spritter før og trykker knappen ind med en kno, der ikke er i fare for at komme ind i øjet el.lign.
2
You can't spell awesome without me.
Sofakartoflen
Indlæg: 3832
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 430
Likede indlæg: 9102

Re: Har vi allerede glemt hvad vi lærte under Coronaen?

Indlægaf Sofakartoflen » 29. nov 2023, 10:08

Jeg arbejder ikke; men vi var i Randers regnskov med børnebørnene i weekenden, og der var adskillige, der hostede så meget, at jeg syntes, de burde have været blevet hjemme. Det var både børn og voksne (og børnene kan selvfølgelig ikke gøre for, at de bliver trukket afsted)

Jeg ved, at de på min søns arbejdsplads (han er lærer) har haft rigtig meget sygdom. Det startede tidligt på skoleåret, og mange har været syge i ret lang tid også. (helt op til 3 uger med forkølelsesvirus)

Jeg må indrømme, at længe har vi ikke sprittet af bortset fra ved buffeter, men inspireret af denne tråd, vil jeg tanke bil og taske op med håndsprit, for det er egentlig ikke noget, jeg har noget imod. Vi er bare blevet for slappe her i huset.
1
Neverkont
Indlæg: 1894
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2951

Re: Har vi allerede glemt hvad vi lærte under Coronaen?

Indlægaf Neverkont » 29. nov 2023, 10:20

Måske lidt off-topic.

Timian er sindssygt godt for immunforsvaret. Brug det i madlavningen, drys f.eks. lidt på ovnkartoflerne/kartoffelbådene eller drik det som te.

Indtil for ca. 12 år siden havde jeg hver vinter 1-3 omgange med snot og forkølelse. Hver omgang omfattede 1 uge med snot, 1 uge med ondt i halsen og 1 uge med hoste, i uvilkårlig rækkefølge.

Men ved en middag hos min kusine serverede hun bl.a. ovn-kartofler med et drys timian på, og jeg syntes det smagte så godt, at jeg begyndte at komme lidt på hver gang jeg lavede det selv. Og siden har jeg ikke haft så meget som en anelse af en forkølelse.

Jeg har læst, at det er bedst hvis man har den frisk fra haven, men jeg har oftest brugt den fra supermarkedet, som købes på glas eller i en lille plast-pose lige som krydderier.
0

Tilbage til "Helbred"